Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52561

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 24. apr 2018, 16:15

HerErJeg skrev:
fisken80 skrev:
HerErJeg skrev:
Tux skrev:Det ser ud til at frokostpausen i staten er den største knast lige nu.

Ærlig talt så forstår jeg godt lønmodtagerne er rasende over udsigten til at skulle arbejde 2.5 timer mere om ugen, uden at få noget til gengæld - også selv om vi snakker akademikere, hvor det ikke er nødvendigt at stå til rådighed i pausen.

..eller alternativt betale på en anden måde, for at få indskrevet noget i overenskomsten, som de har haft i 90 år.

Begge dele kan jeg godt forstå er uspiseligt...


En kollega har lige haft fornøjelsen af en akademiker i telefonen. Pludselig afbrød damen samtalen, "klokken er nu 12.02 og min frokost er serveret, så vi må snakke færdig senere - farvel..."
Lige præcis der tænker man et par ting omkring den gode det er at have betalt frokost. Måske at damen ikke skal være til rådighed, men alligevel...


Akademikere arbejder også i det private, og nu skriver du, at hun sagde, at hendes frokost var serveret, frokostordninger er primært noget der findes i det private. Så er du sikker på, at der var tale om en offentligt ansat akademiker?

Jeg kender ingen offentligt ansatte akademikere, der ville opføre sig på den måde og jeg kender immervæk en del eftersom min arbejdsplads og omgangskreds er fyldt med dem. Selv har jeg mange gange oplevet, at jeg er blevet afbrudt af en elev mens jeg sad og spiste, og så har jeg lagt min mad fra mig og har snakket med eleven. Det samme gør mine kolleger.

Så vidt jeg ved, var det en person i Miljøstyrelsen, men jeg er usikker på den præcise jobfunktion.


Så i princippet kan der være tale om en konsulent hyret ind udefra... vældig godt indspark i debatten må jeg sige.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Precaseptica » 24. apr 2018, 16:17

Tux skrev:vi snakker akademikere, hvor det ikke er nødvendigt at stå til rådighed i pausen.


Jeg er akademiker og jeg står så afgjort til rådighed i min frokostpause. Altid. Hvis mine elever eller kolleger behøver noget, så er jeg på.

Når ikke jeg står til rådighed i mine pauser så laver jeg som regel mit arbejde. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har spist min frokost uden at arbejde.
1
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9498

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Modesty Blame » 24. apr 2018, 16:18

Jeg vil bare lige komme med et forslag til, hvordan det kan være sandt - personen kan have taget sin telefon med sig til frokost. Frokosten kan være ude af huset, og når man får serveret, så vil man vel gerne have lov at spise? Ikke at jeg kender nogle i det offentlige på almindeligt funktionær-niveau, der sådan til hverdag får sin frokost serveret.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tux » 24. apr 2018, 16:33

Precaseptica skrev:
Tux skrev:vi snakker akademikere, hvor det ikke er nødvendigt at stå til rådighed i pausen.


Jeg er akademiker og jeg står så afgjort til rådighed i min frokostpause. Altid. Hvis mine elever eller kolleger behøver noget, så er jeg på.

Når ikke jeg står til rådighed i mine pauser så laver jeg som regel mit arbejde. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har spist min frokost uden at arbejde.

Læs hvad jeg skriver.

Er du i øvrigt ansat i staten ?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Slettet bruger » 24. apr 2018, 17:23

Precaseptica skrev:
Tux skrev:vi snakker akademikere, hvor det ikke er nødvendigt at stå til rådighed i pausen.


Jeg er akademiker og jeg står så afgjort til rådighed i min frokostpause. Altid. Hvis mine elever eller kolleger behøver noget, så er jeg på.

Når ikke jeg står til rådighed i mine pauser så laver jeg som regel mit arbejde. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har spist min frokost uden at arbejde.


