Privat-Lars og Statsminister-Lars

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf paint » 6. maj 2018, 22:39

Confucius skrev:Så skulle den ged være barberet, ift. "fyring".

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-05-0 ... ikke-fyret


" Sagen handler ikke om Sólruns opsigelse. Det er en ren afledningsmanøvre fra Lars Løkke Rasmussen. Sagen handler om statsministerens dømmekraft. Sólrun siger, hun ikke blev fyret, men jeg kan konstatere, at hun heller ikke selv sagde op."
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf Akehurst2 » 7. maj 2018, 09:30

Confucius skrev:
paint skrev:
Confucius skrev:Så skulle den ged være barberet, ift. "fyring".

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-05-0 ... ikke-fyret


" Sagen handler ikke om Sólruns opsigelse. Det er en ren afledningsmanøvre fra Lars Løkke Rasmussen. Sagen handler om statsministerens dømmekraft. Sólrun siger, hun ikke blev fyret, men jeg kan konstatere, at hun heller ikke selv sagde op."


Ja, det er så det ene citat fra den mand, Poul Madsen, som alle de andre chefredaktører er uenig med, og som tidligere på ugen var nødt til indrømme tog fejl og ændre sin version på forsiden.

Du overså vældigt belejligt alle de andre citater, gjorde du ikke? Du gentager bare en påstand, der allerede er konstateret fejlagtig. ("Ekstra Bladet stod fast. Hun var fyret. Altså lige indtil fredag i denne uge, hvor ordlyden på spisesedlen havde fået en helt anden lyd: Sólrun: Jeg blev ikke fyret, stod der nu.")

"Ekstra Bladet får kritik: Løkkes kone blev ikke fyret"
"Poul Madsen fastholder, at statsministerens hustru ikke selv sagde sit job op, men det holder ikke, siger flere andre mediechefer."

Jens Gaardboe: Kan vi bruge ordet fyring om Sólrun fra nu af?
Lisbeth Knudsen, chefredaktør Mandag Morgen: Nej, det kan vi da ikke. Poul Madsen har jo ikke haft juridisk hold i billetterne. Det har han også måtte erkende.
Jakob Nielsen, Chefredaktør Altinget: Det der er ærgerligt for Ekstra Bladet, og for Poul Madsen, er sådan set, at de kommer til at bruge det ord, at de kommer til at stramme historien for meget, på et sted hvor det er helt unødvendigt. Hele kernen i historien handler ikke om hvorvidt hun teknisk set blev fyret eller ej. Kernen er, om det var ordentlig dømmekraft af statsministeren eller ej at deltage i den her samtale... Men det, synes jeg jo bare, er vigtigt, også den pressemæssige lære af dette, for hvis vi nu ikke tager det politiske, men det pressemæssige i dette, så er det jo at man skal lære... Eller man skal tage den lære med sig videre, og det ved Poul Madsen også godt, at når man laver en meget kritisk og kontroversiel historie, så gælder det om ikke at stramme det og bruge nogle for hårde ord, på nogle steder hvor det er fuldstændigt ligegyldigt, og sådan så historien får en lille smule fejlagtighed over sig, som gør at man kan aflede opmærksomheden fra det, som er det væsentlige.
Jens Gaardboe: Men taler han ikke dansk. Er det ikke sådan, at de fleste danskere opfatter begrebet "gensidig aftale" som en fyring?
Tom Jensen, Chefredaktør Berlingske: Jo, men vi er medier, der skal stå til ansvar, for det vi skriver, og det vi bringer, og derfor kan vi selvfølgelig ikke gå længere end der er faktuel grundlag for. Så ender vi i problemer, og det er det der åbenlyst er sket for Ekstra Bladet.

Hvorfor er det vigtigt for dig at fastholde at hun blev fyret, når nu hun selv udtaler det ikke er tilfældet, når de andre medier anerkender at hun ikke er blevet fyret, og når du ikke selv kan bevise din påstand?


