Fædre og orlov

ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 17:21

Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Zinde skrev:
ajnaM skrev:Min pointe er egentlig bare, at vi skal have lavet en kulturændring, så det bliver det naturlige udgangspunkt, at mænd og kvinder deler barslen - ligesom det er naturligt, at mænd og kvinder deler omsorgen for deres børn generelt.

Vi skal væk fra, at børnene og hjemmet er kvindens område.

Jeg er ikke enig. Jeg vil hellere have en kulturændring, hvor det naturlige udgansgspunkt er, at familierne har frihed til at indrette sig lige som de vil. Og gerne så barnet kan være hjemme i 2-3 år.


De ting er ikke modsatrettede i mine øjne. :)


Du kan da ikke både have en kultur hvor det rigtige er at dele barslen lige, og en kultur hvor det rigtige er at folk helt selv bestemmer? Slet ikke når der bliver lovgivet efter at imødekomme det første.


Der er altid en kultur. ;)

Så jo, du kan have en kultur, og så kan du give folk et frit valg derunder. I dag har vi også en kultur omkring barsel - men den er baseret på en skævvridning af mænd og kvinder.

Ej, nu må du lige :) Du kan ikke først lovmæssigt bestemme, at forældrene SKAL dele barslen lige, og bagefter sige, at kulturen nok skal sørge for, at folk selv kan bestemme. Det kan man jo netop ikke så.


Det vil jeg heller ikke nødvendigvis - jeg taler igen om en ligestilling af mænd og kvinders arbejdsvilkår, herunder løn under barsel.

Men den øremærkede barsel er klart at foretrække frem for den nuværende model. At tro, at kvinder - og mænd for den sags skyld - har et frit valg i dag, er en illusion.


Alt det er jeg enig i, bortset fra at øremærket barsel er at foretrække. Og jeg har hele tråden igennem argumenteret for, at der bør være frit valg - underforstået at det er der ikke i dag.

Men man kan altså ikke sige øremærket barsel og frit valg i samme sætning. Det er to modpoler.



Altså, der er jo igen heller ikke et frit valg i dag. Der er nogle barselsregler, hvor mænd har krav på X og kvinder krav på Y. Det vil i princippet ikke ændre på, at området er reguleret.

Og det synes jeg i øvrigt også, det bør være, så længe der ikke er ligestilling. Det ville være dejligt, hvis vi var et sted, hvor det ikke var nødvendigt - men vi kan se, at borgerne ikke har det frie valg, og at incitamentstrukturerne holder mange fra at dele barslen mere ligeligt, samtidig med at kvinder stadig sakker bagud på arbejdsmarkedet. Så det er i den grad stadig nødvendigt at skubbe i den rigtige retning.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Fædre og orlov

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. jun 2018, 17:35

Både jeg selv og min mand ville ønske at han havde mulighed for mere end de 14 dage der er i hans kontrakt, men det lader sig ikke gøre desværre. Han tager en ekstra lang sommerferie næste år og så er det ligesom det.

Jeg kommer til at gå hjemme min. 1,5 år før nr 2 kommer i Day care, ligesom vores søn gjorde. Det passer bedst ind med vores overbevisninger.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5775

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Tux » 13. jun 2018, 17:38

Ja tak EU der ville være dejligt med øremærket barsel.

Hvis man ikke hat råd til at manden er på dagpenge i to måneder, har man sat sig for hårdt.

At snakke om mere bardel overordnet er lidt gak, vi har masser af ting at bruge penge på - for eksempel bedre normeringer.
Senest rettet af Tux 13. jun 2018, 17:40, rettet i alt 1 gang.
0
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1814

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Mette » 13. jun 2018, 17:38

ajnaM skrev:
Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Mette skrev:Er da glad for jeg er færdig med at få børn. Min mands firma ville gå ned, hvis han skulle være hjemme i 2 mdr.


Wtf?

Ej, sorry, men kvinder er vel lige så vigtige på deres arbejdspladser, som mændene er? Der er masser af små arbejdspladser, der lider under, at kvinder er væk et helt år.

Det er i øvrigt endnu et argument for en ligelig fordeling af barslen - at byrden for arbejdspladserne vil være mere ligelig. Og i sidste ende, at det vil give kvinder bedre muligheder, fordi de ikke vil udgøre en større risiko/belastning end mændene.


Mon ikke Mettes mand er selvstændig. Så er det jo reelt nok.


Det er fint, hvis det bare var en lille kommentar til, hvordan ens egen familie ville blive påvirket. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke, at der findes masser af selvstændige kvinder, der bliver ramt af den omvendte situation - nemlig at de er nødt til at tage en masse barsel, fordi deres økonomi ikke kan holde til, at deres kærester går på barsel.

