Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 19. mar 2018, 07:28

Dikus skrev:
Hvad mener du selv? Er din leder enig? Hvad kan I blive enige om?

DET burde give det rigtige svar. Ikke hvad jeg kan regne ud i et Excel-ark.


Altså min arbejdstid er bestemt ved lov, så der er jo ikke rigig andet at gøre for hverken mig eller min leder, at æde at min undervisning bare bliver dårligere, fordi jeg må møde uforberedt - fordi jeg ikke kan få flere timer og fordi jeg ikke vil arbejde gratis,

Så bliver det jo et priortieringsspørgsmål, for ja, jeg SKAL jo have eleverne på til NT, jeg SKAL jo lave underretninger, jeg SKAL jo dit og jeg SKAL jo dat.


Dikus skrev:Men når det lægges ind i en overenskomst, så får man Excel-løsningen, hvor nogen vinder og andre taber.... Hvis man da ikke går efter laveste fællesnævner...
Det er mig en gåde, at man ønsker den slgs i overenskomsten.
Da jeg i sin tid underviste, var jeg en af vinderne. Så selvfølgelig havde jeg ikke et problem med det. Jeg havde reelt en kortere arbejdsuge, end jeg modtog penge for.

Men hvis det modsatte havde været tilfældet, fordi "overenskomst"? Så havde jeg stoppet med at undervise.



Det er jo så netop det der er sket med en lovdikteret artbejdstid for lærerne - det kan aldrig blive andet end laveste fællesnævner.
Indrømmet, man er sikkert aldrig 100% tilfreds :lol: , men lærerne var da trods alt noget mere tilfredse før L409.


Dikus skrev:Mine opgaver er også planlagt til at tage x tid, præcis som i en arbejdstidsaftale. Men når det ikke holder, så laver jeg planen om med min chef.

Hvis det ikke var en mulighed, ville jeg helt silkert have samme frustration som lærerne har... Men jeg ville så ikke vælge en løsning, der er kernen til problemet


Og hvis DU ikke kan gennemføre dine opgaver, er der så andre, der fuldfører dem for dig (er det en mulighed), bliver de udskudt (får du mere tid), eller tilføres du ressourcer?

Det er ikke en mulighed lærerne har.
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 19. mar 2018, 10:02

Dikus skrev:
Men I kæmper for at fastholde det system



Nej...det er noget du helt har misforstået :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 19. mar 2018, 10:08

Dikus skrev:Mine opgaver er også planlagt til at tage x tid, præcis som i en arbejdstidsaftale. Men når det ikke holder, så laver jeg planen om med min chef.

Hvis det ikke var en mulighed, ville jeg helt silkert have samme frustration som lærerne har... Men jeg ville så ikke vælge en løsning, der er kernen til problemet

Og hvis DU ikke kan gennemføre dine opgaver, er der så andre, der fuldfører dem for dig (er det en mulighed), bliver de udskudt (får du mere tid), eller tilføres du ressourcer?

Jeg arbejder over uden varsel. Til klokken fire om natten, hvis det er det, der skal til. Sådan har det været, siden jeg blev færdig som elev og fik 21 t.kr. Om måneden inklusiv pension. Til gengæld fik jeg overarbejde betalt med 1:1,5 (årsnorm) og kunne flekse, når der var tid.

Jeg har ingen intentioner om at sammenligne mine arbejdsvilkår med lærernes.



Kender du forskellen på overenskomsten og Lov409?
0
HerErJeg
Indlæg: 4249
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5053

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf HerErJeg » 19. mar 2018, 13:32

Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/gul-fag ... g-snyltere
1
ajnaM
Indlæg: 10055
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27523

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2018, 13:57

HerErJeg skrev:Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/gul-fag ... g-snyltere


De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.
8
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HerErJeg
Indlæg: 4249
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5053

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf HerErJeg » 19. mar 2018, 14:11

ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/gul-fag ... g-snyltere


De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.


