Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf 1234 » 24. jun 2018, 04:59

Men kan man overhovedet se folks uddannelsesniveau, når man vælger sæddonor? Jeg kender da en del de var sæddonore i deres start 20'er og de jo ikke færdiguddannet noget om helst og tænker jeg er tilfældet for mange fordi de helst vil have unge sæddonere.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2018, 05:01

1234 skrev:Men kan man overhovedet se folks uddannelsesniveau, når man vælger sæddonor? Jeg kender da en del de var sæddonore i deres start 20'er og de jo ikke færdiguddannet noget om helst og tænker jeg er tilfældet for mange fordi de helst vil have unge sæddonere.


Jeg googlede det faktisk lige i forbindelse med at jeg skrev mit forrige indlæg, og Cryos-sædbanken har basis-profiler og udvidede profiler. De udvidede profiler indeholder:

"Sæddonorer med udvidet profil er registrerede med et fiktivt navn som ERIK, IB, PER, OLUF, SVEND, osv. De Udvidede profiler består af op til 8-10 sider personlige oplysninger om sæddonorens baggrund, uddannelse, familiemæssige forhold, interesser, hobbies, etc. Der kan være følgende tillægsoplysninger: personalevurdering, fotos af sæddonor fra hans barndom, en håndskreven hilsen, en lydoptagelse af sæddonors stemme, EQ-profil, m.v."

Basis-profilerne indeholder:

"Sæddonorer med basisprofil er registrerede med et nummer som 456, 8756, 11250, osv. Basisprofiler har kun oplysning om race, etnicitet, øjenfarve, hårfarve, højde, vægt, blodtype samt oftest erhverv/uddannelse."

Link: https://dk-da.cryosinternational.com/do ... /donorerne
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf 1234 » 24. jun 2018, 05:03

abcd skrev:
1234 skrev:Men kan man overhovedet se folks uddannelsesniveau, når man vælger sæddonor? Jeg kender da en del de var sæddonore i deres start 20'er og de jo ikke færdiguddannet noget om helst og tænker jeg er tilfældet for mange fordi de helst vil have unge sæddonere.


Jeg googlede det faktisk lige i forbindelse med at jeg skrev mit forrige indlæg, og Cryos-sædbanken har basis-profiler og udvidede profiler. De udvidede profiler indeholder:

"Sæddonorer med udvidet profil er registrerede med et fiktivt navn som ERIK, IB, PER, OLUF, SVEND, osv. De Udvidede profiler består af op til 8-10 sider personlige oplysninger om sæddonorens baggrund, uddannelse, familiemæssige forhold, interesser, hobbies, etc. Der kan være følgende tillægsoplysninger: personalevurdering, fotos af sæddonor fra hans barndom, en håndskreven hilsen, en lydoptagelse af sæddonors stemme, EQ-profil, m.v."

Basis-profilerne indeholder:

"Sæddonorer med basisprofil er registrerede med et nummer som 456, 8756, 11250, osv. Basisprofiler har kun oplysning om race, etnicitet, øjenfarve, hårfarve, højde, vægt, blodtype samt oftest erhverv/uddannelse."

Link: https://dk-da.cryosinternational.com/do ... /donorerne

Okay så må de jo bare skrive studerende eller lærling ved dem der ikke er færdiguddannet.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Juki » 24. jun 2018, 07:08

abcd skrev:
Juki skrev:Men jo, selvfølgelig ville jeg da også gå efter en donor der matchede mine overbevisninger bedst, selvom det sandsynligvis er irrelevant for kvaliteten af sæden og barnet der kommer ud af det. Jeg ville aldrig bevidst gå efter en minkavler fx, hvis der var frit valg på alle hylder. Der er dog andre ting der er vigtigere for mig end længde på studietiden.


De ting der normalt er vigtigst for kvinder når de skal vælge mænd, er ikke noget de kan vælge efter når de skal have en sæddonor. Og det synes jeg også er et af problemerne. Kvinder "i naturen" vælger efter mændenes personlighed, hvordan de gebærder sig socialt, og en subjektiv opfattelse af hvilke evner de har, men de ting er svære at beskrive på papir, så når de skal vælge en sæddonor, må de vælge efter uddannelse, højde, hårfarve og den slags. Der er en betragtelig risiko for at sæden de vælger, kommer fra en mand som de aldrig ville have sex med hvis de mødte ham i byen. Det erstatter den naturlige filtrering af hvilket arvemateriale der kommer videre til de næste generationer, med en filtrering der er baseret på nogle andre parametre.

Nogle vil så mene at det kan være ligegyldigt fordi personlighed kun i ringe grad er afhængig af medfødte egenskaber. Det er jeg uenig i. Og her mener jeg ikke kun psykopati som en anden siger ikke er arveligt, jeg mener personlighed generelt. Om man er indadvendt eller udadvendt, om man er neurotisk, om man er behagesyg eller konfliktsøgende, osv.

