Sidste skoledag der blev aflyst

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Summer » 24. maj 2018, 20:57

Tamara skrev:
Summer skrev:Jeg synes at rektor har gjort det helt rigtige. Eleverne havde fået en advarsel om hvilke konsekvenser det ville medføre hvis de brød reglerne. Rigtig ærgerligt at det kommer til at gå udover de elever som ikke har gjort noget, men det synes jeg kun de kam blame deres medstuderende for.
Derudover synes jeg det er fint at lære de unge, at nogle valg altså kan have konsekvenser, og at de får de konsekvenser at mærke.


Jeg tror, at de er bedøvende ligeglade med at have ødelagt det for de andre elever. Og derfor har jeg ikke fidus til kollektiv straf.


Det tror jeg sagtens du kan have ret. Jeg synes dog stadig det er bedre at deres opførsel og handlinger har fået en konsekvens for dem, i stedet for ingenting at gøre ved det.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Juki » 24. maj 2018, 21:51

Egentlig mærkeligt at de overhovedet har kunne nå at feste :gruble:

250 elever fylder og larmer alligevel en del, og der har vel været lærere og andre medarbejdere til både at lukke dem ind eller stoppe det, før det greb om sig.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Tanten » 24. maj 2018, 23:45

Det her er nok et af de grovere tilfælde, fordi der var så mange, og de var udførligt advaret, men sådan generelt tror jeg ikke, de unge er mere ustyrlige i dag, end de var for 30 år siden.

Altså, på mit gymnasium var der en, der på sidste skoledag pissede i springvandet, som var placeret i atriumgården lige i centrum af gymnasiet, så alle, incl. rektor kunne se det - eleven var med garanti ikke ædru.

Flere gange er det sket, at toiletterne blev smadret til skolefesterne, og det var ikke unormalt, at nogen røg til udpumpning.

Folk mødte ofte bagstive op til undervisning om fredagen, hvis de overhovedet mødte op, fordi det var billigt at drikke i byen om torsdagen - dette gjaldt i øvrigt også på de videregående uddannelser.

Og det var i midten f 80'erne. Jeg har selv sønner, der har gået på hhv. gymnasiet og HF indenfor de seneste 5 år, og jeg kan garantere jer, at de ikke er værre mht. alkoholindtag og skandaler, end vi var for 30 år siden.

Dét, der er blevet værre, er stofferne. Vi drak og røg hash og nogle få havde også prøvet andre ting - dem, der jævnligt tog andet, gik som regel ikke på gym. I især min yngste søns omgangskreds, som har gået på både "ghetto-gymnasier" og de fine gymnasier, har der været et kraftig forbrug af MDMA, speed, coke og LSD. Og her taler vi om unge fra såkaldt velfungerende familier. Her et par år efter gymnasiet er fårene blevet skilt fra bukkene; de fleste har skåret kraftigt ned på forbruget, flere er stoppet helt - men der er desværre også nogen, der er blevet regulære junkier.

Når det er sagt, så forstår jeg udmærket rektor, der havde advaret om konsekvenserne. De advarsler blev siddet overhørig, og så hakker spætten.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf BlueBunny » 25. maj 2018, 01:25

Jeg synes det er en fin konsekvens rektor har lavet.

Da jeg gik i niende måtte vores klasse ikke være på skolen og være udklædte eller kaste karameller. Fordi sidste skoledag året tidligere var gået over gevind. Det synes jeg var en unfair konsekvens. Her er det den rigtige årgang som får konsekvensen.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Purple Haze » 25. maj 2018, 04:56

Det er selvfølgelig synd for dem det går ud over, som ikke var med. Men sådan er det bare - og tænker at de kan lære noget af det.
Og når de ‘ordentlige nye mennesker’ så måske går på en videregående uddannelse eller arbejder et sted hvor en gruppe planlægger “et eller andet” som de kan regne ud sandsynligvis ender med at gå over gevind, så kan det være de har lært at sige fra.
Det synes jeg er en god ting at lære.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Purple Haze » 25. maj 2018, 05:43

Tamara skrev:
Purple Haze skrev:Det er selvfølgelig synd for dem det går ud over, som ikke var med. Men sådan er det bare - og tænker at de kan lære noget af det.
Og når de ‘ordentlige nye mennesker’ så måske går på en videregående uddannelse eller arbejder et sted hvor en gruppe planlægger “et eller andet” som de kan regne ud sandsynligvis ender med at gå over gevind, så kan det være de har lært at sige fra.
Det synes jeg er en god ting at lære.