Drop den sang der. Der er INTET der forsvarer at folk for pokker ikke kan opføre sig ordentligt. At man tager den slags ord i anvendelse er slet og ret primitivt, og må være et tegn på at man ikke er i stand til at føre en ordentligt diskussion.
0
Akehurst2
Indlæg: 14219
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1270
Likede indlæg: 40927

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Akehurst2 » 19. mar 2018, 14:16

ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/gul-fag ... g-snyltere


De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.


Vi har foreningsfrihed her i landet. Det skal respekteres, og ikke kun i teorien.

Der kan i øvrigt være rigtig gode grunde til, at folk ikke ønsker at være medlem af den overenskomstbærende fagforening på et område. Fx er jeg da lykkelig for, at jeg kan være organiseret uden at min fagforening som adskillige andre gør, støtter et politisk parti, jeg ikke ønsker at støtte.
5
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8751
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7216

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 19. mar 2018, 15:27

Buller skrev:1/3 af det er selvbetalt skal man lige huske, så ser det lidt mindre flashy ud pludselig.

Det er endnu en mærkelig ting i det offentlige.
Da jeg startede på mit nye job her var det mit klare indtryk at kommunen betalte hele pensionsbidraget. Men da jeg så fik min lønaftale stod der pludselig at egetbidraget udgør 1/3 Hvorfor jeg måtte til at google om det var sandt eller ej.
Kan ikke lige finde det link igen med overgangen fra den gang de fleste offentlig ansatte var tjenestemænd og fik en god pension, til den nuværende arbejdsmarkedspension som siger at 1/3 skal være egetbidrag. Men for at dem der forsat var tjenestemænd ikke skulle være meget bedre stillet, end de nye med arbejdsmarkedspension betaler det offentlige hele pensionsbidraget.
Selv om der altså står på hver eneste lønseddel af egetbidraget udgør 1/3 :rulle:

Her er et link hvor de skriver at man ikke selv betaler det.
https://www.hk.dk/raadogstoette/pension ... t-i-staten

Det står forøvrigt også i min overenskomst at Egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag. Hvilket er noget rod når det rent faktisk ikke fungerer sådan i virkeligheden. Det er faktisk en ting jeg gerne ser at fagforbundende tager med til overenskomstforhandlingerne. For som det står i dag kan arbejdsgiver jo gå ud og forlange at vi reelt selv betale den 1/3 som de gør i dag.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Modesty Blame
Indlæg: 4403
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 526
Likede indlæg: 9554

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Modesty Blame » 19. mar 2018, 15:51

Artem skrev:
Buller skrev:1/3 af det er selvbetalt skal man lige huske, så ser det lidt mindre flashy ud pludselig.

Det er endnu en mærkelig ting i det offentlige.
Da jeg startede på mit nye job her var det mit klare indtryk at kommunen betalte hele pensionsbidraget. Men da jeg så fik min lønaftale stod der pludselig at egetbidraget udgør 1/3 Hvorfor jeg måtte til at google om det var sandt eller ej.
Kan ikke lige finde det link igen med overgangen fra den gang de fleste offentlig ansatte var tjenestemænd og fik en god pension, til den nuværende arbejdsmarkedspension som siger at 1/3 skal være egetbidrag. Men for at dem der forsat var tjenestemænd ikke skulle være meget bedre stillet, end de nye med arbejdsmarkedspension betaler det offentlige hele pensionsbidraget.
Selv om der altså står på hver eneste lønseddel af egetbidraget udgør 1/3 :rulle:

Her er et link hvor de skriver at man ikke selv betaler det.
https://www.hk.dk/raadogstoette/pension ... t-i-staten

Det står forøvrigt også i min overenskomst at Egetbidraget udgør 1/3 af det samlede pensionsbidrag. Hvilket er noget rod når det rent faktisk ikke fungerer sådan i virkeligheden. Det er faktisk en ting jeg gerne ser at fagforbundende tager med til overenskomstforhandlingerne. For som det står i dag kan arbejdsgiver jo gå ud og forlange at vi reelt selv betale den 1/3 som de gør i dag.

