Julebage tråden.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14588

Julebage tråden.

Indlægaf Pjeps » 26. nov 2015, 22:29

Her er tråden hvor vi kan søge opskrifter, flashe julebag og hvad der ellers hører sig til af spørgsmål osv omkring julebagning.

Hvad skal du bage i år ? Har du nye projekter eller er det gamle afprøvede opskrifter. Hvad er din julebage tradition?
0
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14588

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Pjeps » 26. nov 2015, 22:31

Jeg skal for første gang i år prøve at bage honninghjerter (grise). Desværre bliver det ikke så meget julebagning i år, da jeg er på kur og ikke spiser kage i øjeblikket. Men mine kollegaer kommer til at spise det jeg bager, for når først jeg har bagt det, så skal det ud af huset igen :lol: det er lidt surt at elske at bage når man ikke selv må spise det :lol:
0
:ninja:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Fru Sunshine » 26. nov 2015, 23:12

Jeg har bagt pebernødder, honningkager og vaniljekranse indtil videre.

Udover det har jeg planer om at bage fedtebrød og flere af de der gingernuts, jeg fik en opskrift på herinde.
Jeg kommer nok heller ikke udenom flere pebernødder og vaniljekranse. De forsvinder pænt hurtigt.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Ado » 4. dec 2015, 17:32

Jeg har bagt de første mange pebernødder. Over 2000. Vanillekranse er det også blevet til. I dag skulle jeg lave en ny portion, men opdagede, da første plade var i ovnen, at jeg havde puttet 500 gram mel i dejen i stedet for de 1000 gram, der skulle have været i. Så dejen blev rørt om igen og ligger nu og køler sig kold og hård i fryseren. :D
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14588

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Pjeps » 6. dec 2015, 22:04

Pjeps skrev:Jeg skal for første gang i år prøve at bage honninghjerter (grise). Desværre bliver det ikke så meget julebagning i år, da jeg er på kur og ikke spiser kage i øjeblikket. Men mine kollegaer kommer til at spise det jeg bager, for når først jeg har bagt det, så skal det ud af huset igen :lol: det er lidt surt at elske at bage når man ikke selv må spise det :lol:


De blev mega gode og mega grimme :D
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
:ninja:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Fru Sunshine » 6. dec 2015, 22:18

Jeg havde glemt, at jeg havde taget den sidste portion vaniljekransedej ud af fryseren.
Nu har den så ligget i køleskabet nogle dage, og jeg ved årligt talt ikke, om jeg tør bage den, når der er æg i.
Ville I turde?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Pandesteg » 7. dec 2015, 08:25

Fru Sunshine skrev:Jeg havde glemt, at jeg havde taget den sidste portion vaniljekransedej ud af fryseren.
Nu har den så ligget i køleskabet nogle dage, og jeg ved årligt talt ikke, om jeg tør bage den, når der er æg i.
Ville I turde?


Ja det ville jeg godt :)

Jeg har bagt godteklumper og ingefærsmåkager. Begge dele er blevet rigtig gode.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12723
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Guilded_Lily » 7. dec 2015, 11:44

Fru Sunshine skrev:Jeg har bagt pebernødder, honningkager og vaniljekranse indtil videre.

Udover det har jeg planer om at bage fedtebrød og flere af de der gingernuts, jeg fik en opskrift på herinde.
Jeg kommer nok heller ikke udenom flere pebernødder og vaniljekranse. De forsvinder pænt hurtigt.


Uh, er det en opskrift, du vil dele??

I, der bager vaniliekranse, har I brugt en kødhakker? Min mand skulle bage i går, men vi blev enige om, at sprøjtepose MÅ kunne bruges - eller hvad?
(Min mor brugte altid kødhakkeren, men vi har ingen) Jeg gider egentlig ikke spise dem, ligesom jeg ikke gider finskbrød, men manden insisterer.

Ellers blev der lavet havregrynskugler i går, og jeg skal have bikset nogle svenske chokoladekager sammen.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Fru Sunshine » 7. dec 2015, 12:23

Guilded_Lily skrev:
Fru Sunshine skrev:Jeg har bagt pebernødder, honningkager og vaniljekranse indtil videre.

