Hvad undrer du dig over.

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 15:45

For nogle ældre mennesker er "kæreste" lidt nedladende. Det forfladiger det forhold man omtaler og antyder, at det bare er sådan noget, som vi idag ville kalde "fling". Sådan lidt løst, uengageret pjank.
Hvis man har det forhold til ordet, så kan jeg godt forstå man søger et alternativ :lol:
Samlevende indikerer netop, at det er "alvor", så måske det er et udtryk for respekt omkring forholdet tænker jeg.

Jeg bruger selv kun kæreste om sådan noget. Det er et dejligt vidt begreb (for de fleste andre end ældre mennesker.)
Jeg vil dog indrømme, at jeg glæder mig lidt til, at jeg en dag kan kalde min kæreste for "min mand".
Det vil jeg sige med utilsløret stolthed i stemmen :lun:
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 15:47

dgd2007 skrev:
Karkluden skrev:Ja, det er da 100% vaner :kys:
Må jeg spørge, helt oprigtigt, hvad du ville omtale min kæreste og mig som så? Vi har været i officielt forhold i lidt over 3,5 år, kendt hinanden i 4 år, og bor sammen, men er ikke gift eller forlovet endnu, og har ikke børn. Vi er 23 og 27. :D Jeg er bare nysgerrig.

Hmm ... det ved jeg ikke. :gruble:
Nu sladrer jeg heldigvis ikke så meget, så det er sjældent, jeg ville have brug for det. Men jeg ville nok snarere sige et eller andet om, at I boede sammen.


Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 15:48

ManicNinja skrev:
Jailbird skrev:Jeg undrer mig over personer, som midt i en samtale har brug for at afbryde mig når jeg kommer til at omtale deres partner som "kæreste". "KONE" bliver der fluks rettet. Jamen, er det så vigtigt? Føler de, at jeg nedgraderer deres forhold ved at kalde konen for kæreste? I så fald føler jeg de nedgraderer mit forhold, eftersom jeg har været sammen med min kæreste mere end 3 gange så lang tid som de har med deres "kone". (Og det er sket flere gange at jeg bliver rettet i den sammenhæng).


Jeg fatter det heller ikke. But then again: Hvis det er vigtigt for dem, så kan vi vel ofre os og bruge den betegnelse, de foretrækker? Jeg fatter heller ikke hele diskussionen med, om man nu er "Bedste" eller "Mormor" eller whatnot. Men jeg retter bare ind. For min skyld kunne familiens unger i øvrigt kalde mig Onkel, selv om jeg er af hunkøn ... :)

Da jeg skulle være moster første gang, bad jeg udtrykkeligt om at blive kaldt "onkel XXX" fordi "moster XXX" lyder som en overvægtig, gangbesværet trunte.
Jeg er nu kommet til, at holde af det alligevel, for når det bliver sagt med "mine" børns kærlighed i stemmen, så er det noget helt andet! :dåne:
5
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 15:52

Hov, hvis man ikke synes om at sige "de er kærester", hvorfor siger man så ikke, at "de er et par"? Altså at i stedet for at sige "X er Karkludens kæreste", så siger man, at "Karkluden og X er et par". :gruble:
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Karkluden » 12. dec 2015, 15:57

kidkomb skrev:For nogle ældre mennesker er "kæreste" lidt nedladende. Det forfladiger det forhold man omtaler og antyder, at det bare er sådan noget, som vi idag ville kalde "fling". Sådan lidt løst, uengageret pjank.
Hvis man har det forhold til ordet, så kan jeg godt forstå man søger et alternativ :lol:
Samlevende indikerer netop, at det er "alvor", så måske det er et udtryk for respekt omkring forholdet tænker jeg.

Jeg bruger selv kun kæreste om sådan noget. Det er et dejligt vidt begreb (for de fleste andre end ældre mennesker.)
Jeg vil dog indrømme, at jeg glæder mig lidt til, at jeg en dag kan kalde min kæreste for "min mand".
Det vil jeg sige med utilsløret stolthed i stemmen :lun:

Jeg glæder mig også for sindssygt til jeg kan kalde min kæreste min mand eller ægtefælle. Det er et skønt ord ladet med enormt meget kærlighed, respekt og alvor :love:

Men ja, jeg forstår godt, at man ikke bryder sig om ordet kæreste, hvis man opfatter det sådan.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 15:58

kidkomb skrev:
ManicNinja skrev:
Jailbird skrev:Jeg undrer mig over personer, som midt i en samtale har brug for at afbryde mig når jeg kommer til at omtale deres partner som "kæreste". "KONE" bliver der fluks rettet. Jamen, er det så vigtigt? Føler de, at jeg nedgraderer deres forhold ved at kalde konen for kæreste? I så fald føler jeg de nedgraderer mit forhold, eftersom jeg har været sammen med min kæreste mere end 3 gange så lang tid som de har med deres "kone". (Og det er sket flere gange at jeg bliver rettet i den sammenhæng).


