Ubådsmordet!

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf paint » 5. apr 2018, 23:25

Zinde skrev:
paint skrev:
Zinde skrev:“Psykologen konstaterer, at Peter Madsen fortæller om forurettedes død og parteringen af hende med en logisk distance, mens han bliver rørstrømsk, når det handler om hans egne bedrifter.”

Han er jo et skoleeksempel på en narcissist.


Det er han sikkert. Men jeg tror nu egentlig (udelukkende ud fra det jeg har læst i medierne) at han mest er præget af psykopati. Dén gruppe, er ofte meget sarte, når det drejer sig om dem selv. Men til gengæld meget lidt sarte, når det er andre det går ud over.
En psykopat (for nu at bruge den betegnelse) kan gå helt i spåner, hvis nogen angriber dem selv. Mens de overfor andre, kan handle med nogenlunde lige så meget empati, som almindelige mennesker lægger i det, når de spiller skak - dvs. ren logik og komplet fravær af følelser.
For en psykopat, findes der kun ét menneske i verden - vedkommende selv. Andre mennesker er at betragte som 'midler' til at opnå det, som vedkommende selv ønsker. Andre mennesker, er med andre ord, bare midler der kan bruges, og har egentlig ikke nogen værdi i sig selv.


Har narcissister det ikke også sådan?


Både psykopati og narcissisme, er personlighedsforstyrrelser. De overlapper hinanden til en vis grad. Ofte vil en person som lider af psykopati (eller dyssocial personlighedsforstyrrelse, som det egentlig hedder) også have nogle narcissistiske tendenser. Men som jeg ser det, går narcissister ofte mere op i, hvad andre mennesker tænker og mener om dem. Og når jeg siger 'dem', mener jeg ikke nødvendigvis den persona de stiller til skue for omverden. Denne er nemlig ofte ikke den person, de virkelig er, men den de ville ønske at være, eller stræber efter at blive. Og fordi det ikke er deres sande person, de agerer med, vil de ofte igen og igen søge andre bekræftelse og forsikringer om, at de er kloge, smukke, unikke etc. Dette (bekræftelserne etc) får de kun en pseudo-tilfredsstillelse ud af, fordi det som nævnt i virkeligheden ikke er deres sande person(lighed)

Al denne bekræftelse, vil en person med overvejende psykopatiske træk ikke være nær så optaget af. De vil ofte være langt mere målrettet optaget af at nå egne mål, uanset hvad andre mener om det. Og mener andre at det er forkert eller unormalt, er det dem som er 'forkerte' og 'unormale', ikke personen selv.
Den empati som normale mennesker er udstyret med, beror delvist på en spejlingsfunktion. Dvs. vi kan spejle os i andre mennesker, og indsætte vores egne følelser i deres situation, og dermed selv føle hvordan vi mener at de må have det. Det kan en psykopat ikke, fordi der ikke er nogle følelser af sætte ind i andres situation/sted og dermed ingen mulighed for empati. (firkantet sagt)

Det er i virkeligheden en lang historie, som der ikke engang hersker enighed om.
12
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16249
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf icelady » 13. apr 2018, 07:00

Lathyrus skrev:Var der nogen af jer der så interwievet med forældrene i går aftes på TV2?

Jeg gjorde....og sad med en underlig fornemmelse bagefter....kan ikke rigtig forklare det...og man må selvfølgelig sørge (eller ikke sørge) hvis man har mistet, på hvad måde man vil....men de virkede underligt “fornægtende” - i mangel af bedre ord :gruble:



"Fornægtende" overfor hvad? :gruble:


Jeg så det, og jeg tænkte, at oprettelsen af den fond har været en god måde for dem at få bearbejdet følelserne ang deres datters død.
2
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 129
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2279

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf computermus » 13. apr 2018, 10:57