Udover det har jeg planer om at bage fedtebrød og flere af de der gingernuts, jeg fik en opskrift på herinde.
Jeg kommer nok heller ikke udenom flere pebernødder og vaniljekranse. De forsvinder pænt hurtigt.


Uh, er det en opskrift, du vil dele??

I, der bager vaniliekranse, har I brugt en kødhakker? Min mand skulle bage i går, men vi blev enige om, at sprøjtepose MÅ kunne bruges - eller hvad?
(Min mor brugte altid kødhakkeren, men vi har ingen) Jeg gider egentlig ikke spise dem, ligesom jeg ikke gider finskbrød, men manden insisterer.

Ellers blev der lavet havregrynskugler i går, og jeg skal have bikset nogle svenske chokoladekager sammen.

Ja, jeg skal lige se, om jeg kan finde den igen.

Jeg har ikke den der vaniljekranseting til min kødhakker, og jeg gider slet ikke til at montere den. Sprøjtepose er udelukket for mig, for jeg har simpelthen ikke kræfter til at sprøjte min dej ud gennem den, så jeg triller dem bare med hænderne. De bliver ikke så flotte, men de bliver spist :-D
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Fru Sunshine » 7. dec 2015, 12:25

1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Pandesteg » 7. dec 2015, 13:06

Jeg synes, at vanillekranse bliver for bastante og slet ikke luftige, hvis ikke de køres gennem kødhakker. Det er alt alt for hårdt med sprøjtepose og dejen bliver varmet for meget op under processen, så kransene flyder sammen og bliver uden hul. Så jeg bruger kødhakker.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12723
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 913
Likede indlæg: 12457

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Guilded_Lily » 7. dec 2015, 13:37

Pandesteg skrev:Jeg synes, at vanillekranse bliver for bastante og slet ikke luftige, hvis ikke de køres gennem kødhakker. Det er alt alt for hårdt med sprøjtepose og dejen bliver varmet for meget op under processen, så kransene flyder sammen og bliver uden hul. Så jeg bruger kødhakker.


Tak for forklaringen :)
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Julebage tråden.

Indlægaf HappyPaww » 7. dec 2015, 14:28

Er der nogen der har en god opskraft på sådan en børnedej (brunkage/peberkage-agtig) der er god til udstiksfigurer? SOm jeg husker dem fra min barndom er de lidt tykkere end klassiske brunkager, smager mildere og er lidt mere kagede i konsistensen :gruble:

Det kan da være et hyggeligt weekendprojekt med poden :lun:
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Pussikat82 » 8. dec 2015, 12:12

HappyPaww skrev:Er der nogen der har en god opskraft på sådan en børnedej (brunkage/peberkage-agtig) der er god til udstiksfigurer? SOm jeg husker dem fra min barndom er de lidt tykkere end klassiske brunkager, smager mildere og er lidt mere kagede i konsistensen :gruble:

Det kan da være et hyggeligt weekendprojekt med poden :lun:


Jeg plejer at bruge den her opskrift til brunkager, som udstikkes http://thebigmeowski.blogspot.dk/2012/12/brunkager-udstukket.html

Jeg synes dog ikke, at smagen er mildere end den almindelige smag af brunkage, men kagerne er lidt tykkere end sædvanlige brunkager - i hvert fald når jeg laver dem. Hvis du ikke vil bruge det færdigblandede krydderi (som bare er afmålte mængder af krydderier og intet andet), skal du bruge krydderier, der rækker til 500 g mel (hvis du sammenligner med andre brunkageopskrifter).

Ellers så jeg vist et sted, at der var nogen herinde, der har haft bag peberkager, hvis ikke jeg husker forkert :gruble:
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Whoosh
Indlæg: 2081
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:54
Kort karma: 334
Likede indlæg: 2932

Re: Julebage tråden.

Indlægaf Whoosh » 8. dec 2015, 12:20

Nogen der har en god opskrift til en småkagedej, der egner sig til stempling?
0

Tilbage til "Mad og drikke"