Til det markerede:
Det synes jeg så til gengæld sagtens kan være en fordel. Især hvis man kun kan vælge efter andre kvaliteter end hvis man var på datingmarkedet hvor førstehåndsindtrykket er altafgørende. God sæd kan i så valg sagtens trumfe et uheldigt billede og en dårlig profiltekst, for nu at sige det som det er.

Spørgsmålet er så om det overhovedet kan sammenlignes. Om de ting vi søger efter ved en partner er de samme som vi ønsker for vores kommende børn(er der fx stadig nogen der søger efter en "bad boy"?)

Jeg tror i hvert fald at jeg umiddelbart i datingsammenhæng ville lægge mere vægt på vedkommendes væremåde, opførsel generelt overfor mig og andre, livsstil, kvaliteter og interesser. Kort sagt, om vi ville matche på tiltrækning og kemi på nogle andre områder end et øjebliks billede af udseende, job og uddannelse fx.

Der kommer et sæddonorregister til kort og så må man jo vælge udfra andre ting og hvad man tror/synes passer bedst til de ting. Det synes jeg ikke er en dårlig ting. Det kan jo give nogle mænd muligheden for at blive bedømt og valgt på andet end deres udseende og profiltekst fx. Man kan jo i fællesskab sagtens skabe gode egenskaber og gener, selvom man aldrig ville være blevet et par ellers.

Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, og jeg har ikke skulle tage stilling til hvilken sæddonor jeg gerne ville have, men umiddelbart tænker jeg ikke mange af de oplysninger man får at vide i datingsammenhæng er vigtige for mig hvis jeg skulle finde en donor. Det er hundrede år siden jeg har prøvet at være på en datingside, så jeg ved ikke om det er ændret, men dengang kunne man udfylde nogle felter med hvad ens yndlingsserier og tv-programmer var, ens livretter osv. som grundlæggende stikord om en. Ret irrelevante oplysninger hvis det for mig var en donor jeg søgte, men det hvis det var en kæreste kunne det være rart at vide, hvis nu en af os var veganer og den anden elskede kød fx.

Men som sagt har jeg ikke søgt efter en sæddonor. Hvis det skulle blive aktuelt engang kan det godt være mine forventninger og det jeg søgte ville være anderledes end min umiddelbare opfattelse.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Tata » 24. jun 2018, 15:40

Madam Pomfrey skrev:
Allmost_Famous skrev:Mænd taber muligheder, ja. Visse typer mænd får nu mere og mere svært ved at finde en at få børn med. Min tese er bare, at de mænd der står i den situation nu, selv har anbragt røven i klaskehøjde.

Det her betyder jo intet for de ordentlige mænd, der gerne vil have en familie med alt hvad det indebærer. De har jo alle dage haft rig mulighed for at finde en kvinde, der gerne ville have børn.

Det er de andre mænd, der kommer på overarbejde. Og det kan jeg ikke turde snot over. Jeg kender mange kvinder, som har været/er i forhold, hvor de er blevet holdt hen fordi manden godt lige ville vente nogle år med at få børn, for så at trække i land i 11. time, og så står kvinderne der med lang næse og en kløen i æggestokkene. Og så finder fyren en anden kvinde, han kan holde hen nogle år.


Jeg er helt enig....
Der er en mængde af mænd, der er skræmmende umodne når de er i 30'erne, rigtige drengerøve, der bare gerne vil i byen, ha lækre biler, leve det frie og glade liv, fremfor at hoppe ind i det "hamsterhjul" det kan være at være "far, mor og børn"
De har trukket 20'erne ind i 30'erne -og dét har konsekvenser når det handler om lysten til, behovet for, at stifte familie.
Og de har bare længere tid at løbe på end kvinderne har, så der har de jo en frihed som de kan vælge - men den koster bare i den anden ende så.


Ikke nødvendigvis, forskningen viser, at børn af ældre fædre (her menes så 40, lissom med kvinder, ikke 70 eller Picasso) har større risiko for at blive født med en lang række sygdomme, pga. flere mutationer i dna'et.
Senest rettet af Tata 24. jun 2018, 17:37, rettet i alt 1 gang.
0
Timian :lun:
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Liou » 24. jun 2018, 16:15

Typisk sådan et emne igen skal gøres til en indædt kønskamp.

Jeg synes egentlig ikke hverken kvinder eller i hvert fald for størstedelen af mænd, at dette er et tab. Min opfattelse er, at mænd sådan generelt er noget mindre hooked på at få børn end kvinder, og hvis de vitterlig gerne vil, er der ikke ligefrem mangel på kvinder, der gerne vil stifte familie på den gamle måde.