Men sådan er det jo på alle vidensarbejdspladser. Det er en tabersag at prøve at sælge det som noget særligt offentligt. Det kan bedre gå med f.eks. sygeplejersker.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Hunkat » 24. apr 2018, 17:33

Ja, jeg tror der bliver konflikt. Det er fandme noget lort, vi har et event i maj som næsten med sikkerhed ryger i vasken. Det bliver dyrt og ærgerligt i tabte timer men oh well...
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 25. apr 2018, 06:44

Dennis Kristensen er har da fundet et helt nyt niveau af træls her til morgen.
7
Livslinjen: 70 201 201
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf HerErJeg » 25. apr 2018, 06:56

Uddrag fra nattens aftale:

Løn
Aftalen sikrer en lønramme på 8,1 procent over tre år, en pulje til ligeløn og lavtløn samt afværgelse af forringelser på seniorordninger. Lønmodtagernes krav lå i forhandlingerne på 8,17 procent.

Fagforeningens røde faner vajer dagligt foran Forligsinstitutionen i København, mens forhandlingerne fortsætter.
SE OGSÅ
OVERBLIK: Få svar på ofte stillede spørgsmål om forhandlingerne om overenskomst
Lønrammen dækker generelle lønstigninger på 6,1 procent og forventet udmøntning fra reguleringsordningen på 0,71 procent. Desuden midler til de enkelte organisationers forhandlinger på 0,35 procent, samt puljer til særlige formål og prioriterede grupper på 0,34 procent.

Derudover er der aftalt en reguleringsordning, der ikke længere indeholder et såkaldt privatlønsværn, men sikrer en tilnærmelsesvis parallel lønudvikling med det private arbejdsmarked.


Vil det sige, at alt det fis om kæmpelønstigninger og hvad har vi ellers, rent faktisk er 6,1% og resten 2,0% forsvinder i sorte huller og kommer aldrig i folks lommer, undtagen i meget særlige tilfælde?
Det er den slags teknikaliteter der er så kvalmende, at begrebet "løn" overhovedet ikke dækker over hvad man får i lønningsposen, men alt muligt andet som ingen menig mand forstår hvad er.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Stars » 25. apr 2018, 07:17

HerErJeg skrev:Uddrag fra nattens aftale:

Løn
Aftalen sikrer en lønramme på 8,1 procent over tre år, en pulje til ligeløn og lavtløn samt afværgelse af forringelser på seniorordninger. Lønmodtagernes krav lå i forhandlingerne på 8,17 procent.

Fagforeningens røde faner vajer dagligt foran Forligsinstitutionen i København, mens forhandlingerne fortsætter.
SE OGSÅ
OVERBLIK: Få svar på ofte stillede spørgsmål om forhandlingerne om overenskomst
Lønrammen dækker generelle lønstigninger på 6,1 procent og forventet udmøntning fra reguleringsordningen på 0,71 procent. Desuden midler til de enkelte organisationers forhandlinger på 0,35 procent, samt puljer til særlige formål og prioriterede grupper på 0,34 procent.

Derudover er der aftalt en reguleringsordning, der ikke længere indeholder et såkaldt privatlønsværn, men sikrer en tilnærmelsesvis parallel lønudvikling med det private arbejdsmarked.


Vil det sige, at alt det fis om kæmpelønstigninger og hvad har vi ellers, rent faktisk er 6,1% og resten 2,0% forsvinder i sorte huller og kommer aldrig i folks lommer, undtagen i meget særlige tilfælde?
Det er den slags teknikaliteter der er så kvalmende, at begrebet "løn" overhovedet ikke dækker over hvad man får i lønningsposen, men alt muligt andet som ingen menig mand forstår hvad er.

Jeg er ikke stiv i overenskomst-sprog, men som jeg læser det, er de 0,71% afhængig af, at den private løn stiger som forventet, de 0,35% er det de enkelte forbund der bestemmer, om det skal gå til løn, pension, fridage eller andet, og de 0,34% ... måske lidt ekstra til de lavestlønnede eller de faggrupper, der er sværest at rekruttere?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Stars » 25. apr 2018, 07:20

Og ja - lønstigning dækker også over flere midler til fx. efteruddannelse
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3068
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5531

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Pølsemix » 25. apr 2018, 07:29

Jeg havde ikke troet at LO ville stå tilbage som den fornuftige del af arbejdstagerne, men det er da en glædelig overraskelse, det er bare ærgerligt at resten af dem svigter musketereden.
0
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Seladon » 25. apr 2018, 07:48

Rapfisk skrev:Dennis Kristensen er har da fundet et helt nyt niveau af træls her til morgen.


