Hvornår er man fattig?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Hvornår er man fattig?

Indlægaf Akehurst2 » 14. dec 2015, 09:45

Ja, det er jo den tid på året, hvor der søges om julehjælp og fortælles rørende historier i alle landets aviser.

Og hvor nogen oplagt sidder i vanskelige situationer som brøkpensionister, langtidssygemeldte på kontanthjælp og så videre, så er der selvfølgelig også nogen, der "bare" bruger deres penge forkert, eller har et forkert billede af, hvornår man er fattig eller hvilken levestandard, man har krav på. Alle har jo ret til et fedt køkken, ikke?

Konkret inspireret af denne artikel, som også er nævnt i anden tråd herinde: http://ekstrabladet.dk/nationen/julehja ... je/5868867

Er man fattig, når der er få penge til overs efter at udgifterne til egen hest er dækket? Nej, det er man jo ikke, sådan objektivt set. En hest er en luksus. Og jeg har ikke spor ondt i røven over, at man prioriterer den, eller andre ting, man har anskaffet sig i bedre tider, og at man gerne vil undgå at miste det hele, fordi situationen har ændret sig, men jeg har det svært med, at man samtidig kalder sig fattig. Mest af alt fordi, det giver et billede af, at "så fattige er de jo heller ikke", hvilket kan påvirke lysten til at støtte nogle, der virkelig ER fattige.

Men siger det også noget om, hvad folk mener, de har ret til? De føler sig jo åbenbart fattige og søger julehjælp.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Fru Sunshine » 14. dec 2015, 09:53

Jeg synes i hvert fald ikke, man kan tillade sig at klynke over at være fattig, når man har hest.

Hun siger, at hun hellere vil undvære andre ting end at sælge. Det må jo så inkludere julegaver og sådan noget.
5
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf vibbsen » 14. dec 2015, 09:56

Jeg må indrømme at jeg tænkte "Hvis jeg risikerer at hun får, så vil jeg slet ikke støtte" da jeg læste artiklen....Jeg synes simpelthen det er for langt ude at på råbe sig fattigdom i sådan en grad at man søger julehjælp...

Hvis man har råd til at holde hest, så har man ikke skåret ind til benet...Men jeg er da slet ikke i tvivl om at de føler sig fattige...

Det handler om prioritering, og hvor jeg ikke blander mig i hvordan folk disponerer over deres penge sådan "rent pricipielt" så må jeg indrømme at jeg gør det når de så efterfølgende på råber sig fattigdom som følge af disse dispositioner....Det er unfair over for dem som rent faktisk er røv-hamrende fattige uanset hvor meget de disponerer fordi der allerede er skåret helt ind til benet....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Delfin » 14. dec 2015, 10:02

Hvis man er enlig ung under 30 og på kontanthjælp 6.992 pr. mdr til alt fra husleje til morgensko, synes jeg godt, man kan tillade sig at kalde sig fattig. Jeg synes, det er rigtig svært at sætte en finger på, hvor det skiller, men der er helt sikkert nogle, der ikke har nødig at brokke sig så højlydt, som de gør.
7
14 11 14
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf icelady » 14. dec 2015, 10:06

Fattig er vel, hvad man føler sig? Moderen i artiklen føler sig fattig, fordi hun prioriterer at datteren ikke skal undvære hesten, fordi krikken giver datteren noget positivt i livet.

Logisk og uden følelser indblandet, kunne hun sælge hesten og dermed have et større rådighedsbeløb. Men igen; den hest giver nok datteren noget, hun ellers ikke ville få.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Animi » 14. dec 2015, 10:07

Jeg synes man er fattig, når man ikke har råd til de basale ting som en varieret kost, eller råd til nye vinterstøvler når de gamle er fuldkommen gået itu osv.
Har man råd til en hest er man ikke fattig, men vælger at prioritere den.

Det gør mig virkelig harm, fordi jeg som barn var fattig - eller, rettere sagt mine forældre var. Det var sådan at mine forældre ofte ikke havde råd til husleje og hele tiden havde en udsmidelse hængende over hovedet, mine vinterstøvler var så ødelagte at min skolelærer midt i timen sagde højt "Måske skulle du sige til dine forældre at de skulle købe dig et par nye støvler," og sidst på måneden fik vi ofte cornflakes til aftensmad - uden mælk.
Og det var ikke fordi vi havde en hest vi prioriterede.
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf vibbsen » 14. dec 2015, 10:17

adagio skrev:
Skumfidusen skrev:Min svigerinde er enlig mor på kontanthjælp. Altså, sådan rundt regnet det fattigste man vel kan være.


Man er da vist noget fattigere på kontanthjælp hvis man ikke har ungerne.


