Barselsgave

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Barselsgave

Indlægaf Juki » 28. mar 2018, 18:21

Jeg blev moster for anden gang natten til mandag(Jubiii :banan: ) Det blev som forventet en lille dreng(på næsten 4 kg. og med en længde på 53 cm :cool: ) Jeg har ikke mødt ham endnu, men det er bare et spørgsmål om at de lige skal hjem, være klar til besøg osv.

Jeg vil gerne give en barselsgave, men hvad? Det skal være en overraskelse så jeg kan ikke spørge hvilken størrelse han bruger i huer og tøj fx, men jeg tænker det er noget I herinde kan hjælp med :D

Det er min søsters andet barn og hendes kæreste, der er faderen, har i forvejen selv tre børn, så det er ikke fordi det er en ukendt verden for dem og de ikke ved hvad man har brug for. Jeg vil dog gerne give noget andet og mere brugbart end fx blomster(som de nok skal få masser af fra andre) men jeg er samtidig meget kræsen med hvad jeg vil give.

Det skal være ting til min søster, min nyfødte nevø og min ældste nevø på 6 år.

Der er som udgangspunkt ikke noget budget, men det behøver heller ikke koste en masse eller være dyrt bare for at være dyrt. Til min søster har jeg tænkt på en eller anden lækker creme. Det tænker jeg man altid kan bruge uanset om det er til en selv eller baby :gruble: Det må gerne være lidt mere fancy end Helosan fx. Ikke at det er et dårligt produkt, men det må gerne være noget man måske ikke vil onde sig selv normalt eller noget der ikke er så kendt/udbredt.

Jeg har fundet den her "Tryllesalve", der jo lyder som et mirakelmiddel(https://www.matas.dk/olivias-tryllesalve-50-ml) men er det en I kender til? Er det ikke upraktisk at den er i en lille krukke fremfor i en tube fx? :gruble:

Billede

Udover en evt. creme har jeg også tænkt på en eller anden lækker delikatesse/slik eller en form for snack. Hun er ikke så kræsen hvad angår slik, men det må gerne være noget "sundt", der ikke får blodsukkeret til at køre op og ned, men det behøver heller ikke være vegansk, glutenfri osv.

Til min nyfødte nevø har jeg tænkt på noget tøj i en lækker kvalitet, evt. uld eller økologisk bomuld, men hvilken størrelse bruger man når man er nyfødt med den kampvægt og længde? :D Hvis det er uld er det ikke nødvendigt det kan bruges før til efteråret/vinter, men hvor hurtigt går sådan en lille størrelse op i størrelse?

Kan I anbefale nogle mærker eller sider med neutralt/enkelt babytøj? Det må gerne være med mønstre/motiv, men farverne skal helst være afdæmpede. Altså ikke sort, skrigpink, neongrøn osv.

Han kan jo ikke så meget endnu, men jeg vil også gerne give ham noget legetøj der ikke er et eller andet larmende plastikhelvede, men der behøver heller ikke gå Rudolf Steiner i den. Jeg har kigget på de her følekugler fra Plantoys. Kender I til dem?

Billede

Min ældste nevø har jeg tænkt skal have en oplevelse af en art. I vinterferien var vi i biografen og på café bagefter. Det var vældig hyggeligt og han sagde flere gange at det havde været den bedste biograftur han nogensinde havde haft :lun: Han fik mere eller mindre lov til at bestemme alt hvad han ville have af slik til biografen og hvad han ville have på caféen. Det syntes han var mega fedt og det er heller ikke noget han er vant til, men jeg er jo moster :-D Men jeg tænker det gerne må være noget andet end biografen igen.

