Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf avdotja » 24. mar 2018, 20:10

Hvis du er interesseret i noget udenfor centrum-centrum så kan jeg anbefale at tage til Flagey (markedsdag lørdag formiddag), gå en tur langs søerne og fortsætte op til den gamle munkehave (abbaye de la Cambre), der også indeholder en virkelig stemningsfuld kirke (hvis du altså kan finde indgangen :D).

Fortsætter du længere ud kommer du ud til parken Bois de la cambre (men den offentlige transport hertil er ikke fantastisk, så enten skal du være glad for at gå eller også skal du tage en bycykel) som er en større, flottere og mere skovagtig udgave af Fælledparken. Skinner solen, vil du se belgiere i alle størrelser og aldre, lave alle former for udendørsaktiviteter her.

Området kaldet Châtelain kan også anbefales. De har markedsdag onsdag (fra 10-ish tror jeg) hvor man kan købe diverse råvarer samt frokost og henad aftenstid fyldes de omkringliggende cafeer så med folk der får et glas vin/øl. I området er der flere karakteristiske bygninger og der er også her man finder den danske kirke.

Inde i centrum er Maroles (for foden af Palais de Justice) det oprindelige Bruxelles og befinder man sig her omkring, kan man meget passende sørge for at smutte forbi det vedsidenadliggende Sablon.

Er du nede omkring den gamle børs (hvilket du formentlig er, hvis du kigger forbi de obligatoriske Grand Place samt Les Galeries Royales Saint-Hubert), er der hipsterområdet omkring St Catherine, hvor du hos Gaston finder den eneste anstændige is i hele(!) Bruxelles.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf 1234 » 24. mar 2018, 22:21

Jeg synes Tintin museet uden for Bruxelles er helt vildt godt og jeg er ikke engang den største Tintin fan. Og så jeg virkelig forelsket i EU museet parlamentarium. Det er seriøst det museum jeg har brugt længst tid på. Da jeg boede i Bruxelles slæbt jeg alle med derhen.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf Spjaerten » 24. mar 2018, 22:31

Jeg har været på Tegneserie Museet og var begejstret.
Set Atomium.
Drysset rundt i byen.

Spist den bedste brunch ever på CHYL. Rigtig god middag på Rouge Tomate. Fået lækker chokolade afternoon te på Hotel Amigo. Fået den ultimative klassiske chokolade Fondue på Hagendazs.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. mar 2018, 19:18

Tusind tak for alle jeres tips! Også de spiselige, hvoraf mange er kommet på kortet.

Det er dejligt med ideer til både steder og kvarterer, da jeg er dårlig til bare at gå rundt og se mig omkring og derfor har brug for en eller anden grad af retning.

Jeg har også brug for hjælp til noget andet. Som nogle af jer ved, er jeg mildest talt ikke den store chokoladentusiast, så nu søger jeg jeres vurdering af, hvad jeg skal gå efter, når jeg skal købe belgisk chokolade med hjem til min mor. Jeg havde tænkt på Godiva eller Neuhaus, men måske skal det være noget helt andet?
Min mor er til klassiske, ikke for søde, chokolader fra især Magasin, Peter Beier og Lindt.
Og nu tagger jeg lige Wizzze, men alle er selvfølgelig velkomne til at byde ind :)

Wizzze skrev:TAG
Senest rettet af DetSorteCirkus 25. mar 2018, 19:22, rettet i alt 1 gang.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf 1234 » 25. mar 2018, 19:21

DetSorteCirkus skrev:Tusind tak for alle jeres tips! Også de spiselige, hvoraf mange er kommet på kortet.

Det er dejligt med ideer til både steder og kvarterer, da jeg er dårlig til bare at gå rundt og se mig omkring og har brug for en eller anden grad af retning.

Jeg har også brug for hjælp til noget andet. Som nogle af jer ved, er jeg mildest talt ikke den store chokoladentusiast, og derfor søger jeg jeres vurdering af, hvad jeg skal gå efter, når jeg skal købe chokolade med hjem til min mor. Jeg havde tænkt på Godiva eller Neuhaus, men måske skal det være noget helt andet?
Min mor er til klassiske, ikke for søde, chokolader fra især Magasin, Peter Beier og Lindt.
Og nu tagger jeg lige Wizzze, men alle er selvfølgelig velkomne til at byde ind :)

