Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 26. mar 2018, 21:59

Artem skrev:
DenBruneMunk skrev:Anden tid, andet sted, og jobcenteret havde plancher med ledige stillinger hængende som du kunne søge, og de kom også gerne med forslag på hvilke stillinger du skulle søge , spørg ikke hvilken tidsalder, har personligt aldrig brugt jobcenter eller sendt nogen "skal" ansøgninger i årtier.

Det er mit indtryk at de fleste private virksomheder undgår jobcenteret. Som skyldes at de borgere som bliver sendt ud fra jobcenteret sjældent er særligt motiveret for et job eller har den rette erfaring osv. Hvor man altså nemt ender med at bruge en del tid på en person der reelt ikke gider og som bliver væk efter den første uge.
Der findes naturligvis også enkelte succes historier, men der er langt mellem dem.

Der er jeg helt enig. DR har vist et program om lign dilemma for arbejdsgivere, folk kommer er par dage og så bliver de bare væk.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Artem » 26. mar 2018, 22:13

DenBruneMunk skrev:Der er jeg helt enig. DR har vist et program om lign dilemma for arbejdsgivere, folk kommer er par dage og så bliver de bare væk.

Men det er faktisk lidt sørgeligt at det er sådan, for der er mange virksomheder der har svært ved at finde folk i de her år, som kan være entreprenører, landmænd, fiskefabrikker osv. Samtidig oplever de at jobcenteret ringer og spørger om de kan bruge folk? og om de skal sende nogle ud til dem? Men som arbejdsgiverne siger nej til. Som skyldes dårlige erfaringer med dem som bliver sendt ud fra jobcenteret. Hvor arbejdsgiverne foretrækker folk der selv kommer ud og søger job ved dem.

Der skulle jobcenteret være bedre til at sortere i de folk de sender ud. Så de kun sender nogle ud der virkelig er motiveret. For ellers ender det netop som i dag med at de fleste arbejdsgivere siger at de ikke kan bruge de folk som jobcenteret sender ud.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. mar 2018, 07:43

Mistermor skrev:Men handler det ikke om, at de mennesker, "der bliver sendt ud", ikke er almindelige raske mennesker, som hverken fejler noget fysisk eller psykisk?
Hvad mener du her? Hvem er det som sendes ud, og hvordan sker dette?

Mistermor skrev:Hvis vi kigger på programmer på tv, hvor folk kun holder tre dage til at gøre rent på hotel, så siger det jo sig selv. Hvis man ikke har været i arbejde længe, er man nødt til at træne sig op, før man starter på så fysisk et arbejde. Så hvis det skal give mening, må man lave et forløb, hvor man ruster folk til at kunne klare jobbet.
Jeg mener at udsendelsen også viste at de gav op, og dem som kom ud i andre typer job, var der kun 1 som blev der (vistnok), så det er personen selv som skal holde fast , erfaringen fortæller arbejdsgivere det gør de ikke, og du har jo også bekræftet dette.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 27. mar 2018, 10:55

DenBruneMunk skrev:
DetSorteCirkus skrev:
DenBruneMunk skrev:for et par år tilbage, var jeg sammen med en som besidder, og det var et jobcenter, og de hjalp da personen med at komme ud i et flex job? Så i begrænset omfang måske men jo de hjælper dig og godkender jobs som jeg forstod samtalen. Har aldrig selv prøvet det, og korrekt, a-kassen spillede jeg bare med på, så jargongen blev på samme niveau. Det ville være ens fagforening som kunne hjælpe der men nok ikke direkte finde jobbet, da du jo selv skal vise du er aktivt søgende :)


Du kan ikke sammenligne flexjob med det, Ajnam er inde på, og som tråden generelt handler om, nemlig jobparate ledige.
Mennesker, der er godkendt til flexjob, hvilket man i øvrigt også kun evt. måske bliver efter en lang udredningsproces, er selvfølgelig også jobparate, men det er på nogle andre vilkår, og det er ikke engang alle fra denne gruppe, der får den store hjælp. Jobcentret har bestemt ikke en bunke flexjob i skuffen, som de lige kan trække frem.

Jeg forstår bedre din undren i de foregående indlæg, efter det er gået op for mig, at du antager, at ledige får tilbudt job af a-kasse og jobcenter. Jeg tilhører en af de brancher i Danmark, der i flere år efter sigende har skreget på kvalificerede medarbejdere, og ikke engang jeg oplevede som ledig at blive tilbudt andet end rådgivning af de to instanser.