Hvad kan de lære, dem som i forvejen har opført sig ordentligt? Lære at sige fra?

Indirekte siger man jo så, at de fornuftige elever skulle have hindret deres klassekammerater i at opføre sig eledigt. Hf eleverne var ikke engang tilstede. De fornuftige elever har da ikke fået noget ud at følge reglerne. Sådan er det jo med kollektiv straf. Jeg undrer mig lidt.


Jeg mener at det er en god ting at lære at sige fra overfor andre der opfører sig skidt. Og generelt lære at de ting vi vælger at lukke øjnene for og ikke reagere på de har nogengange også konsekvenser for os selv.

Fx det er fint nok man selv smider sit affald ud, men hvis dem man er sammen med efterlader alt deres lort når de forlader et sted - så er det lidt ligegyldigt.
Eller at når ens klassekammerater planlægger en drukfest der ødelægger det for alle andre, så har det desværre også konsekvenser for dig.

Eller hvis gamle Sonja ovenpå vælter rundt i affald fordi hun ikke kan gå ned af trappen, så kan man vælge at prøve at gøre noget ved det (hjælpe hende med affaldet, ringe til kommunen eller hvad der nu er af muligheder), eller også kan man tænke at det ikke er ens ansvar hvordan hun opfører sig og leve med konsekvenserne i form af fx skadedyr.

Ikke at vi skal rende rundt og opdrage på hinanden. Men synes det er fint hvis folk lære at se længere en til deres eget.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Fru Sunshine » 25. maj 2018, 06:17

Jeg synes, det er helt fint.

Vi kunne også godt være vilde til festerne, men der var ingen, der drak videre på skolen. Nok var vi bagstive efter at have festet hele natten, men der er altså forskel på bagstiv og så at bælle videre.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. maj 2018, 06:31

Hvis det var majoriteten, som opførte sig forkert, er det en ok løsning, for så er der stor sandsynlighed for, at balladen har været udtryk for en kultur på stedet, og at nogle af dem, der ikke var til stede, potentielt godt kunne have deltaget eller sympatiserer med de andre.

Vi har haft en sag på mit arbejde, dog ikke alkoholrelateret, hvor ca. 10 elever overlagt brød reglerne, enten som aktive eller medløbere, og både pga. det lave antal, og fordi ugerningen ikke kunne siges at være et generelt udtryk for vores elevers væremåde og tankegang, blev der straffet individuelt. På et tidspunkt hed det sig, at hvis der blev begået flere regelbrud, ville hammeren falde kollektivt, men det blev heldigvis trukket tilbage.
Jeg er ikke tilhænger af, at udenforstående elever på den måde aktivt skal gøres ansvarlige for enkeltes umodenhed og dårlige moral. Ballademagerne ved da godt, at de fleste synes, at de er på gale veje, og det er de så bedøvende ligeglade med. Hvis ikke de faktisk bevidst søger at stå i opposition til fællesskabet.
Til gengæld gik alvoren op for de fleste af dem, da deres forældre blev kontaktet og kaldt til møde på skolen.
1
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Akehurst2 » 25. maj 2018, 06:55

Purple Haze skrev:
Tamara skrev:
Purple Haze skrev:Det er selvfølgelig synd for dem det går ud over, som ikke var med. Men sådan er det bare - og tænker at de kan lære noget af det.
Og når de ‘ordentlige nye mennesker’ så måske går på en videregående uddannelse eller arbejder et sted hvor en gruppe planlægger “et eller andet” som de kan regne ud sandsynligvis ender med at gå over gevind, så kan det være de har lært at sige fra.
Det synes jeg er en god ting at lære.


Hvad kan de lære, dem som i forvejen har opført sig ordentligt? Lære at sige fra?

Indirekte siger man jo så, at de fornuftige elever skulle have hindret deres klassekammerater i at opføre sig eledigt. Hf eleverne var ikke engang tilstede. De fornuftige elever har da ikke fået noget ud at følge reglerne. Sådan er det jo med kollektiv straf. Jeg undrer mig lidt.


Jeg mener at det er en god ting at lære at sige fra overfor andre der opfører sig skidt. Og generelt lære at de ting vi vælger at lukke øjnene for og ikke reagere på de har nogengange også konsekvenser for os selv.

(...)

