Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. dec 2015, 10:47

Vi er ret enige om her i huset, at julegaver hører til juleaften - i en snæver vending kan de gives efter juleaften, men aldrig nogensinde før.
For os er det ikke vigtigt at se, når en gave fra os bliver pakket op. Det er vigtigere at vide, at spændingen må bevares til juleaften.

Men hvordan gør I? Og hvorfor?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf icelady » 18. dec 2015, 10:55

Her åbnes en af gangen. Som regel er det vinderen af mandelgaven sidste år,der vælger en. Den, der går gaven pakker op og vælger en ny og så fremdeles.
Så kan alle følge med i, hvem der får hvad.

Det skyldes dog primært, at vi ikke er så mange og derfor ikke mange gaver. :)

Da ungerne var mindre og vi fejrede jul med familie og børn kunne der sagtens var 10-15 personer i alt, så der var der een, der delte alle gaver ud og man ventede ikke på at se, hvad folk fik.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Rapfisk » 18. dec 2015, 11:05

Jeg er helt klart på det andet hold, der siger, at relationen mellem gavegiver og -modtager er vigtigst, og at gaver derfor bliver pakket op, mens giveren er til stede, om det så er før eller efter jul. Vi har også ret mange pakker juleaften, så der er ingen grund til at gemme dem (eller sende i forvejen).
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Studsgaard » 18. dec 2015, 11:19

Vi bytter også gaver inden jul, men de gemmes til juleaften så der er noget at gå og glæde sig til :)

Selve den 24 kommer julemanden om eftermiddagen, eller her kommer julemanden ikke mere, da tøsen kun var tre da hun udbrød "Hej far" - men faderen i huset er en af julemandens hjælpere så han modtager en sæk med gaver til børnene fra julemanden. Så tages toppen af spændingen, så ungerne ikke er helt udmattede til aften.

Efter aftensmaden danses om træet, og derefter åbnes gaver.
Som regel finder den yngste den første gave og deler den ud, modtageren åbner og finder derefter den næste gave. Børnene er faktisk rigtig gode til også at glædes over andre gaver og det foregår hyggeligt uden skrigende stressede unger.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. dec 2015, 11:58

Vi åbner også en af gangen. Og det er tilfældigt, hvem der får da vi skiftes til at trække en pakke med bind for øjnene.

Men jeg tænkte mere på, om jeres gaver må/skal åbnes i selskab med giver.

Jeg kan så ikke helt se, hvordan relationen skulle blive mindre, fordi vi ikke åbner gaver med giver :gruble:
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Pandesteg » 18. dec 2015, 12:02

Det er lidt forskelligt, men i år åbner jeg en del julegaver ved julehyggearrangementer lige før jul sammen med de mennesker jeg ikke skal fejre juleaften med. F.eks. min far og min søster. Jeg (og de) bruger en del tid og omtanke på at købe gaverne og derfor synes jeg, at det er dejligt at være der, når de åbnes. Efter jeg er blevet voksen så synes jeg ikke, at det er spændingen ved gaverne der er det mest centrale længere, derfor har jeg intet problem med at de åbnes før jul. Og der er alligevel masser af gaver under træet juleaften, selvom der er tyvstartet :P
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. dec 2015, 12:03

Rapfisk skrev:Jeg er helt klart på det andet hold, der siger, at relationen mellem gavegiver og -modtager er vigtigst, og at gaver derfor bliver pakket op, mens giveren er til stede, om det så er før eller efter jul. Vi har også ret mange pakker juleaften, så der er ingen grund til at gemme dem (eller sende i forvejen).


This.

Min onkel er dog på det andet hold, så der udveksler vi indpakkede gaver d. 24. til frokost, når han kommer forbi til æbleskiver.
Jeg synes, at det er hyggeligt, at der er et par gaver med juleaften, som ingen ved, hvad der er i, men ellers prioriterer jeg højere, at man kan være sammen med modtager/giver.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Pandesteg » 18. dec 2015, 12:04

Fru Sunshine skrev:Vi åbner også en af gangen. Og det er tilfældigt, hvem der får da vi skiftes til at trække en pakke med bind for øjnene.

Men jeg tænkte mere på, om jeres gaver må/skal åbnes i selskab med giver.

