Mærkelig menstruation...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2018, 17:26

Filipai skrev:C-vitaminer hjælper kroppen til at optage jern, så hvis du er fan af appelsinjuice , så få det købt med også :D


Det er så kedeligt, I know, men appelsin har faktisk ikke så meget C-vitamin ift andre kilder som rød peberfrugt, grønkål, broccoli, solbær og kiwi. Men klart, appelsinjuice smager bedre :D
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Filipai » 9. jul 2018, 18:32

FormerlyKnownAs skrev:
Filipai skrev:C-vitaminer hjælper kroppen til at optage jern, så hvis du er fan af appelsinjuice , så få det købt med også :D


Det er så kedeligt, I know, men appelsin har faktisk ikke så meget C-vitamin ift andre kilder som rød peberfrugt, grønkål, broccoli, solbær og kiwi. Men klart, appelsinjuice smager bedre :D


Men man kan indtage væsentligt mere af det hurtigere, jeg kan i hvert fald snildt indtage en liter på ingen tid af sådan friskpresset juice . Jeg vidste faktisk ikke at rød peberfrugt havde så meget, så måtte lige google, det er jo helt crazy.. Og der blev det tydeligt at jeg på ingen måde kan ernæring selvom jeg er fødevareingeniør :D (hvilket folk forventer, men som man ikke er trænet til :P )
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Sangius » 9. jul 2018, 18:39

Santa skrev:
Allmost_Famous skrev:Åh, en gigantisk rød bøf ville være lækkert!

Jeg citerer lige fra Klarlunds brevkasse i Politiken:

"Anæmi kan også skyldes mangel på folinsyre – ofte på grund af fejlernæring eller mangel på jern. Der findes store mængder af folsyre (den naturligt forekommende pendant til folinsyre) i bælgfrugter, grønne grøntsager og lever. Vigtige kilder er også brød og andre kornprodukter, mælk og ost samt frugt. Gode jernkilder er for eksempel indmad, kød, kornprodukter, grønne grøntsager, bælgfrugter og tørret frugt."

Så store bøffer er godkendt!!! :kram:


Der er forskel på anæmi grundet mangel på jern, og grundet mangel på folinsyre. Hvis du har anæmi pga for lidt jern vil de røde blodlegemer være meget små, og kan derfor ikke transportere særlig meget ilt.
Hvis du har anæmi grundet mangel på folinsyre vil de røde blodlegemer være forstørrede og færre i antal, og grundet deres størrelse vil de ikke kunne transportere den rette mængde ilt.
Størrelsen tjekkes som standard, og hun havde fået det at vide hvis det var noget andet end jernmangelanæmi. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2018, 18:43

Filipai skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Filipai skrev:C-vitaminer hjælper kroppen til at optage jern, så hvis du er fan af appelsinjuice , så få det købt med også :D


Det er så kedeligt, I know, men appelsin har faktisk ikke så meget C-vitamin ift andre kilder som rød peberfrugt, grønkål, broccoli, solbær og kiwi. Men klart, appelsinjuice smager bedre :D


Men man kan indtage væsentligt mere af det hurtigere, jeg kan i hvert fald snildt indtage en liter på ingen tid af sådan friskpresset juice . Jeg vidste faktisk ikke at rød peberfrugt havde så meget, så måtte lige google, det er jo helt crazy.. Og der blev det tydeligt at jeg på ingen måde kan ernæring selvom jeg er fødevareingeniør :D (hvilket folk forventer, men som man ikke er trænet til :P )


:lol: ja det er en markant forskel.

Indholdet af C af købe juice er desværre og lavt og ofte bliver der tilsat mere. Så man får ikke de der ca 50mg fra det med mindre det er helt friskpresset.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Filipai » 9. jul 2018, 18:46

FormerlyKnownAs skrev:Indholdet af C af købe juice er desværre og lavt og ofte bliver der tilsat mere. Så man får ikke de der ca 50mg fra det med mindre det er helt friskpresset.


Kan man ikke få i det fynske? I min Bilka og Føtex kan man købe fra sådan en maskine der friskpresser. Det er gåådt!
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf kidkomb » 9. jul 2018, 18:52

Er jeg den eneste der ville få markant mere c-vitamin hvis man gav mig kogt broccoli, røde peberfrugter og kiwi end hvis jeg fik friskpresset appelsinjuice?
Første scenarie er jo himmelsk. Det andet ret kedeligt efter et halvt glas :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Sangius » 9. jul 2018, 18:56

Joe and the Juice laver faktisk en ret lækker juice med rød peberfrugt og æble :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Fru.skruk » 9. jul 2018, 19:11

Ens blodprocent stiger ca. 0,5 på 1 portion blod. Så man kan nogenlunde regne sig frem til hvor meget ens blodprocent er efter 2 portioner, hvis man kender udgangspunktet.

Dejligt at din blødning er stoppet på hormoner. Så kan din blodprocent stige hurtigt, hvis du fortsætter med jern og alle de gode råd her i tråden. :kys:
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 9. jul 2018, 19:15

Sangius skrev:Joe and the Juice laver faktisk en ret lækker juice med rød peberfrugt og æble :D

Den må jeg prøve! Min veninde og jeg leder efter et alternativ til Baresso efter de begyndte at sælge noget værre pjask i stedet for iceblends, så jeg vil da hive hende med derind :gogo:
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2018, 19:18

Filipai skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Indholdet af C af købe juice er desværre og lavt og ofte bliver der tilsat mere. Så man får ikke de der ca 50mg fra det med mindre det er helt friskpresset.