Igen, som du oprindeligt skrev, A-kasse uddeler ingen job, jeg betaler til A-kassen med de kommer kun med penge til mig. Det er jobcenter som kontrollerer mig så vidt jeg ved når jeg burde søge jobs.

Jeg mener kun at hvis Anja fik bistand i at få kvalificeret tilbud fra sin fagforening, så var det ringe hvis de ikke også så kikkede på alternativer. Fagforeninger søger ikke jobs direkte for dig men de kan godt hjælpe dig og styre dig i retningerne som branchen er.

Jobcenter derimod hjælper dig i job, så vidt jeg er orienteret tager de jobsamtaler / orientering og fremskridt, så du søger hvor du kan få et job, du er stadig søgende men de kan også henvise til aktiverings job, som kan udvikle sig til fast job. Så derfor kan jobcenter være rådgivning , jobsøgning og job tildeling.

Jobcenter Silkeborgs primære opgave er at få ledige i job. Det gør vi ved hurtigt og effektivt at skabe kontakt mellem den ledige og virksomhederne
- Dette tolker jeg da som et jobcenter som finder job og skaber kontakten for dig, så du kan levere cv eller besøge dem?

Jeg antog bare at Anja sidestillede sin fagforening med a-kasse, så fejlen må ligge der, hvis det er fejl du søger.


Jobcentret finder ikke job og skaber kontakt for dig.

Jobcentrenes onlineløsning, Jobnet, søger på nettet og sammensætter en række (mere eller mindre langt ude) forslag til ledige stillinger baseret på din profil. Jeg har fået nogle helt absurde forslag, blandt andet som læge - selvom jeg overhovedet ikke er uddannet inden for sundhedssektoren. :stoned: Men altså, de tager ikke kontakt for dig - det skal du selv gøre. Andet ville da også være underligt, ærligt talt.

Det eneste, jobcentret gjorde, var at indkalde mig til nogle decideret ligegyldige samtaler, hvor de forsøgte at vejlede mig ud fra nogle helt generelle kasser, som intet havde med min faglighed at gøre.

Den eneste reelle vejledning, jeg fik, var i min egen a-kasse.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. mar 2018, 11:20

ajnaM skrev:Jobcentret finder ikke job og skaber kontakt for dig.

Det må du jo skrive til jobcenter silkeborg, og forklare dem de tager fejl :)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. mar 2018, 12:01

Mistermor skrev:Min datter fik også tilbudt praktik efter en sygdomsperiode et sted, hvor det var meget tydeligt, at de bare skulle have billig arbejdskraft - en blanding af receptionist, rengøring og kontorhjælp i et træningscenter..... Det er jo jobs, der skal slås op i stedet for, at man udnytter lediges situation. Hun takkede nej, fordi det er at bede om at få stress igen, hvis man går ind i den slags, men det var ikke, fordi hun ikke gad arbejde.

Er det muligt at sige nej tak, hvis regler er sådan her? Eller er det gammelt?

Dagpenge må ikke udbetales, jf. stk. 3, til et medlem, hvis ledighed skyldes,
1) at medlemmet uden fyldestgørende grund afslår et rimeligt arbejde, som pågældende er henvist til af jobcenteret, arbejdsløshedskassen eller andre efter kapitel 3 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,


Det er vel det samme, med ens "skal" ansøgninger, giver de lige pludselig pote, så skal kommune eller jobcenter da ikke høre man siger nej tak?
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Kalimsofie » 27. mar 2018, 14:38

Jeg har både sendt “skal”-ansøgninger og logget job, jeg slet ikke har søgt. Ingen dårlig samvittighed nogen steder over det. Jeg ville dog aldrig sende en pligtansøgning til et sted, jeg gerne ville arbejde senere i livet.

Jeg synes til gengæld, jeg har haft en god oplevelse med mit jobcenter. De er søde, forstående, large, støttende, og særligt en af konsulenterne har givet rigtig god rådgivning. De er helt klart også vant til højtuddannede, hvilket er fedt. Det er nok en bonus ved at bo i Gentofte Kommune som arbejdsløs.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Rapfisk » 27. mar 2018, 16:04

Kalimsofie skrev:Jeg synes til gengæld, jeg har haft en god oplevelse med mit jobcenter. De er søde, forstående, large, støttende, og særligt en af konsulenterne har givet rigtig god rådgivning. De er helt klart også vant til højtuddannede, hvilket er fedt. Det er nok en bonus ved at bo i Gentofte Kommune som arbejdsløs.

Over 60 procent af de ledige på Frederiksberg er akademikere, så der er en særlig akademikerafdeling af jobcenteret. De har helt klart mødt mig med forståelse og forventning om, at jeg var kompetent. Jeg fik lov til at bruge de to møder, jeg havde med dem i min seneste ledighedsperiode, til at sparre om jobsøgningen og så ellers køre løbet selv.

