Hvad er jeres månedlige madbudget?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Månedligt madbudget

< 1000kr
4
3%
1000-1500
9
8%
1500-2000
12
10%
2000-3000
24
20%
3000-4000
25
21%
4000-5000
19
16%
5000-6000
7
6%
6000-7000
6
5%
7000-8000
6
5%
8000+
8
7%
 
Afgivne stemmer: 120
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27066

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf ajnaM » 23. jun 2018, 12:11

Vi er 4 i familien og køber nok ind for omkring 5000. Dertil kommer takeoutbudgettet, der er alt for højt. Sidst, jeg kiggede budgetter igennem, var vi oppe på 8000 kroners takeout og restaurantbesøg på en måned. :shock: :genert: Vi har taget det ned på et markant lavere niveau siden, men har ikke helt overblik over, hvor vi ligger nu.


Vi køber langt de fleste uger ind på Nemlig en gang om ugen. Dertil kommer lidt småshopperi, når vi opdager, at vi mangler noget.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Buller » 23. jun 2018, 12:15

No1 skrev:Hvad gør I for at holde budgettet nede?

Er det en månedlig madplan, ingen take-away etc?


Vi køber næsten aldrig take-away. Bliver stort set altid skuffede over det alligevel. Vi kan sagtens lave god mad, også tyndbundede pizzaer, burgere, kinamad, etc. på samme tid som det tager at bestille og få leveret, og det koster jo en brøkdel. I allersidste instans kan vi altid snuppe et par ostemadder.

Vi spiser resterne af alle måltider, enten de følgende dage eller fryser dem ned så de passer til en omgang nem aftensmad en anden dag. I det hele taget bliver fryseren brugt flittigt. De fleste måltider bliver lavet så der er til flere dage, kød bliver strukket vha. gode grøntsager.

Vi køber stort set ikke halvfabrikata. Alt bliver lavet, når man alligevel laver pizza, hvorfor så ikke lave sovsen selv også. Mayonnaise køber vi aldrig.

Brød bager vi selv. Jeg er en ret habil brødbager og igen kan evt. overskud tit fryses til senere brug.

Så går vi op i af få brugt alt det mad vi køber, og altanen bliver dyrket med krydderurter, for de koster altid en bondegård og man skal bruge så lidt af gangen.

Vi hopper som regel altid på gode tilbud, hvis vi ved vi får det brugt, og begrænser mængderne af dyrt "snask" som ikke er sund alligevel. Så hellere bage en kage eller lave noget is selv.

Vi har en af IKEAs hydrokultur dyrkningsanordninger og den har faktisk gjort os selvforsynende med salat. Det er vi ret imponerede over, og det kommer også til at betyde en del for budgettet.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Krølle » 23. jun 2018, 12:15

ajnaM skrev:Vi er 4 i familien og køber nok ind for omkring 5000. Dertil kommer takeoutbudgettet, der er alt for højt. Sidst, jeg kiggede budgetter igennem, var vi oppe på 8000 kroners takeout og restaurantbesøg på en måned. :shock: :genert: Vi har taget det ned på et markant lavere niveau siden, men har ikke helt overblik over, hvor vi ligger nu.


Vi køber langt de fleste uger ind på Nemlig en gang om ugen. Dertil kommer lidt småshopperi, når vi opdager, at vi mangler noget.


Altså 13.000 i det hele? Oh, but I love you. Pludselig er det nemmere at indrømme, at jeg gik i spare/fryseretter-mode den måned, vi som to voksne ramte 12.000 kr på husholdning og takeaway/restaurantbesøg :genert:
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2018, 12:30

DetSorteCirkus skrev:
Krølle skrev:Jeg har en liste med ting, der bare altid skal ligge i min fryser. Det er ikke et kæmpe udvalg, men det gær en verden til forskel ift madbudget altid at have 6-7 ting på lager til de dage, hvor man ellers ville falde i take away-fælden.


