Fædre og orlov

Brugeravatar
Confucius
Kort karma: 213
Likede indlæg: 3859

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Confucius » 13. jun 2018, 18:39

ajnaM skrev:Det kan man sige om mange rettigheder - ferie, sygdom, løn. Det er jo den danske model, at arbejdsmarkedets parter tager sig af løn- og arbejdsforhold - og det har nogle klare fordele, at vi har indrettet os sådan. Arbejder man uden overenskomst, burde man måske arbejde for at komme under én.

Det er faktisk også en del af den danske model, at mange af forholdene reguleres ved lov. Det giver mulighed for éns minimumsregler på tværs af eksisterende og manglende overenskomster.

ajnaM skrev:Men det burde ikke være lovligt at diskriminere. Det ER ulovligt at diskriminere. Og derfor forstår jeg ikke, at der kan diskrimineres i forhold til løn under barsel.

Det er ikke ulovligt at diskriminere, når der er hjemmel til det i loven. Derfor er det super, at EU-lovgivningen nu kommer til at overtrumfe den danske lovgivning, når de danske lovgivere har valgt at gøre det lovligt at diskriminere.
0
Alle mennesker er lige - uanset om de er sorte, brune, gule, røde eller normale.
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1368

Indlægaf Stars » 14. jun 2018, 05:46

ajnaM skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
Zinde skrev:Jo, det kan godt være. Men løn under barsel hører hjemme i overenskomstforhandlinger, ikke i lovgivningen.

Det er jeg helt enig i. Jeg kan dog også godt give ajnaM ret:

ajnaM skrev:Jeg mener umiddelbart, at overenskomsterne burde ligge under for generelle rettigheder - herunder at de ikke må være diskriminerende. Som et langt ude eksempel bør det heller ikke være lovligt at sige, at homoseksuelle ikke har ret til 6. ferieuge. Eller at brune mennesker ikke har betalt frokostpause.

Så arbejdsgiverne skal give samme mængde orlov med løn til kvindelige og mandlige ansatte.

Hvor mange uger det så er hører hjemme i lønforhandlinger, hvad enten det så sker kollektivt eller individuelt.

Er det ikke svært at argumentere for at de 14 ugers øremærkning til kvinder er diskrimination? De er jo begrundet i det at kvinder føder og ammer børn, og dagpengereglerne har samme forskelsbehandling. Hvis man adopterer barnet, kan forældrene frit fordele de 14 ugers barselsdagpenge der normalt er øremærket kvinden.

Retfærdiggør de fysiske forhold ved fødslen virkelig den form for diskrimination? Man har far hjemme 14 dage, blandt andet fordi kvinden her kan være medtaget - men efter de 2 uger står man jo alene med baby. Så medtaget er man typisk ikke. Amning skal der selvfølgelig tages hensyn til, men selvom jeg har ammet to børn, havde jeg sagtens kunne begynde på arbejde igen efter 6 måneder over overlade barslen til kæresten.

...

Ser man på praksis, har mænd typisk markant ringere barselsvilkår end kvinder. Det er det, jeg opponerer imod. Vi skal holde op med at tale om at 'kvinder skal give mændene lov at tage barsel' og i stedet tale om strukturer og rammevilkår, der holder mænd tilbage. For rigtig mange mænd VIL gerne tage barsel, og rigtig mange kvinder VIL gerne have, at deres børn har halvdelen af barslen med deres far. Men det er for rigtig mange ikke muligt, fordi vi har en lovgivning, der på dette område tillader, at der er forskel på mænd og kvinders rettigheder - alene på baggrund af deres køn.

Mænd i en virksomhed bør have ret til 14 ugers barsel med løn, hvis en kvinde i samme virksomhed har ret til 14 uger med løn. Den burde ikke være så meget længere.

Nu er det nok de færreste kvinder, der fysisk er klar til at genoptage arbejdet efter 14 dage.
Jeg skulle ikke nyde noget af at komme afsted som gartner 37 timer om ugen så hurtigt ... og livredderen må jo ikke hoppe i vandet så tidligt.

