Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43967

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf paint » 27. okt 2017, 15:28

Flora skrev:
paint skrev:
Frank skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?
Ville jeg mene at det er. De bliver vel dyrket kommercielt.


Og muligvis importeret fra Asien, hvor den svamp der ligner hvid fluesvamp også vokser. Men der findes også en giftig i Asien - der ligner. :gruble:


Hvorfor skulle Netto importere champignon fra Asien, når de produceres i stor stil herhjemme?

Jeg synes det lyder usandsynligt, at en giftig svamp har sneget sig ind i en pakke champignon fra supermarkedet. Champignon dyrkes i væksthuse og der får en fluesvamp altså ikke lige møvet sig ind.


De sælger også svampe i Netto, som ikke er champignon. Jeg ved ikke, hvor de får dem fra. Det er det mest utrolige, der importeres fra f.eks Kina.
Jeg købte engang frosne rødspætter i Netto. "Produced in China", stod der inde i pakken. Firmaet de kom fra, var et firma ved Vestkysten i Jylland :stoned:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Tata » 27. okt 2017, 15:37

Uanset hvad, så dyrkes svampe af mycelier, så der kommer jo kun de svampearter, som man poder med /har dyrket Shiitake på træstammer.
1
Timian :lun:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Flora » 27. okt 2017, 15:37

paint skrev:
Flora skrev:
paint skrev:
Frank skrev:
DetSorteCirkus skrev:Er det helt utænkeligt, at der kan have sneget sig en farlig svamp ind i en pakke fra supermarkedet?
Ville jeg mene at det er. De bliver vel dyrket kommercielt.


Og muligvis importeret fra Asien, hvor den svamp der ligner hvid fluesvamp også vokser. Men der findes også en giftig i Asien - der ligner. :gruble:


Hvorfor skulle Netto importere champignon fra Asien, når de produceres i stor stil herhjemme?

Jeg synes det lyder usandsynligt, at en giftig svamp har sneget sig ind i en pakke champignon fra supermarkedet. Champignon dyrkes i væksthuse og der får en fluesvamp altså ikke lige møvet sig ind.


De sælger også svampe i Netto, som ikke er champignon. Jeg ved ikke, hvor de får dem fra. Det er det mest utrolige, der importeres fra f.eks Kina.
Jeg købte engang frosne rødspætter i Netto. "Produced in China", stod der inde i pakken. Firmaet de kom fra, var et firma ved Vestkysten i Jylland :stoned:


Så vidt jeg ved, er de eneste andre svampe Netto sælger Portobello-svampe, og de produceres også i Danmark, så jeg tror vi kan tage det helt roligt ;)

Sært med de rødspætter :lol:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Sangius » 27. okt 2017, 16:10

Nu ved jeg ikke om jeg bare forventer det værste af folk. Men gadvide om man tjekker videoovervågning i supermarkedet. En eller anden psykopat med en crazy ide kunne jo have lagt en fluesvamp ned i en bakke champignoner
Stranger things have happened.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf fisken80 » 27. okt 2017, 21:07

Sangius skrev:Nu ved jeg ikke om jeg bare forventer det værste af folk. Men gadvide om man tjekker videoovervågning i supermarkedet. En eller anden psykopat med en crazy ide kunne jo have lagt en fluesvamp ned i en bakke champignoner
Stranger things have happened.


Hvordan skulle det kunne foregå? Bakkerne er jo pakket ind i folie som man først åbner efter købet. I hvert fald dem jeg har købt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Sangius » 27. okt 2017, 22:07

fisken80 skrev:
Sangius skrev:Nu ved jeg ikke om jeg bare forventer det værste af folk. Men gadvide om man tjekker videoovervågning i supermarkedet. En eller anden psykopat med en crazy ide kunne jo have lagt en fluesvamp ned i en bakke champignoner
Stranger things have happened.


Hvordan skulle det kunne foregå? Bakkerne er jo pakket ind i folie som man først åbner efter købet. I hvert fald dem jeg har købt.


Ikke de store 500 grams. I sorte plastæsker med et klart låg.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 17. maj 2018, 10:53

Så er efterforskningen afsluttet: https://www.b.dk/nationalt/politiet-mod ... ampeulykke

En tragisk ulykke med svampe plukket i det fri, siger myndighederne, og sundhedsvæsenet kunne ikke have gjort noget anderledes, tværtimod.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Code71 » 17. maj 2018, 12:17

Akehurst2 skrev:Så er efterforskningen afsluttet: https://www.b.dk/nationalt/politiet-mod ... ampeulykke

En tragisk ulykke med svampe plukket i det fri, siger myndighederne, og sundhedsvæsenet kunne ikke have gjort noget anderledes, tværtimod.