Jeg tror at man i forhold til Kims forældre , skal huske at det her altid vil forfølge dem. De gode minder de har om hende er i øjeblikket meget overskyggede af retssagen og de forfærdelige ting der kommet frem.
Når først retssagen er overstået, så er det først at deres " helingsproces" , den kan begynde. Selvom de aldrig nogensinde vil leve uden sorgen og savnet.
Jeg håber bare for dem at de så kan se tilbage på gode minder om en ,tror jeg, dejlig, kærlig datter og at folk efterhånden vil huske at hun ikke " bare" var hende der blev slået ihjel af en skingrende psykopat , men at hun også var journalist og sikkert god til det.
Jeg tror at det er en måde at de forsøger at overleve på, specielt her mens retssagen står på.
7
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Pølsemix » 13. apr 2018, 19:16

Lathyrus skrev:Jeg har bestemt også respekt for at de er værdige på tv og ikke græder, raser osv for åben skærm. Helt sikkert!

Der hvor jeg synes det bliver underligt, er at de tror at hendes navn og minde fremover vil kunne holdes adskilt fra ubåden og Madsen. Og at sagen ikke må nævnes (ikke kun i interviewet, men generelt) i forbindelse med hende og fonden.

Men, det er muligt det bare er mig der tænker det er naivt at tro tingene kan skilles ad i offentligheden.

Mon ikke der menes når de stilller op til diverse interviews og diverse ting som fonden vil arbejde med. Deres følelser omkirng sagen og PM, giver jo sig selv. Sagen taget i betragtning er det da klart at pressen og offentligheden må acceptere den præmis, men det betyder jo ikke at den forfærdelige baggrund som fonden stiftet er på, er en hemmelig eller skal ties ihjel,
5
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24645

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf LaScrooge » 14. apr 2018, 19:47

Jeg læste et interview med hendes veninde. Veninden var ked af, at Kim blev reduceret til knivstik, en mishandlet krop og en andens onde gerninger. Så artiklen berettede om deres venskab og Kim, som veninden kendte hende. Det var meget kærligt og meget smukt. Jeg forstår godt trangen til og ønsket om at Kim som person ikke glemmes eller reduceres til at være RaketMadsens Offer. Og jeg kan derfor også godt forstå hendes forældre. Med tiden, afhængigt af hvordan fonden omtales, kan det måske godt glide i baggrunden og fokus være på det spændende og livlige menneske, Kim Wall var. Koblingen kan blive en anden.

Det var først da jeg læste det interview at jeg kunne mærke noget som helst. Efter det følte jeg mig vred. Tænk, at han følte at han havde lov til at myrde hende, bare fordi han var nysgerrig. Den egoisme, der ligger i det, er syg. Forvrænget. Umenneskelig.
19
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Guru
Indlæg: 546
Tilmeldt: 5. jun 2016, 10:09
Kort karma: 19
Likede indlæg: 449

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Guru » 15. apr 2018, 13:52

Til dem der er interesseret så findes der en dokumentar kaldet "Amateurs in Space". I må selv søge efter den på google. Det kan godt lade sig gøre at finde den. Den varer en halv time og følger Kristian von Bengtson og PM, i der arbejde med Copenhagen Suborbitals, og deres projekt med at sende PM ud i rummet.

Nu er det ikke fordi jeg tror særlig mange interesserer sig for PMs tekniske evner længere, men dokumentaren sætter rigtig meget mere fokus på det personlige samspil imellem de to og resten af holdet, end den sætter fokus på det tekniske, og går især tæt på PM som person, hvor PM hurtig kommer til at fremtræde dybt urimelig, og uden fornemmelse for virkeligheden. PM falder, slår hovedet og får hjernerystelse, og herefter går det helt galt. Han mister fuldstændig forstanden, og det ender med at han får svinet Kristian så meget til at Kristian forlader projektet i protest. Alle andre på holdet er enige om at PM var grov og dybt uretfærdig, og det bliver taget op til generalforsamlingen. PM opdager at folk er imod ham, og lider så stort et knæk på sin stolthed, at han heller ikke vil være med mere. Han vil nu starte forfra for sig selv og danner en ny klub kaldet Rummadsen Raket Laboratorium.

