Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf paint » 30. maj 2018, 18:25

Hunkat skrev:
LadyFox skrev:
Hunkat skrev:
LadyFox skrev:
Hunkat skrev:Forfordelt betyder for lidt. Forspist betyder for meget. Jeg kan godt forstå folk bliver forvirrede...

Jeg troede at forfordelt betød at noget var blevet fordelt skævt, til nogens fordel. Så jeg er vel blandt de forvirrede :P


Det gør det også, altså at nogen har fået mindre end andre. Hvis du taler om dig selv og siger du blev forfordelt så fik du mindre end de andre.

Det virker bare så... forkert, når jeg altid har tænkt at den forfordelte var den privilegerede part. Men jeg tror på dig når du siger det er omvendt, og sætter pris på det i det mindste er et ord jeg aldrig rigtig bruger selv - det kunne have været pinligt :P


Det betyder det så også, nu. Og det er jo nok netop fordi det er et døende ord, så bliver det ikke brugt nok til at man (det generelle man) får stiftet bekendtskab med det i dets "korrekte" brug. Og så dør ord eller får ny betydning.


Mon ikke misforståelsen kommer af, at nogle mennesker forstår ordet forfordele, som noget der handler om fordele (at få en fordel), hvor den oprindelige betydninger er 'fordele' i betydningen at fordele noget til nogen.
Der er vist noget med, at den oprindelige tyske brug af ordet (låneord fra Tyskland) gik på en 'skæv fordeling' (uretfærdig fordeling af kagen f.eks)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Allmost_Famous » 30. maj 2018, 18:35

Når der kommer en regning med posten, og sønnike siger "Jeg troede, de der skulle smides ud. Er det ikke bare det der klasselotteri?" får man pludselig pææænt meget stress over at finde ud af hvilken retning, man åbenbart ikke har betalt :tie:
8
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Flora » 30. maj 2018, 18:55

Jeg vasker tøj på fællesvaskeri og langt de fleste gange tager jeg det med derover, når jeg alligevel er på vej ud at gå en tur, over at handle eller lignende, for så kan jeg jo lige smide det i tørretumbleren, når jeg kommer tilbage og dermed spare en tur op og ned ad trappen.

9 ud af 10 gange kommer jeg tilbage fra gåtur/indkøbstur/whatever og glemmer at jeg har tøj i vaskemaskinen. Jeg ved ikke, hvorfor jeg bliver ved at bilde mig selv ind, at jeg kan spare den tur op og ned ad trappen :mellow:
5
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Shmartiesh » 30. maj 2018, 19:36

Hvis man vil tisse midaldrende damer af, skal man gå på vejen, ved siden af fortovet og lade være med at genere hendes kørsel. Så altså.. At gå der, er åbenbart nok.
1
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Lucia » 30. maj 2018, 19:44

Jeg går forbi sådan en e-cigaretsbutik hver dag på vej hjem fra arbejde. Der dufter altid af slikbutik helt ud på gaden.
2
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf dgd2007 » 30. maj 2018, 21:22

Mht. "forfordelt" har jeg altid tænkt på logikken som at det første "for" var = forud eller før.
Altså at tingene var blevet fordelt, før man selv kom til. Men så skulle det tyske ord vist have været "vorverteilt", men på DDO står det som "vervorteilt" :) Så min forklaring holder måske ikke.

Men ingen tvivl om at den oprindelige betydning var at man var blevet snydt hvis man var blevet forfordelt.

Jeg tror også, som én nævnte, at de der voldsomme skift til modsat betydning skyldes at ordene har ligget i dvale i en generation eller mere, og så er blevet genopdaget, men med nye associationer tilknyttet, fordi de nye brugere ikke er vokset med, hvordan forældre og lærere osv. brugte det.

Der udkom en helt liste med den slags for en ca. 15 år siden. Der var også fx den evindelige bjørnetjeneste (gl: velment hjælp med katastrofale følger, ny: særlig god hjælp) og en laps (gl.: pyntesyg mand, ny: sjusket mand).