Vi har et stort problem med selvstændiges barselsvilkår. Og det problem bliver altså ikke større af, at man ligestiller mænd og kvinder - tværtimod, selvom det kan være, det konkret havde været det for Mette og hendes kæreste.

Nu er det min mand der er selvstændig og ikke mig. Hvis han var tvunget til 2 mdrs barsel, så var det ikke gået. Hverken økonomisk eller personligt. Hans livsværk skal ikke ødelægges af at vi skal have børn. Og Ja, der er selvstændige kvinder. Jeg fatter slet ikke hvordan de kan få det til at hænge sammen.
0
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2018, 17:44

Zinde skrev:
ajnaM skrev:
Altså, der er jo igen heller ikke et frit valg i dag. Der er nogle barselsregler, hvor mænd har krav på X og kvinder krav på Y. Det vil i princippet ikke ændre på, at området er reguleret.

Og det synes jeg i øvrigt også, det bør være, så længe der ikke er ligestilling. Det ville være dejligt, hvis vi var et sted, hvor det ikke var nødvendigt - men vi kan se, at borgerne ikke har det frie valg, og at incitamentstrukturerne holder mange fra at dele barslen mere ligeligt, samtidig med at kvinder stadig sakker bagud på arbejdsmarkedet. Så det er i den grad stadig nødvendigt at skubbe i den rigtige retning.


Jeg synes, det er helt absurd at tale om mere regulering som et middel til at fremme det frie valg.


Er det mere regulering? Det er jo bare en anden regulering. Der sker allerede en fordeling af uger.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3037
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 181
Likede indlæg: 5775

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Tux » 13. jun 2018, 18:37

Marioneta skrev:Ideen er fin nok, hvis alle mænd ville holde barsel. Det er bare ikke alle mænd, som vil, og hvis den øremærkede barsel til mænd bliver taget fra kvinderne, så betaler barnet prisen; kortere tid hjemme.

Så super ide at øremærke barsel til mænd. Dårlig ide at tage den fra kvinderne. Så må der lægges mere til, som mænd har mulighed for at tage uden at det påvirker kvindens muligheder.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at hvis man som mand ikke vil bruge to måneder med sin baby, bør man måske slet ikke få børn - og omvendt som kvinde overveje om det er den type der skal være far til ens børn..

Kvinderne har i øvrigt lige så meget ret til at holde barsel som de hele tiden har haft, tilskuddet fra staten er bare lidt mindre.
6
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Stars » 14. jun 2018, 05:46

ajnaM skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:
Zinde skrev:Jo, det kan godt være. Men løn under barsel hører hjemme i overenskomstforhandlinger, ikke i lovgivningen.


Det er jeg helt enig i. Jeg kan dog også godt give ajnaM ret:

ajnaM skrev:Jeg mener umiddelbart, at overenskomsterne burde ligge under for generelle rettigheder - herunder at de ikke må være diskriminerende. Som et langt ude eksempel bør det heller ikke være lovligt at sige, at homoseksuelle ikke har ret til 6. ferieuge. Eller at brune mennesker ikke har betalt frokostpause.



Så arbejdsgiverne skal give samme mængde orlov med løn til kvindelige og mandlige ansatte.

Hvor mange uger det så er hører hjemme i lønforhandlinger, hvad enten det så sker kollektivt eller individuelt.


Er det ikke svært at argumentere for at de 14 ugers øremærkning til kvinder er diskrimination? De er jo begrundet i det at kvinder føder og ammer børn, og dagpengereglerne har samme forskelsbehandling. Hvis man adopterer barnet, kan forældrene frit fordele de 14 ugers barselsdagpenge der normalt er øremærket kvinden.


Retfærdiggør de fysiske forhold ved fødslen virkelig den form for diskrimination? Man har far hjemme 14 dage, blandt andet fordi kvinden her kan være medtaget - men efter de 2 uger står man jo alene med baby. Så medtaget er man typisk ikke. Amning skal der selvfølgelig tages hensyn til, men selvom jeg har ammet to børn, havde jeg sagtens kunne begynde på arbejde igen efter 6 måneder over overlade barslen til kæresten.


...


Ser man på praksis, har mænd typisk markant ringere barselsvilkår end kvinder. Det er det, jeg opponerer imod. Vi skal holde op med at tale om at 'kvinder skal give mændene lov at tage barsel' og i stedet tale om strukturer og rammevilkår, der holder mænd tilbage. For rigtig mange mænd VIL gerne tage barsel, og rigtig mange kvinder VIL gerne have, at deres børn har halvdelen af barslen med deres far. Men det er for rigtig mange ikke muligt, fordi vi har en lovgivning, der på dette område tillader, at der er forskel på mænd og kvinders rettigheder - alene på baggrund af deres køn.