Jeg har ikke bil så det skal være noget i Østjylland eller noget der er til at komme til med offentlig transport. Tivoli Friheden fx? Er der nogle forlystelser for børn der? Jeg har ikke været der i flere år. Eller en eller anden form for legeland :gruble:

Nå, det blev ret langt, sorry :blush:

Hvis I har andre gode bud, links eller lignende må I meget gerne dele det, hvis bare I vil hjælpe en moster i nød! :pompom:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9840
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9573

Re: Barselsgave

Indlægaf Spjaerten » 28. mar 2018, 18:36

Denne håndcreme har jeg givet i en del barselsgaver. Den skulle være en af de bedste til at klare den hyppige håndvask man udsættes for.

https://www.matas.dk/nuxe-haand-cream-2x50-ml
1
Tryk på * :slem:
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Barselsgave

Indlægaf godtnavn » 28. mar 2018, 18:44

En af de bedste barselsgaver vi fik vr Kraes babybad og vandmelon (men vandmelonen var på fødselsgangen hvor jeg havde været indlagt alt for længe og derfor virkelig nød frisk frugt, og så er væske ret godt år man ammer, så vandmelon var win-win).

Med tøjet ville jeg købe str 56, da han er relativ stor så er det ikke sikkert han kan bruge str 50, men selv hvis han er i str 50 så går der næppe mange dage før han er i 56 ;)

Kan ikke byde ind med oplevelser da jeg intet aner om hvad der er i lokalområdet. Men tænker ikke det behøver at være det vilde, han har nok mest brug for bare at føle sig lidt i centrum og set efter den store omvæltning derhjemme :) Du lyder som en god moster!
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Barselsgave

Indlægaf Ficus » 28. mar 2018, 18:45

I min terminsgruppe på facebook bliver den der Tryllesalve talt virkelig meget op, jeg tror der er nogle der bruger den til ALT!

Selv har jeg været mest glad for lanolincreme, Lansinoh, til mig selv og baby og derudover Bepanthen til baby, rød bagdel, tørre pletter, vinterbeskyttelse til kinderne osv. Der er ikke noget fancy ved nogen af dem, men de gør deres job og er effektive. Har også hørt godt om Kraes.

I barselsgave fik jeg en creme fra Origins der vist nok hedder Leg Lift. Den er ret lækker synes jeg. Har ikke været så god til at få den brugt egentlig, men når jeg gør, så kan jeg ret godt lide den.

Min dreng var 4300 gram og 53 cm og vi gik direkte i str 56, der var få ting i 50 der var gode.
Jeg var gladest for bodyer med kimonolukning/lukning i siden af bodyen og faktisk dem fra H&M. De er bløde og fine basis. Hvis du gerne vil have uld, så har jeg gode erfaringer med purebaby.dk og naturebaby.dk som begge er sådan meget øko-agtige.
Vi havde købt rigtig meget i 56 og 62(som han nærmest sprang over), så de tøjgaver han fik som vi har brugt mest, var det han fik i størrelse 68-74.

Her i de lidt større er vi ret glade for Magasins Bakito mærke og uld fra Joha, Kvickly(Friends tror jeg) og Bilka/Føtex(808). Hvis man går efter fine prints, så kan du fx kigge på Mini Rodini, Soft Gallery eller MarMar, de andre jeg nævner er mest ensfarvet eller stribet.
- Man kan i øvrigt få sommer og vinteruld eller blandinger med silke eller bambus og sådan, så du kunne sagtens finde noget han kan bruge før til vinter, hvis du vil.

Ellers siger man vist at 68 er omkring et halvt år, 80 er omkring 9-12 mdr og 86 12-18 mdr. Ikke at jeg ved noget om standardstørrelser, eftersom at min dreng på 8 mdr er i str 86 nu :-D
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Barselsgave

Indlægaf Sangius » 28. mar 2018, 18:59

En glas med en hjemmelavet "mælkebombe", det er en müsli man selv kan lave. Den smager godt, og når man ammer er det rart at føle, at man gør noget aktivt for mælken. De fleste oplever frygten for, at man ikke har nok. :)

Eller er en Oball et fantastisk stykke legetøj til de helt små, da den er nem at gribe fat i :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24622
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36769

Re: Barselsgave

Indlægaf Daine » 28. mar 2018, 18:59

Jeg har ikke noget bud på gaver til mor/nyfødt, men mht til den 6 årige, hvad så med en dag i AQUA Akvarium & Dyrepark i Silkeborg? https://www.visitaqua.dk Eller en tur i Randers Regnskov?

