Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lulu » 4. jun 2018, 04:49

Fræksak skrev:
Lulu skrev:Hvis I fik nogle stole hjem i jeres stue (en form for gammeldags lænestol), og de skal stå rundt om et bord, hvilken farve ville I så vælge? De kommer ikke til at dominere rummet, men man kan samtidig se dem hele tiden og vil være blikfang i den del af stuen.
Jeg har desværre ikke et billede, og kan ikke finde dem på nettet.

Resten af stuen er primært sort og hvid.


Det kommer jo lidt an på, hvad man er til. Personligt er jeg fx ikke til det sort/hvide look, så jeg ville have stolene i farver, der kunne bløde det lidt op - fx noget støvet blå af en art. Evt. med en enkelt stol eller to i støvet rosa eller mint eller andet til at bryde.

Hvis du derimod gerne vil bibeholde det lidt kølige udseende med sort/hvid, ville jeg gå efter grå. Evt. forskellige grå, så der både er noget koksgråt og noget lysegråt.


Det er jo det der er lidt svært.
Stolebenene er ibenholdt, så meget mørk (og når det lykkedes mig, er bordet samme farve), og har egentlig altid tænkt rød (rigtig postkasserød), men nu når stolene faktisk skal hjem til os, er jeg også bare bange for, at de kommer til at dominere for meget i rød.

Vi er ikke som sådan bange for farver, vi endte bare lige pludselig med at 70% af vores stuemøbler var sort hvid og jeg bryder mig ikke om gængse træ møbler (ibenholdt er jo fx ikke gængs). Men jeg er bare heller ikke den bedste color coordinator, så har svært ved at komme væk fra de farver nu. Vores sofa er forøvrigt koksgrå (med spor af en 4 årig og 1,5 årig).
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Juki » 4. jun 2018, 21:37

LadyFox skrev:Hvilke farver tænker i er gode til cognacfarvet læder? Jeg tænker selv noget grøn af en art, eller blå. Jeg er selv meget i tvivl om det grønne vil gå an, selvom det i mit hoved er det jeg selv synes bedst om.

Blågrøn, lyseblå, blågrå, støvet rosa, terracotta/rustrød(afhængig af nuancen) petroleum, mørkeblå, mørkegrøn, mosgrøn, rødbrun, mørkelilla/blommefarvet/aubergine og bordeuax..

Så det kommer an på hvor frisk det er(og hvad der skal have den farve du søger :-D)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LadyFox » 4. jun 2018, 22:53

Juki skrev:
LadyFox skrev:Hvilke farver tænker i er gode til cognacfarvet læder? Jeg tænker selv noget grøn af en art, eller blå. Jeg er selv meget i tvivl om det grønne vil gå an, selvom det i mit hoved er det jeg selv synes bedst om.

Blågrøn, lyseblå, blågrå, støvet rosa, terracotta/rustrød(afhængig af nuancen) petroleum, mørkeblå, mørkegrøn, mosgrøn, rødbrun, mørkelilla/blommefarvet/aubergine og bordeuax..

Så det kommer an på hvor frisk det er(og hvad der skal have den farve du søger :-D)

Der er i hvert fald nogle farver blandt jeg godt kan lide :) Det er en væg der skal males på et eller andet tidspunkt. Så jeg er ude i noget ikke alt for mørkt, og heller ikke alt for vildt, uden det behøver være pastel, og det må gerne skabe lidt liv :)
1
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Juki » 5. jun 2018, 00:21

Har I nogle forslag til alternativer til det her skoskab fra Ikea?

Det skal være i træ, med fire eller seks rum/skuffer, ingen greb og farven skal være "lyst træ". Til nød kan det gå an hvis der indgår noget hvidt, fx hvis det både er hvidt og den naturlige træfarve. Det er en fordel hvis møblet har ben så der ikke skal bores ekstra mange huller i væggen.

Udseendet/designet skal være så enkelt og diskret/afdæmpet som muligt.

Er der desuden noget man skal være opmærksom på når man vælger sådan et skoskab? Det skal bruges til at gemme alt muligt væk(huer, sko der kun bruges på bestemte årstider osv.) Så det kommer ikke til skulle bruges til beskidte og fugtige sko fx. Hvis I har erfaringer med det det konkrete skoskab må I også gerne sige til :D Det hedder Ställ.

