Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 27. jun 2018, 09:38

No1 skrev:
En overvægtig læge ville kunne sympatisere med udfordringen i forhold til at tabe vægt, men samtidigt rådgive patienten til at tabe sig op til en større operation. Det har intet med troværdighed at gøre.

Nej, det er super nemt. Man holder bare op. ;)

Det har da alt med troværdighed at gøre, når nu lægen ikke selv har rygrad nok til at efterleve det som vedkommende prædiker.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Juki » 27. jun 2018, 09:51

No1 skrev:
Juki skrev:
No1 skrev:At man stadig er en dygtig og kompetent læge, selvom man er overvægtig og/eller ryger.

At folk er så optagede af fremtoning, fremfor kompetencer, siger mest om dem. Som patient vil jeg gå op i kompetence. At man overhovedet sætter lighedstegn imellem hjerne og vægt er mig et under. Og det bekræfter mig i, at jeg selv skal være en undskyldning for mig selv, fordi jeg er overvægtig - og ikke kan ses på som værende dygtig.

Jeg er med på din pointe, men for mig ville det også handle om troværdighed fremfor "problemet". Det kunne ligeså vel være at vedkommende frarådede brug af makeup fordi det kan være allergifremkaldende, men selv bar makeup, eller at parfume kan være generende for omgivelserne, men selv brugte en kraftig parfume.

Men generelt tænker jeg ikke det er et problem, hvis ikke "problemet" har noget med behandlingen eller konsultationen at gøre. Det ville jeg ikke have nogle skrupler over, ligesom jeg heller ikke har et problem med ikke-troende præster fx.



Jeg forstår godt, hvad du mener. Men jeg tænker bare ikke, at det skal være så firkantet. En diætist kan sagtens være overvægtig, men samtidigt virkelig være dygtig til at sætte et forløb sammen? Og netop rådgive folk på en god måde.

Ja bestemt. Vedkommende kan jo have taget et valg om at h*n ikke vil tabe sig eller har lyst til det, hvis det betyder at leve efter en plan og med begrænsninger. Det ændrer ikke på vedkommendes kompetencer og faglighed i forhold til at hjælpe andre der måtte have det ønske. Det er jeg enig i.

Jeg synes det i mange situationer kan være problematisk hvis ens job er at virke overbevisende om en ting, men man så går ud og gør det stik modsatte. Fx hvis man er misbrugskonsulent og samtidig selv tager stoffer. Det ville ikke harmonere for mig. Mange jobfunktioner kræver at man er neutral omkring mange ting. Men i andre jobfunktioner kan det være en klar fordel hvis der er medarbejdere med personlige erfaringer indenfor faget/området, så patienterne føler de har nogen at relatere til og at der er håb for at de også kan blive raske, få det bedre eller hvad nu.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaScrooge » 27. jun 2018, 10:01

Pølsemix skrev:
No1 skrev:At man stadig er en dygtig og kompetent læge, selvom man er overvægtig og/eller ryger.

At folk er så optagede af fremtoning, fremfor kompetencer, siger mest om dem. Som patient vil jeg gå op i kompetence. At man overhovedet sætter lighedstegn imellem hjerne og vægt er mig et under. Og det bekræfter mig i, at jeg selv skal være en undskyldning for mig selv, fordi jeg er overvægtig - og ikke kan ses på som værende dygtig.

Men det handler jo ikke kun om fremtoning, selvfølgelig kan en overvægtig eller nikotin-elskende læge være kompetent. Men det ændrer da ikke på at vedkommende vil virke mindre troværdig hvis det omhandler fedme eller rygning.
Det er da altid en fordel selv at praktisere det man prædiker, det er ikke ligefrem raketvidenskab at tabe sig eller holde op med at ryge.


Jeg er overhovedet ikke enig. Alle ved at der kan være problemer forbundet med overvægt og at der er det med rygning. Sidder man som patient og tager lægens vurdering mindre alvorligt fordi denne selv er tyk eller ryger, er man umoden og opfører sig barnligt med sin "Hvorfor må du når jeg ikke må?!" og "Hvad med dig selv!!?"-agtige tilgang.

