Jobjagter-tråden

ajnaM
Kort karma: 237
Likede indlæg: 4850

Re: Jobjagter-tråden

Indlægaf ajnaM » 15. jun 2018, 08:12

Lalana skrev:Jeg har jo sagt mit job op og stopper pr 30/6, men er lidt i tvivl om hvordan/ om jeg skal skrive det i min ansøgning. Har kun fået sendt et par ansøgninger siden jeg sagde op, og der skriver jeg bare i ansøgningen at jeg i øjeblikket arbejder her... på mit CV har jeg fjernet uopsagt stilling under mit nuværende job og bare skrevet hvornår jeg startede og så - nuværende stilling.

Jeg har egentlig ikke noget imod at skrive i ansøgningen at jeg har sagt op jeg synes bare det er svært at forklare kort og vil helst ikke bruge en masse plads på det i ansøgningen heller. Når jeg endelig stopper i mit job om et par uger tænker jeg at skrive "i mit tidligere job" men ved faktisk heller ikke om jeg på det tidspunkt i ansøgningen skal komme ind på at jeg selv har sagt op eller bare lade dem spørge ind til den slags ved en eventuel samtale?

Hvad tænker i ?

Jeg ville på ingen måde nævne det. Jeg er ikke engang sikker på, jeg ville sige det til en samtale, hvis de spurgte - jo, måske hvis de spurgte meget direkte, om jeg havde sagt op, men det har jeg aldrig oplevet.
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1261
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 12199

Indlægaf 2SHY » 15. jun 2018, 08:23

ajnaM skrev:
Lalana skrev:Jeg har jo sagt mit job op og stopper pr 30/6, men er lidt i tvivl om hvordan/ om jeg skal skrive det i min ansøgning. Har kun fået sendt et par ansøgninger siden jeg sagde op, og der skriver jeg bare i ansøgningen at jeg i øjeblikket arbejder her... på mit CV har jeg fjernet uopsagt stilling under mit nuværende job og bare skrevet hvornår jeg startede og så - nuværende stilling.

Jeg har egentlig ikke noget imod at skrive i ansøgningen at jeg har sagt op jeg synes bare det er svært at forklare kort og vil helst ikke bruge en masse plads på det i ansøgningen heller. Når jeg endelig stopper i mit job om et par uger tænker jeg at skrive "i mit tidligere job" men ved faktisk heller ikke om jeg på det tidspunkt i ansøgningen skal komme ind på at jeg selv har sagt op eller bare lade dem spørge ind til den slags ved en eventuel samtale?

Hvad tænker i ?

Jeg ville på ingen måde nævne det. Jeg er ikke engang sikker på, jeg ville sige det til en samtale, hvis de spurgte - jo, måske hvis de spurgte meget direkte, om jeg havde sagt op, men det har jeg aldrig oplevet.

Blev jeg spurgt til en samtale ville jeg bare sige at jeg trængte til nye udfordringer og at det så jeg større mulighed for et nyt sted. Eller noget i den stil
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
ajnaM
Kort karma: 237
Likede indlæg: 4850

Indlægaf ajnaM » 15. jun 2018, 10:55

2SHY skrev:
ajnaM skrev:

Hvad tænker i ?

Blev jeg spurgt til en samtale ville jeg bare sige at jeg trængte til nye udfordringer og at det så jeg større mulighed for et nyt sted. Eller noget i den stil

Men hvorfor overhovedet sige det? Jeg har svært ved at se, at det har nogen fordele. Til gengæld kan det have klare ulemper.
2
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1261
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 12199

Indlægaf 2SHY » 15. jun 2018, 10:59

ajnaM skrev:
2SHY skrev:
ajnaM skrev:

Hvad tænker i ?

Men hvorfor overhovedet sige det? Jeg har svært ved at se, at det har nogen fordele. Til gengæld kan det have klare ulemper.

