Dreng og LEGO friends

Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Dreng og LEGO friends

Indlægaf Mus84 » 20. dec 2015, 06:14

Jeg har en dreng på 3,5.

Han er en sød dreng der er god til at nusse med legetøj og elsker rollelege.

Hans bedste venner i børnehaven er piger fra årgangen over.

Det er lidt sårbart at han knytter sig mest til de ældre da han så på et tidspunkt bliver "efterladt" når de skal videre i skole.

Børnehaven og vi prøver at hjælpe ham til at skabe relationer til hans jævnaldrende og også gerne nogle drenge. Drengene leger bare en noget anden type lege end den han synes er sjovest.

Min dreng elsker LEGO og har leget meget med kusinernes LEGO friends. Det er velkendte ting og muligt med rolleleg.

Han har fået er par æsker det seneste halve år og elsker at lege med det.

Han ønsker sig et stort LEGO friends hus og det har vi købt til ham i julegave.

Men han elsker også at lege med biler og hans LEGO brandstation.

Fik en snak med min mand om det, og han synes at nu er det nok LEGO friends og at vi måske kommer til at "skade" hans muligheder for drengeleg i børnehaven ved at han får "pigelegetøj". Dybest set synes jeg alle skal lege med det de helst vil.

Nu er jeg sådan i tvivl. Han skal da have det han synes er sjovest, og jeg synes da det er sjovere at lege hverdagssituationer fremfor ildebrand. Men er det så i virkeligheden mig der dikterer hvad han skal synes er sjovt?

Hvad tænker I om pige- og drengelegetøj?

I virkeligheden vil jeg bare gerne beskytte ham. Ham er en følsom dreng og jeg er så bange for at han ikke får tætte venner og at han bliver drillet.

Vi forældre er begge introverte og han ligner nok os en del.

Lige nu har jeg lyst til at købe "drenge"-LEGO til ham i stedet for :(

Nu fik I en masse tanker. Beklager hvis det er for rodet. Bare spørg hvis I er i tvivl.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Urtekussen » 20. dec 2015, 06:34

Jeg tror ikke på at der findes drenge- og pigelegetøj.

Så jeg ville købe det, barnet ønsker sig.
7
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Mus84 » 20. dec 2015, 07:15

Tak for tanker.
Er tilsyneladende ved at skabe et problem selv ;-)
Han får selvfølgelig det hus der allerede er købt.
Dem der har fået at vide hvad han skal have har grinet lidt, og det har nok prikket ekstra meget til min usikkerhed og skabt tvivl.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. dec 2015, 07:44

Allerførst synes jeg, at det er godt, at I reflekterer over, hvorfor I pludselig tøver overfor "pigelegetøjet" i stedet for bare at løbe ud og købe noget andet end det, jeres barn ønsker sig.
Det er let nok at slå fast, at legetøj ikke er kønsbestemt (ikke ment som kritik af de to andre indlæg, som jeg er enig i!); det ændrer bare ikke ved, at produkterne kommercielt set er tænkt sådan og bliver promoveret derefter, og at et børneliv, især den institutionaliserede del, stadig er fyldt med kønsstereotyper, -markører og -roller, og at det derfor bliver bemærket, når nogen falder "udenfor".

På den anden side er det vigtigt at gøre sig klart, at meget er sket, siden I/vi var børn, og at det i dag er muligt at forvente, at ens barns forskellighed bliver respekteret, støttet og udviklet, hvilket dog først og fremmest kræver, at man selv helhjertet går ind for det og erkender, at noget, der er anderledes, ikke samtidig behøver at være negativt.
Med andre ord må I starte med at finde ud af, hvorfor det, som jeg forstår det, er vigtigt for jer, at jeres søn bliver mere traditionelt "drenget", og hvad det er for en fremtid, I hver især ser for jer som konsekvensen af, at han lige nu foretrækker at lege med piger og har andre interesser end de fleste drenge i børnehaven. Det er vigtigt, at I er helt ærlige og også får de tanker på bordet, som I måske finder ubehagelige og forbudte. Fx. er der stadig forældre, der, omend måske ubevidst, kobler børns valg af lege og legetøj sammen med den senere dannelse af deres seksualitet, eller som, gået på klingen, erkender, at traditionelt maskuline gøremål for dem rangerer højere end de traditionelt feminine.
Det kan også være, at I er begyndt at spekulere over, hvad de næste julegaveønsker mon kan blive - kjoler, plastikdiademer, fevinger?
Og hvordan vil det evt. føles for jer?

