Opdrager du dine børn i økonomi?

Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 559
Likede indlæg: 4229

Re: Opdrager du dine børn i økonomi?

Indlægaf Filipai » 16. maj 2018, 14:09

Buller skrev:
Filipai skrev:
Buller skrev:Sjovt, jeg kommer til at prøve at give mit barn "glæden ved at spare op" samt forklare dem det smarte ved at vælge uddannelse efter indtægt. I hvert tilfælde den første uddannelse, de kan jo altid tage en igen senere når de har økonomien på det rene.

Hvis man giver den gas med opsparing og indtjening i de første 10-15 år af ens arbejdsliv, så kan man jo nemt gå ned i tid eller måske helt stoppe med at arbejde derfra, eller hellige sig den uddannelse der ikke giver penge. Så bliver der masser af tid til interesser, familie etc. derfra. Det er så nemt ikke at bruge de penge på tasker og tøj etc, men så svært at tjene alle de mistede renter ind igen gennem livet.

Det lyder rimeligt op ad bakke at bruge en del år på at studere et fag der ikke interesserer en. Jeg siger ikke man skal være naiv omkring sin uddannelse, men tænker ikke du bliver læge, arkitekt eller hvad pokker nu ellers er den smarte løsning for at tjene penge, hvis man ikke har en reel interesse for det. Så nemt er det bare heller ikke at tage en uddannelse, og efterfølgende finde et velbetalt job hvis man ikke har en interesse i det.

mange unge vakler jo imellem flere uddannelser, og her ville mit råd så være... i stedet for at følge hjertet fuldstændigt blindt, så overvej også lige om du kan få job med det og brød på bordet...og helst overskud til en opsparing også. I stedet for at samle dig et studielån til og alligevel ikke ende med at bruge den uddannelse du syntes var så fantastisk da du var 19 og naiv.

Det var bare ikke helt sådan du formulerede det i første indlæg. For selvfølgelig skal man da snakke med sine børn om at det måske ikke er det nemmeste at slå igennem som cirkusartist hvis de står og vakler mellem det og læge. Men derfor til at vælge uddannelse udelukkende af økonomiske årsager er også svært.

Jeg troede da jeg valgte at blive ingeniør fremfor indretningsarkitekt, så var min lykke gjort. Det bliver det måske på et tidspunkt, men indtil da er jeg arbejdsløs, og det er ikke noget økonomisk at håbe hurra for.
0
fisken80
Kort karma: 234
Likede indlæg: 7546

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2018, 16:33

Altså man kan måske godt tale med sit barn om, hvorvidt et meget lille og smalt studie er det rette valg af uddannelse, men omvendt synes jeg også man skal respektere, hvis det virkelig er dét ens barn brænder for.

Og så er det også ret vigtigt at huske, at dét, der virker som det mest jobsikre studie lige nu ikke nødvendigvis er det om 5 eller 10 år. Og at meget af det der siges om jobsikkerhed er spin. Det synes jeg egentlig, at denne artikel illustrerer meget godt: https://www.fyens.dk/erhverv/376-ledige ... el/3255076 det hedder sig nemlig, at der stort set ikke er arbejdsløshed i ingeniør-branchen, men det er der så alligevel...
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
1234
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1054

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 16:48

abcd skrev:
LaMariposa skrev:
Dikus skrev:Det bedste, jeg nogensinde har gjort, sådan ca, er at tage studielån. Diskvalificerer det så mig fra at lære mit barn om økonomi :gruble:

Det synes jeg ikke, at det gør. Men det kan nok være et godt udgangspunkt for at snakke om, hvordan et studielån kan bruges bedst muligt, så det hele ikke går til latte og rejser.

(Ikke at jeg siger, at dit lån gik til det).

Og selv hvis det går til latte og rejser, synes jeg det kan være fint nok. Man er kun ung én gang, og hvis man tilfører sin ungdom livskvalitet af at have f.eks. 150.000,- i gæld efter endt studie, kan jeg ikke se det er et problem hvis man bare er bevidst om hvad det koster i årene efter endt studie.