Som udgangspunkt ville jeg heller aldrig sige det. Det er udelukkende hvis jeg blev spurgt (og det er jeg endnu aldrig blevet)
Senest rettet af 2SHY 15. jun 2018, 11:25, rettet i alt 1 gang.
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Lalana
Kort karma: 47
Likede indlæg: 665

Indlægaf Lalana » 15. jun 2018, 11:02

Ah okay Tak, jeg havde slet ikke tænkt på ikke at nævne det, jeg tror bare jeg måske er lidt dor ærlig. Den samtale jeg var til tidligere på ugen synes manden også det var mærkeligt. Jeg tænkte bare at når de skal ringe til mine referencer (nuværende job) så finder de jo alligevel ud af det.
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 17875

Indlægaf Daine » 15. jun 2018, 11:11

Jeg er simpelthen så usikker på det med referencer. Jeg har en (god) skriftlig anbefaling fra PostDanmark, men den er fra 2005. Fra 2005 og frem til nu var jeg i samme virksomhed, men de giver ikke en skiftlig anbefaling med når man stopper. Så jeg kan reelt kun oplyse telefonnr på min tidligere chef, som jeg har arbejdet sammen med i ½ år. Hvordan jeg har været som medarbejder de resterende 12 år har jeg ingen jeg kan henvise til, ingen af mine tidligere chefer er i kæden mere.
Hvordan kringler jeg den, hvis jeg bliver bedt om referencer? Eller skal medsende referencer? Jeg tænker bare, om det er et gigantisk minus overfor en potentiel ny arbejdsgiver, at jeg ikke har noget fra min tidligere arbejdsplads.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Jadajada
Kort karma: 12
Likede indlæg: 216

Indlægaf Jadajada » 15. jun 2018, 11:15

Daine skrev:Jeg er simpelthen så usikker på det med referencer. Jeg har en (god) skriftlig anbefaling fra PostDanmark, men den er fra 2005. Fra 2005 og frem til nu var jeg i samme virksomhed, men de giver ikke en skiftlig anbefaling med når man stopper. Så jeg kan reelt kun oplyse telefonnr på min tidligere chef, som jeg har arbejdet sammen med i ½ år. Hvordan jeg har været som medarbejder de resterende 12 år har jeg ingen jeg kan henvise til, ingen af mine tidligere chefer er i kæden mere.
Hvordan kringler jeg den, hvis jeg bliver bedt om referencer? Eller skal medsende referencer? Jeg tænker bare, om det er et gigantisk minus overfor en potentiel ny arbejdsgiver, at jeg ikke har noget fra min tidligere arbejdsplads.

Jeg har et par gange opstøvet tidligere chefer på LinkedIn og bedt dem være referencer. Har aldrig fået nej.
1
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 15. jun 2018, 11:23

Jadajada skrev:
Daine skrev:Jeg er simpelthen så usikker på det med referencer. Jeg har en (god) skriftlig anbefaling fra PostDanmark, men den er fra 2005. Fra 2005 og frem til nu var jeg i samme virksomhed, men de giver ikke en skiftlig anbefaling med når man stopper. Så jeg kan reelt kun oplyse telefonnr på min tidligere chef, som jeg har arbejdet sammen med i ½ år. Hvordan jeg har været som medarbejder de resterende 12 år har jeg ingen jeg kan henvise til, ingen af mine tidligere chefer er i kæden mere.

Jeg har et par gange opstøvet tidligere chefer på LinkedIn og bedt dem være referencer. Har aldrig fået nej.

Det er ikke rigtig muligt her. Den chef jeg arbejdede længst sammen med (7 år) er gået på pension (og er ikke på SoMe). Resten er så korte ansættelser at de - ligesom nuværende chef - ikke har arbejdet sammen med mig ret længe. Og så har jeg selv været chefvikar, ialt ca 2½ år i løbet af de 12½ år.

Jeg kunne selvfølgelig overveje at sætte min regionschefs telefonnr på som reference, hun er den der kender mig bedst :gruble:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1209
Likede indlæg: 22905

Indlægaf DetSorteCirkus » 15. jun 2018, 11:32

Daine skrev:Det er ikke rigtig muligt her. Den chef jeg arbejdede længst sammen med (7 år) er gået på pension (og er ikke på SoMe). Resten er så korte ansættelser at de - ligesom nuværende chef - ikke har arbejdet sammen med mig ret længe. Og så har jeg selv været chefvikar, ialt ca 2½ år i løbet af de 12½ år.