Det er latterligt og ansvarsfralæggende. Lægen har ikke mindre ret og ens egen sundhed bliver ikke bedre af hvad der foregår i en andens krop.
14
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaScrooge » 27. jun 2018, 10:05

Pølsemix skrev:
No1 skrev:
En overvægtig læge ville kunne sympatisere med udfordringen i forhold til at tabe vægt, men samtidigt rådgive patienten til at tabe sig op til en større operation. Det har intet med troværdighed at gøre.

Nej, det er super nemt. Man holder bare op. ;)

Det har da alt med troværdighed at gøre, når nu lægen ikke selv har rygrad nok til at efterleve det som vedkommende prædiker.


Så må du jo bare have mere rygrad på dit eget helbreds vegne.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 27. jun 2018, 10:26

LaScrooge skrev:Jeg er overhovedet ikke enig. Alle ved at der kan være problemer forbundet med overvægt og at der er det med rygning. Sidder man som patient og tager lægens vurdering mindre alvorligt fordi denne selv er tyk eller ryger, er man umoden og opfører sig barnligt med sin "Hvorfor må du når jeg ikke må?!" og "Hvad med dig selv!!?"-agtige tilgang.

Det er latterligt og ansvarsfralæggende. Lægen har ikke mindre ret og ens egen sundhed bliver ikke bedre af hvad der foregår i en andens krop.

Igen det handler om troværdighed, helt grundlæggende er der en kløft imellem at prædike noget og så ikke selv at kunne efterleve det selv. Jeg har netop ikke udtalt mig om kompetence, men om troværdighed. Det er da et sundt tegn at forholde sig kritisk til en kilde, når nu informationen derfra divergerer ift. den måde som vedkommende præsenterer sig selv på.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 27. jun 2018, 10:27

LaScrooge skrev:Så må du jo bare have mere rygrad på dit eget helbreds vegne.

Hvor har jeg påstået det modsatte, og hvad har det med emnet at gøre?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LadyFox » 27. jun 2018, 10:31

Persnikedy skrev:Da min bror var 1 år fik han konstateret leukæmi, det gav selvfølgelig en masse indlæggelser mm. Min mor siger at (i hvert fald dengang i 80erne) så var det børnecancer afdeling med flest rygende sygeplejesker og læger. De var simpelthen nød til at distancer sig fra kræftrisikoerne for at kunne gøre deres arbejde med så små børn med så slem en sygdom.

Jeg ser ikke ned på en læge som ryger, de kan have deres grunde til ikke at have været stoppet.

En overvægtig diatist som fortæller mig at jeg "bare skal" ville få mig til at løfte øjnbryene, men en overvægtig diatist som selv kæmper med vægten ville ikke.

For mige r det hele attituden der kan irritere


Enhver sundhedsfaglig person der fortalte mig at jeg "bare skal" ville få mig til at rynke på øjenbrynene, fordi der ville der da være snak om manglene kompetencer, da den tilgang ikke er særlig anerkendene. Anerkendelse af det menneske man sidder overfor er vel nærmest det vigtigste hvis man vil motivere nogen til noget som helst.
8
...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf LaScrooge » 27. jun 2018, 11:14

Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Jeg er overhovedet ikke enig. Alle ved at der kan være problemer forbundet med overvægt og at der er det med rygning. Sidder man som patient og tager lægens vurdering mindre alvorligt fordi denne selv er tyk eller ryger, er man umoden og opfører sig barnligt med sin "Hvorfor må du når jeg ikke må?!" og "Hvad med dig selv!!?"-agtige tilgang.

Det er latterligt og ansvarsfralæggende. Lægen har ikke mindre ret og ens egen sundhed bliver ikke bedre af hvad der foregår i en andens krop.

Igen det handler om troværdighed, helt grundlæggende er der en kløft imellem at prædike noget og så ikke selv at kunne efterleve det selv. Jeg har netop ikke udtalt mig om kompetence, men om troværdighed. Det er da et sundt tegn at forholde sig kritisk til en kilde, når nu informationen derfra divergerer ift. den måde som vedkommende præsenterer sig selv på.