Generelt handler økonomisk styring ikke så meget om hvad man køber, men om hvorvidt man forstår hvad det er man prioriterer. Når man ser Luksusfælden, er de ofte chokerede over at de bruger 20.000,- om året på cigaretter. Det er ikke et problem at bruge 20.000,- om året på cigaretter hvis det er det man vil prioritere, men det er et problem at man mangler overblikket.

Helt enig! Jeg synes det er alt for meget fokus på at pengene ikke bliver brugt på de forkerte ting. Og det synes jeg virkelig er noget pjat. Fx virker det til at bil og hus altid er fornuftigt, mens rejser og tøj åbenbart automatisk er ufornuftigt.
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 251
Likede indlæg: 2755

Indlægaf Neenah » 16. maj 2018, 16:56

LaMariposa skrev:
Dikus skrev:Det bedste, jeg nogensinde har gjort, sådan ca, er at tage studielån. Diskvalificerer det så mig fra at lære mit barn om økonomi :gruble:

Det synes jeg ikke, at det gør. Men det kan nok være et godt udgangspunkt for at snakke om, hvordan et studielån kan bruges bedst muligt, så det hele ikke går til latte og rejser.

(Ikke at jeg siger, at dit lån gik til det).

Mit studielån gik mest til (latte og) rejser, og jeg fortryder intet. Jeg kan betale hele skidtet af på ingen tid nu, men det var guld værd da jeg studerede.
2
abcd
Kort karma: 124
Likede indlæg: 4029

Indlægaf abcd » 16. maj 2018, 17:30

fisken80 skrev:Altså man kan måske godt tale med sit barn om, hvorvidt et meget lille og smalt studie er det rette valg af uddannelse, men omvendt synes jeg også man skal respektere, hvis det virkelig er dét ens barn brænder for.

Og så er det også ret vigtigt at huske, at dét, der virker som det mest jobsikre studie lige nu ikke nødvendigvis er det om 5 eller 10 år. Og at meget af det der siges om jobsikkerhed er spin. Det synes jeg egentlig, at denne artikel illustrerer meget godt: https://www.fyens.dk/erhverv/376-ledige ... el/3255076 det hedder sig nemlig, at der stort set ikke er arbejdsløshed i ingeniør-branchen, men det er der så alligevel...

Hvis du skulle sætte penge på om der er flest job i IT eller antropologi om 10 år, hvad ville du så spille på? Hvad med medicin vs. filosofi? Læreruddannelsen vs. litteraturvidenskab?

Jeg synes det er ret indlysende at der er en stor gruppe uddannelser som aldrig kommer til at være vildt efterspurgte på arbejdsmarkedet. En simpel tommelfingerregel for om det er noget der kommer til at være arbejde i, kan måske være om man let kan forklare hvad det skal bruges til. En IT-mand kan lave computerprogrammer, en læge kan hjælpe de syge, og en skolelærer kan undervise vores børn. Tilsvarende korte forklaringer findes ikke for antropologi, filosofi og litteraturvidenskab.
0
1234

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 17:33

abcd skrev:
fisken80 skrev:Altså man kan måske godt tale med sit barn om, hvorvidt et meget lille og smalt studie er det rette valg af uddannelse, men omvendt synes jeg også man skal respektere, hvis det virkelig er dét ens barn brænder for.

Hvis du skulle sætte penge på om der er flest job i IT eller antropologi om 10 år, hvad ville du så spille på? Hvad med medicin vs. filosofi? Læreruddannelsen vs. litteraturvidenskab?

Jeg synes det er ret indlysende at der er en stor gruppe uddannelser som aldrig kommer til at være vildt efterspurgte på arbejdsmarkedet. En simpel tommelfingerregel for om det er noget der kommer til at være arbejde i, kan måske være om man let kan forklare hvad det skal bruges til. En IT-mand kan lave computerprogrammer, en læge kan hjælpe de syge, og en skolelærer kan undervise vores børn. Tilsvarende korte forklaringer findes ikke for antropologi, filosofi og litteraturvidenskab.

Den holder sgu ikke helt. Økonomi, jura og statskundskab er ikke særlig nemme at forklare, men de får relativt nemt job og rimelig høj løn.
1
fisken80
Kort karma: 234
Likede indlæg: 7546

Indlægaf fisken80 » 16. maj 2018, 17:59

abcd skrev:

På det personen brændte for. Dét ville jeg spille på. Der har været høj arbejdsløshed både hos læger, it-folk og folkeskolelærere og det kan der blive igen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.
abcd

Indlægaf abcd » 16. maj 2018, 18:01

1234 skrev:
abcd skrev:

Den holder sgu ikke helt. Økonomi, jura og statskundskab er ikke særlig nemme at forklare, men de får relativt nemt job og rimelig høj løn.