Her sparer jeg også meget ved at have sat mig ind i nemme tilberedningsformer.
Fx. fandt jeg forleden ud af, at man kan lave laksestykker i sin mikroovn. Det "frelste" mig fra take away.
I går var jeg også tæt på at købe mad med hjem, men blendede i stedet hakket tomat, revet gulerod og peberfrugt til en udmærket pastasovs. Jeg tilsatte persille og tørre krydderier på panden, men kunne egentlig lige så godt have blendet det med og varmet sovsen i mikroovnen.

Jeg har fundet ud af, at mine dovenskabstriggere er håndtering af råvarer og udsigt til opvask, så det gør en stor forskel for mig at anvende små grøntsager eller nogle, der allerede er hakket, snittet og skyllet. Det er dyrere end at gøre det selv, men meget billigere og sundere hvis alternativet er take away, som jeg også ofte har problemer med at fordøje.
Det er ikke, fordi alt skal være hurtigt og nemt; det er bare smart at have et par af den slags muligheder blandt sine ugentlige madideer, så take away nærmest bliver mere tidskrævende end lige at bikse noget sammen.


Hos os, har vi fundet ud af at tilberede grønt lige når vi får det hjem, og så have hakket løg i lufttæt bøtte, blomkålsbuketter eller gulerødder i koldt vand osv. Så går mad tilberedningen hurtigere. Og der er også noget hurtig snack når man åbner køleskabet, i stedet for at gå efter en pose slik, chips eller lign.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Iznogood
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2018, 07:43
Kort karma: 9
Likede indlæg: 51

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Iznogood » 23. jun 2018, 12:40

Vi er to voksende og to teenagepiger. Vores buget ligger måske lidt for højt, syntes jeg.
Ca. 9000 er hvad vi bruger. Vi nyder at spise ude og gør det nok 2-3 gange om ugen.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2018, 12:45

No1 skrev:Flot, jeg ændrede afstemningen, og nu er alle stemmer væk. Godt så. Sorry 55 debatfolk, der har været så venlige at stemme. :genert:


Ha ha, lige nu er debatten befolket af vilde ædedolke, der bruger i tusindvis af kroner på maden :lol:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Krølle » 23. jun 2018, 12:48

Iznogood skrev:Vi er to voksende og to teenagepiger. Vores buget ligger måske lidt for højt, syntes jeg.
Ca. 9000 er hvad vi bruger. Vi nyder at spise ude og gør det nok 2-3 gange om ugen.


Der er jo intet galt med et højt madbudget, hvis det er et bevidst valg ift hvad man prioriterer.

Det der irriterede mig grænseløst var spild - både decideret madspild men også økonomisk spild ved ikke lige at tænke frem og fx købe lager af basisvarer, når de var på tilbud.

Derudover er jeg all for at være en ødseland, hvis jeg føler for det. Det skal bare være et bevidst valg, der netop giver mig noget ekstra. Pr ge brugt på dagligvarer, som jeg kunne have fået til halv pris gør mig derimod gnaven.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Wizzze » 23. jun 2018, 12:50

Krølle skrev:
ajnaM skrev:Vi er 4 i familien og køber nok ind for omkring 5000. Dertil kommer takeoutbudgettet, der er alt for højt. Sidst, jeg kiggede budgetter igennem, var vi oppe på 8000 kroners takeout og restaurantbesøg på en måned. :shock: :genert: Vi har taget det ned på et markant lavere niveau siden, men har ikke helt overblik over, hvor vi ligger nu.


Vi køber langt de fleste uger ind på Nemlig en gang om ugen. Dertil kommer lidt småshopperi, når vi opdager, at vi mangler noget.


Altså 13.000 i det hele? Oh, but I love you. Pludselig er det nemmere at indrømme, at jeg gik i spare/fryseretter-mode den måned, vi som to voksne ramte 12.000 kr på husholdning og takeaway/restaurantbesøg :genert:


Man skal jo bare en gang spise på Michelin restaurant, så er man deroppe, og der er jo 30/31 dage en måned :genert:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. jun 2018, 12:58

No1 skrev:Jeg smider for meget ud, synes jeg. Indkøber kød, glemmer at jeg har købt det, smider det ud. Det samme med grøntsager.

Ift. madpakke, så medbringer jeg det nogle gange, men af mangel på kreativitet og manglende overskud, så er det nemmere at købe måltidssalater fx.