Baseret på egne og andres erfaringer med ikke at passe ind i kønsstereotyperne vil jeg sige, at det værste, I som forældre kan gøre, er at være overfladiske. Det er forvirrende og frustrerende først at opleve rummelighed fra sin mor og far for siden at få et rap over fingrene, når en eller anden usynlig grænse en dag overskrides. Her spiller den velkendte Not In My Backyard-tankegang ofte en rolle. Det er let nok at være tolerant på andres vegne, sværere når det anderledes foregår i ens egen familie.
Personligt mener jeg, at man som forælder har pligt til at støtte sit barns udvikling, så længe den i sig selv ikke er skadelig, men det kan sagtens være, at det sommetider vil kræve en masse tanker og usikkerhed, og at man vil have brug for eller i hvert fald glæde af sparring udefra, og det er virkelig en ærlig sag.

Som jeg oplever det, bliver der i disse år sagt mange store ord om ligestilling, frit valg af kønsidentitet og borgerrettigheder til minoritetsgrupper, uden at der nødvendigvis sker det store på hverdagsplan, hvor ikke mindst sproget er med til at reproducere gamle magtforhold mellem det (igen, traditionelt set) feminine og maskuline.
Set i det lys er der intet underligt i, at I er lidt rundt på gulvet over det her.
7
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Mus84 » 20. dec 2015, 08:21

Tak for svar. Læser dem og tænker. Er på vej ud af døren, men svarer rigtigt i aften.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Mus84 » 20. dec 2015, 15:50

@detsortecirkus Du er en klog kvinde. Tak for dit lange og omhyggelige svar. Dejligt du har taget dig tid til at skrive det.

En masse kloge overvejelser. Jeg har tænkt over hvad du har skrevet.

Vil starte med at slå fast, at jeg synes min dreng er perfekt som han er (udover treårs-hysteri) og jeg vil ikke ændre ham. Har tænkt over om jeg ønsker at gøre ham mere "drenget", og det tror jeg egentlig ikke. Synes vi er gode til at rumme hans bløde sider. Han har da både dukke, dukkeseng osv (han gider det nu kun hvis lillesøster leger med det). Vi laver meget krea med tegne, male, klippe efter hans ønske. Udseendemæssigt er han bestemt drenget, han vælger "sejt" tøj med vilde dyr og superhelte når han selv skal bestemme. Han har fri adgang til prinsessetøj i børnehaven, men det interesserer ham ikke (udover en periode i vuggestuen da alle drengene gik med tylskørt).

Min frygt er på ingen måde at han udvikler sig i en feminin retning, han må være som han er for min skyld, også som voksen (også sexuelt, ikke at jeg tror det er hans legetøjsvalg der afgør det :lol: ) Synes bare børn (og desværre også en del voksne) kan være ubarmhjertige, og har nok tænkt at det er synd hvis han skiller sig meget ud og derved får svært ved at få venner. Men denne tråd har fået mig til at reflektere over at det allerbedste jeg kan gøre for ham er bare at give ham selvværd nok til, at han hviler i sig selv og ved at han er skøn lige som han er.

Begge forældre arbejder inden for et fagområde som nok vægtes lidt feminint, og der bliver da også joker med en overvægt af bøsser på studiet. Så synes bestemt ikke at vi vægter de maskuline dyder højest. Men det er nogle rigtige gode overvejelser at komme med. Og jeg har da også tænkt over det længe for at se om du måske har ret.

