Afstemning om EU retsforbrholdet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Vil du stemme ja eller nej til at ophæve EU retsforbeholdet?

Ja
28
29%
Nej
62
65%
Blankt
2
2%
Deltager ikke i afstemning (sofavælger)
3
3%
 
Afgivne stemmer: 95
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Tux » 5. dec 2015, 18:14

Synes den afstemning på alle måder er en katastrofe, både udformning, valgkamp, resultat og efterspil.

Nu kan politikerne så bruge de næste 10 år på at forsøge at forhandle 22 parralelaftaler på plads, men de andre lande i EU ryster på hovedet af os.

Kan godt forstå hvis de andre lande ikke gider det cirkus, hvis jeg var dem ville jeg lade os sejle i vores egen sø..

Nu snakker LA så om at de vil have en ny afstemning om en delmængde af retsakterne og Lars Løkke tolket på hvad det egentlig er et flertal har sagt nej til.. Jesus Christ en farce..
3
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf A 7 » 6. dec 2015, 12:31

Tux skrev:Synes den afstemning på alle måder er en katastrofe, både udformning, valgkamp, resultat og efterspil.

Nu kan politikerne så bruge de næste 10 år på at forsøge at forhandle 22 parralelaftaler på plads, men de andre lande i EU ryster på hovedet af os.

Kan godt forstå hvis de andre lande ikke gider det cirkus, hvis jeg var dem ville jeg lade os sejle i vores egen sø..

Nu snakker LA så om at de vil have en ny afstemning om en delmængde af retsakterne og Lars Løkke tolket på hvad det egentlig er et flertal har sagt nej til.. Jesus Christ en farce..


Det tror jeg da også, de gør.

Og hvor er den uudholdelig, den der danske tilgang med "hvad et nej betyder for EU?" Det betyder sgu da ikke en skid. De færreste selv langt oppe i EU-systemet vidste overhovedet at vi holdt en afstemning. Nejet var skidt for Danmark, ikke for EU. De øvrige lande kan sagtens klare sig uden os, når vi åbenbart skal være så fodslæbende. Og lad os så få pakket vores storhedsvanvid væk.
4
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 6. dec 2015, 14:07

Yvooonne skrev:Det nemmeste ville jo være at lave en ny afstemning om de 22 retsakter - det tror jeg ville ende med et ja. For mig handler det ikke om at jeg ikke ønsker at forpligte mig til de retsakter og bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet.

Men var det ikke kun muligt i konteksten af en tilvalgsordning? Sådan har jeg forstået det.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 6. dec 2015, 16:17

Yvooonne skrev:Nej det er fint muligt at lave en afstemning om bestemte retsakter - det var en dobbeltafstemning her kan man sige - vi ville stemme ja til de 22 nu - og fremover ville folketinget kunne vælge til og fra. Jeg vil gerne stemme ja til det første - men ikke det andet.

Jeg tror også det må være den rigtige analyse af resultatet. At det skal forstås som et nej til tilvalgsordningen - hvis der kunne laves en afstemning nu (?) om EuroPol og de 22 akter, så er jeg sikker på, at vi nok skulle få et "ja".

Så kan man det? Og gør de det?
1
#Klimatosse
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf dgd2007 » 6. dec 2015, 16:35

A 7 skrev:Det tror jeg da også, de gør.

Og hvor er den uudholdelig, den der danske tilgang med "hvad et nej betyder for EU?" Det betyder sgu da ikke en skid. De færreste selv langt oppe i EU-systemet vidste overhovedet at vi holdt en afstemning. Nejet var skidt for Danmark, ikke for EU. De øvrige lande kan sagtens klare sig uden os, når vi åbenbart skal være så fodslæbende. Og lad os så få pakket vores storhedsvanvid væk.

Men det er vel i virkeligheden også en stor del af problemet ... at "de færreste selv langt oppe i EU-systemet" bemærker, hvad der rører sig i folkestemningerne rundt omkring?

Husk på, det er jo ikke som sådan, fordi DK er mere EU-skeptisk. Vi holder bare flere folkeafstemninger end de andre lande.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Delfin » 6. dec 2015, 17:30

Yvooonne skrev:
FruitFly skrev:
Yvooonne skrev:Det nemmeste ville jo være at lave en ny afstemning om de 22 retsakter - det tror jeg ville ende med et ja. For mig handler det ikke om at jeg ikke ønsker at forpligte mig til de retsakter og bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet.

Men var det ikke kun muligt i konteksten af en tilvalgsordning? Sådan har jeg forstået det.



Nej det er fint muligt at lave en afstemning om bestemte retsakter - det var en dobbeltafstemning her kan man sige - vi ville stemme ja til de 22 nu - og fremover ville folketinget kunne vælge til og fra. Jeg vil gerne stemme ja til det første - men ikke det andet.


Hvis afstemningen havde været delt i to spørgsmål, havde jeg sandsynligvis stemt ja til retsakterne, men nej til tilvalgsordningen.
2
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Fru Sunshine » 6. dec 2015, 17:50

Jeg sagde personligt nej til tilvalgsordningen.
Jeg stoler absolut ikke på poiltikerne, og tror ikke på, at de formår at forvalte det ansvar.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Delfin » 6. dec 2015, 17:52

Yvooonne skrev:Jeg tror desværre bare ikke vi får den afstemning. Og jeg tror heller ikke at det næste gang bliver sådan en slags afstemning.