Wizzze skrev:TAG

Da jeg boede I Bruxelles var Leonidas de bedste til prisen, men Neuhaus og Godiva er sikre valg.
Neuhaus har faktisk et outlet i udkanten af byen med virkelig god priser, men hvis det ikke er til dig selv er det nok lidt overkill.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf Akehurst2 » 25. mar 2018, 19:31

Wizzze skrev:http://www.museeherge.com/en
Tintin :love:

Eller kan jeg anbefale at tage Metro til Merode, spise morgenmad på terrassen http://www.brasserielaterrasse.be/index.php og så gå ned til Jubelparken og arkaden med muserne.
http://www.kmkg-mrah.be/nl/welkom-het-jubelparkmuseum
http://www.klm-mra.be/D7t/
Går du gennem parken efter museerne, så kommer du til Downtown EU :D Det er her alle de kendte EU bygninger ligger, efter at have kigget rundt kan jeg anbefale at følge Rue Froissart ned til Place Jourdan, hvor du finder http://www.maisonantoine.be/ og byens bedste fritter. Køb en masse og find en plads i solen inde i Leopoldparken og guf løs :lun:
Bagefter kan du så slutte af som Flicka foreslår, da naturhistorisk museum ligger lige ved siden af parken.


Jeg vil virkelig fraråde at rende rundt i det europæiske kvarter på en helligdag. Det er ca. lige så interessant som at gå rundt på Ejby Industrivej på en søndag. Men hvis er man er vild med "efter apokalypse-stemning", så er det lige stedet.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf Akehurst2 » 25. mar 2018, 19:33

Spjaerten skrev:Jeg har været på Tegneserie Museet og var begejstret.
Set Atomium.
Drysset rundt i byen.

Spist den bedste brunch ever på CHYL. Rigtig god middag på Rouge Tomate. Fået lækker chokolade afternoon te på Hotel Amigo. Fået den ultimative klassiske chokolade Fondue på Hagendazs.


Hvis du tager til Atomium, så skal du næsten tage Mini Europa ved samme lejlighed. Det er lige ved siden af, og rigtig hyggeligt: http://www.minieurope.com
2
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf flicka » 25. mar 2018, 19:42

DetSorteCirkus skrev:Tusind tak for alle jeres tips! Også de spiselige, hvoraf mange er kommet på kortet.

Det er dejligt med ideer til både steder og kvarterer, da jeg er dårlig til bare at gå rundt og se mig omkring og derfor har brug for en eller anden grad af retning.

Jeg har også brug for hjælp til noget andet. Som nogle af jer ved, er jeg mildest talt ikke den store chokoladentusiast, så nu søger jeg jeres vurdering af, hvad jeg skal gå efter, når jeg skal købe belgisk chokolade med hjem til min mor. Jeg havde tænkt på Godiva eller Neuhaus, men måske skal det være noget helt andet?
Min mor er til klassiske, ikke for søde, chokolader fra især Magasin, Peter Beier og Lindt.
Og nu tagger jeg lige Wizzze, men alle er selvfølgelig velkomne til at byde ind :)

Wizzze skrev:TAG


Leonidas.
Det er det, vi altid får i gave af nogle venner af familien, som har boet i Bruxelles i 30 år.

Og det er lækkert, især de fyldte chokolader. Påskeæggene er ok, men gå hellere efter de fyldte.
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf avdotja » 25. mar 2018, 20:04

Nu ved jeg ikke hvilken prisklasse vi snakker om mht chokolade, men Pierre Marcolini (flere butikker rundt om i byen, bla på Sablon - har feks en gaveæske med forskellige udgaver af gode, mørke chokolader) er vist anerkendt som den bedste af de større chocolatier i Belgien. Mary er bestemt heller ikke et dårligt valg, der er Frederic Blondeel på plads Sainte Catherine, men flere “rigtige” (eller bare snobbede :lol:) chokoladeelskere foretrækker Benoît Nihant (som dog er så eksklusiv at han da virkelig ikke har en butik inde i det turistede centrum!). En lidt billigere chocolatier er Elisabeth, som du finder flere steder inde i midtbyen, men det er ikke min favorit.