Det jeg synes er lidt ærgerligt ved LEGO friends er at der ikke er drengefigurer, ville synes det var rigtigt fint med et univers hvor begge køn er repræsenteret (der er da kvindelige legobrandmænd med til hans brandstation). Synes måske det bliver meget stereotypt med kvinder i bestemte funktioner (frisør, dyrelæge, skolelærer), gad godt det afspejlede samfundet mere.

Håber jeg har fået det hele med :) Har i hvert fald fået tænkt en masse. Vores dreng får sit legohus og jeg vil bare glædes over min søde, kærlige dreng.
4
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Mus84 » 20. dec 2015, 17:09

adagio skrev:
Mus84 skrev:Min frygt er på ingen måde at han udvikler sig i en feminin retning, han må være som han er for min skyld, også som voksen (også sexuelt, ikke at jeg tror det er hans legetøjsvalg der afgør det :lol: ) Synes bare børn (og desværre også en del voksne) kan være ubarmhjertige, og har nok tænkt at det er synd hvis han skiller sig meget ud og derved får svært ved at få venner. Men denne tråd har fået mig til at reflektere over at det allerbedste jeg kan gøre for ham er bare at give ham selvværd nok til, at han hviler i sig selv og ved at han er skøn lige som han er.


Det at hvile så meget i sig selv at man er ligeglad med andres hån og mobberi tror jeg kræver modenhed som børn sjældent/aldrig har, og hvis han fortsætter med at være "anderledes", bliver han sikkert mobbet senere hen, det er de anderledes' lod i livet. Jeg tror det bedste du kan gøre er at være den der altid synes han er perfekt som han er, alt det pis verden smider efter ham, må han selv kæmpe sig igennem.


Det har du måske ret i, men har besluttet ikke at tage sorgerne på forskud. Lige nu har han nogle søde veninder i børnehaven. Til samtaler har vi altid fået at vide at han er vellidt. Og mere speciel er han altså heller ikke. Han er bare ikke en typisk "vild dreng"
Jeg vil gøre mit til at han bliver accepteret som han er. Han skal i hvert fald ikke kæmpe alene hvis det bliver aktuelt.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Mus84 » 21. dec 2015, 05:47

Allmost_Famous skrev:Som mor til en 9-årig dreng med langt hår, kan jeg vist godt snakke med i den her tråd :lol: Han vil dog ikke røre Lego friends med en ildtang :stoned:

Personligt synes jeg, det er komplet vanvid, at så mange voksne i så høj grad tænker på legetøj som værende drenge- eller pigelegetøj. Vi burde være bedre til at lade ungerne lege med det, de har lyst til. Et barn bør ikke begrænses til at lege med ting fra den lyserøde eller blå afdeling.

Køb de ting, knægten kan lide at lege med. Sig fra når nogen prøver at trække kønsmønstre ned over hovedet på ham. Lad ham udvikle sine lege. Når han så når en alder, hvor han selv begynder at blive opmærksom på det, kan I snakke med ham om det. Min knægt vil gerne have langt hår, og det er der altså ikke nogen, der skal fortælle ham, er forkert. Det kan desværre ikke undgås, men så er min fornemste opgave at fortælle ham, at han ikke skal have kort hår for at please andre. Samtidig skal han heller ikke være en reklamesøjle for mine overbevisninger, og hvis han på et tidspunkt ikke orker flere kommentarer om det lange hår, vil jeg ikke forhindre ham i at blive klippet. Men jeg håber, at jeg kan give ham nok med i rygsækken til, at han er i stand til at mærke efter hvad der er rigtigt for ham.


Dejligt at høre om dine oplevelser. Tak.

Vil tage dine råd til mig.