Billede

Billede

Billede
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lulu » 5. jun 2018, 04:57

Hm, tak for svar.
Jeg må kigge efter lidt stofprøver (har de mon sådan noget ved sådan en ombetrækker mand? Og hvad hedder sådan en der betrækker om egentlig (og nu jeg er der - hvad hedder det helt officielt at putte nut stof på gamle møbler?)?
Men det lyder til støvede farver måske er bedst. Dem bliver man forhåbentligt heller ikke for hurtigt træt af.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lulu » 5. jun 2018, 05:12

Lemonella skrev:
Lulu skrev:Hm, tak for svar.
Jeg må kigge efter lidt stofprøver (har de mon sådan noget ved sådan en ombetrækker mand? Og hvad hedder sådan en der betrækker om egentlig (og nu jeg er der - hvad hedder det helt officielt at putte nut stof på gamle møbler?)?
Men det lyder til støvede farver måske er bedst. Dem bliver man forhåbentligt heller ikke for hurtigt træt af.


Sådan en der ombetrækker møbler hedder en møbelpolstrer. :) De plejer at have stofprøver, så man kan se, hvad man ønsker sine møbler betrukket med.


Tak, jeg følte mig pludselig meget lidt klog.
0
Neverkont
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Neverkont » 5. jun 2018, 07:23

Lulu skrev:(og nu jeg er der - hvad hedder det helt officielt at putte nut stof på gamle møbler?)?


(Om)betrække / (om)polstre.
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Sof » 7. jun 2018, 17:31

Lulu skrev:Hm, tak for svar.
Jeg må kigge efter lidt stofprøver (har de mon sådan noget ved sådan en ombetrækker mand? Og hvad hedder sådan en der betrækker om egentlig (og nu jeg er der - hvad hedder det helt officielt at putte nut stof på gamle møbler?)?
Men det lyder til støvede farver måske er bedst. Dem bliver man forhåbentligt heller ikke for hurtigt træt af.


Når du kommer så langt, at du besøger en mæbelpolstrer, så gør jer den tjeneste at få tilbud hos et par stykker!
Har selv på et tidspunkt spurgt på at få ombetrukket en gyngestol og fik priser mellem 5 og 10.000 og både besked på at det var en nem opgave (det billigste sted) og en kompliceret stol (et af tilbudende i mellem).
Det er et relativ dyrt håndværk og mange bruger dyre møbelstoffer (designerstoffer fx), hvor at mange stofserier fra fx Kvadrat eller Gabriel har en helt anden meterpris. Man kan se mange af de almindelige stofserier hos fx HAY forhandlere, da deres polstrede stole fåes i en del af dem, måske 7-8 forskellige slags alene fra Kvadrat, hvor flere af dem fåes i 60+ farver og nuancer :)
1
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lulu » 8. jun 2018, 07:21

Gardiner:

Vi snakker om foldegardiner til vores hus.
Er jeres erfaring (vi har ingen med sådanne gardiner), at man får hvad man betaler for? Vil jysk/bilka udgaven altid være dårligere end botex /garant?
Fungerer mørklægning med foldegardiner, eller skal vi ud i rullegardiner der?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Bøtte » 9. jun 2018, 04:49

Lulu skrev:Gardiner:

Vi snakker om foldegardiner til vores hus.
Er jeres erfaring (vi har ingen med sådanne gardiner), at man får hvad man betaler for? Vil jysk/bilka udgaven altid være dårligere end botex /garant?
Fungerer mørklægning med foldegardiner, eller skal vi ud i rullegardiner der?


Vi har ikke haft foldegardiner men plisse og der er i hvert fald kæmpe forskel på dem fra Bilka of Garant. Jeg køber aldrig billige plisse gardiner igen.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lulu » 9. jun 2018, 05:13

Bøtte skrev:
Lulu skrev:Gardiner:

Vi snakker om foldegardiner til vores hus.
Er jeres erfaring (vi har ingen med sådanne gardiner), at man får hvad man betaler for? Vil jysk/bilka udgaven altid være dårligere end botex /garant?
Fungerer mørklægning med foldegardiner, eller skal vi ud i rullegardiner der?


Vi har ikke haft foldegardiner men plisse og der er i hvert fald kæmpe forskel på dem fra Bilka of Garant. Jeg køber aldrig billige plisse gardiner igen.


Det er også det jeg har fornemmet med lamel gardiner, men synes forskellen ved rullegardiner er ikke eksisterende, så vidste ikke om det ville være det ene eller det andet med foldegardiner.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LadyFox » 9. jun 2018, 09:30

Vi skal have nye vinduer (4 stk) , og der skal laves fransk altan - hvor lang tid skal jeg regne med at sådan noget tager? Og skal jeg regne med de er i gang med alle rum på en gang?

Jeg har ikke ferie når det står på, og jeg har en hund - frygter lidt at jeg bliver nødt til at skulle ud i at købe mig til pasning, eller lukke ham ude på toilettet i den periode :wacko:
0
...
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14767

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf avdotja » 9. jun 2018, 13:46

LadyFox skrev:Vi skal have nye vinduer (4 stk) , og der skal laves fransk altan - hvor lang tid skal jeg regne med at sådan noget tager? Og skal jeg regne med de er i gang med alle rum på en gang?