Af de mere mainstream mærker du selv nævner, foretrækker jeg personligt Neuhaus. Her vil jeg gerne anbefale den butik der ligger i Les Galeries Royales Saint-Hubert (som i øvrigt også huser en Marcolini og Mary); som er den eneste af Neuhaus´ butikker hvor chokoladen laves på stedet fremfor på fabrik. Udvalget er derfor også lidt anderledes. Når du når til en lillebitte butik som sælger chokolademousse på softice-måden, er du kommet til den rigtige :)

De har i øvrigt en belgisk (og dårligere) udgave af vores flødeboller. Skummet er sejere og bunden typisk en form for småkage. Kan fås feks hos Mary eller Elisabeth (og i almindelige supermarkeder, men det anbefaler jeg virkelig ikke!)
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf 1234 » 25. mar 2018, 20:14

avdotja skrev:Nu ved jeg ikke hvilken prisklasse vi snakker om mht chokolade, men Pierre Marcolini (flere butikker rundt om i byen, bla på Sablon - har feks en gaveæske med forskellige udgaver af gode, mørke chokolader) er vist anerkendt som den bedste af de større chocolatier i Belgien. Mary er bestemt heller ikke et dårligt valg, der er Frederic Blondeel på plads Sainte Catherine, men flere “rigtige” (eller bare snobbede :lol:) chokoladeelskere foretrækker Benoît Nihant (som dog er så eksklusiv at han da virkelig ikke har en butik inde i det turistede centrum!). En lidt billigere chocolatier er Elisabeth, som du finder flere steder inde i midtbyen, men det er ikke min favorit.

Af de mere mainstream mærker du selv nævner, foretrækker jeg personligt Neuhaus. Her vil jeg gerne anbefale den butik der ligger i Les Galeries Royales Saint-Hubert (som i øvrigt også huser en Marcolini og Mary); som er den eneste af Neuhaus´ butikker hvor chokoladen laves på stedet fremfor på fabrik. Udvalget er derfor også lidt anderledes. Når du når til en lillebitte butik som sælger chokolademousse på softice-måden, er du kommet til den rigtige :)

De har i øvrigt en belgisk (og dårligere) udgave af vores flødeboller. Skummet er sejere og bunden typisk en form for småkage. Kan fås feks hos Mary eller Elisabeth (og i almindelige supermarkeder, men det anbefaler jeg virkelig ikke!)

Måske det mig der ikke er sofistikeret nok, men jeg har endnu ikke oplevet, at steder som Pierre Marcoline var prisen værd.
Jeg synes ikke de er markant bedre end de mainstream.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf Wizzze » 25. mar 2018, 20:16

DetSorteCirkus skrev:Tusind tak for alle jeres tips! Også de spiselige, hvoraf mange er kommet på kortet.

Det er dejligt med ideer til både steder og kvarterer, da jeg er dårlig til bare at gå rundt og se mig omkring og derfor har brug for en eller anden grad af retning.

Jeg har også brug for hjælp til noget andet. Som nogle af jer ved, er jeg mildest talt ikke den store chokoladentusiast, så nu søger jeg jeres vurdering af, hvad jeg skal gå efter, når jeg skal købe belgisk chokolade med hjem til min mor. Jeg havde tænkt på Godiva eller Neuhaus, men måske skal det være noget helt andet?
Min mor er til klassiske, ikke for søde, chokolader fra især Magasin, Peter Beier og Lindt.
Og nu tagger jeg lige Wizzze, men alle er selvfølgelig velkomne til at byde ind :)

Wizzze skrev:TAG


Der er traditionelt 2 gode chokoladeområder i Bruxelles, nede bag Grand Place omkring Børsbygningen, her finder alle de nævnte Godiva, Leonidas, Neuhaus og et par andre også. Og mit favoritområde, omkring Grand Sablon kirken/pladsen, her holder ovenstående også til, men også https://www.wittamer.com/ og http://www.passionchocolat.be/passion-c ... index.html Jeg kan godt lide at de eksperimenterer mere med smage udover de traditionelle klassikere, og så er det håndlavet og ikke så maskinelt som de større fabriksudsalg.
1
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf avdotja » 25. mar 2018, 21:24

Min foretrukne, belgiske chocolatier er i øvrigt nok japanske Yasushi Sasaki, som dog befinder sig midt i et ganske almindelig kedeligt villakvarter et godt stykke fra centrum, så det er formentlig ikke så aktuelt for dig.

