Demonstranter smidt ud af Føtex

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Modesty Blame » 26. maj 2018, 10:23

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... eb/7171285

Jeg har ikke kunnet finde historien på et seriøst medie, men her er demonstranternes egen udgave: https://www.facebook.com/directactioneverywheredk/
Føtex har ikke så mange kommentarer, men det har gæster på deres fb-side: https://www.facebook.com/foetexguldsmedgade/

Jeg har både set videoen på eb, og den video som demonstranterne mener viser et mere omfattende overgreb.

Der er en del i kommentarsporene, som ikke kan finde ud af at debattere emnet på en ordentlig måde - fra begge sider. Men for at gøre min egen holdning klar - jeg synes, det ser ud som om, at demonstranterne modsætter sig de anvisninger, de får, samt at de sætter sig til modværge. Og dermed forårsager de selv magtanvendelsen. Jeg kan ikke se, men vil ikke udelukke, at magtanvendelsen har været ud over det nødvendige.

Så der er to diskussionstråde:

1. magtanvendelsen - okay eller ej?
Umiddelbart kan jeg ikke se, at der er noget at udsætte.

2. formålet med demonstrationen (mord på dyr er noget skidt - menneskerettigheder til alle dyr).
Det har jeg faktisk et problem med. At slagte dyr er ikke mord. Og det er heller ikke noget skidt.
Nu kommer jeg kun i pågældende butik én gang hvert andet år, så hvis de absolut skal lave demonstrationer i en butik, så kan jeg leve med, at det er i Guldsmedgade.
Men jeg finder det faktisk anstødeligt i voldsom grad, at denne gruppe mener, at dyr skal have beskyttelse som individer i lovgivningen.
Hvis jeg ser bort fra "det er naturligt at spise kød", "sådan er fødekæden", "sådan har det altid været" og lignende argumenter, kan jeg ikke komme på andet, end at jeg simpelthen bliver fornærmet. Det er jo ikke superkonstruktivt.

Nogen, der har noget bedre?
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf LadyFox » 26. maj 2018, 10:59

Jeg tænker demonstranterne vel har fået det de ønsker, mediedækning på deres organisation/happening/sag.
De er nok næppe gået ind i Føtex i den tro at de kunne få lov at stå der, uden at der kom ballade, det ville i hvert fald være utrolig naivt tænkt, selvfølgelig er Føtex ikke interesserede i at der står en flok veganere og råber i deres slagter.
Jeg tænker motivationen netop har været at skabe en situation egnet til Ekstrabladet og ligene.

Jeg er all ind for at man skal kunne demonstrere, og lave events der sætter focus på ens sag, men da ikke inde i en butik, så kunne de stå ude på vejen med deres skilte, der ville jeg have langt mere sympati for.

Jeg synes ikke der ser ud til at der er noget at sætte en finger på fra G4S' side. Demonstranterne bliver bedt om at gå, og det modsætter de sig. Så må der lidt hårdere midler til. Jeg synes ikke videoen i artiklen ser ud til der er forgået en overreaktion.

Jeg synes ikke der er noget galt med at prøve at udbrede den veganske livsstil. Men jeg tvivler stærkt på at den slags happenings gavner sagen og går "omvendt" nogle der ikke allerede er inde, tvært imod. Ligesom den retorik med ord som "mord på dyr" nok også mest har omvendt effekt. Det er i hvert fald ikke at blive kaldt "morder" og andre ting i den retning, der motivere mig til at overveje at ændre mine vaner i forhold til mit forbrug af animalske produkter.
At jeg tænker langt mere over den slags end tidligere skyldes helt andre ting, som diverse hyggelige ikke-fordømmende samtaler om livet og den verden vi lever i med cool mennesker som lever efter andre værdier end jeg selv. Jeg kan sagtens ændre holdninger og værdier, men som oftest fordi jeg snakker med folk med indsigt, og en inspirerende personlighed, ikke fordi nogle råber.
11
...
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Santa » 26. maj 2018, 11:07

Jeg er temmelig enig med Ladyfox.