Det er ikke meningen at tommelfingerregler skal holde helt, de skal være en indikation. Men jeg kan da rimelig let forklare hvad økonomer og jurister laver. Statskundskab er lidt sværere, men som sagt var det bare en tommelfingerregel, ikke et endegyldigt facit.
0
abcd

Indlægaf abcd » 16. maj 2018, 18:06

fisken80 skrev:På det personen brændte for. Dét ville jeg spille på. Der har været høj arbejdsløshed både hos læger, it-folk og folkeskolelærere og det kan der blive igen.

Der var ingen person i spørgsmålet, du skulle spille på om der er flest job i IT eller antropologi om 10 år. Men jeg tager dit undvigende svar som anerkendelse af at jeg har ret.
0
1234

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 18:28

abcd skrev:Det er ikke meningen at tommelfingerregler skal holde helt, de skal være en indikation. Men jeg kan da rimelig let forklare hvad økonomer og jurister laver. Statskundskab er lidt sværere, men som sagt var det bare en tommelfingerregel, ikke et endegyldigt facit.

Mange økonomer, jurister og statskundskaber har nu overlappende opgaver.
Og jeg kan også komme på en helt række andre naturvidenskabelig uddannelser, der ikke er ret nemme at forklare.
Så synes det er en ret dårlig indikator. Kan også komme på jobs, der er nemme at forklare, men har høj arbejdsløshed fx arkitekter,
0
abcd

Indlægaf abcd » 16. maj 2018, 18:40

1234 skrev:
abcd skrev:Det er ikke meningen at tommelfingerregler skal holde helt, de skal være en indikation. Men jeg kan da rimelig let forklare hvad økonomer og jurister laver. Statskundskab er lidt sværere, men som sagt var det bare en tommelfingerregel, ikke et endegyldigt facit.

Og jeg kan også komme på en helt række andre naturvidenskabelig uddannelser, der ikke er ret nemme at forklare.
Så synes det er en ret dårlig indikator. Kan også komme på jobs, der er nemme at forklare, men har høj arbejdsløshed fx arkitekter,

Du fokuserer alene på at finde undtagelser til reglen. Kan du også finde tilfælde hvor den passer? DSB kører til tiden i 90% af tilfældene, men det er ikke svært at finde mennesker der vil sige at jeg er sindssyg hvis jeg påstår at DSB normalt kører til tiden.

Jeg tror der er ret god sammenhæng imellem at en uddannelses arbejdsområder er rimeligt veldefinerede, og at det er til at finde arbejde inden for det man uddanner sig til. Men det bliver vi nok ikke enige om, og det er heller ikke vigtigt med den regel. Den væsentlige pointe var at jeg ikke køber det med at alt er lige godt, for vi kan alligevel ikke forudsige fremtiden. Som sagt vil jeg meget gerne indgå væddemål med mennesker der har det synspunkt.
0
1234

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 18:50

abcd skrev:
1234 skrev:

Du fokuserer alene på at finde undtagelser til reglen. Kan du også finde tilfælde hvor den passer? DSB kører til tiden i 90% af tilfældene, men det er ikke svært at finde mennesker der vil sige at jeg er sindssyg hvis jeg påstår at DSB normalt kører til tiden.

Jeg tror der er ret god sammenhæng imellem at en uddannelses arbejdsområder er rimeligt veldefinerede, og at det er til at finde arbejde inden for det man uddanner sig til. Men det bliver vi nok ikke enige om, og det er heller ikke vigtigt med den regel. Den væsentlige pointe var at jeg ikke køber det med at alt er lige godt for vi kan alligevel ikke forudsige fremtiden. Som sagt vil jeg meget gerne indgå væddemål med mennesker der har det synspunkt.

Altså jeg kan godt lave en liste, men det kræver at jeg kender beskræftigelsesfrekvensen på en utrolig mange uddannelser og selvom jeg kan mange kan jeg nok ikke helt nok :lol: Det med DSB er lidt noget andet for det handler om, at man husker dårlig ting bedre end normale ting.