Jep...Ikke for på nogen måde at nedgøre Skums svigerinde....Men "enlig mor på kontanthjælp" er mere "indbringende" end "Samværsfar på kontanthjælp". Sidstnævnte er virkelig presset.
4
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Akehurst2 » 14. dec 2015, 10:18

vibbsen skrev:
Hvis man har råd til at holde hest, så har man ikke skåret ind til benet...Men jeg er da slet ikke i tvivl om at de føler sig fattige...



Det er jo det - der er mange, der føler sig fattige. Og jeg kan da som flittig luksusfælde-seer konstatere, at en hel del mennesker synes, de ikke har nogen penge overhovedet, men alligevel har et tårnhøjt forbrug (som de så heller ikke har råd til...)

Da jeg var på SU havde jeg ikke mange penge, men sådan er det jo (og folk på SU tæller ikke med i fattigdomsstatistikkerne af samme årsdag - man skal helst være lidt fattig som studerende, og det gå over igen). Og jeg følte mig da heller ikke fattig, selvom det var dengang, jeg gerne hævede penge i Jyske Banks automater, for der kunne man hæve halvtredsere, og indimellem, så var det nødvendigt med den seddelstørrelse :-D Men alle i omgangskredsen var jo også på SU og fattige, og ingen forventede det store af mig gavemæssigt, for jeg var jo på SU. Og igen, det var midlertidigt og jeg havde ingen børn. Så jeg følte mig ikke fattig, selvom jeg objektivt set var det.

Men hvis man nu har børn, der gerne vil kunne og have det samme som andre børn, og hvis man kan se, at der er mulighed for et langt større forbrug i omgangskredsen og aviserne hele tiden handler om Apple-gadgets og friværdi, så er det jo meget lettere at føle sig fattig.

Og så igen: Så må man jo gerne føle alt muligt, men hvis man ikke er fattig, så er det virkelig uklædeligt at søge julehjælp, der er beregnet til de fattige.
1
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf vibbsen » 14. dec 2015, 10:22

Delfin skrev:Hvis man er enlig ung under 30 og på kontanthjælp 6.992 pr. mdr til alt fra husleje til morgensko, synes jeg godt, man kan tillade sig at kalde sig fattig. Jeg synes, det er rigtig svært at sætte en finger på, hvor det skiller, men der er helt sikkert nogle, der ikke har nødig at brokke sig så højlydt, som de gør.


Jeg synes du har en rigtig god pointe her....For fattigdom er rigtig ofte noget som forbindes med børnefamilier. Men faktum er at hvis man kigger på nogen af de andre grupper blandt dem som modtager offentlig forsøgelse, jamen så kan man finde mennesker i disse som er mindst ligeså hårdt ramt. Hvor der er skåret ind til benet hvor hvor der ikke er mere at komme efter. Men de bliver ofte "overset" lidt.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Akehurst2 » 14. dec 2015, 10:27

vibbsen skrev:
Delfin skrev:Hvis man er enlig ung under 30 og på kontanthjælp 6.992 pr. mdr til alt fra husleje til morgensko, synes jeg godt, man kan tillade sig at kalde sig fattig. Jeg synes, det er rigtig svært at sætte en finger på, hvor det skiller, men der er helt sikkert nogle, der ikke har nødig at brokke sig så højlydt, som de gør.


Jeg synes du har en rigtig god pointe her....For fattigdom er rigtig ofte noget som forbindes med børnefamilier. Men faktum er at hvis man kigger på nogen af de andre grupper blandt dem som modtager offentlig forsøgelse, jamen så kan man finde mennesker i disse som er mindst ligeså hårdt ramt. Hvor der er skåret ind til benet hvor hvor der ikke er mere at komme efter. Men de bliver ofte "overset" lidt.


Ja, pensionister, der ikke har andet end folkepensionen, de er også fattige. Og helt uden udsigt til at kunne forbedre deres situation.
5
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Akehurst2 » 14. dec 2015, 12:40

polavyk skrev:
Jeg tror, vi kunne komme meget længere ved at donere penge til økonomikurser, forældreansvarskurser og løn til administratorer til dem, der har sværest ved det. DET ville jeg gerne give penge til.


Ja! Det ville jeg også rigtig gerne.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. dec 2015, 12:54

Fattigdom er et socialt problem, som ikke kun handler om økonomi.

Medmindre vi taler direkte snyd, mener jeg ikke, at forældre, der enten er eller oplever sig selv som fattige på trods af en indtægt kontra udgifter, som andre kunne få et ok fint liv ud af, nødvendigvis er bevidst skrubelløse og selvmedlidende.
Desværre skyldes den slags ofte grundlæggende en enten reel eller på grund af lavt selvtillid skabt følelse af ikke at kunne tage ansvar for sig selv; at det er de andre nok bedre til, eftersom vi i vores familie ikke duer til noget.