Folk må være veganere, vegetarer og alt muligt andet, men jeg hader når der missioneres!
Langt de fleste mennesker i DK er velinformerede og udmærket i stand til at søge oplysninger om den livsstil, du godt kunne tænke sig.
Når nogen organisationer så finder det nødvendigt at "overtale" andre til at joine (fx Jehovas Vidner, som opsøgte min mor 2-3 gange om ugen i månederne efter min fars død var annonceret i lokalavisen!), så er det bare ulækker udnyttelse!
Dem, så finder det nødvendigt at true eller skamme andre til at joine - som her med denne demonstration - de er virkelig ynkelige! Det kalder kun på en trodsreaktion hos mig - stod i de mit lokale supermarked, så skulle jeg pludselig købe en MASSE kød!! Hvilket jeg ville fortælle dem - at jeg nu købte mere pga dem.

De ville komme meget længere med inspirerende happings, fx lave vegansk mad på det lokale torv og dele smagsprøver ud, eller bruge klimavinklen.
Skæld ud og falske påstande om sundhed skaber bare afstand og latterliggør dem selv.
7
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Modesty Blame » 26. maj 2018, 11:12

Santa skrev:Jeg er temmelig enig med Ladyfox.

Folk må være veganere, vegetarer og alt muligt andet, men jeg hader når der missioneres!
Langt de fleste mennesker i DK er velinformerede og udmærket i stand til at søge oplysninger om den livsstil, du godt kunne tænke sig.
Når nogen organisationer så finder det nødvendigt at "overtale" andre til at joine (fx Jehovas Vidner, som opsøgte min mor 2-3 gange om ugen i månederne efter min fars død var annonceret i lokalavisen!), så er det bare ulækker udnyttelse!
Dem, så finder det nødvendigt at true eller skamme andre til at joine - som her med denne demonstration - de er virkelig ynkelige! Det kalder kun på en trodsreaktion hos mig - stod i de mit lokale supermarked, så skulle jeg pludselig købe en MASSE kød!! Hvilket jeg ville fortælle dem - at jeg nu købte mere pga dem.

Jamen, det er nok i virkeligheden trods, der får mig til at finde dem så anstødelige. Jeg kan ikke umiddelbart komme på en række argumenter i mod deres, uden at vælte mig i fallacies. Og så kan man sige, at så skal jeg nok bare stå ved, at jeg synes, at de tager fejl.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Santa » 26. maj 2018, 11:25

Modesty Blame skrev:
Santa skrev:Jeg er temmelig enig med Ladyfox.

Folk må være veganere, vegetarer og alt muligt andet, men jeg hader når der missioneres!
Langt de fleste mennesker i DK er velinformerede og udmærket i stand til at søge oplysninger om den livsstil, du godt kunne tænke sig.
Når nogen organisationer så finder det nødvendigt at "overtale" andre til at joine (fx Jehovas Vidner, som opsøgte min mor 2-3 gange om ugen i månederne efter min fars død var annonceret i lokalavisen!), så er det bare ulækker udnyttelse!
Dem, så finder det nødvendigt at true eller skamme andre til at joine - som her med denne demonstration - de er virkelig ynkelige! Det kalder kun på en trodsreaktion hos mig - stod i de mit lokale supermarked, så skulle jeg pludselig købe en MASSE kød!! Hvilket jeg ville fortælle dem - at jeg nu købte mere pga dem.

Jamen, det er nok i virkeligheden trods, der får mig til at finde dem så anstødelige. Jeg kan ikke umiddelbart komme på en række argumenter i mod deres, uden at vælte mig i fallacies. Og så kan man sige, at så skal jeg nok bare stå ved, at jeg synes, at de tager fejl.

Jeg synes nu at der er masser af valide modargumenter. De lytter bare ikke til dem. De råber bare højere og mere aggressivt, eller trækker sølvpapirshatten ned over ører og øjne.