Jeg er fuldstændig enig med Jakob Nielsen.

Det er ikke fordi, jeg er spor i tvivl om, at Solrun ikke er stoppet frivilligt eller på eget initiativ, men det er så dumt af Ekstra Bladet at bruge ordet fyret og holde fast i det, for det giver netop Lars Løkke muligheden for at fokusere på det ord og nægte at forholde sig til noget andet.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf Akehurst2 » 7. maj 2018, 09:33

Confucius skrev:
dgd2007 skrev:
Confucius skrev:[...]
Bortset fra dét, så synes jeg den offentlige debat er kommet lige lovlig let henover, at en afskedigelsessag/fratrædelsessag (eller hvad det nu viser sig at være), mellem en privatperson og en arbejdsgiver, slet ikke kommer medierne ved.

Nej, men det er jo også hendes mand, der har ført søgelyset over på den samtale - det følger nemlig landets statsminister, hvad enten han kan lide det eller ej.


Det er jeg helt uenig i. Lars har ikke ført søgelyset på noget som helst. Nogen har lækket til medierne, at konen var til samtale med sin ledelse og havde Lars med som bisidder. Jeg er ret sikker på at det ikke er Lars selv, der står bag lækken.

Ikke bare begynder medierne at interessere sig for en privat borgers ansættelsesforhold, men de (ikke Lars) vinkler den også på en måde, som om at Lars havde gjort noget forkert eller ulovligt, ved at være bisidder. Det er først da medierne konfronterer ham for at få en udtalelse, at han trækker grænserne op for privatsfæren.


Altså, når en ministerbil ruller op foran skolen og PET-vagterne lige sikrer sig at kysten er klar og følger en af landets kendteste personer ind i bygningen, så er der rigtig mange, der ser det og kan fortælle om det. Og at Solrun er stoppet på skolen er jo ikke en fortrolig oplysning, men bare noget, man kan konstatere. Begge dele er jo fx noget eleverne kan have fortalt til deres forældre.

Der kan sagtens være lækket oplysninger, emn selve historien om statsministerens besøg og at Solrun er stoppet behøver ikke være udtryk for det.
1
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2018, 09:44

'At tale med 2 tunger' er vist spot on her.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf Tux » 7. maj 2018, 10:01

Endnu er eksempel på at LLR er bundkorrupt og/eller totalt ude af sync med hvordan en statsminister bør opføre sig.

Er der beviser for magtmisbrug? - Nej men indicierne hober sig op.. Det er ikke en statsmand værdigt - men det har LLR jo heller aldrig været.
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf landsbytossen » 7. maj 2018, 10:16

Et bevis på en statsminister ikke må være ægtefælle døgnet rundt
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf dgd2007 » 7. maj 2018, 10:30

Hør nu her, I "højreorienterede" :naughty:

At være enig med nogen politisk, betyder netop det: at man enig med dem om politikken.
Man behøver ikke forsvare og forklare alt omkring ens politikeres opførsel - og finde på alle mulige undskyldninger for ting man ville være blevet dødeligt forarget over, hvis det var nogen fra et andet parti. :-p
2
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf landsbytossen » 7. maj 2018, 11:49

dgd2007 skrev:Hør nu her, I "højreorienterede" :naughty:

At være enig med nogen politisk, betyder netop det: at man enig med dem om politikken.
Man behøver ikke forsvare og forklare alt omkring ens politikeres opførsel - og finde på alle mulige undskyldninger for ting man ville være blevet dødeligt forarget over, hvis det var nogen fra et andet parti. :-p

Jeg er "højreorienteret" og har været medlem af Venstre et år eller to - mest pga. lokalpolitik. Alligevel vil jeg først overveje at stemme Venstre, når Løkke er væk. Hans tid som amtsborgmester er rigelig til, at jeg ønsker ham helt væk fra politik.