Jeg ved, at mine forældre efter deres ugentlige indkøbstur ompakker det meste kød og fryser det ned. På den måde bliver det ikke fordærvet ved ændrede planer eller glemt. Hvis man handler ind til en uge baseret på en madplan, sker det vel heller ikke, at man glemmer ting. Det kan i stedet handle om, at man beregner for mange ingredienser, ikke får opskrifterne til at passe sammen eller bare ikke er typen, der fungerer med en madplan. Det er jeg fx. ikke, og jeg gider ikke tvinge mig selv til at bruge en. Nu er jeg ret trænet i at få brugt det, jeg køber, uden at have en plan, men ellers ville jeg starte med at handle to gange om ugen og sørge for at gøre det i mæt tilstand og med fokus på at holde mig til min indkøbsseddel. Så bliver der mindre mad at holde styr på ad gangen.
Du kan også have en fast liste med aktuelle ferske råvarer i husstanden hængende på køleskabet.

Hvis du reelt mangler overskud til at lave madpakke og egentlig vælger nogle ok købte alternativer, er det måske bare ikke lige der, du skal fokusere lige nu? Hvis det mere er kreativiteren, der halter, kan du begynde selv at lave de retter, du køber færdig, og fx. søge efter inspiration på Youtube. Der har jeg virkelig fundet meget godt, og der findes masser af videoer, der fokuserer på særlige måltider, ingredienser, priser og krav til tidsforbrug, så man netop får nogle ideer, der kan bruges nu og her i stedet for at give dårlig samvittighed over, at man ikke orker at gå meget op i mad.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf dgd2007 » 23. jun 2018, 13:03

Hov, der mangler en "ingen anelse"-mulighed i afstemningen. :naughty:
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Kattefjæs » 23. jun 2018, 13:28

Vi er to voksne i London hvor mad er en smule billigere, og jeg vil skyde på at vi i gennemsnit bruger 2-3000kr. per måned på det, men det varierer i løbet af året. Om sommeren bruger vi fx væsentligt mere på frisk frugt. Om vinteren køber vi rigtig mange grøntsager til simreretter som er ret billige og laves i store portioner ad gangen. Så jeg vil tro at vores forbrug er højere om sommeren.

Vi forsøger at være fornuftige med madbudgettet, men vil helst ikke spare SÅ meget på mad at vi ender med at spise kedeligt. Vi slipper dog nok billigere end gennemsnitshusstanden ved ikke at købe kød, og ved altid at købe frugt og grønt efter årstid.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf 1234 » 23. jun 2018, 13:45

Chachacha skrev:For mig er det ikke er mål at komme så langt ned i madbudget som muligt, som det lader til at manges er :gruble: Jeg forstår det hvis man ikke har en fuldtidsindtægt, men ellers ervi Danmark nogle af dem, der bruger allerfærrest % af vores indtægt på mad i Europa. Det synes jeg faktisk ikke er udpræget fantastisk.

Personligt har vi valgt at bo småt og billigt og undlade bil. Så vi bruger meget af vores budget på rejser, oplevelser og god mad. Selvølgelig bevidst om at købe det man kan få alle steder billigst, men derudover går vi efter kvalitet, økologi og oplevelser ude. Den lander nok på 5000 for 2 når vi regner frokost på job og spise ude med.

Det er virkelig ikke for at være hellig eller irriterende, men synes bare jeg ville trække lidt i den anden retning end den gængse her i tråden #ødselåbenbart


Jeg synes så også det er en forkert antagelse at lavt madbudgetr er lige med kedelig eller dårlig mad. Vi har klart et madbudget i den lave ende, men jeg synes nu langt fra vi spiser kedeligt eller dårligt. Og ud fra hvor mange der inviterer sig selv på middag tror jeg flertallet ville være enige med mig. Og mine kollegaer kigger også ret tit misundelig på min madpakke. Jeg undrer mig faktisk tit over, hvor høje madbudgetter folk kan have herinde uden det takeaway og restaurantbesøg, der er årsagen.
4
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23206

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Mani » 23. jun 2018, 14:06

Chachacha skrev:For mig er det ikke er mål at komme så langt ned i madbudget som muligt, som det lader til at manges er :gruble: Jeg forstår det hvis man ikke har en fuldtidsindtægt, men ellers ervi Danmark nogle af dem, der bruger allerfærrest % af vores indtægt på mad i Europa. Det synes jeg faktisk ikke er udpræget fantastisk.