Men det er jo ren retorik. Det er jo bare et spørgsmål om, at hvis du ikke havde den arbejdsmarkedspensionsaftale, ville din løn være større med præcist, hvad der svarer til 1/3 af din pensionsindbetaling.
0
ajnaM
Indlæg: 10055
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27523

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2018, 17:01

HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/gul-fag ... g-snyltere


De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.


Drop den sang der. Der er INTET der forsvarer at folk for pokker ikke kan opføre sig ordentligt. At man tager den slags ord i anvendelse er slet og ret primitivt, og må være et tegn på at man ikke er i stand til at føre en ordentligt diskussion.


Hvad er det for ord, du mener, jeg tager i anvendelse?

Der er sådan set ikke noget odiøst i det, jeg siger. Jeg er enig i, at man skal opføre sig ordentligt, men jeg forstår som sagt godt, at kollegaerne ser skævt til det.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HerErJeg
Indlæg: 4249
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5053

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf HerErJeg » 19. mar 2018, 17:30

ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/gul-fag ... g-snyltere


De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.


Drop den sang der. Der er INTET der forsvarer at folk for pokker ikke kan opføre sig ordentligt. At man tager den slags ord i anvendelse er slet og ret primitivt, og må være et tegn på at man ikke er i stand til at føre en ordentligt diskussion.


Hvad er det for ord, du mener, jeg tager i anvendelse?

Der er sådan set ikke noget odiøst i det, jeg siger. Jeg er enig i, at man skal opføre sig ordentligt, men jeg forstår som sagt godt, at kollegaerne ser skævt til det.


Jeg siger ikke DU gør noget, men når artiklen går på dem der lever med skældsord, eller er tilmeldt særlige grupper som skal hjælpe dem der ikke kan møde på arbejde uden at blive lagt for had, så er der en hel del der ikke har hjerne til at kunne holde snakken på et ordentligt niveau.
Men det er nok når flokmentaliteten styrer, så er det alt for let bare at kæfte op i flok.
For vi er vel enige om at det ikke er i orden nogensinde, bare at svine hinanden til?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19688
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2450
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46424

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf LadyFox » 19. mar 2018, 17:40

Jeg synes godt også der er et eller andet hyklerisk ved at på den ene side at være engageret i en fagforening, kæmpe for bedre vilkår og trivsel på arbejdsmarkedet og så på den anden side være efter sine kollegaer fordi de har en anden overbevisning end en selv, ja, det kan da godt være at man kan mene at dem uden fagforening eller den "forkerte" ikke deltager i den fælles kamp, og på den måde ikke er så solidariske, men.. Et godt forhold til kollegaerne spiller en ret stor rolle i forhold til trivslen på arbejdspladsen, et dårligt arbejdsmiljø er enormt usundt, så at være efter ens kollegaer på den måde er vel direkte imod hvad os der er medlem af en overenskomstbærene fagforening faktisk kæmper for.
2
...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5799

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tux » 19. mar 2018, 17:42

HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:
ajnaM skrev:
HerErJeg skrev:Så er vi i gang igen. De offentligt ansatte er i gang med at blive kaldt alverdens skædlsord grundet deres valg af gul fagforening.
Det er saftsusme utroligt at det primitive "pissen territorie af" ikke snart kan få ende.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/gul-fag ... g-snyltere


De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.


Drop den sang der. Der er INTET der forsvarer at folk for pokker ikke kan opføre sig ordentligt. At man tager den slags ord i anvendelse er slet og ret primitivt, og må være et tegn på at man ikke er i stand til at føre en ordentligt diskussion.


Hvad er det for ord, du mener, jeg tager i anvendelse?

Der er sådan set ikke noget odiøst i det, jeg siger. Jeg er enig i, at man skal opføre sig ordentligt, men jeg forstår som sagt godt, at kollegaerne ser skævt til det.


