Jul, skilsmissebørn og ny familie

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 13:53

Ja, så kører det sædvanlige skænderi i hjemmet.

Vi er to forældre. Jeg er tidligere skilt og har 2 børn fra det forhold. Min kæreste har 1 barn alene.
Jeg har mine børn hver anden jul og hver anden jul har jeg ikke mine børn.
Min kæreste har selvfølgelig sit barn hver jul.

Jeg synes simpelthen det er så urart, at skulle holde jul med hele deres familie og dette barn, når jeg samtidig skal undvære mine egne børn. Faktisk så urart, at jeg ikke har lyst. Kæresten siger, at det er barnets behov, at jeg er der. Jeg kan gå med til, at det er kærestens behov. Men er det vigtigere end mit behov for ikke at skulle holde "normal" jul, når det er uden mine børn. Jeg har også tidligere været inviteret til både min søster og mine forældre, men har takket nej af samme årsag. Jeg har ikke lyst til at holde familiejul ,når de vigtigste i min familie ikke er der.

I starten syntes jeg også det var virkeligt mærkeligt at skulle bo mere med et andet barn end mine egne - men det har jeg vænnet mig til. Men lige julen er så svær. Og barnet bliver jo forgudet af hele familien, så hun kommer ikke til at overveje, at jeg ikke er der. Og jeg er jo faktisk heller ikke den rigtige forældre.

Der ligger selvfølgelig en masse mere i det - som jeg kan præsentere, hvis det bliver relevant.

Men grundlæggende. SKAL man så holde jul, med den familie man har valgt? Eller er det ok, at gøre noget andet?
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 14:07

Jamen, det har du da ret i.
Heldigvis kan jeg sagtens nyde weekender uden børn. Men lige julen synes jeg bare er SÅ svær.

Og jeg er klar over, at problemet ligger i mig. Mine børn har en skøn jul hos deres far.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 14:14

Ja - men når nu det tager noget tid - skal jeg så i mellemtiden føje min kæreste og holde en jul jeg virkeligt ikke har lyst til. Eller skal jeg holde den jul jeg selv har lyst til?
For 2 år siden tog jeg til Hamburg og fandt et sted hvor hjemløse kunne holde jul og var med til at gøre deres dag bedre. Så det er jo ikke fordi jeg har tænkt mig at sætte mig i et hjørne og være sur.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf Evapeva » 10. dec 2015, 14:21

MissDitte skrev:
Men grundlæggende. SKAL man så holde jul, med den familie man har valgt?


Når du stiller det sådan op, er svaret selvfølgelig nej. Men jeg synes virkelig, du burde!
Senest rettet af Evapeva 10. dec 2015, 15:51, rettet i alt 2 gange.
4
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf Evapeva » 10. dec 2015, 14:24

Det ene år: Du er villig til at holde jul på dine børns præmisser.
Det andet år: Du er ikke villig til at holde jul på kærestens barns præmisser. Et barn som du endda bor sammen med til daglig..?!

Nej, jeg forstår det ikke.
16
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 14:34

Evapeva skrev:Det ene år: Du er villig til at holde jul på dine børns præmisser.
Det andet år: Du er ikke villig til at holde jul på kærestens barns præmisser. Et barn som du endda bor sammen med til daglig..?!

Nej, jeg forstår det ikke.


Og når du stiller det sådan op, kan jeg godt se der er en vis diskrepans. Men i min krop er det bare stadig den følelse der er der...
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf icelady » 10. dec 2015, 14:36

Jeg kan udmærket forstå dig, for det er pissesvært at holde jul uden sine børn.

Min første jul uden mine unger blev holdt et sted hvor der var et barn; nøj, det var et helvede at komme igennem.

Det var svært efterfølgende, men det er noget man som skilsmisseforældre skal prøve at vænne sig til.

Derudover synes jeg du sender et skidt signal. Det ene år kan du godt holde jul med dit bonus-barn, men kun fordi dine egne er der. Året efter vil du ikke. Det er (i mine øjne) et dårligt signal at sende.
Og jeg er stensikker på, jeg (hvis jeg var i dit bonus-barns sko) som ung ville tænke over det og undre mig over, og måske få en mistillid til dig som bonus-forælder. At du så tydeligt gør forskel.