Jeg vil tro, at begge dele er til at komme til med offentlig transport. Og vil appellere til en 6 årig :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Barselsgave

Indlægaf Ficus » 28. mar 2018, 19:07

Hvis du selv kan eller måske kender nogle der kan håndarbejde, så var nogle af de bedste gaver vi fik hjemmelavede. Hæklede og strikkede futter, smække, huer og luffer.

Det er ikke super kompliceret eller tidskrævende for dem der kan, men det er virkelig lækre gaver at få!


Og så fik vi også en fin suttekæde med nogle træperler på, som var sådan en de også kan gumle på, når gummerne begynder at klø. Så hvis man ved de gerne vil bruge sut, kunne det også være noget.
1
LidtLakrids
Indlæg: 305
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Barselsgave

Indlægaf LidtLakrids » 28. mar 2018, 20:21

Du lyder som en fantastisk moster der vil din søster og børn det bedste :lun:
Mit input er mht. legetøj til baby.. Mine børn har begge været meget begejstret for Oball classic og Sophie Giraf (findes i forskellige udformninger, men de er vidst alle gode at bide i :D). Det er noget af det første legetøj en baby selv kan holde og smage på :lol2:
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5414
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13961

Re: Barselsgave

Indlægaf RavenClaw » 28. mar 2018, 20:25

Jeg gav min svigerinde en lille kurv med en håndcreme, læbepomade, hårolie og en ammete. Alt sammen fra en helsebutik, så jeg var sikker på, de ikke indholdt skadelige stoffer for baby. Hun blev virkelig glad for den :)

Mht. den unge mand, så jeg tror også, at han ville elske bare at have en hyggedag med moster væk fra alt det med baby og trætte forældre. Jeg tænker også Randers Regnskov eller måske bare en tur til Aarhus med caféhygge og en tur på Dokk1s nye legeplads?
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Barselsgave

Indlægaf Mette » 28. mar 2018, 20:35

Spjaerten skrev:Denne håndcreme har jeg givet i en del barselsgaver. Den skulle være en af de bedste til at klare den hyppige håndvask man udsættes for.

https://www.matas.dk/nuxe-haand-cream-2x50-ml

Den er virkelig skrap i lugten dog.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Barselsgave

Indlægaf Bøtte » 28. mar 2018, 22:43

Der er også cremen ‘Mommy and me’ fra Rudolph Care. Den skulle være rigtig god. Og den er uden skidterads. En læbepomade kunne også være en ide.
Måske du kan finde nogle lækre kiks eller andet lidt nættende. Ind i mellem går dagen bare of man når ikke rigtig at spise. Så der er det dejligt med noget man lige kan hapse i en fart.

Ellers er jeg med på Oball og bodyer med lukning i siden (dem fra H&M er virkelig gode og fine) til baby. Evt med bukser til.


Min 5 årige ville elske en tur på biblioteket med madpakker. (Legeland og dyrepark ville også være et hit. Men legeland især er ikke et sted man sådan ‘snakker’ så meget. Der leger man ‘bare’. Så ville dyrepark være bedre.) Hun var i øvrigt meget begejstret for Tivoli friheden, da vi var der i november :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Barselsgave

Indlægaf Juki » 28. mar 2018, 23:15

Tak for alle jeres bud og rosende ord! Det er en stor hjælp! :banan:

godtnavn skrev:En af de bedste barselsgaver vi fik vr Kraes babybad og vandmelon (men vandmelonen var på fødselsgangen hvor jeg havde været indlagt alt for længe og derfor virkelig nød frisk frugt, og så er væske ret godt år man ammer, så vandmelon var win-win).