Mænd i en virksomhed bør have ret til 14 ugers barsel med løn, hvis en kvinde i samme virksomhed har ret til 14 uger med løn. Den burde ikke være så meget længere.


Nu er det nok de færreste kvinder, der fysisk er klar til at genoptage arbejdet efter 14 dage.
Jeg skulle ikke nyde noget af at komme afsted som gartner 37 timer om ugen så hurtigt ... og livredderen må jo ikke hoppe i vandet så tidligt.

Men hvis man antager, at de fleste kvinder fysisk er klar til at genoptage arbejdet efter 8-ugers undersøgelsen hos lægen, var der jo den mulighed, at man - ligesom man har graviditetsorlov før fødslen - fik efterfødselsorlov 8 uger efter fødslen, så den ikke var en del af barselsorloven.
Så ville der også være mulighed for at give mænd og kvinder nøjagtigt samme muligheder/rettigheder for barsel.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
ajnaM
Indlæg: 9908
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27006

Re: Fædre og orlov

Indlægaf ajnaM » 14. jun 2018, 06:13

Stars skrev:
Nu er det nok de færreste kvinder, der fysisk er klar til at genoptage arbejdet efter 14 dage.
Jeg skulle ikke nyde noget af at komme afsted som gartner 37 timer om ugen så hurtigt ... og livredderen må jo ikke hoppe i vandet så tidligt.

Men hvis man antager, at de fleste kvinder fysisk er klar til at genoptage arbejdet efter 8-ugers undersøgelsen hos lægen, var der jo den mulighed, at man - ligesom man har graviditetsorlov før fødslen - fik efterfødselsorlov 8 uger efter fødslen, så den ikke var en del af barselsorloven.
Så ville der også være mulighed for at give mænd og kvinder nøjagtigt samme muligheder/rettigheder for barsel.


Jeg tænkte faktisk på noget af det samme, mens jeg skrev indlægget. Graviditeten er jo netop også kvindens, og hun får graviditetsorlov - og ofte også en sygemelding. Og selvfølgelig skal manden ikke ligestilles her.

Men det handler jo netop om kvindens krop og fysik, og ikke om barnet. Det er meget naturligt at blande de ting sammen, men forældreorlov og graviditet/fødselsgener har som udgangspunkt ikke rigtig noget med hinanden at gøre.

(Og så er det i øvrigt her, mit kontorjob kommer ind i billedet. Jeg havde fysisk været mere klar til at sætte mig ved mit skrivebord 14 dage efter fødslen, end jeg var til at stå alene med hjem og spædbarn. :D)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2018, 07:27

Sangius skrev:
avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.


Jeg ved at jeg har nævnt det før, men kan altså ikke lade være, når jeg ser et indlæg som dette :genert:

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuldamning i 6 måneder, og derefter en opstart på fast føde og delvis amning i minimum 12 måneder.
Dvs hvis du gav kvinder 4-6 måneders barsel, gør du det fuldstændig umuligt for dem, at følge de givne anbefalinger.
Så hvis man skal have fuldkommen ligestilling i barslen, må man tage udgangspunkt i barnets tarv og sundhed, og så skal kvinden som absolut minimum have 8 måneders barsel. Og så må manden i ligestillingens navn få 8 måneder as well.


Det gad jeg godt for børnenes skyld :)
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Sangius » 14. jun 2018, 07:35

Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:
avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.


Jeg ved at jeg har nævnt det før, men kan altså ikke lade være, når jeg ser et indlæg som dette :genert:

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuldamning i 6 måneder, og derefter en opstart på fast føde og delvis amning i minimum 12 måneder.
Dvs hvis du gav kvinder 4-6 måneders barsel, gør du det fuldstændig umuligt for dem, at følge de givne anbefalinger.
Så hvis man skal have fuldkommen ligestilling i barslen, må man tage udgangspunkt i barnets tarv og sundhed, og så skal kvinden som absolut minimum have 8 måneders barsel. Og så må manden i ligestillingens navn få 8 måneder as well.


Det gad jeg godt for børnenes skyld :)


Ja, jeg tror det ville være sindssygt godt givet ud for samfundet, at børnene havde mulighed for at gå længere hjemme. Statistisk set burde det også nedsætte mængden af skilsmisser, så vidt jeg ved. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Kakro05 » 21. jun 2018, 10:02

Sangius skrev:
Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:
avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.