Normalt mener jeg ikke, at løsningen på det problem, i hvert fald slet ikke hvis det står alene, er øgede tilførsler af midler, men når det drejer sig om et isoleret tilfælde som jul, der er så vigtigt for børnene, løber jeg gerne risikoen, for der ER familier med et, hvis man kan sige det, objektivt behov for julehjælp og børn, der desværre vokser op med forældre uden økonomisk sans og/eller tiltro til egne evner.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf kidkomb » 14. dec 2015, 13:01

Jeg forstår ikke, hvorfor julen er mærkesag nr 1. Det gør jeg virkelig ikke. Jul kan man holde for få penge og gaver, ja det kan man også gøre for små midler. Min søster har feks i løbet af efteråret købt brugt LEGO på den blå avis, som så er blevet til adventsgaver og julegaver.
Jeg synes det er noget fis faktisk.
Fødselsdage ville jeg nok prioritere højere.
Men sådan er vi så forskellige.

Man er fattig i Danmark, når man kun lige kan få det til at køre rundt. Der findes ikke mennesker i Danmark, som ikke, med rådgivning og evt udefra styring af økonomien, kunne få det til at køre rundt med omprioritering af udgifter, bolig, tøj osv.
Der findes psykisk syge mennesker, i højere eller mindre grad, som af den årsag ikke er i stand til, at varetage økonomi. Og der findes selvmedlidende klaphatte, der græder snot over ikke at have råd til en iPhone. Der findes også alle dem imellem de to yderpunkter.
Men fattige i Danmark, sådan i ordets egentlige forstand i forhold til verdenen, det synes jeg ikke der er. At de så fungerer som fattige er en anden side af sagen. Og det er her man bør sætte ind.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. dec 2015, 13:06

Akehurst2 skrev:
vibbsen skrev:
Hvis man har råd til at holde hest, så har man ikke skåret ind til benet...Men jeg er da slet ikke i tvivl om at de føler sig fattige...



Det er jo det - der er mange, der føler sig fattige. Og jeg kan da som flittig luksusfælde-seer konstatere, at en hel del mennesker synes, de ikke har nogen penge overhovedet, men alligevel har et tårnhøjt forbrug (som de så heller ikke har råd til...)

Da jeg var på SU havde jeg ikke mange penge, men sådan er det jo (og folk på SU tæller ikke med i fattigdomsstatistikkerne af samme årsdag - man skal helst være lidt fattig som studerende, og det gå over igen). Og jeg følte mig da heller ikke fattig, selvom det var dengang, jeg gerne hævede penge i Jyske Banks automater, for der kunne man hæve halvtredsere, og indimellem, så var det nødvendigt med den seddelstørrelse :-D Men alle i omgangskredsen var jo også på SU og fattige, og ingen forventede det store af mig gavemæssigt, for jeg var jo på SU. Og igen, det var midlertidigt og jeg havde ingen børn. Så jeg følte mig ikke fattig, selvom jeg objektivt set var det.

Men hvis man nu har børn, der gerne vil kunne og have det samme som andre børn, og hvis man kan se, at der er mulighed for et langt større forbrug i omgangskredsen og aviserne hele tiden handler om Apple-gadgets og friværdi, så er det jo meget lettere at føle sig fattig.

Og så igen: Så må man jo gerne føle alt muligt, men hvis man ikke er fattig, så er det virkelig uklædeligt at søge julehjælp, der er beregnet til de fattige.


Dem, du primært beskriver her, ville ikke komme i betragtning til julehjælp hos de organisationer og puljer, hvor man skal fremlægge solid dokumentation for sin økonomi, og det skal man langt de fleste steder.
Så kan man sidde nok så meget med et højt forbrug og føle sig fattig.
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvornår er man fattig?

Indlægaf Delfin » 14. dec 2015, 13:08

vibbsen skrev:
Delfin skrev:Hvis man er enlig ung under 30 og på kontanthjælp 6.992 pr. mdr til alt fra husleje til morgensko, synes jeg godt, man kan tillade sig at kalde sig fattig. Jeg synes, det er rigtig svært at sætte en finger på, hvor det skiller, men der er helt sikkert nogle, der ikke har nødig at brokke sig så højlydt, som de gør.


Jeg synes du har en rigtig god pointe her....For fattigdom er rigtig ofte noget som forbindes med børnefamilier. Men faktum er at hvis man kigger på nogen af de andre grupper blandt dem som modtager offentlig forsøgelse, jamen så kan man finde mennesker i disse som er mindst ligeså hårdt ramt. Hvor der er skåret ind til benet hvor hvor der ikke er mere at komme efter. Men de bliver ofte "overset" lidt.


Nogle af den gruppe unge ser vi desværre nu som hjemløse eller som sofasurfere hos venner og bekendte. Der er ganske enkelt ikke boliger at finde til en pris, de kan betale. Vi skal jo lige huske, at man som enlig kun kan få op til max 9xx kr, hvor den enlige mor på lavindkomst eller kontanthjælp kan få højere boligsikring. (for kontanthjælpsmodtageren bliver der vist nok rokket på den del her med de nye ændringer i lovgivningen)
0
14 11 14

Tilbage til "Livets forhold"