De jobs, jeg søgte, delte jeg ind i fire kategorier :
    Dem, jeg gerne ville have og var kvalificeret til
    Dem, jeg gerne ville have, men ikke var kvalificeret til
    Dem, jeg var kvalificeret til men ikke var interesseret i
    Andre

Langt de fleste jobs, jeg søgte, lå i den første kategori, enkelte i anden kategori og lidt flere i tredje kategori. Jeg vil sige, at jeg aldrig har søgt et pligtjob, men det er da ikke alle, jeg har været helt oppe at ringe over. Ved det job, jeg fik, svingede det lidt. Jeg faldt nok over opslaget af pligt, og der var ting, der virkede intetsigende, men der var også meget, jeg godt kunne se mig selv i, da jeg begyndte at skrive ansøgningen.

Min oplevelse har i øvrigt været, at ingen af mine bedste jobs har været drømmejobs på papiret. Det var det værste til gengæld. Ligesom med uddannelser ved man det først, når hverdagen melder sig.
2
Livslinjen: 70 201 201
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf ajnaM » 28. mar 2018, 07:05

Rapfisk skrev:
Kalimsofie skrev:Jeg synes til gengæld, jeg har haft en god oplevelse med mit jobcenter. De er søde, forstående, large, støttende, og særligt en af konsulenterne har givet rigtig god rådgivning. De er helt klart også vant til højtuddannede, hvilket er fedt. Det er nok en bonus ved at bo i Gentofte Kommune som arbejdsløs.

Over 60 procent af de ledige på Frederiksberg er akademikere, så der er en særlig akademikerafdeling af jobcenteret. De har helt klart mødt mig med forståelse og forventning om, at jeg var kompetent. Jeg fik lov til at bruge de to møder, jeg havde med dem i min seneste ledighedsperiode, til at sparre om jobsøgningen og så ellers køre løbet selv.

De jobs, jeg søgte, delte jeg ind i fire kategorier :
    Dem, jeg gerne ville have og var kvalificeret til
    Dem, jeg gerne ville have, men ikke var kvalificeret til
    Dem, jeg var kvalificeret til men ikke var interesseret i
    Andre

Langt de fleste jobs, jeg søgte, lå i den første kategori, enkelte i anden kategori og lidt flere i tredje kategori. Jeg vil sige, at jeg aldrig har søgt et pligtjob, men det er da ikke alle, jeg har været helt oppe at ringe over. Ved det job, jeg fik, svingede det lidt. Jeg faldt nok over opslaget af pligt, og der var ting, der virkede intetsigende, men der var også meget, jeg godt kunne se mig selv i, da jeg begyndte at skrive ansøgningen.

Min oplevelse har i øvrigt været, at ingen af mine bedste jobs har været drømmejobs på papiret. Det var det værste til gengæld. Ligesom med uddannelser ved man det først, når hverdagen melder sig.


Jeg var også i en særlig afdeling for akademikere, men oplevede ikke, at det gjorde en forskel for mig.

Jeg oplevede dog klart, at de havde en forståelse af, at jeg var kompetent - og i øvrigt også, at de mente, jeg var ret selvkørende og nok ville finde job af mig selv nogenlunde hurtigt - men det rykkede ikke ved, at de ikke havde nogen kvalificerede input eller vejledning til min jobsøgning. Det, de bød ind med, var alt for generelt til, at jeg kunne bruge det til noget.
Det føltes som kontrol, eller som 'system', at jeg skulle sidde til møder deroppe - jeg fik ikke noget ud af det, og det vidste de også godt. Det var ren samtale om, hvorvidt jeg nu havde gjort det, jeg skulle.

Jeg har, helt seriøst, fået bedre vejledning herinde, end jeg har fået i jobcentret. :genert:
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Anne Droid » 28. mar 2018, 07:33

Jeg har sendt en del, jeg ikke ville have sendt hvis det ikke var fordi jeg skulle. Det mest irriterende er, at det er der jeg er kommet til samtaler. Min standardansøgning gav mig flere samtaler end når jeg brugte dage på at skrive en ansøgning.
Det job jeg har i dag, opdagede jeg stillingsopslaget på to timer før ansøgningsfrist og de fik standardansøgningen. Og det er det bedste job jeg nogensinde har haft.