Jeg har ikke ferie når det står på, og jeg har en hund - frygter lidt at jeg bliver nødt til at skulle ud i at købe mig til pasning, eller lukke ham ude på toilettet i den periode :wacko:

Kan du ikke bare oplyse at du har hund? Det gjorde jeg da der var længerevarende renovering i min bygning og det var ikke et problem så længe hunden ikke var agressiv. De gik selv ind efter behov, uanset om jeg var hjemme eller ej (alternativt skulle jeg have taget fri fra arbejde i en måned eller noget i den stil....). Gætter på hunden har gøet af dem i et par minutter og derefter lagt sig til at sove igen.

EDIT: og dog - nu bliver jeg i tvivl. Tror måske hun ofte var lukket inde i stuen i den periode (som håndværkerne ikke behøvede gå igennem for at nå nogle af de andre rum). Om jeg så har lukket hende ude i køkkenalrummet da stuevinduerne skulle skiftes eller om håndværkerne selv har flyttet hende rundt, kan jeg simpelthen ikke huske :gruble:. Men jeg ville stadig snakke med boligforeningen. Hvis håndværkerne er okay med at håndtere en venlig hund, er der ingen grund til at springe ud i en hel masse :). Mht toilettet: Jeg mener ikke at du har en af de fladnæsede hunderacer? Men alligevel, alt efter hvor stort det er og hvor det er placeret, ville jeg lige lave en tester på hvor varmt det bliver derinde, når døren er lukket i 8 timer i dagstimerne; inden jeg besluttede mig for den løsning.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LadyFox » 9. jun 2018, 16:08

avdotja skrev:
LadyFox skrev:Vi skal have nye vinduer (4 stk) , og der skal laves fransk altan - hvor lang tid skal jeg regne med at sådan noget tager? Og skal jeg regne med de er i gang med alle rum på en gang?

Jeg har ikke ferie når det står på, og jeg har en hund - frygter lidt at jeg bliver nødt til at skulle ud i at købe mig til pasning, eller lukke ham ude på toilettet i den periode :wacko:

Kan du ikke bare oplyse at du har hund? Det gjorde jeg da der var længerevarende renovering i min bygning og det var ikke et problem så længe hunden ikke var agressiv. De gik selv ind efter behov, uanset om jeg var hjemme eller ej (alternativt skulle jeg have taget fri fra arbejde i en måned eller noget i den stil....). Gætter på hunden har gøet af dem i et par minutter og derefter lagt sig til at sove igen.

EDIT: og dog - nu bliver jeg i tvivl. Tror måske hun ofte var lukket inde i stuen i den periode (som håndværkerne ikke behøvede gå igennem for at nå nogle af de andre rum). Om jeg så har lukket hende ude i køkkenalrummet da stuevinduerne skulle skiftes eller om håndværkerne selv har flyttet hende rundt, kan jeg simpelthen ikke huske :gruble:. Men jeg ville stadig snakke med boligforeningen. Hvis håndværkerne er okay med at håndtere en venlig hund, er der ingen grund til at springe ud i en hel masse :). Mht toilettet: Jeg mener ikke at du har en af de fladnæsede hunderacer? Men alligevel, alt efter hvor stort det er og hvor det er placeret, ville jeg lige lave en tester på hvor varmt det bliver derinde, når døren er lukket i 8 timer i dagstimerne; inden jeg besluttede mig for den løsning.

Udover om håndværkerne har et problem med det, så bor jeg på stuen, så der ville også være det problem at han kan smutte hvis der bare er hul i væggen :)

Jeg bor sådan at jeg kun har dør til køkken og badeværelse i lejligheden, så det er de eneste rum han ville kunne lukkes inde i, og af dem ville jeg fortrække køkkenet :) Men det dur jo ikke hvis de går i gang med alle vinduerne de samme dage.

Der bliver ikke særlig varmt derinde i løbet af 8 timer, har altid døren lukket derud til når jeg er i skole, da han ellers tisser på mit vasketøj :P Så han ville godt kunne være derude, jeg tror bare ikke kan ville kunne lide at være lukket der ude, og det ville være synd. Så vil jeg hellere finde noget pasning hvis det tager lang tid at lave den slags.
0
...
Neverkont
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Neverkont » 10. jun 2018, 08:10

LadyFox skrev: Og skal jeg regne med de er i gang med alle rum på en gang?


Der er ved at blive skiftet vinduer i den ejendom min bror bor i, og dér tager de én side af ejendommen af gangen. Sandsynligvis fordi liften skal flyttes.
0

Tilbage til "Bolig"