At slå dyr ihjel er ikke mord. Mord handler kun om mennesker.
Der er ingen videnskabelig dokumentation for at mennesker ikke kan tåle kød - men som med alle andre fødevarer, alt med måde.
Dyr har bestemt ikke samme kognitive basis for at opleve følelser som mennesker, måske nogen af de store pattedyr som menneskeaberne eller delfinerne, men køer, grise og høns har ikke. De skal dog behandles ordentligt, og ja, det burde nok forbedres.
At give dyr samme rettigheder som mennesker i lovgivningen er bare latterligt. Der findes både rettigheder og PLIGTER i loven til mennesker, det kan dyr jo ikke overholde. Dyr er dyr, ikke mennesker.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Modesty Blame » 26. maj 2018, 11:35

Santa skrev:
Modesty Blame skrev:
Santa skrev:Jeg er temmelig enig med Ladyfox.

Folk må være veganere, vegetarer og alt muligt andet, men jeg hader når der missioneres!
Langt de fleste mennesker i DK er velinformerede og udmærket i stand til at søge oplysninger om den livsstil, du godt kunne tænke sig.
Når nogen organisationer så finder det nødvendigt at "overtale" andre til at joine (fx Jehovas Vidner, som opsøgte min mor 2-3 gange om ugen i månederne efter min fars død var annonceret i lokalavisen!), så er det bare ulækker udnyttelse!
Dem, så finder det nødvendigt at true eller skamme andre til at joine - som her med denne demonstration - de er virkelig ynkelige! Det kalder kun på en trodsreaktion hos mig - stod i de mit lokale supermarked, så skulle jeg pludselig købe en MASSE kød!! Hvilket jeg ville fortælle dem - at jeg nu købte mere pga dem.

Jamen, det er nok i virkeligheden trods, der får mig til at finde dem så anstødelige. Jeg kan ikke umiddelbart komme på en række argumenter i mod deres, uden at vælte mig i fallacies. Og så kan man sige, at så skal jeg nok bare stå ved, at jeg synes, at de tager fejl.

Jeg synes nu at der er masser af valide modargumenter. De lytter bare ikke til dem. De råber bare højere og mere aggressivt, eller trækker sølvpapirshatten ned over ører og øjne.

At slå dyr ihjel er ikke mord. Mord handler kun om mennesker.
Der er ingen videnskabelig dokumentation for at mennesker ikke kan tåle kød - men som med alle andre fødevarer, alt med måde.
Dyr har bestemt ikke samme kognitive basis for at opleve følelser som mennesker, måske nogen af de store pattedyr som menneskeaberne eller delfinerne, men køer, grise og høns har ikke. De skal dog behandles ordentligt, og ja, det burde nok forbedres.
At give dyr samme rettigheder som mennesker i lovgivningen er bare latterligt. Der findes både rettigheder og PLIGTER i loven til mennesker, det kan dyr jo ikke overholde. Dyr er dyr, ikke mennesker.

Jeg er ikke som sådan uenig med dig. Men, når jeg har svært ved at finde argumenter i mod deres påstande, så er det bl.a. pga følgende:

Der er mennesker, som ikke har den kognitive basis for at opleve følelser, som du og jeg har. Dem afliver vi ikke nødvendigvis. Og de er heller ikke nødvendigvis forpligtet til at overholde samme pligter som du og jeg.

Hvis dyrenes eventuelle følelser er ligegyldige, hvorfor betyder det så noget, om vi behandler dem ordentligt indtil vi slagter dem?

Hvis vi giver dyr rettigheder som individer, skaber det en lang række nye udfordringer - det bliver en glidebane. Men er det et argument for ikke at gøre det?

Man kan sige, at vi har altid spist kød, og det er en del af fødekæden, men der er masser af ting, som vi altid har gjort, som vi er holdt op med. Så det er heller ikke rigtigt et argument.

Så egentlig er mine argumenter begrænset til, at jeg ikke mener, at dyr har samme værdi som mennesker, og at jeg fastholder, at menneskets plads i fødekæden er vigtigere end dyrevelfærd.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Modesty Blame » 26. maj 2018, 11:44

Confucius skrev:Det provokerer mig at de går ind på privat grund for at protestere. Det svarer til at de går ind i stuen i en privat lejlighed og gør det.