Lægen prædiker ikke og er ikke kilden. Lægen formidler viden om krop, sundhed og sygdom, ligesom han eller hun formidler de fund, eventuelle undersøgelser lavet på dig viser. Hvis du vælger - og ja, her er der tale om et aktivt valg - at sidde det overhørigt pga lægens udseende, så er det dig selv det går ud over. Tough titty når det er dig, der måske ender med diabetes eller KOL. Det er stjernedumt.
9
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 27. jun 2018, 11:32

LaScrooge skrev:Lægen prædiker ikke og er ikke kilden. Lægen formidler viden om krop, sundhed og sygdom, ligesom han eller hun formidler de fund, eventuelle undersøgelser lavet på dig viser. Hvis du vælger - og ja, her er der tale om et aktivt valg - at sidde det overhørigt pga lægens udseende, så er det dig selv det går ud over. Tough titty når det er dig, der måske ender med diabetes eller KOL. Det er stjernedumt.

Du forholder dig jo ikke til hvad jeg skriver, og selv om du prøver at gøre det til et spørgsmål om semantik så ændrer det ikke på at det handler om troværdighed. Hvis den viden en læge videreformidler står i skærende kontrast til lægens udseende, så påvirker det selvfølgelig troværdigheden.
Alle dine forudsætninger som du ikke har belæg for, står for din egen regning. Selvom troværdigheden er mindre vil man da selvfølgelig ikke ignorere lægens viden og evt. resultater fra undersøgelser. Den overfortolkning er ikke rationel.
3
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Tilly » 27. jun 2018, 11:43

Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Lægen prædiker ikke og er ikke kilden. Lægen formidler viden om krop, sundhed og sygdom, ligesom han eller hun formidler de fund, eventuelle undersøgelser lavet på dig viser. Hvis du vælger - og ja, her er der tale om et aktivt valg - at sidde det overhørigt pga lægens udseende, så er det dig selv det går ud over. Tough titty når det er dig, der måske ender med diabetes eller KOL. Det er stjernedumt.

Du forholder dig jo ikke til hvad jeg skriver, og selv om du prøver at gøre det til et spørgsmål om semantik så ændrer det ikke på at det handler om troværdighed. Hvis den viden en læge videreformidler står i skærende kontrast til lægens udseende, så påvirker det selvfølgelig troværdigheden.
Alle dine forudsætninger som du ikke har belæg for, står for din egen regning. Selvom troværdigheden er mindre vil man da selvfølgelig ikke ignorere lægens viden og evt. resultater fra undersøgelser. Den overfortolkning er ikke rationel.

Men her er jo bare tale om din personlige holdning. Du kan ikke lave en generel betragning udfra hvad du mener. Jeg tænker at det fremgår ret tydeligt her i tråden, at ikke alle mener at det vil påvirke en læges troværdighed om h*n er overvægtig eller ryger.
3
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf BlueBunny » 27. jun 2018, 11:46

Tilly skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Lægen prædiker ikke og er ikke kilden. Lægen formidler viden om krop, sundhed og sygdom, ligesom han eller hun formidler de fund, eventuelle undersøgelser lavet på dig viser. Hvis du vælger - og ja, her er der tale om et aktivt valg - at sidde det overhørigt pga lægens udseende, så er det dig selv det går ud over. Tough titty når det er dig, der måske ender med diabetes eller KOL. Det er stjernedumt.

Du forholder dig jo ikke til hvad jeg skriver, og selv om du prøver at gøre det til et spørgsmål om semantik så ændrer det ikke på at det handler om troværdighed. Hvis den viden en læge videreformidler står i skærende kontrast til lægens udseende, så påvirker det selvfølgelig troværdigheden.
Alle dine forudsætninger som du ikke har belæg for, står for din egen regning. Selvom troværdigheden er mindre vil man da selvfølgelig ikke ignorere lægens viden og evt. resultater fra undersøgelser. Den overfortolkning er ikke rationel.

Men her er jo bare tale om din personlige holdning. Du kan ikke lave en generel betragning udfra hvad du mener. Jeg tænker at det fremgår ret tydeligt her i tråden, at ikke alle mener at det vil påvirke en læges troværdighed om h*n er overvægtig eller ryger.