Ikke at vi skal rende rundt og opdrage på hinanden. Men synes det er fint hvis folk lære at se længere en til deres eget.


Men der var fire hele klasser - HF-eleverne - der ikke var på skolen den dag, fordi de havde skrivedag. Hvad skulle de helt konkret skulle have gjort for at undgå at gymnasieeleverne holdt fest på den måde?
4
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf LadyFox » 25. maj 2018, 07:13

Tamara skrev:
Purple Haze skrev:Det er selvfølgelig synd for dem det går ud over, som ikke var med. Men sådan er det bare - og tænker at de kan lære noget af det.
Og når de ‘ordentlige nye mennesker’ så måske går på en videregående uddannelse eller arbejder et sted hvor en gruppe planlægger “et eller andet” som de kan regne ud sandsynligvis ender med at gå over gevind, så kan det være de har lært at sige fra.
Det synes jeg er en god ting at lære.


Hvad kan de lære, dem som i forvejen har opført sig ordentligt? Lære at sige fra?

Indirekte siger man jo så, at de fornuftige elever skulle have hindret deres klassekammerater i at opføre sig eledigt. Hf eleverne var ikke engang tilstede. De fornuftige elever har da ikke fået noget ud at følge reglerne. Sådan er det jo med kollektiv straf. Jeg undrer mig lidt.

Jeg tænker også en del af problemet med kollektiv afstraffelse er at dem der bliver straffet for at opfører sig ordentligt lærer at en anden gang kan de da lige så godt deltage i det "sjove", for de bliver jo straffet for det alligevel.

- Da jeg gik i folkeskole så vi tit at det skete, for der blev kollektiv straf brugt en del, og det viste jo bare en del af de elever der ellers ville opfører sig pænt at det kunne ikke betale sig.
0
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. maj 2018, 07:17

Mht. HFerne synes jeg, at det spiller en stor rolle, i hvilken grad de to afdelinger har noget med hinanden at gøre til daglig.
Nogle steder er studieretningerne nærmest flere skoler på samme skole, og der ville jeg ikke finde det i orden med kollektiv straf, medmindre man havde konkrete eksempler på samme kultur alle steder.
1
HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf HerErJeg » 25. maj 2018, 07:51

Confucius skrev:"- Tirsdag var ikke en sidste skoledag, men en undervisningsdag. Derfor skal man ikke møde beruset i skole. Det står også i vores ordensregler, alkoholpolitik og i vores værdigrundlag, så det kommer ikke som en overraskelse, siger Lotte Büchert, som erkender, at flere straffes.

Det er der dog intet at gøre ved, mener hun, om end hun indrømmer, at der stod en dør på klem i forhold til et kompromis og en mindelig løsning.
Det ville dog i det mindste have krævet en undskyldning for ravagen, men den kom aldrig. Ingen har været hos mig og sige undskyld. Ikke én eneste. Jeg har i stedet fået svinende beskeder og mails fra forældre, der ikke mener, deres børn skal straffes for noget, andre har gjort, beskriver rektoren."

https://sn.dk/Slagelse/Rektor-efter-afl ... kel/748334

Mange af de elever får en brutal opvågning, hvis de medbringer deres mindset til deres første møde med erhvervslivet.

100% sikkert at de får en grim overraskelse, men sådan som man sviner alt og alle med alskens medier, så bliver det pludselig en dag arbejdsgiverens problem, at man tillader sig at stille krav. Hvor er det dog urimeligt - stakkels mig...
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf hotlips » 25. maj 2018, 08:42

Min søster gik på aurahøj, de var fremme som et af de grimme eksempler på at man tillader at elevernes seksuelle eskapader offentliggøres, de har et skoleblad der hedder snøvsen hvor der står den slags og det blev også udgivet da hun gik der i.. Det må have været omkring 90.

Men at det altid har været sådan synes jeg ikke siger noget om hvorvidt det er noget der bør fortsætte, og ligesom det kommer ud i et helt andet omfang på grund af at der er nogle helt andre og mere effektive kanaler idag, det betyder også at det kan have nogle andre konsekvenser, der er meget stor forskel på at noget stod i et blad i 90erne og så at det bliver smidt op på nettet idag.

Men vi er jo også klogere på mange måder og hvorfor skulle vi ignorere hvad vi nu ved på det punkt, ikke kun om hvor meget det kan påvirke leveren og helbredet på langt sigt med de der voldsomme drukture men også at de der drikker mest har tendens til at blive ved med det.