Jeg er med så langt, at der findes fag der nok aldrig får en decideret lav arbejdsløshed, men jeg tror ikke på nogen kan forudsige konjunkturerne fuldstændig for alle uddannelser. Så jeg tror ikke man bare skal rette sig direkte efter, hvordan statistikken ser ud på det tidspunkt man vælger uddannelse for det kan ligeså vende for rigtig mange uddannelser. Og det er ligegyldigt om du tager en uddannelse med lav ledighed, hvis du er dårlig til faget. For så får du alligevel ikke job. Jeg kender eksempel en datalog, der aldrig fik job for han var sgu bare dårlig. Nu er han så ved at blive kok og det er han meget bedre til!
0
abcd

Indlægaf abcd » 16. maj 2018, 18:56

1234 skrev:Jeg er med så langt, at der findes fag der nok aldrig får en decideret lav arbejdsløshed, men jeg tror ikke på nogen kan forudsige konjunkturerne fuldstændig for alle uddannelser. Så jeg tror ikke man bare skal rette sig direkte efter, hvordan statistikken ser ud på det tidspunkt man vælger uddannelse for det kan ligeså vende for rigtig mange uddannelser.

Jeg har ikke sagt at man kan forudsige konjunkturerne fuldstændigt. Men jeg har svært ved at se et fremtidigt samfund hvor man ender i langtidsledighed som læge f.eks. Hm, hvad skal jeg læse, bum bum, medicin eller filosofi er mine favoritter. Mon der er bedst chance for at få arbejde som læge eller filosof? Det er ikke til at vide, der går jo 5-6 år inden jeg er færdig, og ingen kan gætte konjunkturerne. Jeg slår plat eller krone, der er ikke andet at gøre.
0
1234

Indlægaf 1234 » 16. maj 2018, 19:04

abcd skrev:
1234 skrev:Jeg er med så langt, at der findes fag der nok aldrig får en decideret lav arbejdsløshed, men jeg tror ikke på nogen kan forudsige konjunkturerne fuldstændig for alle uddannelser. Så jeg tror ikke man bare skal rette sig direkte efter, hvordan statistikken ser ud på det tidspunkt man vælger uddannelse for det kan ligeså vende for rigtig mange uddannelser.

Jeg har ikke sagt at man kan forudsige konjunkturerne fuldstændigt. Men jeg har svært ved at se et fremtidigt samfund hvor man ender i langtidsledighed som læge f.eks. Hm, hvad skal jeg læse, bum bum, medicin eller filosofi er mine favoritter. Mon der er bedst chance for at få arbejde som læge eller filosof? Det er ikke til at vide, der går jo 5-6 år inden jeg er færdig, og ingen kan gætte konjunkturerne. Jeg slår plat eller krone, der er ikke andet at gøre.

Men nu er det jo sjældent at folk valg er så karikeret som du sætter det op.
Da jeg begyndt at læse var der mange uddannelser, der havde høj ledighed for dimittender, fordi det var lige efter finanskrisen.
I dag er der mange af de uddannelser, hvor ledighed er tilbage på normalt niveau.
Der ville det jo have være fatalt for det danske arbejdsmarked, hvis alle havde fravalgt de uddannelser, fordi vi så var kommet til at mangle dem nu.
0
abcd

Indlægaf abcd » 16. maj 2018, 19:10

1234 skrev:
abcd skrev:

Men nu er det jo sjældent at folk valg er så karikeret som du sætter det op.
Da jeg begyndt at læse var der mange uddannelser, der havde høj ledighed for dimittender, fordi det var lige efter finanskrisen.
I dag er der mange af de uddannelser, hvor ledighed er tilbage på normalt niveau.
Der ville det jo have være fatalt for det danske arbejdsmarked, hvis alle havde fravalgt de uddannelser, fordi vi så var kommet til at mangle dem nu.

Hvilke uddannelser? Og hvordan var ledigheden sammenlignet med andre uddannelser? Det interessante er hvis nogen uddannelser er gået fra relativt lav ledighed til relativt høj ledighed eller omvendt, de absolutte tal er mindre interessante.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"