De virkelige tabere her, er nok snare børnene. Jeg mener klart at et barn har bedst af en faderfigur i sit liv. Ikke at andre mænd ikke kan udgøre en slags faderfigur men det vil jo aldrig helt være det samme. Specielt hvis der er tale om drengebørn, tænker jeg det kan være ret vigtigt. Ikke forstået på den måde at børnene bliver skadet for livet af at vokse op med en (eller 2) mødre selvfølgelig, men min far var fraværende i min barndom og selvom vi gudskelov har et fantastisk forhold i dag, har det præget mig, og det er ikke noget jeg ville ønske for mine egne børn.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf FruitFly » 24. jun 2018, 16:49

Jeg er ikke glad for anonym sæddonation, ellers har jeg intet issue med det.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf billiebean » 24. jun 2018, 17:54

Liou skrev:Typisk sådan et emne igen skal gøres til en indædt kønskamp.

Jeg synes egentlig ikke hverken kvinder eller i hvert fald for størstedelen af mænd, at dette er et tab. Min opfattelse er, at mænd sådan generelt er noget mindre hooked på at få børn end kvinder, og hvis de vitterlig gerne vil, er der ikke ligefrem mangel på kvinder, der gerne vil stifte familie på den gamle måde.

De virkelige tabere her, er nok snare børnene. Jeg mener klart at et barn har bedst af en faderfigur i sit liv. Ikke at andre mænd ikke kan udgøre en slags faderfigur men det vil jo aldrig helt være det samme. Specielt hvis der er tale om drengebørn, tænker jeg det kan være ret vigtigt. Ikke forstået på den måde at børnene bliver skadet for livet af at vokse op med en (eller 2) mødre selvfølgelig, men min far var fraværende i min barndom og selvom vi gudskelov har et fantastisk forhold i dag, har det præget mig, og det er ikke noget jeg ville ønske for mine egne børn.


Men tror du ikke også, der er forskel på at vide, at man har en far, som man savner/mangler i sit liv, og så vokse op uden en far-person i sit liv, fordi sådan har det altid været fordi mor har fået én alene på donormåden? Det tror jeg lidt. Specielt hvis moren er god til at tale om den omstændighed. Men dermed ikke sagt, at man ikke godt kan savne en far i nogle perioder på en eller anden måde.
4
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27064

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf ajnaM » 24. jun 2018, 18:54

billiebean skrev:
Liou skrev:Typisk sådan et emne igen skal gøres til en indædt kønskamp.

Jeg synes egentlig ikke hverken kvinder eller i hvert fald for størstedelen af mænd, at dette er et tab. Min opfattelse er, at mænd sådan generelt er noget mindre hooked på at få børn end kvinder, og hvis de vitterlig gerne vil, er der ikke ligefrem mangel på kvinder, der gerne vil stifte familie på den gamle måde.

De virkelige tabere her, er nok snare børnene. Jeg mener klart at et barn har bedst af en faderfigur i sit liv. Ikke at andre mænd ikke kan udgøre en slags faderfigur men det vil jo aldrig helt være det samme. Specielt hvis der er tale om drengebørn, tænker jeg det kan være ret vigtigt. Ikke forstået på den måde at børnene bliver skadet for livet af at vokse op med en (eller 2) mødre selvfølgelig, men min far var fraværende i min barndom og selvom vi gudskelov har et fantastisk forhold i dag, har det præget mig, og det er ikke noget jeg ville ønske for mine egne børn.


Men tror du ikke også, der er forskel på at vide, at man har en far, som man savner/mangler i sit liv, og så vokse op uden en far-person i sit liv, fordi sådan har det altid været fordi mor har fået én alene på donormåden? Det tror jeg lidt. Specielt hvis moren er god til at tale om den omstændighed. Men dermed ikke sagt, at man ikke godt kan savne en far i nogle perioder på en eller anden måde.


Det tænker jeg også.

I øvrigt er de solomødre, jeg kender, ret obs på, at børnene skal have 'faste mænd' i deres liv. Deres fædre og brødre er eksempelvis ekstra på. Jeg tror fint, man kan have andre familiekonstellationer uden at tage skade.

Til gengæld forstår jeg virkelig ikke kvinderne. Jeg synes, det er så rigeligt hårdt at have børn, selvom jeg har en (virkelig sød og dedikeret) mand, der er mere på dem og hjemmet, end jeg er. Jeg havde på ingen måde kunnet opretholde mit almindelige liv, hvis jeg havde børnene alene og dermed havde a) halvdelen af den tid og b) halvdelen af de penge, jeg har nu. :tie: Jeg tager hatten af for alenemødre! Og jeg forstår, at det er en situation, man kan komme i. Men der skulle godt nok meget til, før jeg valgte den vej selv.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Liou » 24. jun 2018, 19:53

billiebean skrev:
Liou skrev:Typisk sådan et emne igen skal gøres til en indædt kønskamp.

