Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf kidkomb » 19. dec 2015, 23:47

Persnikedy skrev:
kidkomb skrev:Hilfe!
Jeg har lige bagt en kage. Eller det er nogle timer siden nu.
Sådan en hasselnødderig brownie-agtig een. Den er goood :love:
Den har stået og kølet af og sat sig, så den er helt rigtig brownie-agtig, men stadig sprød på toppen.
Så:
Hvordan skal jeg opbevare kræet indtil den skal spises imorgen aften??
På køkkenbordet, som nu, men med stram sølvpapir om (tesen er at den beholder konsistensen og sprødheden)
Skal jeg komme den i køleskabet i noget tætsluttende?
Eller hur?

Jeg er virkelig dårlig til, at bage. De 3 første gange jeg bagte denne kage var den helt rå i midten. Som i helt rå, uforfalsket skøn kagedej :deer: Men det var jo ikke ligesom det, der var meningen.
Så nu hvor jeg har fremtryllet det perfekte eksemplar, så skal den død og pine var lige så perfekt imorgen!



Jeg ville lade den stå på køkkenbordet pakket ind, det gør jeg altid med mine kager og der har aldrig været noget at klage over. Kager har for det meste ikke godt af for kolde temperature med mindre der fx er en ostecreme ovenpå som ikke kan klare at stå i alm køkkentemperature

Præcis, hvad jeg tænkte. Du er min kage-heltinde :love: Tak! :kys:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. dec 2015, 23:59

Jeg sætter gerne min indpakkede kage tilbage i ovnen, når begge er kølet af, så kagen kan stå lufttæt.
3
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf kidkomb » 20. dec 2015, 01:22

DetSorteCirkus skrev:Jeg sætter gerne min indpakkede kage tilbage i ovnen, når begge er kølet af, så kagen kan stå lufttæt.

Årh, det var smart! Det gør jeg næste gang :banan:
-Jeg gider ikke så op for at gøre det nu :blush:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Badesandalen » 21. dec 2015, 11:14

Jeg har et spørgsmål vedr. hjemmelavet dressing; hvad kan man putte i i stedet for eddike? Der skal allerede olivenolie i, så det kan jeg ikke bare bruge.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 21. dec 2015, 11:41

Badesandalen skrev:Jeg har et spørgsmål vedr. hjemmelavet dressing; hvad kan man putte i i stedet for eddike? Der skal allerede olivenolie i, så det kan jeg ikke bare bruge.

Det kommer da an på både salaten og dressingen (der findes jo både creme fraiche/yoghurt baserede, olie/edike baserede osv ;) :D

Men går ud fra at det er en vinaigrette-agtig ting du laver? Du skal have en form for syre, hvis du ikke har en eddike - så i det tilfælde ville jeg bruge citronsaft.

2 dele olivenoilie til 1 del citronsaft og så krydre med salt og peber. Du kan også komme lidt sennep og/eller honning i, hvis det passer til salaten.
2
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Badesandalen » 21. dec 2015, 11:56

HappyPaww skrev:
Badesandalen skrev:Jeg har et spørgsmål vedr. hjemmelavet dressing; hvad kan man putte i i stedet for eddike? Der skal allerede olivenolie i, så det kan jeg ikke bare bruge.

Det kommer da an på både salaten og dressingen (der findes jo både creme fraiche/yoghurt baserede, olie/edike baserede osv ;) :D

Men går ud fra at det er en vinaigrette-agtig ting du laver? Du skal have en form for syre, hvis du ikke har en eddike - så i det tilfælde ville jeg bruge citronsaft.

2 dele olivenoilie til 1 del citronsaft og så krydre med salt og peber. Du kan også komme lidt sennep og/eller honning i, hvis det passer til salaten.


Ugh, selvfølgelig da. Så er det vist tydeligt hvor meget jeg ved om mad. :blush:
Det er en spidskålsalat med æbler og mandler. Citronsaft er perfekt, jeg elsker citroner. Mange tak! :worship:
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 21. dec 2015, 12:13

Badesandalen skrev:
HappyPaww skrev:
Badesandalen skrev:Jeg har et spørgsmål vedr. hjemmelavet dressing; hvad kan man putte i i stedet for eddike? Der skal allerede olivenolie i, så det kan jeg ikke bare bruge.

Det kommer da an på både salaten og dressingen (der findes jo både creme fraiche/yoghurt baserede, olie/edike baserede osv ;) :D

Men går ud fra at det er en vinaigrette-agtig ting du laver? Du skal have en form for syre, hvis du ikke har en eddike - så i det tilfælde ville jeg bruge citronsaft.

2 dele olivenoilie til 1 del citronsaft og så krydre med salt og peber. Du kan også komme lidt sennep og/eller honning i, hvis det passer til salaten.


Ugh, selvfølgelig da. Så er det vist tydeligt hvor meget jeg ved om mad. :blush:
Det er en spidskålsalat med æbler og mandler. Citronsaft er perfekt, jeg elsker citroner. Mange tak! :worship:


Ja, jeg tror Citronen vil passe godt til spidskålssalaten. Og kom gerne en smule flydende honning i - det giver et godt modspil :)
2
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 31. dec 2015, 07:26

Tog en svinemørbrad op ad fryseren tirsdag aften for at tø op til aftensmad til onsdag (vil skære i tynde slices til en Panang karry med kokosmælk). Men vi havde fået stor og sen frokost i går, så fik den aldrig lavet - og i dag skal vi jo have noget andet.