Sikket ikke. Det ville ellers klæde dem at lære af fejltagelserne.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Tux » 6. dec 2015, 18:06

Yvooonne skrev:Jeg tror desværre bare ikke vi får den afstemning. Og jeg tror heller ikke at det næste gang bliver sådan en slags afstemning.


Hvis spørgsmålet om en tilvalgsording er kompliceret, så er afstemninger om konkrete retsakter det da gange 1000. Menigmand har da ikke skyggen af en chance for at tage en kvalificeret beslutning om hver enkelt retsakt..

I øvrigt har et flertal af danskerne jo sagt nej kan man sige, skal man bare lave nye afstemninger hver gang resultatet ikke er som ønsket?

Det her rod kunne være undgået ved et ja, at vi nu står i denne her suppedas må jo så være den pris nej sigerne mener er værd at betale, for at politikerne i en eller anden imaginært scenarie går imod folkestemningen og vedtager et eller andet skørt uden en folkeafstemning (og samtidig ødelægger enhver mulighed for dem selv ved næste folketingsvalg)
1
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Tux » 6. dec 2015, 18:10

Fru Sunshine skrev:Jeg sagde personligt nej til tilvalgsordningen.
Jeg stoler absolut ikke på poiltikerne, og tror ikke på, at de formår at forvalte det ansvar.


Det ansvar de forvalter i forvejen er jo langt langt større end det eventuelle mandat et ja ville give dem..
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Fru Sunshine » 6. dec 2015, 18:49

Tux skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg sagde personligt nej til tilvalgsordningen.
Jeg stoler absolut ikke på poiltikerne, og tror ikke på, at de formår at forvalte det ansvar.


Det ansvar de forvalter i forvejen er jo langt langt større end det eventuelle mandat et ja ville give dem..

Og det gør de ualmindeligt ringe.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Tux » 6. dec 2015, 18:58

Yvooonne skrev:
Tux skrev:
Yvooonne skrev:Jeg tror desværre bare ikke vi får den afstemning. Og jeg tror heller ikke at det næste gang bliver sådan en slags afstemning.


Hvis spørgsmålet om en tilvalgsording er kompliceret, så er afstemninger om konkrete retsakter det da gange 1000. Menigmand har da ikke skyggen af en chance for at tage en kvalificeret beslutning om hver enkelt retsakt..

I øvrigt har et flertal af danskerne jo sagt nej kan man sige, skal man bare lave nye afstemninger hver gang resultatet ikke er som ønsket?

Det her rod kunne være undgået ved et ja, at vi nu står i denne her suppedas må jo så være den pris nej sigerne mener er værd at betale, for at politikerne i en eller anden imaginært scenarie går imod folkestemningen og vedtager et eller andet skørt uden en folkeafstemning (og samtidig ødelægger enhver mulighed for dem selv ved næste folketingsvalg)



Jeg køber ikke den med at folk ikke forstå hvad de stemmer om. Og hvorfor i alverden skal jeg ikke spørges om fx Europol? Det vil jeg da gerne sige ja til. De skal bare lade være med at sammenkoble spørgsmålet om Europol med andre ting som jeg ikke kan sige ja til.


Så skal have en folkeafstemning i 22 dele, så vi ikke blandet tingene sammen? Er det realistisk at folk i almindelig kan /vil /orker at forholde sig til 22 aktstykker hver især? Kan du selv nævne bare 5 af aktstykkerne, ud over Europol?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf dgd2007 » 6. dec 2015, 19:31

Tux skrev:Så skal have en folkeafstemning i 22 dele, så vi ikke blandet tingene sammen? Er det realistisk at folk i almindelig kan /vil /orker at forholde sig til 22 aktstykker hver især? Kan du selv nævne bare 5 af aktstykkerne, ud over Europol?

Njaeh altså ... de tre ting var:
  • Europol (som ikke var en af retsakterne)
  • De 22 akter
  • Fuldmagt til Folketinget til (ved simpelt flerta)l at tilmelde DK til alt andet inden for retsområdet i fremtiden

Det var nok især det sidste, det faldt på.
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Tux » 6. dec 2015, 20:16

Yvooonne skrev:De kunne da prøve med de 22 i første omgang. Men det eneste jeg har hørt været nævnt er at vi måske skal stemme om Europol, hvis det ikke lykkedes at lave en aftale.


Du blev netop spurgt om Europol - bare blandet sammen med en masse andet..

Med den logik skal man jo netop have en afstemning i 22 dele, hvorfor skal jeg sige ja til de første 10, som jeg er uenig i - for at få de sidste 12, som jeg er enig i?

dgd2007 skrev:
Tux skrev:Så skal have en folkeafstemning i 22 dele, så vi ikke blandet tingene sammen? Er det realistisk at folk i almindelig kan /vil /orker at forholde sig til 22 aktstykker hver især? Kan du selv nævne bare 5 af aktstykkerne, ud over Europol?

Njaeh altså ... de tre ting var:
  • Europol (som ikke var en af retsakterne)
  • De 22 akter
  • Fuldmagt til Folketinget til (ved simpelt flerta)l at tilmelde DK til alt andet inden for retsområdet i fremtiden

Det var nok især det sidste, det faldt på.
[/quote][/quote]

Ja det er jo det som der er teorien, men når alt kommer til alt, så er det eneste man kan gøre, at forholde sig til at et flertal har sagt nej til hele pakken, da vi ikke har stemt om hver enkelt hver for sig.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf kidkomb » 6. dec 2015, 20:30

Billede
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"