Jeg synes egentlig ikke hverken kvinder eller i hvert fald for størstedelen af mænd, at dette er et tab. Min opfattelse er, at mænd sådan generelt er noget mindre hooked på at få børn end kvinder, og hvis de vitterlig gerne vil, er der ikke ligefrem mangel på kvinder, der gerne vil stifte familie på den gamle måde.

De virkelige tabere her, er nok snare børnene. Jeg mener klart at et barn har bedst af en faderfigur i sit liv. Ikke at andre mænd ikke kan udgøre en slags faderfigur men det vil jo aldrig helt være det samme. Specielt hvis der er tale om drengebørn, tænker jeg det kan være ret vigtigt. Ikke forstået på den måde at børnene bliver skadet for livet af at vokse op med en (eller 2) mødre selvfølgelig, men min far var fraværende i min barndom og selvom vi gudskelov har et fantastisk forhold i dag, har det præget mig, og det er ikke noget jeg ville ønske for mine egne børn.


Men tror du ikke også, der er forskel på at vide, at man har en far, som man savner/mangler i sit liv, og så vokse op uden en far-person i sit liv, fordi sådan har det altid været fordi mor har fået én alene på donormåden? Det tror jeg lidt. Specielt hvis moren er god til at tale om den omstændighed. Men dermed ikke sagt, at man ikke godt kan savne en far i nogle perioder på en eller anden måde.


Altså jo det gør selvfølgelig en forskel i den forstand at det gør ekstra ondt at vide, at man har en far og man bare er er blevet "nedprioteret/fravalgt". Med et donerbarn, er det jo bare sådan verden ser ud. Men jeg tror stadig behovet er i barnet - også selvom man er donorbarn. Et donorbarn vil jo i sidste ende også finde ud af, hvad der er normen og opdage, at andre børn har fædre. De skal nok klarer sig - slet ingen tvivl om det. Men det der med at hente mandlige rollemodeller ind i form af bedsteforældre, brødre, mandlige venner og bekendte etc... det er ikke det samme. Det var det i hvert fald ikke for mig, og jeg er lykkelig for, at mit forhold til min far i dag fungerer. Men samtidig må vi også bare erkende, at der er en mangel på mænd, der faktisk har lyst til at påtage sig den rolle i forhold til kvinder, der ønsker sig børn, så ja - så skal verden jo næsten se sådan ud. Og det er heller ikke fordi jeg synes det er egoistisk af kvinder at bringe børn ind i verden på den måde, eller af mænd for ikke at ønske børn i deres liv. Det er blot sådan verden er. Men derfor mener jeg stadig, at den klassiske kernefamilie til alle tider vil være det ideele for et barn - når den ellers fungerer, og det er der jo i øvrigt heller ikke nogen garantier for at den vil gøre.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Pølsemix » 25. jun 2018, 06:39

Allmost_Famous skrev:Det er jo så også lige præcis det, de gør.

Ikke som du beskrev det.
0
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Zorglup » 25. jun 2018, 12:14

Jeg syntes bare, det er synd for ungerne. Plain simple. Bare synd.
3
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf vibbsen » 25. jun 2018, 12:32

Pølsemix skrev:
Allmost_Famous skrev:Det er jo så også lige præcis det, de gør.

Ikke som du beskrev det.


Så er jeg simpelthen nødt til at spørge hvordan disse kvinder skulle have taget ansvar ? Ved at gå noget tidligere og finde en anden kæreste. Ved at tvinge manden til at få børn ?

Hvordan tager man ansvar for at ens kæreste bliver ved med at sige "Senere" og "Måske" når det gælder børn, så man ikke ender med at sidde på sin røv og blive bitter ?
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf vibbsen » 25. jun 2018, 12:34

Zorglup skrev:Jeg syntes bare, det er synd for ungerne. Plain simple. Bare synd.


Hvad er det der gør at du synes det er mere synd for disse børn, end det er f.eks. for børn hvis forældre går fra hinanden når barnet er helt lille, og de istedet for at skulle vokse op i en splittet familie som - gudforbyde det - bruger tiden til at bekrige hinanden...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Flere og flere solomødre, og de bliver yngre og yngre

Indlægaf Zorglup » 25. jun 2018, 13:08

vibbsen skrev:
Zorglup skrev:Jeg syntes bare, det er synd for ungerne. Plain simple. Bare synd.


Hvad er det der gør at du synes det er mere synd for disse børn, end det er f.eks. for børn hvis forældre går fra hinanden når barnet er helt lille, og de istedet for at skulle vokse op i en splittet familie som - gudforbyde det - bruger tiden til at bekrige hinanden...


Du har da så evigt ret i, at det også er synd for de børn.
Men dem her får slet ikke chancen.
2
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"