Kæbesmerter/kæbespændinger

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Freya » 3. maj 2018, 20:10

Tak for jeres råd. Det lyder til, at tandlægen er vejen frem. Jeg tror ikke, jeg skærer tænder, men at jeg bider tænderne hårdt sammen når jeg sover og ved stress.
Skal desuden til den udvidede fysioterapeut, nemlig osteopaten, og håber på at kunne få et par øvelser med hjem, så min masseter-muskel kan blive sig selv igen, for den er godt nok øm.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Fræksak » 3. maj 2018, 20:12

cola skrev:Dem med bideskinne, har i den type der sørger for at i ikke kan bide hårdt sammen, min er formet så jeg kan ikke bide sammen, jeg kan skære tænder, men selv der hjælper den, fordi jeg ikke sliber mine tænder om natten, når jeg har skinnen på.

Eneste problem jeg har med skinnen er at jeg efter en god nats søvn lige skal lære mine tænder hvor de skal være henne, for mit bid er ikke helt rigtigt, og i løbet af natten slapper mine kæber af, og falder hen i den position de burde være.


Hm, min er lavet i halvhård plast efter et aftryk af mine tænder. Jeg har den på i undermunden. Jeg kan sagtens bide hårdt sammen, men så bider jeg jo bare ned i skinnen i stedet for direkte ned i tænderne.
0
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Freya » 3. maj 2018, 20:29

Fræksak skrev:
cola skrev:Dem med bideskinne, har i den type der sørger for at i ikke kan bide hårdt sammen, min er formet så jeg kan ikke bide sammen, jeg kan skære tænder, men selv der hjælper den, fordi jeg ikke sliber mine tænder om natten, når jeg har skinnen på.

Eneste problem jeg har med skinnen er at jeg efter en god nats søvn lige skal lære mine tænder hvor de skal være henne, for mit bid er ikke helt rigtigt, og i løbet af natten slapper mine kæber af, og falder hen i den position de burde være.


Hm, min er lavet i halvhård plast efter et aftryk af mine tænder. Jeg har den på i undermunden. Jeg kan sagtens bide hårdt sammen, men så bider jeg jo bare ned i skinnen i stedet for direkte ned i tænderne.

Men får du så ikke stadig kæbesmerter? Det er jo det hårde bid, der skaber spændingerne.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Fræksak » 3. maj 2018, 20:44

Freya skrev:
Fræksak skrev:
cola skrev:Dem med bideskinne, har i den type der sørger for at i ikke kan bide hårdt sammen, min er formet så jeg kan ikke bide sammen, jeg kan skære tænder, men selv der hjælper den, fordi jeg ikke sliber mine tænder om natten, når jeg har skinnen på.

Eneste problem jeg har med skinnen er at jeg efter en god nats søvn lige skal lære mine tænder hvor de skal være henne, for mit bid er ikke helt rigtigt, og i løbet af natten slapper mine kæber af, og falder hen i den position de burde være.


Hm, min er lavet i halvhård plast efter et aftryk af mine tænder. Jeg har den på i undermunden. Jeg kan sagtens bide hårdt sammen, men så bider jeg jo bare ned i skinnen i stedet for direkte ned i tænderne.

Men får du så ikke stadig kæbesmerter? Det er jo det hårde bid, der skaber spændingerne.


Jo, det gør jeg. Men de er ikke slemme - det dumme for mig er tinitussen, som helt klart bliver forværret af mit bid.

Jeg skal finde et alternativ til skinnen, nu har jeg haft den i lidt over et år, og jeg synes ikke rigtig, at den gør noget for mig. Andet altså, end at mine tænder bliver skånet.

Jeg har læst, at man kan få nogle apparater, der forhindre én i at ligge og bide sammen om natten. Kan ikke huske præcist hvad de gik ud på, men det var vist noget med en meget svag strøm, der blev sendt igennem muskulaturen, når man bed sammen. Derved skulle muskulaturen lære at slappe af (mener jeg - orker ikke google lige nu).
0
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf cola » 4. maj 2018, 03:33

Fræksak skrev:
cola skrev:Dem med bideskinne, har i den type der sørger for at i ikke kan bide hårdt sammen, min er formet så jeg kan ikke bide sammen, jeg kan skære tænder, men selv der hjælper den, fordi jeg ikke sliber mine tænder om natten, når jeg har skinnen på.