Der har vist aldrig været fuld enighed om hvorvidt "godt 10" er 9-10 eller 10-11 stykker :)
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Shmartiesh » 31. maj 2018, 06:59

Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:Mht. "forfordelt" har jeg altid tænkt på logikken som at det første "for" var = forud eller før.
Altså at tingene var blevet fordelt, før man selv kom til. Men så skulle det tyske ord vist have været "vorverteilt", men på DDO står det som "vervorteilt" :) Så min forklaring holder måske ikke.

Men ingen tvivl om at den oprindelige betydning var at man var blevet snydt hvis man var blevet forfordelt.

Jeg tror også, som én nævnte, at de der voldsomme skift til modsat betydning skyldes at ordene har ligget i dvale i en generation eller mere, og så er blevet genopdaget, men med nye associationer tilknyttet, fordi de nye brugere ikke er vokset med, hvordan forældre og lærere osv. brugte det.

Der udkom en helt liste med den slags for en ca. 15 år siden. Der var også fx den evindelige bjørnetjeneste (gl: velment hjælp med katastrofale følger, ny: særlig god hjælp) og en laps (gl.: pyntesyg mand, ny: sjusket mand).

Der har vist aldrig været fuld enighed om hvorvidt "godt 10" er 9-10 eller 10-11 stykker :)


Det “sjove” i det med betydningen af ordet forfordele, er jo at dansk sprognævn, har opdaget at flere yngre mennesker, tror at ordet betyder at få mere end de andre.
Det sjove for mig, er at det har jeg så altid troet det betød og jeg er ikke ung mere :gammel: :blush:

Jeg har altid tænkt det sådan fordi jeg forbandt det med ordet, ‘fordel’. Altså at man fik en fordel og dermed noget positivt.
0
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Dirtylittledevil » 31. maj 2018, 07:18

Observeret på Bilkas facebookside:

Ung mand beklager sig på Bilkas hjemmeside over at deres nye hjemmelavede sushi (Sushi Daily hedder det vist) er rullet i ristede løg.
Bilka svarer, kalder det "Fusionerede retter" og kalder de ristede løg "crunch".

Dame er overrasket over at en medarbejder var overrasket over at hun spurgte efter en pose til den gratis bolle man kan få til sit barn.
Nu her bagefter var hun bekymret over om dette måske betød at hun ikke kunne regne med at få en pose til bollen i fremtiden. Så hun ville gerne lige høre om hun så måske burde gemme den pose hun havde fra sidst hun fik en gratis bolle.
For en sikkerheds skyld postede hun også et foto af den føromtalte pose.
16
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Velvet-Goldmine » 31. maj 2018, 09:57

Dirtylittledevil skrev:Observeret på Bilkas facebookside:

Ung mand beklager sig på Bilkas hjemmeside over at deres nye hjemmelavede sushi (Sushi Daily hedder det vist) er rullet i ristede løg.
Bilka svarer, kalder det "Fusionerede retter" og kalder de ristede løg "crunch".


Jeg har selv undret mig meget over denne åbenlyse vandalisme og jeg spurgte faktisk en gang en af de søde, i øvrigt asiatiske, kokke der står i boden, hvorfor i alverden de kom ristede løg på sushi - hun svarede at det ville danskerne gerne have!! Jeg måtte lige der tilkendegive at jeg så ikke var dansk i den henseende. Bilkasegmentet har ødelagt en ellers fantastisk spise :trist:
1
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Indlæg: 6687
Tilmeldt: 12. aug 2015, 20:03
Kort karma: 1866
Likede indlæg: 34771

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Dirtylittledevil » 31. maj 2018, 11:04

Fyrst Eberhard skrev:Set ud fra niveauer af prollethed, rykker ristede løg på sushi saftsuseme ved grænserne for, hvad der burde være muligt. OMFG!


Enjoy! :-D

ristede.jpg


crunch.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
6
Ilddråberne i mine øjne
Renhedens hjerter kan virkelig være et savn
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Velvet-Goldmine » 31. maj 2018, 12:03

Dirtylittledevil skrev:
Fyrst Eberhard skrev:Set ud fra niveauer af prollethed, rykker ristede løg på sushi saftsuseme ved grænserne for, hvad der burde være muligt. OMFG!