Jeg ved at jeg har nævnt det før, men kan altså ikke lade være, når jeg ser et indlæg som dette :genert:

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuldamning i 6 måneder, og derefter en opstart på fast føde og delvis amning i minimum 12 måneder.
Dvs hvis du gav kvinder 4-6 måneders barsel, gør du det fuldstændig umuligt for dem, at følge de givne anbefalinger.
Så hvis man skal have fuldkommen ligestilling i barslen, må man tage udgangspunkt i barnets tarv og sundhed, og så skal kvinden som absolut minimum have 8 måneders barsel. Og så må manden i ligestillingens navn få 8 måneder as well.


Det gad jeg godt for børnenes skyld :)


Ja, jeg tror det ville være sindssygt godt givet ud for samfundet, at børnene havde mulighed for at gå længere hjemme. Statistisk set burde det også nedsætte mængden af skilsmisser, så vidt jeg ved. :)


enig! Jeg hepper meget naivt på at de 2 mdr øremærket til far bliver 2 mdr udover de mdr man allerede har med dagpenge ret, så en evt nr 2 kan sendes senere i institution.
1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Akehurst2 » 21. jun 2018, 10:24

Kakro05 skrev:
Sangius skrev:
Akehurst2 skrev:
Sangius skrev:
avdotja skrev:I princippet er jeg modstander af hele ideen med at barslen kan deles. Jeg synes det er ugennemsigtigt - både for arbejdstager og -giver - at ens rettigheder på en given arbejdsplads, afhænger af hvad en anden person, på en helt anden arbejdsplads, gør.

Så ideelt set foretrak jeg at det hed 6 måneders udelelig barsel til hver forældre.

Af pragmatiske årsager, kunne jeg dog godt acceptere end model der hed 4 måneders barsel + 4 måneders barsel til far + 4 måneders der kan deles. Det behøver i mine øjne ikke være med fuld løn.


Jeg ved at jeg har nævnt det før, men kan altså ikke lade være, når jeg ser et indlæg som dette :genert:

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuldamning i 6 måneder, og derefter en opstart på fast føde og delvis amning i minimum 12 måneder.
Dvs hvis du gav kvinder 4-6 måneders barsel, gør du det fuldstændig umuligt for dem, at følge de givne anbefalinger.
Så hvis man skal have fuldkommen ligestilling i barslen, må man tage udgangspunkt i barnets tarv og sundhed, og så skal kvinden som absolut minimum have 8 måneders barsel. Og så må manden i ligestillingens navn få 8 måneder as well.


Det gad jeg godt for børnenes skyld :)


Ja, jeg tror det ville være sindssygt godt givet ud for samfundet, at børnene havde mulighed for at gå længere hjemme. Statistisk set burde det også nedsætte mængden af skilsmisser, så vidt jeg ved. :)


enig! Jeg hepper meget naivt på at de 2 mdr øremærket til far bliver 2 mdr udover de mdr man allerede har med dagpenge ret, så en evt nr 2 kan sendes senere i institution.


Det kan nok ikke udelukkes, at det bliver to ekstra måneder, hvis regeringen til den tid kan mærke, at befolkningen ikke går med til at der blot øremærkes fra den eksisterende dagpengeret.

Men forslaget skal jo først endeligt vedtages og så er der en indfasningsperiode, så med mindre, der er adskillige år til jeres nr. 2, kommer det nok ikke til at få betydning for jer.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Fædre og orlov

Indlægaf FruKuk » 21. jun 2018, 17:07

I forhold til hvor jeg ellers synes, at der mangler midler i det offentlige, ville jeg være ærgerlig over, at der blev prioriteret yderligere dagpengeret til forældre end de uger, det allerede er muligt at modtage offentlige forsørgelse.
4
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Slettet bruger » 21. jun 2018, 18:17

FruKuk skrev:I forhold til hvor jeg ellers synes, at der mangler midler i det offentlige, ville jeg være ærgerlig over, at der blev prioriteret yderligere dagpengeret til forældre end de uger, det allerede er muligt at modtage offentlige forsørgelse.


Og værdien af to ekstra måneders dagpenge er beskedne 25.000,-. Det kan de fleste vel finde hvis det er noget der betyder noget for dem. Det virker som om mange slet ikke forestiller sig at det er muligt at holde fri uden at man absolut skal modtage en eller anden form for indkomst.
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: Fædre og orlov

Indlægaf Stars » 22. jun 2018, 06:12

Reelt kan man vel nøjes med at give 1 måned ekstra med dagpenge?

Mindstekravet er 1,5 måned med finansiering (og ½ måned uden finansiering) og man har allerede 14 dage lige efter fødslen, de er vel med dagpenge og kan regnes med i de 1,5 måned?
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Forældre"