Så må høtyvene og faklerne nok forblive i garagen lidt endnu
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Tilly » 17. maj 2018, 12:25

Det er godt nok en special sag. Hvorfor skulle familien fastholde at de ikke har plukket svampe hvis det ikke passer?

Men mest af alt er det da bare en enorm tragisk sag.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 17. maj 2018, 12:34

Tilly skrev:Det er godt nok en special sag. Hvorfor skulle familien fastholde at de ikke har plukket svampe hvis det ikke passer?



Fordi det får dem til at føle sig skyldige? Det er vel en meget menneskelig følelse ikke at have lyst til at indrømme (over for sig selv, heller) hvis man har gjort noget, der har skadet ens nærmeste.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Hunkat » 17. maj 2018, 12:37

Jeg synes det virkelig lidt sært (ikke kun i denne her sag, men i arbejdsgangen i det hele taget) at man kan lave sådan en undersøgelse og konkludere at alt gik fint uden at inddrage eller tale med patienten. At man har læst hvad lægen har skrevet hjælper jo ikke noget hvis lægen (i et meget hypotetiske tilfælde) bare har skrevet det han/hun synes og ikke det der blev reelt er blevet sagt. At undersøge systemet ved kun at lade systemet komme til orde er jo skørt.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 17. maj 2018, 12:37

Code71 skrev:
Akehurst2 skrev:Så er efterforskningen afsluttet: https://www.b.dk/nationalt/politiet-mod ... ampeulykke

En tragisk ulykke med svampe plukket i det fri, siger myndighederne, og sundhedsvæsenet kunne ikke have gjort noget anderledes, tværtimod.


Så må høtyvene og faklerne nok forblive i garagen lidt endnu


Det håber jeg da. Det var nogen enormt ubehagelige insinuationer, der kom i offentligheden om forskelsbehandling.

Afgørelsen er i øvrigt lidt nærmere beskrevet her: https://politiken.dk/forbrugogliv/sundh ... %B8b%C2%AB

Det virker som om, det er undersøgt så grundigt, som man kan forlange, omend de selvfølgelig ikke kan referere alle de personlige oplysninger.
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Tilly » 17. maj 2018, 12:38

Akehurst2 skrev:
Tilly skrev:Det er godt nok en special sag. Hvorfor skulle familien fastholde at de ikke har plukket svampe hvis det ikke passer?



Fordi det får dem til at føle sig skyldige? Det er vel en meget menneskelig følelse ikke at have lyst til at indrømme (over for sig selv, heller) hvis man har gjort noget, der har skadet ens nærmeste.

Måske. Men ville man ikke fortælle det, så man kunne få den rigtige behandling?

Men du kan meget vel have ret.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 17. maj 2018, 12:40

Hunkat skrev:Jeg synes det virkelig lidt sært (ikke kun i denne her sag, men i arbejdsgangen i det hele taget) at man kan lave sådan en undersøgelse og konkludere at alt gik fint uden at inddrage eller tale med patienten. At man har læst hvad lægen har skrevet hjælper jo ikke noget hvis lægen (i et meget hypotetiske tilfælde) bare har skrevet det han/hun synes og ikke det der blev reelt er blevet sagt. At undersøge systemet ved kun at lade systemet komme til orde er jo skørt.


Jeg går da ud fra, at politiet har talt med familien i forbindelse med efterforskningen. Men det gør selvfølgelig ikke, at familien får mulighed for at komme med deres version af sagen og om de følte sig tilstrækkelig hørt i forhold til sundhedsvæsenet.

Hvis de klager over behandlingen, så taler myndighederne vel med dem? Jeg ved ikke om de har klaget - men det ligger da lige for, hvis de føler sig uretfærdigt afvist.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Svampesagen, er der forskel på behandlingen?

Indlægaf Akehurst2 » 17. maj 2018, 12:43

Tilly skrev:
Akehurst2 skrev:
Tilly skrev:Det er godt nok en special sag. Hvorfor skulle familien fastholde at de ikke har plukket svampe hvis det ikke passer?



Fordi det får dem til at føle sig skyldige? Det er vel en meget menneskelig følelse ikke at have lyst til at indrømme (over for sig selv, heller) hvis man har gjort noget, der har skadet ens nærmeste.

Måske. Men ville man ikke fortælle det, så man kunne få den rigtige behandling?

Men du kan meget vel have ret.


Jeg tror, de har nævnt svampe på et tidspunkt, for hvor skulle snakken om svampe ellers være opstået, når det er så sjælden en forgiftning?

De er formentlig blevet spurgt, hvad de har spist (som man bliver det, hvis man klager til lægen over dårlig mave) og sagt "svampe". Og så har de senere sagt champignon fra Netto/afvist, at det er selvplukkede svampe.
0

Tilbage til "Generelt"