Kraes babybad, er det en bestemt? :D Eller er der en af dem du særligt kan anbefale?

Ficus skrev:Her i de lidt større er vi ret glade for Magasins Bakito mærke og uld fra Joha, Kvickly(Friends tror jeg) og Bilka/Føtex(808). Hvis man går efter fine prints, så kan du fx kigge på Mini Rodini, Soft Gallery eller MarMar, de andre jeg nævner er mest ensfarvet eller stribet.
- Man kan i øvrigt få sommer og vinteruld eller blandinger med silke eller bambus og sådan, så du kunne sagtens finde noget han kan bruge før til vinter, hvis du vil.

Det behøver ikke være noget dyrt med et eller andet smart navn, bare det er pænt og blødt :D Føtex og Kvickly har faktisk meget fint og godt tøj.

Sangius skrev:En glas med en hjemmelavet "mælkebombe", det er en müsli man selv kan lave. Den smager godt, og når man ammer er det rart at føle, at man gør noget aktivt for mælken. De fleste oplever frygten for, at man ikke har nok. :)

Er det den der er omtalt her eller findes der forskellige varianter? https://www.alt.dk/boern/opskrift-maelk ... virker-den

Jeg ved ikke helt om jeg kan overskue at lave det selv, men det var sådan noget snack jeg tænkte på.

Daine skrev:Jeg har ikke noget bud på gaver til mor/nyfødt, men mht til den 6 årige, hvad så med en dag i AQUA Akvarium & Dyrepark i Silkeborg? https://www.visitaqua.dk Eller en tur i Randers Regnskov?

Jeg vil tro, at begge dele er til at komme til med offentlig transport. Og vil appellere til en 6 årig :D

Gode bud! Hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det? :D

Det er virkelig mange år siden jeg har været begge steder, men begge dele er umiddelbart meget mere mig end Tivoli Friheden og et eller andet legeland hvor man kravler rundt og får sved på panden :lol:

Ficus skrev:Hvis du selv kan eller måske kender nogle der kan håndarbejde, så var nogle af de bedste gaver vi fik hjemmelavede. Hæklede og strikkede futter, smække, huer og luffer.

Det er ikke super kompliceret eller tidskrævende for dem der kan, men det er virkelig lækre gaver at få!

Og så fik vi også en fin suttekæde med nogle træperler på, som var sådan en de også kan gumle på, når gummerne begynder at klø. Så hvis man ved de gerne vil bruge sut, kunne det også være noget.

Jeg kan godt nok både hækle og strikke, men jeg kørte surt i et mindre projekt sidste år, fordi det ikke ville lykkes så jeg måtte pille det færdige produkt op og starte forfra 5-6 gange. Siden har det hængt mig langt ud af halsen :genert:

Jeg døjer også med nogle gamle belastningsskader for tiden(tennisalbuer m.m.) så jeg tror det er for hårdt p.t. Heldigvis er der andre jeg ved strikker til ham :D
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Barselsgave

Indlægaf Juki » 29. mar 2018, 01:35

Dikus skrev:Hvor er du sød :kys:

Et lille kvæk? Bor farens tre børn hjemme eller er de voksne? Hvis de ikke er voksne, ville jeg skrue ned på gaveniveauet til nevøen og give noget, der inkluderede den også.

...
Senest rettet af Juki 27. apr 2018, 13:14, rettet i alt 1 gang.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29274

Re: Barselsgave

Indlægaf Sangius » 29. mar 2018, 04:12

Jeg lavede denne, med smør i stedet for olie. Men essensen er det samme :)

https://rosemaimonide.com/2013/06/maelkebomben/
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Barselsgave

Indlægaf godtnavn » 29. mar 2018, 07:53

Kraes har vidst et par forskellige, men det er den med havre og kokos vi bruger og elsker! Har en veninde hvis barn havde børneeksem, det forsvandt da hun begyndte at bruge kraes.
1

Tilbage til "Forældre"