Jeg fatter det heller ikke. But then again: Hvis det er vigtigt for dem, så kan vi vel ofre os og bruge den betegnelse, de foretrækker? Jeg fatter heller ikke hele diskussionen med, om man nu er "Bedste" eller "Mormor" eller whatnot. Men jeg retter bare ind. For min skyld kunne familiens unger i øvrigt kalde mig Onkel, selv om jeg er af hunkøn ... :)

Da jeg skulle være moster første gang, bad jeg udtrykkeligt om at blive kaldt "onkel XXX" fordi "moster XXX" lyder som en overvægtig, gangbesværet trunte.
Jeg er nu kommet til, at holde af det alligevel, for når det bliver sagt med "mine" børns kærlighed i stemmen, så er det noget helt andet! :dåne:


Det er også bare typisk, at mandeudgaven af tante (læs: Onkel) associeres med noget SÅ meget sjovere, ikke? Har det selv på samme måde. Tanten er kedelig og snerpet ...
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf dgd2007 » 12. dec 2015, 16:00

Fillie skrev:Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D

Hmm, måske har du lidt ret. Jeg mangler sådan et bredt generelt ord. Men det er også lidt, som jeg sagde før: vane. Jeg kan heller ikke få mig selv til at kalde en direktør for en "sig ih øv" ... fordi det hed ikke, dengang jeg lærte at tale :D
1
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 16:02

Fillie skrev:
ManicNinja skrev:Ordet 'snolder' om slik. Har det da aldrig nogensinde heddet? :gruble: :stoned: Hvor jeg er fra, kaldes det 'snold'. Det andet minder også bare alt for meget om 'snuller' - altså sådan noget man finder under sofaen, hvis ikke man er så flink med støvsugeren ...


Jeg bliver 35 om et øjeblik og voksede op på Sydsjælland, og jeg har hørt begge former, ligesom mange brugte udsagnsordet "at snolde". Jeg var bare sådan et vildt gammelklogt barn, som voksede op blandt voksne, der talte et ret "fint" dansk, så jeg "købte slik" og "havde slik". :-D


Hos os sagde også de voksne "at snolde" og "snold". Det var først for få år siden, at jeg løb på formen "snolder" - og syntes, det lød nogenlunde lige så bøvet og noller (!) som - nåja - ordet 'noller'. Jeg forbinder virkelig 'snolder' med noget jysk. Også selv om jeg for længst har erfaret, at sådan har folk overalt i landet åbenbart rendt rundt og sagt :stoned: Og jeg er ellers glad for det meste jyske. men nøøøj, det her lyder dumt ...

Ah, det lettede! :D
Senest rettet af ManicNinja 12. dec 2015, 16:06, rettet i alt 1 gang.
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Fillie » 12. dec 2015, 16:04

dgd2007 skrev:
Fillie skrev:Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D

Hmm, måske har du lidt ret. Jeg mangler sådan et bredt generelt ord. Men det er også lidt, som jeg sagde før: vane. Jeg kan heller ikke få mig selv til at kalde en direktør for en "sig ih øv" ... fordi det hed ikke, dengang jeg lærte at tale :D


Hvad med "partner"? I nogle situationer synes jeg, det er det helt rette udtryk - f.eks. her på Debatten, når man debatterer parforhold. Men det virker ved siden af, hvis man siger, at "Karkluden tager sin nye partner med til middag på lørdag". :-D
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Sophaya » 12. dec 2015, 16:05

ManicNinja skrev:
Fillie skrev:
ManicNinja skrev:Ordet 'snolder' om slik. Har det da aldrig nogensinde heddet? :gruble: :stoned: Hvor jeg er fra, kaldes det 'snold'. Det andet minder også bare alt for meget om 'snuller' - altså sådan noget man finder under sofaen, hvis ikke man er så flink med støvsugeren ...