Karryen vil være god tømmermændsmad, men kan jeg lade kødet ligge råt i køleskabet til fredag, eller er det bedre at jeg laver retten her i dag og så lader stå på køl til i morgen i stedet for?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 31. dec 2015, 07:31

HappyPaww skrev:Tog en svinemørbrad op ad fryseren tirsdag aften for at tø op til aftensmad til onsdag (vil skære i tynde slices til en Panang karry med kokosmælk). Men vi havde fået stor og sen frokost i går, så fik den aldrig lavet - og i dag skal vi jo have noget andet.

Karryen vil være god tømmermændsmad, men kan jeg lade kødet ligge råt i køleskabet til fredag, eller er det bedre at jeg laver retten her i dag og så lader stå på køl til i morgen i stedet for?


Jeg ville lave den, og så sætte på køl, så får karryretten også tid til at trække, det bliver den bare bedre af.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Tricolette » 4. jan 2016, 12:07

Vi har en større mængde overskydende rød- og hvidvin fra nytårsaften.

Rødvin er der en hel flaske med skrueprop (som jo har været af og sat på igen)
Hvidvin er der lidt over 2 x ½ flaske tilbage (2 forskellige slags, begge også med skruelåg)

Men hvad skal jeg gøre ved det, og hvor længe kan det holde sig? :gruble:
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19074

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 13. jan 2016, 14:18

Jeg tænker at lave brændende kærlighed i aften og har taget en pakke stegeflæsk ud af fryseren. Problemet er at der er 500 g i og så meget spiser jeg jo ikke. Så hvad gør jeg med resten?

Hvis jeg steger det og fryser det ned, er det så stadig sprødt når jeg tør det op igen? Eller hvis jeg steger det og lægger det på køl, er det så sprødt de næste par dage? Eller er det bedre at lade det ligge råt i køleskabet og så stege det i de kommende dage? Og hvor længe kan det i så fald tåle at ligge i køleren, når først pakken er åbnet?

Nogen erfaringer?
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14789
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24883

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 13. jan 2016, 14:41

Er der nogen, der kan anbefale en god musserende vin at drikke til Afternoon Tea? Gerne en, der kan købes i et almindeligt supermarked (ikke Irma, da jeg bor i Jylland), og det behøver ikke at være en ægte champagne, da jeg ikke tror, at mine gæster er kendere nok til at sætte pris på det. Jeg drikker ikke selv alkohol og ved derfor intet om det, så det må gerne være en helt konkret anbefaling.

Måske har vores alvidende vin-orakel nogle input?
Wizzze skrev:Tag
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2016, 16:49

sigge skrev:Er der nogen, der kan anbefale en god musserende vin at drikke til Afternoon Tea? Gerne en, der kan købes i et almindeligt supermarked (ikke Irma, da jeg bor i Jylland), og det behøver ikke at være en ægte champagne, da jeg ikke tror, at mine gæster er kendere nok til at sætte pris på det. Jeg drikker ikke selv alkohol og ved derfor intet om det, så det må gerne være en helt konkret anbefaling.

Måske har vores alvidende vin-orakel nogle input?
Wizzze skrev:Tag


Hvad serverer du til afternoon tea? sandwiches, scones og kage??

En Asti, er udemærket til Afternoon Tea, Rema har en god en til 35-40kr.

Skal det være lidt mere specielt, så en Brachetto, som er en "rød Asti" meget frisk og boblende hindbær/jordbær brus.
Coop havde denne på tilbud til nytår, måske har de stadig nogen tilbage ude i butikkerne :gruble:

Billede

Er asti/brachetto lidt for sødt, så ville jeg gå efter den her: Beringer White Zinfandel
Billede
Der på trods af navnet ikke er hvid, men lyserød, det er meget tæt op af en lyserød Champagne, men koster ca. 1/4del. Kan som regel findes i Meny omkring 70-80kr.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14789
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24883

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 14. jan 2016, 07:47

Wizzze skrev:
sigge skrev:Er der nogen, der kan anbefale en god musserende vin at drikke til Afternoon Tea? Gerne en, der kan købes i et almindeligt supermarked (ikke Irma, da jeg bor i Jylland), og det behøver ikke at være en ægte champagne, da jeg ikke tror, at mine gæster er kendere nok til at sætte pris på det. Jeg drikker ikke selv alkohol og ved derfor intet om det, så det må gerne være en helt konkret anbefaling.

Måske har vores alvidende vin-orakel nogle input?
Wizzze skrev:Tag


Hvad serverer du til afternoon tea? sandwiches, scones og kage??

En Asti, er udemærket til Afternoon Tea, Rema har en god en til 35-40kr.

Skal det være lidt mere specielt, så en Brachetto, som er en "rød Asti" meget frisk og boblende hindbær/jordbær brus.
Coop havde denne på tilbud til nytår, måske har de stadig nogen tilbage ude i butikkerne :gruble:

Billede

Er asti/brachetto lidt for sødt, så ville jeg gå efter den her: Beringer White Zinfandel
Billede
Der på trods af navnet ikke er hvid, men lyserød, det er meget tæt op af en lyserød Champagne, men koster ca. 1/4del. Kan som regel findes i Meny omkring 70-80kr.


Du er en guttermand, Wizzze, jeg vidste bare, man kunne regne med dig. :worship: Og ja, det er en traditionel afternoon tea med finger sandwiches, scones og kage. Lyserøde bobler vil være helt perfekt, da der kun kommer "damer".
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 18. jan 2016, 16:52

Jeg lavede tzatziki i fredags eller lørdags, kan det mon holde sig til i morgen?

Der er græsk yoghurt, drænet agurk og hvidløg i.

Edit: Holdbarheden på det græske yoghurt er ikke overskreddet, så vidt jeg husker.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Mad og drikke"