Jeg siger ikke DU gør noget, men når artiklen går på dem der lever med skældsord, eller er tilmeldt særlige grupper som skal hjælpe dem der ikke kan møde på arbejde uden at blive lagt for had, så er der en hel del der ikke har hjerne til at kunne holde snakken på et ordentligt niveau.
Men det er nok når flokmentaliteten styrer, så er det alt for let bare at kæfte op i flok.
For vi er vel enige om at det ikke er i orden nogensinde, bare at svine hinanden til?

Hvor er de reelle eksempler på at der rent faktisk sker og i hvilken udstrækning?

Det er endnu er eksempel på hvor krifa prøver ar underminere fagforeningerne...
0
ajnaM
Indlæg: 10055
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27523

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2018, 17:59

Falstria skrev:
ajnaM skrev:
De gule er ikke fagforeninger. De forhandler ikke overenskomster og står dermed uden indflydelse på løn- og arbejdsvilkår.

Når folk melder sig ind i en gul 'fagforening', får de goderne, som de organiserede kollegaer hver måned betaler for, men uden at bidrage. Det forstår jeg sådan set godt, at folk er sure over.

Derudover har nogle af de gule 'fagforeninger' opfordret deres medlemmer til at udføre strejkeramt arbejde. Så er man da selv ude om det.


Det gør de da hvis behovet for dét opstår, og bliver man ikke enige så er det en dommer det træffer afgørelse om et kompromis, modsat et politisk indgreb foretaget af politikere.

Der er altså folk der foretrækker uvildige dommere. Som foretrækker at få løn imens der forhandles istedet for strejke/lockout scenariet. Som ikke vil støtte røde politiske partier eller nogen andre partier via deres forbund da det ikke kommer politikere noget ved, hvad man har af aftaler med sin arbejdsgiver.

Der er mange der ikke deler opfattelsen af at arbejdsmarkedet er noget politisk, som ikke ønsker at det bliver noget politisk.
Både dem som er medlem af gule forbund, dem som slet ikke er medlem af noget forbund og så en del blandt dem som er tvunget/mobbet til at melde sig ind i et rødt forbund selvom de helst var fri.


Jamen det er fint. Jeg synes passende, man kunne lade dem stå uden for overenskomsten. Lade dem selv forhandle løn og vilkår. Så ville vi komme uden om problemet. Jeg tror, ret mange hurtigt ville vælge en rigtig fagforening, men det er jo bare mit bud.
8
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10055
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27523

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 19. mar 2018, 18:27

LadyFox skrev:Jeg synes godt også der er et eller andet hyklerisk ved at på den ene side at være engageret i en fagforening, kæmpe for bedre vilkår og trivsel på arbejdsmarkedet og så på den anden side være efter sine kollegaer fordi de har en anden overbevisning end en selv, ja, det kan da godt være at man kan mene at dem uden fagforening eller den "forkerte" ikke deltager i den fælles kamp, og på den måde ikke er så solidariske, men.. Et godt forhold til kollegaerne spiller en ret stor rolle i forhold til trivslen på arbejdspladsen, et dårligt arbejdsmiljø er enormt usundt, så at være efter ens kollegaer på den måde er vel direkte imod hvad os der er medlem af en overenskomstbærene fagforening faktisk kæmper for.


Det er ikke noget, man mener. De deltager ikke i den fælles kamp for ordentlige løn- og arbejdsvilkår. De får goderne, men betaler ikke, så på den måde er de overhovedet ikke solidariske.

Jeg er på ingen måde tilhænger af mobning på arbejdsmarkedet, men jeg forstår godt reaktionerne. Især nu, hvor fronterne spidser til, og nogle bliver lockoutet uden løn, mens andre bliver på arbejdet, får deres løn - og endda tager strejkeramt arbejde - og så bagefter høster frugterne af de andres ofre.
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"