Personligt har vi valgt at bo småt og billigt og undlade bil. Så vi bruger meget af vores budget på rejser, oplevelser og god mad. Selvølgelig bevidst om at købe det man kan få alle steder billigst, men derudover går vi efter kvalitet, økologi og oplevelser ude. Den lander nok på 5000 for 2 når vi regner frokost på job og spise ude med.

Det er virkelig ikke for at være hellig eller irriterende, men synes bare jeg ville trække lidt i den anden retning end den gængse her i tråden #ødselåbenbart

Enig. Mit formål er ikke som sådan at spare, men at reducerer madspild.
Hvad vi spare indgår jo bare i vores øvrige disponible beløb, som i høj grad bliver brugt tilsvarende jeres.

Da vi satte os i vores første hus med 2 børn for mandens løn fra 1. job og min SU var baggrunden noget anderledes.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23206

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Mani » 23. jun 2018, 14:14

Krølle skrev:
Iznogood skrev:Vi er to voksende og to teenagepiger. Vores buget ligger måske lidt for højt, syntes jeg.
Ca. 9000 er hvad vi bruger. Vi nyder at spise ude og gør det nok 2-3 gange om ugen.


Der er jo intet galt med et højt madbudget, hvis det er et bevidst valg ift hvad man prioriterer.

Det der irriterede mig grænseløst var spild - både decideret madspild men også økonomisk spild ved ikke lige at tænke frem og fx købe lager af basisvarer, når de var på tilbud.

Derudover er jeg all for at være en ødseland, hvis jeg føler for det. Det skal bare være et bevidst valg, der netop giver mig noget ekstra. Pr ge brugt på dagligvarer, som jeg kunne have fået til halv pris gør mig derimod gnaven.

Præcis. Vores 6000 er i øvrigt også det vi bruger herhjemme.
Vi elsker at spise ude og det bliver halvdyrt med den flok vi er. Men det er klart noget vi prioriterer.

Vi kan alle også lide at lave mad. Derfor bruger vi også gerne penge på gode råvarer, men jeg hader hvis de går til spilde. Pt er kartofler egen avl og spisekammerhylderne ved at blive fyldt med hjemmesylt og saft. Jeg tror sagtens jeg kan købe til det samme som det hjemmelavede koster - men smagen :dåne:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad er jeres månedlige madbudget?

Indlægaf Juki » 23. jun 2018, 14:17

Chachacha skrev:For mig er det ikke er mål at komme så langt ned i madbudget som muligt, som det lader til at manges er :gruble: Jeg forstår det hvis man ikke har en fuldtidsindtægt, men ellers ervi Danmark nogle af dem, der bruger allerfærrest % af vores indtægt på mad i Europa. Det synes jeg faktisk ikke er udpræget fantastisk.

Personligt har vi valgt at bo småt og billigt og undlade bil. Så vi bruger meget af vores budget på rejser, oplevelser og god mad. Selvølgelig bevidst om at købe det man kan få alle steder billigst, men derudover går vi efter kvalitet, økologi og oplevelser ude. Den lander nok på 5000 for 2 når vi regner frokost på job og spise ude med.

Det er virkelig ikke for at være hellig eller irriterende, men synes bare jeg ville trække lidt i den anden retning end den gængse her i tråden #ødselåbenbart

Jeg gider heller ikke at spare bare for at spare, hvis det betyder dårligere varer. Og slet ikke når jeg har råd til fx at købe det gode kød eller pålæg fra slagteren i stedet for trestjernet salami discountleverpostejen fra supermarkedet.

Men jeg kunne nok godt planlægge og "optimere" mine indkøb bedre og spare penge, uden at gå på kompromis med kvaliteten.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Mad og drikke"