Jeg kan så ikke helt se, hvordan relationen skulle blive mindre, fordi vi ikke åbner gaver med giver
:gruble:


Det skriver h*n (Rapfisk går jeg ud fra du skriver til) da heller ikke at den bliver?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. dec 2015, 12:10

Jeg tror i øvrigt, at det meget er blevet, som det er, i min familie, fordi ingen er til store juleaftener med mange deltagere.
Ikke engang (voksne) søskende er nogensinde sammen d. 24., så der ville aldrig være mulighed for at se hinanden pakke gaver op.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. dec 2015, 12:19

Pandesteg skrev:
Fru Sunshine skrev:Vi åbner også en af gangen. Og det er tilfældigt, hvem der får da vi skiftes til at trække en pakke med bind for øjnene.

Men jeg tænkte mere på, om jeres gaver må/skal åbnes i selskab med giver.

Jeg kan så ikke helt se, hvordan relationen skulle blive mindre, fordi vi ikke åbner gaver med giver
:gruble:


Det skriver h*n (Rapfisk går jeg ud fra du skriver til) da heller ikke at den bliver?

Når man skriver at man vægter relationen og derfor åbner gaver sammen med giver, går jeg ud fra at man så mener, at det er at nedprioritere relationen, når det ikke er så vigtigt at se modtager pakke ud.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Persnikedy » 18. dec 2015, 12:19

Vi åbner dem efter desserten. Først maden, så pakkeleg, så dessert også gaver.
Vi er en af os der deler ud også når alle har deres pakker så åbnes de en efter en. Men vi er også kun 4 så der er ikke den store ventetid :-D

Gaver fra mig vil jeg helst have at modtageren åbner foran mig, det er jo noget af det bedste ved at give gaver.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. dec 2015, 12:40

Fru Sunshine skrev:Når man skriver at man vægter relationen og derfor åbner gaver sammen med giver, går jeg ud fra at man så mener, at det er at nedprioritere relationen, når det ikke er så vigtigt at se modtager pakke ud.


Som jeg læser det, menes der "ansigt-til-ansigt-relationen mellem giver og modtager", og ja, den må alt andet lige blive nedprioriteret, når man åbner gaverne uden nødvendigvis at være sammen, men det er ikke det samme, som at hele relationen er mindre vigtig.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Pandesteg » 18. dec 2015, 12:41

DetSorteCirkus skrev:
Fru Sunshine skrev:Når man skriver at man vægter relationen og derfor åbner gaver sammen med giver, går jeg ud fra at man så mener, at det er at nedprioritere relationen, når det ikke er så vigtigt at se modtager pakke ud.


Som jeg læser det, menes der "ansigt-til-ansigt-relationen mellem giver og modtager", og ja, den må alt andet lige blive nedprioriteret, når man åbner gaverne uden nødvendigvis at være sammen, men det er ikke det samme, som at hele relationen er mindre vigtig.


Var også sådan jeg opfattede det.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. dec 2015, 12:45

Pandesteg skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Fru Sunshine skrev:Når man skriver at man vægter relationen og derfor åbner gaver sammen med giver, går jeg ud fra at man så mener, at det er at nedprioritere relationen, når det ikke er så vigtigt at se modtager pakke ud.


Som jeg læser det, menes der "ansigt-til-ansigt-relationen mellem giver og modtager", og ja, den må alt andet lige blive nedprioriteret, når man åbner gaverne uden nødvendigvis at være sammen, men det er ikke det samme, som at hele relationen er mindre vigtig.


Var også sådan jeg opfattede det.

Det gør jeg ikke, for det er ikke det, der står.
Der står faktisk
"Jeg er helt klart på det andet hold, der siger, at relationen mellem gavegiver og -modtager er vigtigst, og at gaver derfor bliver pakket op, mens giveren er til stede, om det så er før eller efter jul."
Her står faktisk at relationen må være mindre vigtig, hvis man ikke åbner gaver i hinandens selskab.
Men det må være op til Rapfisk selv at forklare.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Hvordan og hvornår åbner I gaver?

Indlægaf Fru Sunshine » 18. dec 2015, 13:00

Forresten ville det slet ikke kunne lade sig gøre her, hvis vi ikke ville fordele julegaverne ud over hele året, for vi ser jo ikke ligefrem den norske del af familien hver måned.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Fest og bryllup"