Enig. Han går på pension, og det viste sig at han ikke var specielt interesseret i at kæmpe på barikader.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf DenBruneMunk » 25. apr 2018, 09:28

Seladon skrev:
Rapfisk skrev:Dennis Kristensen er har da fundet et helt nyt niveau af træls her til morgen.


Enig. Han går på pension, og det viste sig at han ikke var specielt interesseret i at kæmpe på barikader.

Han er bare fjollet, og tror han kan være forgangs person for et mål som de andre altså ikke vil støtte op omkring, så lidt forfejlet, og pylret for at sige det pænt. (Forsøgte at undgå bandeord)
1
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 25. apr 2018, 09:58

HerErJeg skrev:Uddrag fra nattens aftale:

Løn
Aftalen sikrer en lønramme på 8,1 procent over tre år, en pulje til ligeløn og lavtløn samt afværgelse af forringelser på seniorordninger. Lønmodtagernes krav lå i forhandlingerne på 8,17 procent.

Fagforeningens røde faner vajer dagligt foran Forligsinstitutionen i København, mens forhandlingerne fortsætter.
SE OGSÅ
OVERBLIK: Få svar på ofte stillede spørgsmål om forhandlingerne om overenskomst
Lønrammen dækker generelle lønstigninger på 6,1 procent og forventet udmøntning fra reguleringsordningen på 0,71 procent. Desuden midler til de enkelte organisationers forhandlinger på 0,35 procent, samt puljer til særlige formål og prioriterede grupper på 0,34 procent.

Derudover er der aftalt en reguleringsordning, der ikke længere indeholder et såkaldt privatlønsværn, men sikrer en tilnærmelsesvis parallel lønudvikling med det private arbejdsmarked.


Vil det sige, at alt det fis om kæmpelønstigninger og hvad har vi ellers, rent faktisk er 6,1% og resten 2,0% forsvinder i sorte huller og kommer aldrig i folks lommer, undtagen i meget særlige tilfælde?
Det er den slags teknikaliteter der er så kvalmende, at begrebet "løn" overhovedet ikke dækker over hvad man får i lønningsposen, men alt muligt andet som ingen menig mand forstår hvad er.


Ja, de 8,1 procent er rammen, hvorfra alt tages. Det har aldrig handlet om, hvad man får i lønningsposen, men om den samlede økonomi i en aftale - skal der forhandles andet på plads end ren løn, skal det tages fra lønnen så at sige.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27372

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 25. apr 2018, 10:26

Pølsemix skrev:Jeg havde ikke troet at LO ville stå tilbage som den fornuftige del af arbejdstagerne, men det er da en glædelig overraskelse, det er bare ærgerligt at resten af dem svigter musketereden.


Resten af dem svigter musketereden? :D

Der er mere end 100 fagforbund, der står tilbage. Det er en forholdsvis stor 'rest'. Og det tror jeg, man kan se som et tegn på, at det er en meget lille gruppe, som mener, det er en god aftale, der er landet i nat. Det er en aftale, der giver enkelte medarbejdere nogle relativt små lønstigninger - og som i bytte ødelægger muligheden for en fornyet arbejdskamp på tværs af faggrupper og områder.

At man kan være så kortsigtet går simpelthen over min forstand. Og jeg må indrømme, at jeg tænker, at LO skyder foden af sig selv. De står i gigantiske problemer med faldende medlemstal og manglende formål, manglende indflydelse og politisk tilknytning til et Socialdemokraterne i identitetskrise. Der har været et historisk samarbejde og en ny mulighed for fagbevægelsen. Det kunne have været et nyt projekt for LO, der netop er fusioneret med FTF og kunne stå stærkere end nogensinde. Og så vælger man at gemme sig sammen med Mette Frederiksen og til sidst presse på for, at nogle bryder sammenholdet for pebernødder.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"