Jeg bliver 35 om et øjeblik og voksede op på Sydsjælland, og jeg har hørt begge former, ligesom mange brugte udsagnsordet "at snolde". Jeg var bare sådan et vildt gammelklogt barn, som voksede op blandt voksne, der talte et ret "fint" dansk, så jeg "købte slik" og "havde slik". :-D


Hos os sagde også de voksne "at snolde" og "snold". Det var først for få år siden, at jeg løb på formen "snolder" - og syntes, det lød nogenlunde lige så bøvet og noller (!) som - nåja - ordet 'noller'. Jeg forbinder virkelig 'snolder' med noget jysk. Også selv om jeg for længst har erfaret, at sådan har folk overalt i landet åbenbart rendt rundt og sagde :stoned: Og jeg er ellers glad for det meste jyske. men nøøøj, det her lyder dumt ...

Ah, det lettede! :D


Jeg er fra Sjælland og har hørt om snolder eller at snolde - men aldrig bare snold :gruble:
2
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 16:05

dgd2007 skrev:
Fillie skrev:Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D

Hmm, måske har du lidt ret. Jeg mangler sådan et bredt generelt ord. Men det er også lidt, som jeg sagde før: vane. Jeg kan heller ikke få mig selv til at kalde en direktør for en "sig ih øv" ... fordi det hed ikke, dengang jeg lærte at tale :D


Haha - skøn stavemåde! :lol: Men er CEO noget, man siger? :8: Er det ikke bare skriftsprog i stillingsopslag og måske på visitkort? Jeg har da aldrig hørt nogen præsentere sig som CEO - men det KAN selvfølgelig også handle om, at jeg bare ikke færdes i de "rigtige" kredse ...
1
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf Karkluden » 12. dec 2015, 16:07

Fillie skrev:
dgd2007 skrev:
Fillie skrev:Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D

Hmm, måske har du lidt ret. Jeg mangler sådan et bredt generelt ord. Men det er også lidt, som jeg sagde før: vane. Jeg kan heller ikke få mig selv til at kalde en direktør for en "sig ih øv" ... fordi det hed ikke, dengang jeg lærte at tale :D


Hvad med "partner"? I nogle situationer synes jeg, det er det helt rette udtryk - f.eks. her på Debatten, når man debatterer parforhold. Men det virker ved siden af, hvis man siger, at "Karkluden tager sin nye partner med til middag på lørdag". :-D

Jeg associerer partner med sexpartner. Det siger nok mere om mig :gruble:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 16:08

ManicNinja skrev:
dgd2007 skrev:
Fillie skrev:Jeg kan læse, at vi er ude i spidsfindige krumspring for at undgå at benytte bestemte ord, ligesom når nogen skal forklare et eller andet, der relaterer sig til under- eller sexliv, og ikke kan lide at benytte nogle af de betegnelser, der findes. :-D

Hmm, måske har du lidt ret. Jeg mangler sådan et bredt generelt ord. Men det er også lidt, som jeg sagde før: vane. Jeg kan heller ikke få mig selv til at kalde en direktør for en "sig ih øv" ... fordi det hed ikke, dengang jeg lærte at tale :D


Haha - skøn stavemåde! :lol: Men er CEO noget, man siger? :8: Er det ikke bare skriftsprog i stillingsopslag og måske på visitkort? Jeg har da aldrig hørt nogen præsentere sig som CEO - men det KAN selvfølgelig også handle om, at jeg bare ikke færdes i de "rigtige" kredse ...

Jeg føler mig pænt dum nu. Jeg sad og sagde "Sig ih øv" og prøvede at få det til, at lyde som direktør....
Det lød faktisk meget sødt, hvis jeg selv skal sige det :lol:
8
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf ManicNinja » 12. dec 2015, 16:08

Partner er for mig én, som man har et firma sammen med.
4
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad undrer du dig over.

Indlægaf kidkomb » 12. dec 2015, 16:10

Jeg er fra Sjælland og hørte først ordet "snold" (og de andre versioner og bøjninger af samme) for nogle år siden.
Jeg synes det lyder ulækkert. Ikke som noget jeg har lyst til, at spise i hvert fald :blush:
Hos os er det bare slik. Hos nogle var det fredags-slik, da jeg var barn. Vildere blev dét ikke.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Generelt"