Eneste problem jeg har med skinnen er at jeg efter en god nats søvn lige skal lære mine tænder hvor de skal være henne, for mit bid er ikke helt rigtigt, og i løbet af natten slapper mine kæber af, og falder hen i den position de burde være.


Hm, min er lavet i halvhård plast efter et aftryk af mine tænder. Jeg har den på i undermunden. Jeg kan sagtens bide hårdt sammen, men så bider jeg jo bare ned i skinnen i stedet for direkte ned i tænderne.

Prøv at skifte til overmund, måske det kan hjælpe dig, for min sidder i overmunden.
0
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4211

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Fræksak » 4. maj 2018, 04:54

Freya, jeg kom lige i tanke om, at min tandlæge for nogle måneder siden sagde, at tandlæge Per Stylvig måske kan hjælpe mig. Han har klinik på Gl. Kongevej på Frederiksberg, og i nat da jeg ikke kunne sove, læste jeg en del om ham og hans behandlinger. Jeg synes det lyder som om, at han vil være god at kigge på for dig også. Han samarbejder også nogle nogle fysser, bl.a. én der hedder Mogens Eggemann (stemmekæbefysio.dk), som også ser interessant ud, synes jeg.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf LaScrooge » 4. maj 2018, 05:01

Jeg har det også med at skære tænder og bide sammen, dog ikke i et omfang der har givet mig problemer som dine endnu. Det kan dog stadig være belastende og nogle gange spænder de op når jeg spiser, så jeg må holde pause og slappe af. Jeg masserer dels mine muskler (når de er spændte) og så har jeg gjort det til en vane at slappe af i dem når jeg ikke bruger dem. Det giver dem hvile, de har brug for. Det er ikke noget med at sidde med åben mund, men noget med at lade underkæben løsne sig så der er et par milimeter mellem over og undermund, versus at holde biddet samlet. Det kan være at det også kan aflaste dine lidt ud over de andre tiltag, hvis du øver dig på det?
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf heysamaysa » 13. jun 2018, 04:27

Er der nogle der har prøvet at have en sviende smerte langs underkæben?

Jeg ved ikke om muskelspændinger kan udløse sviende smerter
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Freya » 13. jun 2018, 07:31

Det var mig, der oprettede tråden og jo, du kan sagtens have sviende smerter i underkæben, som skyldes kæbespændinger. Mine kæbeproblemer giver sviende og strammende smerter der stråler ud på hele siden af hovedet fra nederste "hjørne" af kæben og hele vejen op til tindingen samt nakkespændinger, smerter i øret, øje der løber i vand, hovedpine. Smerten er konstant og kan kun lindres, hvis jeg ikke bruger min muskel, hvilket ville betyde jeg ikke skulle spise eller snakke.
Hvis det er nyt, så prøv at holde din kæbe lidt i ro. Fx ikke bide tænderne sammen, men munden lukket og lad din tunge ligesom hvile på indersiden af dine fortænder. På den måde holdes dine tænder let adskilt og dine kæbemuskler slapper af.
Hvis det er noget, du har oplevet gennem længere tid, kan et besøg hos tandlægen måske være en løsning i forhold til at finde årsagen til dine spændinger. Jeg har fundet årsagen til mine, dog er "kuren" ikke så hurtig at iværksætte som jeg havde håbet på, men sådan er det.
0
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Freya » 13. jun 2018, 07:42

Ficus skrev:
Man føler sig rimelig dum når man laver kæbeøvelserne, men umiddelbart er det dem der har givet mest effekt hos mig.