Alligevel skal det nævnes at de (sammen med mere centralt beliggende Brian Joyeux) har nogle af byens absolut bedste kager! Men begge kører kun takeaway, der er ingen cafe her.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf avdotja » 25. mar 2018, 22:14

1234 skrev:
avdotja skrev:Nu ved jeg ikke hvilken prisklasse vi snakker om mht chokolade, men Pierre Marcolini (flere butikker rundt om i byen, bla på Sablon - har feks en gaveæske med forskellige udgaver af gode, mørke chokolader) er vist anerkendt som den bedste af de større chocolatier i Belgien. Mary er bestemt heller ikke et dårligt valg, der er Frederic Blondeel på plads Sainte Catherine, men flere “rigtige” (eller bare snobbede :lol:) chokoladeelskere foretrækker Benoît Nihant (som dog er så eksklusiv at han da virkelig ikke har en butik inde i det turistede centrum!). En lidt billigere chocolatier er Elisabeth, som du finder flere steder inde i midtbyen, men det er ikke min favorit.

Af de mere mainstream mærker du selv nævner, foretrækker jeg personligt Neuhaus. Her vil jeg gerne anbefale den butik der ligger i Les Galeries Royales Saint-Hubert (som i øvrigt også huser en Marcolini og Mary); som er den eneste af Neuhaus´ butikker hvor chokoladen laves på stedet fremfor på fabrik. Udvalget er derfor også lidt anderledes. Når du når til en lillebitte butik som sælger chokolademousse på softice-måden, er du kommet til den rigtige :)

De har i øvrigt en belgisk (og dårligere) udgave af vores flødeboller. Skummet er sejere og bunden typisk en form for småkage. Kan fås feks hos Mary eller Elisabeth (og i almindelige supermarkeder, men det anbefaler jeg virkelig ikke!)

Måske det mig der ikke er sofistikeret nok, men jeg har endnu ikke oplevet, at steder som Pierre Marcoline var prisen værd.
Jeg synes ikke de er markant bedre end de mainstream.

Nu er det ikke fordi det skal udvikle sig til en længere diskussion omkring chokolade, men! :D

Jeg indrømmer blankt at det er muligt at jeg er en anelse mere selektiv med min chokolade end den gennemsnitlige dansker. Det betyder på ingen måde at jeg kun mæsker mig i 1000 kr/kg chokolade; har f.eks. flere gange afholdt chokoladeprøvesmagninger for at tjekke om en given chokolade virkelig er merprisen værd. På den måde fandt jeg (til min store glæde) ud af at min fortrukne helt plaine chokoladebar, faktisk er en supermarkedsvariant. Ganske vist i en lidt eksklusiv version, men stadigvæk til en brøkdel af prisen i forhold til en tilsvarende bar hos en chocolatier. Har skam også benyttet mig af Neuhaus's lagerudsalg uden skrupler ;)

Men jeg vil stadigvæk påstå at når det kommer til (især) fyldte chokolader, så kan de fleste smage forskel på chokolader fra en god, kvalitetsbevidst chocolatier og så en fabriksfremstillet version. Ikke at man ikke kan have en præferance for enkelte af de fabriksfremstillede varianter, men tager men en gennemsnitlig boks med flere typer, så vil "man" overordnet set kunne smage forskel.

Så kan man selvfølgelig altid diskutere om det er prisen værd. Især hvis man synes chokoladen i sig selv smager fint og kun opdager forskellen ved at tage en bid af den dyrere version 2 minutter senere :). Men f.eks. Leonidas, som flere har nævnt, er et af de brands jeg ikke selv ville spilde penge på, for her synes jeg at den lavere pris (som vitterlig er lavere end f.eks. Neuhaus) smager igennem - også uden et direkte sammenligningsgrundlag. Men altså; det er et forholdsvis stort brand, så der er tydeligvis masser af mennesker der ikke er enige i den betragtning - og det er heller ikke sådan at jeg ligefrem ville afstå fra at tage et stykke hvis der blev placeret en boks foran næsen på mig...
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. mar 2018, 07:45

Ud fra det, I skriver, lander det nok på Pierre Marcolini, Frederic Blondeel og håndlavet Neuhaus.
Jeg er ude med den store pengepung, for god chokolade kan min mor heldigvis stadig spise løs af med velbehag, selvom hendes smagsløg ofte bliver forstyrret af kemo.
Det lyder også interessant med de alternative chokoladehuse, men det er ikke sikkert, at min mor vil være enig der :lol:

Er der forresten nogle af de store kendte mainstreammærker, som sælges i supermarkeder? Jeg har tidligere haft succes med at finde lidt billigere Lindt i Berlin ved at gå i supermarkeder.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad skal jeg opleve i Bruxelles?

Indlægaf 1234 » 26. mar 2018, 08:27

Du kan godt finde noget af det i supermarkedet, men kan ikke huske om det er billigere.
0

Tilbage til "Rejser"