Men hvis man antager, at de fleste kvinder fysisk er klar til at genoptage arbejdet efter 8-ugers undersøgelsen hos lægen, var der jo den mulighed, at man - ligesom man har graviditetsorlov før fødslen - fik efterfødselsorlov 8 uger efter fødslen, så den ikke var en del af barselsorloven.
Så ville der også være mulighed for at give mænd og kvinder nøjagtigt samme muligheder/rettigheder for barsel.
2
ajnaM
Kort karma: 291
Likede indlæg: 6060

Indlægaf ajnaM » 14. jun 2018, 06:13

Stars skrev:
Nu er det nok de færreste kvinder, der fysisk er klar til at genoptage arbejdet efter 14 dage.
Jeg skulle ikke nyde noget af at komme afsted som gartner 37 timer om ugen så hurtigt ... og livredderen må jo ikke hoppe i vandet så tidligt.

Men hvis man antager, at de fleste kvinder fysisk er klar til at genoptage arbejdet efter 8-ugers undersøgelsen hos lægen, var der jo den mulighed, at man - ligesom man har graviditetsorlov før fødslen - fik efterfødselsorlov 8 uger efter fødslen, så den ikke var en del af barselsorloven.
Så ville der også være mulighed for at give mænd og kvinder nøjagtigt samme muligheder/rettigheder for barsel.

Jeg tænkte faktisk på noget af det samme, mens jeg skrev indlægget. Graviditeten er jo netop også kvindens, og hun får graviditetsorlov - og ofte også en sygemelding. Og selvfølgelig skal manden ikke ligestilles her.

Men det handler jo netop om kvindens krop og fysik, og ikke om barnet. Det er meget naturligt at blande de ting sammen, men forældreorlov og graviditet/fødselsgener har som udgangspunkt ikke rigtig noget med hinanden at gøre.

(Og så er det i øvrigt her, mit kontorjob kommer ind i billedet. Jeg havde fysisk været mere klar til at sætte mig ved mit skrivebord 14 dage efter fødslen, end jeg var til at stå alene med hjem og spædbarn. :D)
0
Akehurst2
Kort karma: 581
Likede indlæg: 12421

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2018, 07:27

Sangius skrev:
avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.

Jeg ved at jeg har nævnt det før, men kan altså ikke lade være, når jeg ser et indlæg som dette :genert:

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuldamning i 6 måneder, og derefter en opstart på fast føde og delvis amning i minimum 12 måneder.
Dvs hvis du gav kvinder 4-6 måneders barsel, gør du det fuldstændig umuligt for dem, at følge de givne anbefalinger.
Så hvis man skal have fuldkommen ligestilling i barslen, må man tage udgangspunkt i barnets tarv og sundhed, og så skal kvinden som absolut minimum have 8 måneders barsel. Og så må manden i ligestillingens navn få 8 måneder as well.

Det gad jeg godt for børnenes skyld :)
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 522
Likede indlæg: 11520

Indlægaf Sangius » 14. jun 2018, 07:35

Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:
avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.

Jeg ved at jeg har nævnt det før, men kan altså ikke lade være, når jeg ser et indlæg som dette :genert:

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuldamning i 6 måneder, og derefter en opstart på fast føde og delvis amning i minimum 12 måneder.
Dvs hvis du gav kvinder 4-6 måneders barsel, gør du det fuldstændig umuligt for dem, at følge de givne anbefalinger.
Så hvis man skal have fuldkommen ligestilling i barslen, må man tage udgangspunkt i barnets tarv og sundhed, og så skal kvinden som absolut minimum have 8 måneders barsel. Og så må manden i ligestillingens navn få 8 måneder as well.