Kan man ikke få i det fynske? I min Bilka og Føtex kan man købe fra sådan en maskine der friskpresser. Det er gåådt!


Jeg kommer temmelig sjældent på Fyn, så jeg skal ikke kunne sige det :P
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9549
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26699

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Santa » 9. jul 2018, 19:24

Sangius skrev:
Santa skrev:
Allmost_Famous skrev:Åh, en gigantisk rød bøf ville være lækkert!

Jeg citerer lige fra Klarlunds brevkasse i Politiken:

"Anæmi kan også skyldes mangel på folinsyre – ofte på grund af fejlernæring eller mangel på jern. Der findes store mængder af folsyre (den naturligt forekommende pendant til folinsyre) i bælgfrugter, grønne grøntsager og lever. Vigtige kilder er også brød og andre kornprodukter, mælk og ost samt frugt. Gode jernkilder er for eksempel indmad, kød, kornprodukter, grønne grøntsager, bælgfrugter og tørret frugt."

Så store bøffer er godkendt!!! :kram:


Der er forskel på anæmi grundet mangel på jern, og grundet mangel på folinsyre. Hvis du har anæmi pga for lidt jern vil de røde blodlegemer være meget små, og kan derfor ikke transportere særlig meget ilt.
Hvis du har anæmi grundet mangel på folinsyre vil de røde blodlegemer være forstørrede og færre i antal, og grundet deres størrelse vil de ikke kunne transportere den rette mængde ilt.
Størrelsen tjekkes som standard, og hun havde fået det at vide hvis det var noget andet end jernmangelanæmi. :)

Min pointe var udelukkende det om kød.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Sangius » 9. jul 2018, 20:03

Santa skrev:
Sangius skrev:
Santa skrev:
Allmost_Famous skrev:Åh, en gigantisk rød bøf ville være lækkert!

Jeg citerer lige fra Klarlunds brevkasse i Politiken:

"Anæmi kan også skyldes mangel på folinsyre – ofte på grund af fejlernæring eller mangel på jern. Der findes store mængder af folsyre (den naturligt forekommende pendant til folinsyre) i bælgfrugter, grønne grøntsager og lever. Vigtige kilder er også brød og andre kornprodukter, mælk og ost samt frugt. Gode jernkilder er for eksempel indmad, kød, kornprodukter, grønne grøntsager, bælgfrugter og tørret frugt."

Så store bøffer er godkendt!!! :kram:


Der er forskel på anæmi grundet mangel på jern, og grundet mangel på folinsyre. Hvis du har anæmi pga for lidt jern vil de røde blodlegemer være meget små, og kan derfor ikke transportere særlig meget ilt.
Hvis du har anæmi grundet mangel på folinsyre vil de røde blodlegemer være forstørrede og færre i antal, og grundet deres størrelse vil de ikke kunne transportere den rette mængde ilt.
Størrelsen tjekkes som standard, og hun havde fået det at vide hvis det var noget andet end jernmangelanæmi. :)

Min pointe var udelukkende det om kød.

Ja, sorry, jeg hæftede mig bare ved folinsyren og så nørdede jeg lidt derud af :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 10. jul 2018, 17:31

Sønnike kommer hjem i aften, og jeg glæder mig som et lille barn! Han har været skiftevis hos sin morfar og onkel i over en uge, her mens jeg har haft alt det her med læger og sygehus og så videre. Vi bor alle tæt på hinanden, så jeg har set ham masser af gange imens, men det er stadig noget andet at have ham hjemme.
Jeg håber, vi kan finde på noget sjovt at lave i morgen, noget som ikke kræver en masse af mig fysisk.
14
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 14. jul 2018, 07:27

3tegn skrev:Hvordan går det med dig?

Stille og roligt fremad. I går var jeg for første gang ude at vifte lidt med ørerne (bare en tur ud med sønnike om aftenen), og det gik fint. Jeg var møgtræt bagefter, men det var virkelig rart at lave noget, der bare minder en smule om ferie.

Det trækker en del i min lænd i dag, jeg har ligget og ømmet mig et par timer. Det er muligvis fordi min lovmoderslimhinde er ved at være godt fortykket, og jeg snart skal bløde en pokkers masse. Jeg er næsten færdig med kuren, så det ville passe meget godt.

Sønnike er taget med sin morfar på tur til i morgen eller mandag, så jeg kan lige samle lidt mere energi.
8
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 620

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf deliciouscookie » 16. jul 2018, 18:26

Interessant læsning omend en smule (redigeret væk af hensyn til den generalle opfattelse) i samme hug :gruble:

til minusserne:
Interessant læsning fordi det er nyt for mig, en smule klamt fordi det omhandler menstruation og dermed også grænseoverskridende i samme hug.

Jeg er ikke enig i at det ikke er fornuftigt at sige. I sagen natur er jeg heller ikke enig i at det er sjældent er tilfældet at jeg har noget fornuftigt at sige. Ofte er det der sige ikke fornuftigt uanset hvem der siger det.

Det er på ingen måde noget der kan opfattes som over stregen, hvis man ellers er normal.
Senest rettet af deliciouscookie 18. jul 2018, 14:51, rettet i alt 5 gange.
0
make cookies not war

Tilbage til "Helbred"