Der er masser af sager, hvor Løkke kan kritiseres. Dette er ikke en af dem.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf Akehurst2 » 7. maj 2018, 11:52

Confucius skrev:
Akehurst2 skrev:
Altså, når en ministerbil ruller op foran skolen og PET-vagterne lige sikrer sig at kysten er klar og følger en af landets kendteste personer ind i bygningen, så er der rigtig mange, der ser det og kan fortælle om det. Og at Solrun er stoppet på skolen er jo ikke en fortrolig oplysning, men bare noget, man kan konstatere. Begge dele er jo fx noget eleverne kan have fortalt til deres forældre.

Der kan sagtens være lækket oplysninger, emn selve historien om statsministerens besøg og at Solrun er stoppet behøver ikke være udtryk for det.


Har du en kilde på at det er sådan, det er foregået? At han er kommet rullende i sin ministerbil, og at PET-vagter har undersøgt om kysten er klar? At han er kommet valsende ind foran gud og hvermand? Jeg siger ikke det er umuligt, men jeg har ikke selv set nogle medier beskrive hans ankomst. Han kan jo lige så godt være ankommet i privatbil sammen med konen, mens hans vagter holder sig diskret på afstand. Den slags sætter de jo en ære i.

Mødet kan snildt været foregået efter undervisningstiden eller de kan være ankommet midt i en undervisningstime, hvor både elever og undervisere er travlt optaget. Og er "skolen" N. Zahles hvor hun arbejder, eller ude på det kongeliges teaters bygninger, hvor hun underviser? Historien kom i EB den 24. april, og samtalen skete ca. 2 før det - så det kan også være sket i vinterferien.

Det er måske ikke en fortrolig oplysning AT hun stopper. Men det var jo ikke kun dét der blev lækket til pressen. Der blev oplyst at der var tale om en fyringssag pga. samarbejdsvanskeligheder, og det er bestemt ikke allemandsviden - ikke engang blandt lærerne... heller ikke selvom de skulle have set ham ankomme. Ledelsen har jo tavshedspligt om den slags. Det indsnævrer feltet af mulige kilder en hel del.


Jeg har mange gange set den forrige statsminister ankomme i ministerbil, og det er aldrig særlig diskret, når der er tale om en ministerbil med PET-følge. Heller ikke selvom vagterne agerer så diskret som det nu er muligt.

Og nej, på samme måde som at jeg ikke ved, det er foregået i undervisningstiden ved du ikke, at det er ikke er. Og på en stor arbejdsplads med mange elever og ansatte, og så med statsministerium, chauffør og PET-vagter er der en rig mængde af potentielle kilder på begge sider. Også til sådan noget som viden om samarbejdsvanskeligheder - det kan jo være med kolleger og ikke med ledelsen.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf Akehurst2 » 7. maj 2018, 11:56

landsbytossen skrev:
dgd2007 skrev:Hør nu her, I "højreorienterede" :naughty:

At være enig med nogen politisk, betyder netop det: at man enig med dem om politikken.
Man behøver ikke forsvare og forklare alt omkring ens politikeres opførsel - og finde på alle mulige undskyldninger for ting man ville være blevet dødeligt forarget over, hvis det var nogen fra et andet parti. :-p

Jeg er "højreorienteret" og har været medlem af Venstre et år eller to - mest pga. lokalpolitik. Alligevel vil jeg først overveje at stemme Venstre, når Løkke er væk. Hans tid som amtsborgmester er rigelig til, at jeg ønsker ham helt væk fra politik.

Der er masser af sager, hvor Løkke kan kritiseres. Dette er ikke en af dem.


Jeg er også borgerlig, og netop derfor meget mere irriteret over sådan nogle sager end hvis de var sket på den anden fløj. Jeg vil jo faktisk foretrække, at min fløj opfører sig værdigt og fører noget ordentlig borgerlig politik, i stedet for alle Lars Løkkes sager om manglende skelnen mellem privat og ikke-privat, og hans måde at tackle kritik på.