Jeg kunne selvfølgelig overveje at sætte min regionschefs telefonnr på som reference, hun er den der kender mig bedst :gruble:

Jeg synes, du skal ringe til hende og spørge først, så hun er forberedt på fremtidige opkald og ikke kommer til at lyde overrasket, da det kan forveksles med negativitet.
6
Brugeravatar
Daine

Indlægaf Daine » 15. jun 2018, 12:13

DetSorteCirkus skrev:
Daine skrev:Det er ikke rigtig muligt her. Den chef jeg arbejdede længst sammen med (7 år) er gået på pension (og er ikke på SoMe). Resten er så korte ansættelser at de - ligesom nuværende chef - ikke har arbejdet sammen med mig ret længe. Og så har jeg selv været chefvikar, ialt ca 2½ år i løbet af de 12½ år.

Jeg synes, du skal ringe til hende og spørge først, så hun er forberedt på fremtidige opkald og ikke kommer til at lyde overrasket, da det kan forveksles med negativitet.

Jeg sender hende en mail og spørger. Hun er svær at træffe på telefon, så tror jeg spørger om jeg må sætte hendes mailadresse på.

Men Jadajada fik mig til at tænke lidt. Nu har jeg taget kontakt til en af de andre chefer i kæden, som jeg kender godt - han var en kort periode chef for både vores butik og sin egen, så ham har jeg skrevet til. Og så har jeg taget kontakt til hende jeg barselsvikarierede for, hun har lige sagt at jeg godt må bruge hende som reference :gogo: Så der er måske nok nogle muligheder, selvom jeg først synes det så lidt småtrist ud :)
5
limitededition
Kort karma: 44
Likede indlæg: 287

Indlægaf limitededition » 15. jun 2018, 13:09

Jeg er lige blevet indkaldt til en samtale mere, så nu skal jeg til samtale to gange i næste uge. :)
Det er lidt noget juks i forhold til mit arbejde, da jeg skal en time med offentlig transport for at komme til samtale :gruble:
Min kollega nævnte at når jeg var i opsagt stilling burde jeg ikke skulle bruge flex og ferie på at tage fri, så det skal jeg da lige undersøge.
4
Jadajada
Kort karma: 12
Likede indlæg: 216

Indlægaf Jadajada » 15. jun 2018, 13:20

Ja, da. Kontakt hende da og spørg om hun vil.
I alleryderste nød så brug en god kollega du ved kan og vil sige noget pænt om dig. Det har jeg også gjort.

Edit: det var svar til Daine :)
Senest rettet af Jadajada 15. jun 2018, 13:21, rettet i alt 1 gang.
1
Akehurst2
Kort karma: 563
Likede indlæg: 11814

Indlægaf Akehurst2 » 15. jun 2018, 13:21

limitededition skrev:Jeg er lige blevet indkaldt til en samtale mere, så nu skal jeg til samtale to gange i næste uge. :)
Det er lidt noget juks i forhold til mit arbejde, da jeg skal en time med offentlig transport for at komme til samtale :gruble:
Min kollega nævnte at når jeg var i opsagt stilling burde jeg ikke skulle bruge flex og ferie på at tage fri, så det skal jeg da lige undersøge.

Er du i opsagt stilling ahr du i medfør af funktionærloven krav på den nødvendige frihed til at søge anden beskæftigelse. Du skal bare fortælle det til chefen, når du har brug for fri.
1
IrmaPigen
Kort karma: 315
Likede indlæg: 3859

Indlægaf IrmaPigen » 15. jun 2018, 13:30

Jeg skal til en jobsamtale i næste uge. Jeg har ikke været til en rigtig jobsamtale i over 8 år. Så det bliver ret spændende. Vi må se om jeg dumper totalt :lol:
1
limitededition
Kort karma: 44
Likede indlæg: 287

Indlægaf limitededition » 15. jun 2018, 13:39

Akehurst2 skrev:
limitededition skrev:Jeg er lige blevet indkaldt til en samtale mere, så nu skal jeg til samtale to gange i næste uge. :)

Er du i opsagt stilling ahr du i medfør af funktionærloven krav på den nødvendige frihed til at søge anden beskæftigelse. Du skal bare fortælle det til chefen, når du har brug for fri.

Det var også det mine kolleger sagde, jeg er bare i tvivl om det også gælder for elever, for jeg har jo vidst slutdatoen helt fra starten af, og dermed siddet i opsagt stilling hele tiden
0

Tilbage til "Job"