Noget andet der irriterede mig grænseløst da jeg var jobsøgende, var manglende respons fra arbejdsgiverne. Især når jeg søgte lidt væk fra mine uddannelsesområder og det var job jeg var kvalificeret til og gerne ville have.Tit kom der ikke engang afslag.
2
Klimatosse
Brugeravatar
Pawnee_Waffle
Indlæg: 158
Tilmeldt: 26. mar 2018, 22:03
Kort karma: 56
Likede indlæg: 546

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Pawnee_Waffle » 28. mar 2018, 08:25

Jeg nåede heldigvis ikke dertil hvor jeg var nødt til at søge jobs jeg ikke ville have. Min a-kasse lagde op til at et telefonmøde, kaffemøde eller netværksmøde sagtens kunne gøre det ud for en ansøgning, så hvis der i en periode ikke var bunker af relevante jobs at søge, så var jeg aktiv på netværksfronten. Jeg ville være virkelig led ved at spilde min egen og andres tid på en "skal"-ansøgning. Men jeg forstår godt at man kan blive nødt til det.
Til mit nuværende job var der over 80 ansøgere. Jeg har siden fået at vide, at det kun var cirka halvdelen af ansøgerne der rent faktisk var kvalificeret eller som i det mindste havde skrevet en oprigtig ansøgning der ikke skreg "JEG SØGER KUN FORDI JEG SKAL!". Det overrasker mig alligevel en del idet jobbet er en akademisk stilling med ansvar og mange faglige krav. Hvis jeg selv skulle søge fordi jeg skulle, så havde jeg søgt en stilling som opvasker eller noget. Hvis den slags job altså var at søge.
0
One person's annoying is another's inspiring and heroic.
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Selma156 » 28. mar 2018, 11:37

Jeg har søgt over 200 job so far, og har aldrig søgt noget, jeg decideret ikke ville have. Selvfølgelig er der en del stillinger, der er langt mere spændende end andre. Men jeg vil såmænd bare gerne have et job (nogenlunde) inden for mit felt, som er ret bredt - kommunikation, marketing, sociale medier, journalistik osv.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf Kattefjæs » 28. mar 2018, 12:42

Pawnee_Waffle skrev:Jeg nåede heldigvis ikke dertil hvor jeg var nødt til at søge jobs jeg ikke ville have. Min a-kasse lagde op til at et telefonmøde, kaffemøde eller netværksmøde sagtens kunne gøre det ud for en ansøgning, så hvis der i en periode ikke var bunker af relevante jobs at søge, så var jeg aktiv på netværksfronten. Jeg ville være virkelig led ved at spilde min egen og andres tid på en "skal"-ansøgning. Men jeg forstår godt at man kan blive nødt til det.
Til mit nuværende job var der over 80 ansøgere. Jeg har siden fået at vide, at det kun var cirka halvdelen af ansøgerne der rent faktisk var kvalificeret eller som i det mindste havde skrevet en oprigtig ansøgning der ikke skreg "JEG SØGER KUN FORDI JEG SKAL!". Det overrasker mig alligevel en del idet jobbet er en akademisk stilling med ansvar og mange faglige krav. Hvis jeg selv skulle søge fordi jeg skulle, så havde jeg søgt en stilling som opvasker eller noget. Hvis den slags job altså var at søge.


Jeg fik at vide i sin tid at det ville være ildeset hvis jeg søgte den slags som akademiker, simpelthen fordi de mente at det var dybt urealistisk at jeg ville få det. Så var det alligevel bedre hvis jeg søgte noget jeg ikke var fuldt kvalificeret til, men sørgede for at "pynte" lidt på tingene og sådan.

Man kan jo vurdere med sig selv om man synes det er gode råd eller ej. :) Men hvis jeg havde sat fx en ansøgning til et opvaskerjob på min joblog, så kunne de godt have fundet på at påtale det.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf RavenClaw » 29. mar 2018, 19:09

Jeg ved, kravet er 2 ansøgninger om ugen, men kan man sende forud? I den forstand, at man sender 3 den ene uge, og så kan nøjes med 1 den næste?
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hvor mange "skal" ansøgninger har du sendt?

Indlægaf billiebean » 29. mar 2018, 19:17

RavenClaw skrev:Jeg ved, kravet er 2 ansøgninger om ugen, men kan man sende forud? I den forstand, at man sender 3 den ene uge, og så kan nøjes med 1 den næste?


Det kunne man før i tiden. Nu SKAL du død og pine logge på og registrere x antal jobs på din joblog på Jobnet.dk på uge. Det blev påtalt af min a-kasse at jeg havde søgt flere jobs i nogle uger og færre i andre selvom gennemsnittet over en måned var det samme. Det er til at blive idiot af.
0

Tilbage til "Job"