Jeg synes så i allerhøjeste grad, han kan kristiseres her - men at Venstre først er værd at stemme på når Løkke er væk er vi til gengæld ganske enige om.
5
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf paint » 7. maj 2018, 16:12

dgd2007 skrev:Hør nu her, I "højreorienterede" :naughty:

At være enig med nogen politisk, betyder netop det: at man enig med dem om politikken.
Man behøver ikke forsvare og forklare alt omkring ens politikeres opførsel - og finde på alle mulige undskyldninger for ting man ville være blevet dødeligt forarget over, hvis det var nogen fra et andet parti. :-p


Præcis! Der går fodboldkamp i den, og nogle føler sig kaldet til at forsvare alt og alle i det pågældende parti. Det virker en anelse mere nuanceret og reflekteret, hvis man også er i stand til at se evt. fejl hos 'sit' parti. Det ændrer jo ikke noget på ens generelle opbakning.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf vibbsen » 7. maj 2018, 16:16

Akehurst2 skrev:
landsbytossen skrev:
dgd2007 skrev:Hør nu her, I "højreorienterede" :naughty:

At være enig med nogen politisk, betyder netop det: at man enig med dem om politikken.
Man behøver ikke forsvare og forklare alt omkring ens politikeres opførsel - og finde på alle mulige undskyldninger for ting man ville være blevet dødeligt forarget over, hvis det var nogen fra et andet parti. :-p

Jeg er "højreorienteret" og har været medlem af Venstre et år eller to - mest pga. lokalpolitik. Alligevel vil jeg først overveje at stemme Venstre, når Løkke er væk. Hans tid som amtsborgmester er rigelig til, at jeg ønsker ham helt væk fra politik.

Der er masser af sager, hvor Løkke kan kritiseres. Dette er ikke en af dem.


Jeg er også borgerlig, og netop derfor meget mere irriteret over sådan nogle sager end hvis de var sket på den anden fløj. Jeg vil jo faktisk foretrække, at min fløj opfører sig værdigt og fører noget ordentlig borgerlig politik, i stedet for alle Lars Løkkes sager om manglende skelnen mellem privat og ikke-privat, og hans måde at tackle kritik på.

Jeg synes så i allerhøjeste grad, han kan kristiseres her - men at Venstre først er værd at stemme på når Løkke er væk er vi til gengæld ganske enige om.


Enig her. Jeg stemmer også borgerligt. Og det bliver en kold da i helvede før jeg stemmer på nogen af de røde partier. Uanset hvor tumbede de borgerligt måtte opføre sig...

Men jeg stemmer denondelynemig heller ikke på Venstre før de har fået LL væk...

Denne her sag er endnu et eksempel på at LL ikke har det format som det kræver at være landets øverste leder. Havde han haft det, så var han aldrig kommet i nærheden af en situation der hed "tjenestelig samtale på sin kones offentlige arbejdsplads"....Kald det fyring. Kaldet det gensidig aftale. Tomato-Tomato...Potato-potato....For min skyld kan de kalde det hvad de vil. For mit fokus er på at han overhovedet var med til den samtale...det er eddermame dårlig dømmekraft...
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf Lurende Peber » 7. maj 2018, 18:13

Ja de politiske modstandere kan jo godte sig.
Som primært liberal krummer jeg tæer i en grad, at jeg dårligt kan få sko på.
Jeg kan bare ikke med nogen af de politiske “ledere”, der burde repræsentere mig.
Damn......kan overhovedet ikke få øje på nogen, der er værd at stemme på for tiden.
:sur: + :rulle:
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Privat-Lars og Statsminister-Lars

Indlægaf LaScrooge » 7. maj 2018, 20:42

Dømmekraft er netop nøgleordet her. Og når nan har så stort et ansvar som msn har som den øverste leder af et land, må der ikke kunne sås tvivl om ens dømmekraft. Så enkelt er det. Og i dette tilfælde bliver det pisseligemeget at han deltog i samtalen når man ser på efterspillet. Det taler for sig selv.
1
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"