Hjælp til lagkage fyld

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Hjælp til lagkage fyld

Indlægaf Filipai » 17. dec 2015, 07:41

Nu kommer jeg til samme krise som jeg gør hvert år når der skal bages fødselsdagslagkage. Og jeg kan simpelthen ikke huske mængden af fyld der skal laves.

Til lagkagebunde med ø22 (tror jeg vidst supermarkedets er) hvor meget fyld skal der bruges der. Jeg kan finde opskrifter hvor der bruges henholdvis en kvart og en halv liter fløde. Det er til et lag, da der bliver lavet 2 slags fyld.

Jeg hælder selv mest til en kvart, da det lyder helt vildt med mousse af 1 liter fløde, til én kage.

Men fortæl mig lige hvad I plejer at gøre, så vil den kommende fødselar (mig :D ) blive glad
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Hjælp til lagkage fyld

Indlægaf Pussikat82 » 17. dec 2015, 11:49

Det bedste er nok at sammenligne med andre opskrifter. Det kan være svært at vide, hvor meget fløde der skal til, når man ikke kender fyldt. Vil dog skyde på, at du skal bruge ½ liter ud fra mine egne opskrifter. Jeg bruger altid supermarkedets bunde, så det burde være sammenligneligt. Jeg har fundet mine opskrifter frem med piskefløde i indholdet, så må du se, om du kan bruge det til noget.

Flødebollelagkage med jordbærskum: http://thebigmeowski.blogspot.dk/2013/02/fldebollelagkage-med-jordbrskum_18.html

Lagkage med orangechokoladecreme og hindbær: http://thebigmeowski.blogspot.dk/2015/01/lagkage-med-orangechokoladecreme-og.html

Mormorlagkage: http://thebigmeowski.blogspot.dk/2015/02/mormorlagkage.html Her er fløden dog kun til pynt i kanten, og derfor er der kun sat ca. 1/4 l piskefløde af til formålet.

Måske kan du fortælle, hvordan fløden skal bruges i lagkagen. Skal den blandes med noget, og hvad skal der ellers i?
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Hjælp til lagkage fyld

Indlægaf Pandesteg » 17. dec 2015, 12:03

Jeg vil mene, at en kvart liter fløde per lag må være passende.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hjælp til lagkage fyld

Indlægaf Filipai » 17. dec 2015, 14:34

Skal lave 4 fyld (2 til hver kage) og synes derfor det lød voldsomt hvis der sammenlagt skulle en liter fløde i hver kage.
Skal lave marcipan-, hindbær-, og skildpaddemousse og så en chokolade ganache
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Hjælp til lagkage fyld

Indlægaf Pussikat82 » 17. dec 2015, 17:59

Til to lag (og fordelt på toppen også) bruger jeg ½ liter piskefløde og 200 g mørk chokolade. Så det er ½ liter fløde pr. lagkage (a tre bunde). Hvor meget fløde, der skal i dine mousser, kommer jo an på opskriften. Men ville nok som Pandesteg vurdere, at der skulle bruges ca. 1/4 liter fløde pr. lag (½ liter pr. lagkage).
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hjælp til lagkage fyld

Indlægaf Filipai » 17. dec 2015, 19:32

Det er super. Havde lavet mousserne da du skrev, endte med at bruge 3 dl pr mousse/lag. Vil nødig mangle, men gad heller ikke lige stå med en liter mousse for meget, jeg ved jo at jeg ville ende med at kværne det hele... alene.. :D
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Hjælp til lagkage fyld

Indlægaf Pussikat82 » 17. dec 2015, 20:54

Filipai skrev:Det er super. Havde lavet mousserne da du skrev, endte med at bruge 3 dl pr mousse/lag. Vil nødig mangle, men gad heller ikke lige stå med en liter mousse for meget, jeg ved jo at jeg ville ende med at kværne det hele... alene.. :D

Ja, hellere for meget end for lidt :-D Der er jo heller ingen, der siger, man skal putte det hele i, hvis portionen bliver for stor. Det lyder også til, at du allerede ved, hvad der skal ske med overskuddet :-D
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.

Tilbage til "Mad og drikke"