Enjoy! :-D

ristede.jpg


crunch.jpg


:whine:
2
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf sigge » 31. maj 2018, 12:43

Guilded_Lily skrev:Ballerinasko giver usandsynligt sure tæer!


Den der udtalelse bragte mig ud i en mærkelig yogastilling, som jeg egentlig ikke er smidig nok til at udføre, for at sniffe til mine egne tæer. Heldigvis var de ikke sure.
6
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12376

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Guilded_Lily » 31. maj 2018, 14:59

sigge skrev:
Guilded_Lily skrev:Ballerinasko giver usandsynligt sure tæer!


Den der udtalelse bragte mig ud i en mærkelig yogastilling, som jeg egentlig ikke er smidig nok til at udføre, for at sniffe til mine egne tæer. Heldigvis var de ikke sure.


:lol:

Jeg havde mine på fra 7.15-16.30 i går, og jeg kunne lugte dem på vej hjem i bilen. I morges konstaterede jeg så, at de havde skrabt noget af neglelakken af, og da jeg havde lidt travlt, smed jeg lakken i tasken, sandalerne i bilen og tog skoene på, mens jeg afleverede børnene. Jeg kunne endnu engang lugte dem på vejen til arbejde. Vel ankommet til arbejde kunne man så observere mig på p-pladsen lægge ny lak og skifte til sandaler :lol:
2
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Mani » 31. maj 2018, 15:18

Guilded_Lily skrev:
sigge skrev:
Guilded_Lily skrev:Ballerinasko giver usandsynligt sure tæer!


Den der udtalelse bragte mig ud i en mærkelig yogastilling, som jeg egentlig ikke er smidig nok til at udføre, for at sniffe til mine egne tæer. Heldigvis var de ikke sure.


:lol:

Jeg havde mine på fra 7.15-16.30 i går, og jeg kunne lugte dem på vej hjem i bilen. I morges konstaterede jeg så, at de havde skrabt noget af neglelakken af, og da jeg havde lidt travlt, smed jeg lakken i tasken, sandalerne i bilen og tog skoene på, mens jeg afleverede børnene. Jeg kunne endnu engang lugte dem på vejen til arbejde. Vel ankommet til arbejde kunne man så observere mig på p-pladsen lægge ny lak og skifte til sandaler :lol:

Det samme kan ske i visse typer af åbne sandaler. Det må jeg konstaterer efter at have hjulpet en kollega ved hendes pc i dag. Alternativt har hun haft ballerinaer på i går og ikke vasket fødder i mellemtiden...
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12376

Re: Observationer/konstateringer fra dagligdagen

Indlægaf Guilded_Lily » 31. maj 2018, 15:21

Mani skrev:
Guilded_Lily skrev:
sigge skrev:
Guilded_Lily skrev:Ballerinasko giver usandsynligt sure tæer!


Den der udtalelse bragte mig ud i en mærkelig yogastilling, som jeg egentlig ikke er smidig nok til at udføre, for at sniffe til mine egne tæer. Heldigvis var de ikke sure.


:lol:

Jeg havde mine på fra 7.15-16.30 i går, og jeg kunne lugte dem på vej hjem i bilen. I morges konstaterede jeg så, at de havde skrabt noget af neglelakken af, og da jeg havde lidt travlt, smed jeg lakken i tasken, sandalerne i bilen og tog skoene på, mens jeg afleverede børnene. Jeg kunne endnu engang lugte dem på vejen til arbejde. Vel ankommet til arbejde kunne man så observere mig på p-pladsen lægge ny lak og skifte til sandaler :lol:

Det samme kan ske i visse typer af åbne sandaler. Det må jeg konstaterer efter at have hjulpet en kollega ved hendes pc i dag. Alternativt har hun haft ballerinaer på i går og ikke vasket fødder i mellemtiden...


Mmmm - nam. Jeg vaskede fødderne, da jeg kom hjem i går og var i bad i morges, så ballerinaerne får enten en tur med Rodalon eller en tur i skraldespanden.
0

Tilbage til "Generelt"