Efter at have set denne dokumentar føles det nu pludselig ikke helt så underligt at PM er endt hvor han er.
7
“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way” – Alan Watts.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf OberstNasig » 19. apr 2018, 23:21

Jeg forstår også godt forældrenes reaktion. For dem er hun en datter og et menneske, der har gjort en forskel for andre mennesker igennem sit virke som journalist. Det er sådan de ønsker at huske hende. De ønsker, som jeg ser det, at hendes eftermæle bliver noget andet end bare tusindevis af googlehits om et makabert drab.
Så jeg forstår så udmærket godt, hvis de så vidt muligt nægter eller undgår at tale om drabet. Det er for mig at se også en del af en heelingsproces, at man skaber en form for mening i en ellers umenneskelig og meningsløs situation.
7
Jammerdalen
Indlæg: 779
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1008

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Jammerdalen » 20. apr 2018, 12:53

Hvis man har mistet sit barn på så tragisk og grusom vis og tilmed bagefter får vist forbrydelsen og lidelsen i detaljer, er man så ikke næsten berettiget til at reagere præcis som man vil og som giver bare den mindste form for mening? (Så længe det selvfølgelig ikke resulterer i skoleskyderier eller i øvrigt skader uskyldige mennesker). Jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig, hvad jeg ville gøre, hvis jeg mistede et af mine børn på den måde.
10
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf dgd2007 » 20. apr 2018, 14:06

paint skrev:[...]
Mens de overfor andre, kan handle med nogenlunde lige så meget empati, som almindelige mennesker lægger i det, når de spiller skak - dvs. ren logik og komplet fravær af følelser.
[...]

Hov hov, tal venligst respektfuld om skak!
Sådan en kulturløs halunk! :-D
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Pax Romana » 23. apr 2018, 11:43

Zinde skrev:Jeg får myrekryb af den mentalbeskrivelse. Tænk at der findes et menneske, der er så afsporet. Og han har gået rundt imellem os. Og mon ikke det er urealistisk, at han skulle være den eneste af sin slags?
Man kunne have en i sin nærmeste familie uden at vide det.
Uhyggelig tanke.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf dgd2007 » 23. apr 2018, 11:57

Zinde skrev:Jeg får myrekryb af den mentalbeskrivelse. Tænk at der findes et menneske, der er så afsporet. Og han har gået rundt imellem os. Og mon ikke det er urealistisk, at han skulle være den eneste af sin slags?

Ja, især sammenholdt med det klip de hele tiden viser, hvor han går i land med thumbs up og fjogede kommentarer - efter at han lige har stået og savet en person i småstykker og smidt hende i havet!
11
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. apr 2018, 12:05

Jeg får myrekryb af at tænke på, at jeg engang havde en kollega, der havde datet en af de to raketbyggere.
Hun fortalte mig hvem dengang, men jeg kan ikke huske det. Håber det var Christian von Bengtson!
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16249
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf icelady » 23. apr 2018, 12:16

Jeg undrer mig lidt over, at anklageren går efter livstid, når Retslægerådet vurderer at han er så farlig, at forvaring bør komme på tale.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf Akehurst2 » 23. apr 2018, 12:24

icelady skrev:Jeg undrer mig lidt over, at anklageren går efter livstid, når Retslægerådet vurderer at han er så farlig, at forvaring bør komme på tale.


Det er for at forsøge at sikre, at han sidder så længe som muligt. Ved livstid går der 12 år før prøveløsladelse kommer på tale, mens løsladelse fra forvaring principielt kan ske, så snart forvaringsbetingelserne ikke længere er opfyldt.

Samtidig er det (groft sagt) lægerne, der bestemmer, hvornår en forvaringsdømt kommer ud, og juristerne ved en livstidsdømt. Så jurister kan godt hælde lidt til livstid også af den grund.
5
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Ubådsmordet!

Indlægaf paint » 23. apr 2018, 12:30

At Madsen, ligefrem skulle være et geni, kan man vist godt glemme igen. Ifølge mentalerklæringen, ligger hans IQ på 111. Nu vides det selvfølgelig ikke, hvilken skala de bruger i den test han har gennemgået, og hvilken standardafvigelse man opererer med. Men 111, er i bedste fald i den øvre del af 'normalområdet'. Altså ikke noget exceptionelt, der
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Livets forhold"