Jeg ville være fristet til at købe en mørbrad på stedet, og gå ud til demonstranterne og bruge den som slikkepind - men... så godt smager de heller ikke rå.

Det er også en pænt dyr slikkepind. Medmindre du tænker på en svinemørbrad.

Jeg bliver megaprovokeret af at blive kaldt morder, som kødspiser.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Santa » 26. maj 2018, 12:16

Modesty Blame skrev:
Santa skrev:
Modesty Blame skrev:
Santa skrev:Jeg er temmelig enig med Ladyfox.

Folk må være veganere, vegetarer og alt muligt andet, men jeg hader når der missioneres!
Langt de fleste mennesker i DK er velinformerede og udmærket i stand til at søge oplysninger om den livsstil, du godt kunne tænke sig.
Når nogen organisationer så finder det nødvendigt at "overtale" andre til at joine (fx Jehovas Vidner, som opsøgte min mor 2-3 gange om ugen i månederne efter min fars død var annonceret i lokalavisen!), så er det bare ulækker udnyttelse!
Dem, så finder det nødvendigt at true eller skamme andre til at joine - som her med denne demonstration - de er virkelig ynkelige! Det kalder kun på en trodsreaktion hos mig - stod i de mit lokale supermarked, så skulle jeg pludselig købe en MASSE kød!! Hvilket jeg ville fortælle dem - at jeg nu købte mere pga dem.

Jamen, det er nok i virkeligheden trods, der får mig til at finde dem så anstødelige. Jeg kan ikke umiddelbart komme på en række argumenter i mod deres, uden at vælte mig i fallacies. Og så kan man sige, at så skal jeg nok bare stå ved, at jeg synes, at de tager fejl.

Jeg synes nu at der er masser af valide modargumenter. De lytter bare ikke til dem. De råber bare højere og mere aggressivt, eller trækker sølvpapirshatten ned over ører og øjne.

At slå dyr ihjel er ikke mord. Mord handler kun om mennesker.
Der er ingen videnskabelig dokumentation for at mennesker ikke kan tåle kød - men som med alle andre fødevarer, alt med måde.
Dyr har bestemt ikke samme kognitive basis for at opleve følelser som mennesker, måske nogen af de store pattedyr som menneskeaberne eller delfinerne, men køer, grise og høns har ikke. De skal dog behandles ordentligt, og ja, det burde nok forbedres.
At give dyr samme rettigheder som mennesker i lovgivningen er bare latterligt. Der findes både rettigheder og PLIGTER i loven til mennesker, det kan dyr jo ikke overholde. Dyr er dyr, ikke mennesker.

Jeg er ikke som sådan uenig med dig. Men, når jeg har svært ved at finde argumenter i mod deres påstande, så er det bl.a. pga følgende:

Der er mennesker, som ikke har den kognitive basis for at opleve følelser, som du og jeg har. Dem afliver vi ikke nødvendigvis. Og de er heller ikke nødvendigvis forpligtet til at overholde samme pligter som du og jeg.

Hvis dyrenes eventuelle følelser er ligegyldige, hvorfor betyder det så noget, om vi behandler dem ordentligt indtil vi slagter dem?

Hvis vi giver dyr rettigheder som individer, skaber det en lang række nye udfordringer - det bliver en glidebane. Men er det et argument for ikke at gøre det?

Man kan sige, at vi har altid spist kød, og det er en del af fødekæden, men der er masser af ting, som vi altid har gjort, som vi er holdt op med. Så det er heller ikke rigtigt et argument.

Så egentlig er mine argumenter begrænset til, at jeg ikke mener, at dyr har samme værdi som mennesker, og at jeg fastholder, at menneskets plads i fødekæden er vigtigere end dyrevelfærd.