I dag var vi hjemme hos et par lidt ældre piger. Min dreng ville gerne lave puslespil, men det skulle være til drenge (=han ville ikke lave dem med prinsesser osv), så han er nok allerede bevidst om den drenge-pige-opdeling der er skabt i legetøjsverdenen, han har så bare ikke koblet det med LEGO friends :lol:
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf MissDitte » 21. dec 2015, 07:53

Jeg har en datter der altid har holdt mere af "drenge"ting end "pige"ting. Hun vil hellere have star wars end lego friends, og har våben, spiderman, fodbold-ting og absolut ingen kjoler. Det er der ingen der ser skævt til - hun er bare en "sej tøs".
Hvor er det egentlig urimeligt, at det skal være "forkert" når det går den anden vej.
Jeg er selvfølgelig enig med de andre i, at din søn skal lege med det han synes er sjovt.
Og hold fast i, at han er vellidt og har børn at lege med og ikke selv har et problem :)
3
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Mus84 » 21. dec 2015, 08:06

MissDitte skrev:Jeg har en datter der altid har holdt mere af "drenge"ting end "pige"ting. Hun vil hellere have star wars end lego friends, og har våben, spiderman, fodbold-ting og absolut ingen kjoler. Det er der ingen der ser skævt til - hun er bare en "sej tøs".
Hvor er det egentlig urimeligt, at det skal være "forkert" når det går den anden vej.
Jeg er selvfølgelig enig med de andre i, at din søn skal lege med det han synes er sjovt.
Og hold fast i, at han er vellidt og har børn at lege med og ikke selv har et problem :)


Det er netop det. Piger er bare seje, mens drenge nemt bliver stemplet som mindre værd. Og det er bare rigtig synd.
Han er heldigvis en skøn unge.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. dec 2015, 08:19

Mus84 skrev:Det jeg synes er lidt ærgerligt ved LEGO friends er at der ikke er drengefigurer, ville synes det var rigtigt fint med et univers hvor begge køn er repræsenteret (der er da kvindelige legobrandmænd med til hans brandstation). Synes måske det bliver meget stereotypt med kvinder i bestemte funktioner (frisør, dyrelæge, skolelærer), gad godt det afspejlede samfundet mere.


Interessant pointe, der viser hvorfor det ikke altid er nok selv at vedtage, at der ikke findes pige- og drengelegetøj, da det kan gøre en blind for de normer, som fabrikanten selv har tænkt ind i sit produkt.
Det er helt klassisk, at drenge og mænd ikke inkluderes i pige- og kvindeuniverser, mens det modsatte betragtes som progressivt. Efter min mening har det en hel del med heteronormative værdier at gøre. Den "feminine mand" associeres stadig med homoseksualitet, og en mand uden seksuel interesse i kvinder indtager en lavere position i det traditionelle hierarki, som mange stadig abonnerer på, og som dybest set rangerer mennesker og ting efter, hvad den heteroseksuelle mand generelt mener om og kan bruge dem til.

Det er ikke så underligt, når han har styret verden og familien i tusindvis af år, og selvfølgelig tager det tid at ændre, fordi meget er blevet til indgroede vaner, der praktiseres ubevidst, men undervejs er det ret sundt at være opmærksom på, synes jeg.
5
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Urtekussen » 25. dec 2015, 21:48

Det var jeg slet ikke klar over med Lego friends - det er jo fjollet!

Mini er begyndt med at "rød er til piger".

Mit kloge modsvar (:-D) er
"Hvilken farve er McQueen?"
"Hvilken farve er Elsas kjole?"
5
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Dreng og LEGO friends

Indlægaf Mus84 » 26. dec 2015, 17:43

Urtekussen skrev:Det var jeg slet ikke klar over med Lego friends - det er jo fjollet!

Mini er begyndt med at "rød er til piger".

Mit kloge modsvar (:-D) er
"Hvilken farve er McQueen?"
"Hvilken farve er Elsas kjole?"


Det er nemlig fjollet :stoned:

Min dreng fik en chokoladejulemand og sagde: "det er en drengejulemand selvom den har lyserød mund" så han går også op i farver. At julemanden var helt klædt i rødt tog han sig dog ikke af.

Han blev i øvrigt meget glad for huset :love2: Han fik dog piratlego af noget familie og det har han faktisk leget mest med (og der er også en pigepirat med)
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"

Tilbage til "Børn"