Jeg har ikke noget problem med at de unge skal have lov til at drikke og gøre dumme ting, jeg håber klart min egen dreng får festet grundigt igennem.. Men den der med at det nærmest er så obligatorisk at det kunne være på det officielle skema at lære dem at det er noget der er ønskværdigt at de nærmer sig en alkohol forgiftning fra de tropper op første dag på gymnasiet, det er helt og aldeles uacceptabelt.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Pax Romana » 25. maj 2018, 09:00

Kollektiv afstraffelse er normalt ikke den første sanktion jeg tager i brug. Jeg plejer at augmenterer hvorfor jeg ønsker en bestemt opførsel. Men hvis der er et påtrængende problem, og hvis situationen kræver at man ikke virker rådvild, så må man handle nu og her, og så kan kollektiv afstraffelse komme på tale. Det virker helt naturligt for mig at gøre sådan, men hvis det ikke virker. Hvis de urolige ikke selv indser sammenhængen eller de andre hjælper dem til at indse det, så må de i sidste ende opgives og sendes bort i kortere eller længere tid. Jeg har nu aldrig selv oplevet at det er kommet dertil.

Kollektiv afstraffelse eller belønning praktiseres dagligt hos os. Kollektiv afstraffelse er ikke ment som en straf til holdet, det er lige så meget en del af teambuilding. Det er naturligvis en balancegang. Selve ideen med kollektiv afstraffelse er jo, at gruppen selv skal sørge for at banke afvigerne på plads. Om det så bliver med mildt gruppepres og venlige henstillinger eller allerbedst ved, at afvigerne selv finder ud af det, fordi de ikke vil skade gruppen - eller det bliver med mine ”ekstreme kostskolemetoder”, er i mine øjne kun en gradsforskel.

Kammeratlig opdragelse foregår hele tiden i alle grupper. Hvis man er betænkelig ved det, må man opløse alle grupperinger. Som ”opdrager” må man også sørge for at give unge mennesker en fornuftig holdning til omgangsformer, og det omfatter også dem der er i spil i gruppedynamikken - måske endda primært dem.
Senest rettet af Pax Romana 25. maj 2018, 09:35, rettet i alt 1 gang.
1
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Sidste skoledag der blev aflyst

Indlægaf Pax Romana » 25. maj 2018, 10:03

Confucius skrev:
Pax Romana skrev:Kollektiv afstraffelse er normalt ikke den første sanktion jeg tager i brug. Jeg plejer at augmenterer hvorfor jeg ønsker en bestemt opførsel. Men hvis der er et påtrængende problem, og hvis situationen kræver at man ikke virker rådvild, så må man handle nu og her, og så kan kollektiv afstraffelse komme på tale.

Kollektiv afstraffelse eller belønning praktiseres dagligt hos os. Kollektiv afstraffelse er ikke ment som en straf til holdet, det er lige så meget en del af teambuilding. Det er naturligvis en balancegang. Selve ideen med kollektiv afstraffelse er jo, at gruppen selv skal sørge for at banke afvigerne på plads. Om det så bliver med mildt gruppepres og venlige henstillinger eller alle bedst ved, at afvigerne selv finder ud af det, fordi de ikke vil skade gruppen - eller det bliver med mine ”ekstreme kostskolemetoder”, er i mine øjne kun en gradsforskel.



Jeg vil ikke anbefale dig at bruge det. I Forsvaret er det direkte forbudt med kollektiv afstraffelse, og der var en sag om det i 2014 med en sergentelev fra HESK som blev sigtet - og fundet skyldig - for grov pligtforsømmelse af auditørerne.

http://krigeren.dk/sergentelev-sigtet-u ... epligtige/

Det er ikke ulovligt for rektoren at aflyse sidste skoledag.
Jeg ved lige præcis hvor langt det er tilladt at gå.
Regimentschefen og auditøren har holdt et langt foredrag om hvad der kan tillades som ”kollektiv afstraffelse”. Vi er ude i småtingsafdelingen, f.eks. et begrænset antal armbøjninger. Desuden er jeg ret god til at aflæse de forskellige hold som jeg har haft. På nogen hold har de ligefrem været sat en ære i at have været den som har taget flest armbøjninger i sin værnepligtstid. Og ”straffen” skal naturligvis stå i forhold til ”forseelsen”
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.

Tilbage til "Livets forhold"