Sjovt nok er jeg enig med dig - for dit sidste argument trumfer jo alle indvendningerne.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Santa » 26. maj 2018, 12:17

Modesty Blame skrev:
Confucius skrev:Det provokerer mig at de går ind på privat grund for at protestere. Det svarer til at de går ind i stuen i en privat lejlighed og gør det.

Jeg ville være fristet til at købe en mørbrad på stedet, og gå ud til demonstranterne og bruge den som slikkepind - men... så godt smager de heller ikke rå.

Det er også en pænt dyr slikkepind. Medmindre du tænker på en svinemørbrad.

Jeg bliver megaprovokeret af at blive kaldt morder, som kødspiser.

Jeg ville nok bare købe en masse kød, og så stille mig foran dem og æde en pakke carpaccio på stedet!
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf landsbytossen » 26. maj 2018, 12:32

Jamen, dyrene fødes kun, fordi de skal bruges til mad. Så reelt giver vi dem liv. Endda et liv, hvor de ikke belemres med allerdommens skavanker.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Modesty Blame » 26. maj 2018, 13:20

Dmitra skrev:Jeg kan ikke sige mange flere bevingede ord end der er sagt allerede.

Jeg holder mig som regel fra debatter om veganere og veganisme fordi det er så stor en hvepserede og er alt for mange gange endt i diskussioner der kører i hårdknude. Jeg plejer at bruge mig som eksempel, spørge om de synes jeg skulle have lov til at stå i deres lokale supermarked og prædike islam, da det er vigtigt for mig og derfor må være lige så fair, jeg måtte det uden protester. Jeg kunne ikke drømme om det og hypotetisk set ville jeg da også være fjernet inden nogen kunne sige buh eller bøh, og det ville både være fair og forventet. Den logik burde virke på de fleste, den virker også på nogle veganere, bare ikke dem der er så frelste og sikker på de gør det eneste rigtige, de tror det ændrer verden hvis alle spiste vegansk, men det gør det altså ikke. Og de her stunts tror jeg egentligt nærmere graver deres grav end det skaber positiv awareness.

Jeg er uendeligt ligeglad med folks spisevaner, hvis folk har det bedst med at spise vegansk er det fint, andre vegetarisk, er det fint osv. Kort sagt, hvis du passer din tallerken så passer jeg min.

Jeg har i øvrigt både køddage, vegetariske dage og veganske dage, så jeg spiser ret varieret.

Umiddelbart synes jeg, at veganere skal have lov at demonstrere alt det de vil, så længe demonstrationen er lovlig. Det er den ikke i det her tilfælde.

Der findes også regler for, hvordan man må missionere, og så længe du overholder dem, så har jeg ikke et problem med det heller.

I det her tilfælde har man valgt at troppe op i et supermarked - hvilket ikke er offentlig grund, og man har ikke anmeldt demonstrationen (for så havde man fået afslag). Gruppen påstår på deres fb-side, at det er offentlig grund, og så mener de, at man gerne må demonstrere og ytre sig alt det man vil. Det tager de selvfølgelig fejl i.
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Tux » 26. maj 2018, 15:39

Demonstranterne slap billigt, de burde i spjældet for at forstyrre den offentlige orden.
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf Tobywan » 26. maj 2018, 18:05

De skulle kastes for løverne. Det vil da være poetisk retfærdighed om noget :D
1
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf landsbytossen » 26. maj 2018, 18:08

De skulle idømmes samfundstjeneste hos landmænd med husdyrshold.
2
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Demonstranter smidt ud af Føtex

Indlægaf LadyFox » 26. maj 2018, 20:58

Alkaia skrev:Jeg forstår sagtens deres baggrund, de skal dog gøre tingene på en ordentlig og lovlig måde.

Magtanvendelsen er okay.
Og jeg synes at dræbe andre levende væsener for mad er mord, når det er så systematisk som det er nu tildags.

Jeg har dog ikke i sinde at gå ind i den lokale Føtex, og demonstrere mod folk der køber kød. Jeg finder at der er bedre og mere intelligente måder at udbrede budskabet på.

Så du synes slagtere er mordere?
1
...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"