Ja, jeg tror det ville være sindssygt godt givet ud for samfundet, at børnene havde mulighed for at gå længere hjemme. Statistisk set burde det også nedsætte mængden af skilsmisser, så vidt jeg ved. :)
1
Kakro05
Kort karma: 38
Likede indlæg: 238

Indlægaf Kakro05 » 21. jun 2018, 10:02

Sangius skrev:
Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:

Ja, jeg tror det ville være sindssygt godt givet ud for samfundet, at børnene havde mulighed for at gå længere hjemme. Statistisk set burde det også nedsætte mængden af skilsmisser, så vidt jeg ved. :)

enig! Jeg hepper meget naivt på at de 2 mdr øremærket til far bliver 2 mdr udover de mdr man allerede har med dagpenge ret, så en evt nr 2 kan sendes senere i institution.
1
Akehurst2
Kort karma: 581
Likede indlæg: 12421

Indlægaf Akehurst2 » 21. jun 2018, 10:24

Kakro05 skrev:
Sangius skrev:
Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:

enig! Jeg hepper meget naivt på at de 2 mdr øremærket til far bliver 2 mdr udover de mdr man allerede har med dagpenge ret, så en evt nr 2 kan sendes senere i institution.

Det kan nok ikke udelukkes, at det bliver to ekstra måneder, hvis regeringen til den tid kan mærke, at befolkningen ikke går med til at der blot øremærkes fra den eksisterende dagpengeret.

Men forslaget skal jo først endeligt vedtages og så er der en indfasningsperiode, så med mindre, der er adskillige år til jeres nr. 2, kommer det nok ikke til at få betydning for jer.
0
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 227
Likede indlæg: 2283

Indlægaf FruKuk » 21. jun 2018, 17:07

I forhold til hvor jeg ellers synes, at der mangler midler i det offentlige, ville jeg være ærgerlig over, at der blev prioriteret yderligere dagpengeret til forældre end de uger, det allerede er muligt at modtage offentlige forsørgelse.
6
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4579

Indlægaf abcd » 21. jun 2018, 18:17

FruKuk skrev:I forhold til hvor jeg ellers synes, at der mangler midler i det offentlige, ville jeg være ærgerlig over, at der blev prioriteret yderligere dagpengeret til forældre end de uger, det allerede er muligt at modtage offentlige forsørgelse.

Og værdien af to ekstra måneders dagpenge er beskedne 25.000,-. Det kan de fleste vel finde hvis det er noget der betyder noget for dem. Det virker som om mange slet ikke forestiller sig at det er muligt at holde fri uden at man absolut skal modtage en eller anden form for indkomst.
3
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 61
Likede indlæg: 1368

Indlægaf Stars » 22. jun 2018, 06:12

Reelt kan man vel nøjes med at give 1 måned ekstra med dagpenge?

Mindstekravet er 1,5 måned med finansiering (og ½ måned uden finansiering) og man har allerede 14 dage lige efter fødslen, de er vel med dagpenge og kan regnes med i de 1,5 måned?
0
1234
Kort karma: 72
Likede indlæg: 1875

Indlægaf 1234 » 22. jun 2018, 06:28

abcd skrev:
FruKuk skrev:I forhold til hvor jeg ellers synes, at der mangler midler i det offentlige, ville jeg være ærgerlig over, at der blev prioriteret yderligere dagpengeret til forældre end de uger, det allerede er muligt at modtage offentlige forsørgelse.

Og værdien af to ekstra måneders dagpenge er beskedne 25.000,-. Det kan de fleste vel finde hvis det er noget der betyder noget for dem. Det virker som om mange slet ikke forestiller sig at det er muligt at holde fri uden at man absolut skal modtage en eller anden form for indkomst.

Som jeg tidligere har nævnt andre tråde er der efter min mening bare for mange danskere der har sat sig for hårdt.
Jeg kender også flere folk der ikke råd til at bruge alle ugerne på barselsdagpenge, hvor jeg godt tør at være så flabet at sige det handler om prioritering. For hvis de ville have råd kunne de nemt få det.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2339

Indlægaf Tux » 22. jun 2018, 06:44

Stars skrev:Reelt kan man vel nøjes med at give 1 måned ekstra med dagpenge?

Mindstekravet er 1,5 måned med finansiering (og ½ måned uden finansiering) og man har allerede 14 dage lige efter fødslen, de er vel med dagpenge og kan regnes med i de 1,5 måned?

Der kommer stadig til at koste i omegnen af en halv til en hel milliard om året, de penge synes jeg man kunne bruge bedre på noget andet (normeringer i daginstitutionerne for eksempel)
2

Tilbage til "Forældre"