Nogen er også enige - mig feks
Jeg synes heller ikke man kan prædike rygestop hvis man ikke selv ønsker at stoppe. Jeg tænker i hvertfald det vil være mindre effektivt end en som selv lever det de anbefaler andre
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Tilly » 27. jun 2018, 11:55

BlueBunny skrev:
Tilly skrev:
Pølsemix skrev:
LaScrooge skrev:Lægen prædiker ikke og er ikke kilden. Lægen formidler viden om krop, sundhed og sygdom, ligesom han eller hun formidler de fund, eventuelle undersøgelser lavet på dig viser. Hvis du vælger - og ja, her er der tale om et aktivt valg - at sidde det overhørigt pga lægens udseende, så er det dig selv det går ud over. Tough titty når det er dig, der måske ender med diabetes eller KOL. Det er stjernedumt.

Du forholder dig jo ikke til hvad jeg skriver, og selv om du prøver at gøre det til et spørgsmål om semantik så ændrer det ikke på at det handler om troværdighed. Hvis den viden en læge videreformidler står i skærende kontrast til lægens udseende, så påvirker det selvfølgelig troværdigheden.
Alle dine forudsætninger som du ikke har belæg for, står for din egen regning. Selvom troværdigheden er mindre vil man da selvfølgelig ikke ignorere lægens viden og evt. resultater fra undersøgelser. Den overfortolkning er ikke rationel.

Men her er jo bare tale om din personlige holdning. Du kan ikke lave en generel betragning udfra hvad du mener. Jeg tænker at det fremgår ret tydeligt her i tråden, at ikke alle mener at det vil påvirke en læges troværdighed om h*n er overvægtig eller ryger.

Nogen er også enige - mig feks
Jeg synes heller ikke man kan prædike rygestop hvis man ikke selv ønsker at stoppe. Jeg tænker i hvertfald det vil være mindre effektivt end en som selv lever det de anbefaler andre

Det falder jo egentlig også i tråd med det jeg skrev? Man kan ikke lave en generel betragtning. Nogle vil have den holdning som du har, og andre har en anden.

Hvor tit ved man i øvrigt om ens læge ryger? :gruble: I øvrigt tror jeg at de færreste læger prædiker, jeg tænker at de rådgiver. Og så er det jo ens eget valg om man vil følge den rådgivning.
Senest rettet af Tilly 27. jun 2018, 12:00, rettet i alt 1 gang.
5
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Pølsemix » 27. jun 2018, 11:55

Tilly skrev:Men her er jo bare tale om din personlige holdning. Du kan ikke lave en generel betragning udfra hvad du mener. Jeg tænker at det fremgår ret tydeligt her i tråden, at ikke alle mener at det vil påvirke en læges troværdighed om h*n er overvægtig eller ryger.

Jeg er enig i at det til dels er en subjektivt holdning i hvor stor troværdigheden er for en overvægtig læge som skal tale med en patient om slankure, men det er tilgengæld også et objektivt faktum at der er en divergens i det billede.

Ligesom hvis en deltager fra luksusfælden skulle rådgive om privatøkonomi o.lign.
1
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Danseprinsesse » 27. jun 2018, 11:59

En læge "prædiker" jo ikke bare alle mulige personlige holdninger. De videreformidler nogle ting, som de skal informere om på baggrund af beslutninger truffet på et overordnet plan.

Jeg har arbejdet på en afdeling, hvor lægerne uofficielt opfordrede patienterne til at vente med rygestop til efter en bestemt type operation, fordi overlevelsen blandt rygerne var højere. Men det var jo stik imod, hvad retningslinjerne siger.

Jeg sidder da også dagen lang i mit job og informerer om og handler på ting, som efter min personlige holdning er forkerte. Men jeg gør det, fordi det er mit arbejde at følge de regler.
9
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5068
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9826

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Tilly » 27. jun 2018, 12:00

Pølsemix skrev:Jeg er enig i at det til dels er en subjektivt holdning i hvor stor troværdigheden er for en overvægtig læge som skal tale med en patient om slankure, men det er tilgengæld også et objektivt faktum at der er en divergens i det billede.

Ligesom hvis en deltager fra luksusfælden skulle rådgive om privatøkonomi o.lign.

Men det er jo i virkeligheden ret komplekst. For en overvægtig person der motioner meget, kan godt være sundere end en person der er normalvægtig og aldrig motionerer.

Så det at dømme en person på hvad man subjektiv observerer, er måske ikke verdens bedste strategi. Og derfor er jeg ikke enig i din ide om det er et objektivt faktum at der en divergens.
2

Tilbage til "Generelt"