Hvilke øvelser er det du laver?
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf heysamaysa » 13. jun 2018, 12:14

Freya skrev:Det var mig, der oprettede tråden og jo, du kan sagtens have sviende smerter i underkæben, som skyldes kæbespændinger. Mine kæbeproblemer giver sviende og strammende smerter der stråler ud på hele siden af hovedet fra nederste "hjørne" af kæben og hele vejen op til tindingen samt nakkespændinger, smerter i øret, øje der løber i vand, hovedpine. Smerten er konstant og kan kun lindres, hvis jeg ikke bruger min muskel, hvilket ville betyde jeg ikke skulle spise eller snakke.
Hvis det er nyt, så prøv at holde din kæbe lidt i ro. Fx ikke bide tænderne sammen, men munden lukket og lad din tunge ligesom hvile på indersiden af dine fortænder. På den måde holdes dine tænder let adskilt og dine kæbemuskler slapper af.
Hvis det er noget, du har oplevet gennem længere tid, kan et besøg hos tandlægen måske være en løsning i forhold til at finde årsagen til dine spændinger. Jeg har fundet årsagen til mine, dog er "kuren" ikke så hurtig at iværksætte som jeg havde håbet på, men sådan er det.



så er det nok muskelspændinger. Hos mig svider det langs kæbebenet, det kommer i bølger og trækker op i tænderne og giver tandpine mens "anfaldet" varer - og så kan der godt gå en halv time før jeg mærker noget igen. så smerten er ikke konstant.

jeg synes ellers jeg er meget obs på at slappe af i kæben og ikke spænde selv om jeg godt er klar over det ikke altid lykkes. Jeg er efterhånden så obs på min kæbe og at jeg ikke kan finde ud af at slappe i den :rulle:
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Freya » 13. jun 2018, 12:29

heysamaysa skrev:

så er det nok muskelspændinger. Hos mig svider det langs kæbebenet, det kommer i bølger og trækker op i tænderne og giver tandpine mens "anfaldet" varer - og så kan der godt gå en halv time før jeg mærker noget igen. så smerten er ikke konstant.

jeg synes ellers jeg er meget obs på at slappe af i kæben og ikke spænde selv om jeg godt er klar over det ikke altid lykkes. Jeg er efterhånden så obs på min kæbe og at jeg ikke kan finde ud af at slappe i den :rulle:


Hvis det er pludseligt opstået kan det skyldes stress og er man stresset, kan man sagtens ligge og spænde om natten også. Eller hvis du skærer tænder, det kan også give spændinger.
(Min spændinger skyldes en dysfunktion i mit kæbeled og derfor er smerterne konstante for mig).
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf heysamaysa » 13. jun 2018, 16:56

jeg har døjet med smerter i overmunden de sidste to mdr. udsprunget af rodbetændelse i en tand der ikke ville gå væk og efterfølgende kæbehulebetændselse. og det har stresset mig helt vildt konstant at have ondt.

så jeg har nok spændt mere end normalt og stresset pga. nyt job jeg måske har fortrudt (Jeg skærer ikke tænder)

men hvor er det frusterende at det endeligt går godt med den rodbehandlede tand og tandpinen og nervesmerterne i overmunden - og at det så begynder at gøre ondt og muskler og nerverne nu fucker up i undermunden.

øv øv øv vil bare så gerne være smertefri :(
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf Freya » 13. jun 2018, 17:37

Ja man skal ikke undervurdere hvor meget smerte kæben kan afgive.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. jun 2018, 17:59

Jeg døjer voldsomt med det og bruger ofte bideskinne om aftenen også når jeg bare stener tv, eller når jeg skriver opgaver, fordi jeg bider så meget sammen. Jeg har slidt mine tænder så meget at der er en kant på dem. På dem med plomber, så er plomben flere steder længere end tanden pga slid. Det er meget lidt smart.

Min kæbe giver dagligt kliklyde fra sig når jeg laver øvelser, de er nødvendige dagligt. En ting er kæbesmerter, noget andet er at det sætter sig nakken og giver ulidelig hovedpine. Det trækker virkelg meget med sig :(
0

Tilbage til "Helbred"