Som skilsmisseforælder og i nyt forhold med en partners børn er man nødt til at prøve at gå på kompromis. Også selvom det gør ondt.

edit: Du skriver således "Kæresten siger, at det er barnets behov, at jeg er der. Jeg kan gå med til, at det er kærestens behov." Siger du dermed, at du ikke kan forstå at bonus-barn har nytte af at du er der?
14
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf Kattefjæs » 10. dec 2015, 14:37

Selvfølgelig er det OK at gøre noget andet hvis man virkelig gerne vil, men jeg synes alligevel at det er vigtigt at tage hensyn til små børn - særligt hvis de har den alder hvor jul bare er årets højdepunkt. :) Du kan jo altid holde alternativ jul når børnene ikke er små længere. Det er selvfølgelig ikke det samme når ens egne børn ikke er med, men jeg synes at det er en skam hvis du slet ikke kan nyde julen overhovedet sammen med resten af din familie. De elsker dig jo også og vil gerne dele højtiderne med dig. Mon ikke det kan lade sig gøre at arbejde med dine følelser så du accepterer situationen og alligevel får en god aften ud af det?
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 14:37

Men jeg føler på en måde at jeg svigter mine børn. Der er et andet barn, jeg holder mere jul med, end jeg gør med mine egne!!

Igen - jeg ved de har en fantastisk jul - også uden mig.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf icelady » 10. dec 2015, 14:43

MissDitte skrev:Men jeg føler på en måde at jeg svigter mine børn. Der er et andet barn, jeg holder mere jul med, end jeg gør med mine egne!!

Igen - jeg ved de har en fantastisk jul - også uden mig.


Jeg vil sige, du svigter dem mere, ved at tillade dig selv at dvæle ved din sorg over at du ikke har dem. :) Og det er ikke negativt ment, selvom det kan opfattes sådan.

Hvis dine børn spørger dig, "Hvordan gik din juleaften mor?" hvad tror du så de helst vil høre?
1) Jeg sad hjemme alene
eller
2) Jeg hyggede mig de andre og tænkte lidt på jer og var glad for at vide I også havde en hyggelig aften.


Igen; det er sat groft op, men jeg tror du er bange for at du nedgraderer dine børn,hvis du har en hyggelig juleaften uden dem. Men det gør du jo ikke. Du er jo glad på deres vegne over at de har en fantastisk jul...hvorfor skulle du så ikke kunne have en god jul også? :)
6
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14143
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf Akehurst2 » 10. dec 2015, 14:43

Jeg synes, det er rigtig svært at holde jul med min mands forældre, for jeg ville meget hellere holde jul med mine egne, men dem har jeg ikke længere. Og sådan er det, så det gør jeg hvert andet år, lige som han holder jul med mig hvert andet år.

Jeg ville blive rigtig ked af det, hvis min mand ikke holdt jul med mig hvert andet år af sådan en grund. Også selvom jeg sagtens kan sætte mig ind i, hvor svært det er, når den jul man holder, minder så meget om den jul, man allerhelst ville holde, og på den måde bare forstærker et savn.
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 14:49

Men jeg sidder ikke alene hjemme. Jeg kan sagtens fortælle mine børn at jeg har haft en god aften med hvad jeg nu har fundet på.

Altså jeg lytter til hvad I siger!!
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. dec 2015, 14:50

Hvor længe har I været sammen, din kæreste og dig?
0
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf MissDitte » 10. dec 2015, 14:52

Vi har været sammen i 2½ år og boet sammen i knap et år.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Jul, skilsmissebørn og ny familie

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. dec 2015, 15:09

MissDitte skrev:Vi har været sammen i 2½ år og boet sammen i knap et år.


Hvad er det for en julemodel, du ønsker, at I skal arbejde jer henimod?
0

Tilbage til "Livets forhold"