Mærkelig menstruation...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 245
Likede indlæg: 6436

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Santa » 9. jul 2018, 16:23

sigge skrev:
Allmost_Famous skrev:
sigge skrev:Jeg kan ikke huske, om du tager jern? Det burde jo også lige så langsomt hjælpe på blodprocenten.

Ellers må du drikke noget rødvin. En af mine kolleger mistede en del blod ifm. fødslen af sin datter i midt-90’erne. Hun nægtede at modtage blod pga. risikoen for HIV, så hun sad i stedet og drak rødvin på fødestuen. :-D

Jeg har allerede været på en 50-dages jernkur. Men de sagde, at det ikke havde haft den store effekt.

Jeg er ikke den store fan af rødvin :genert:

Øv. Det ville ellers være godt, hvis der var andet, der kunne hjælpe med at booste din blodprocent lidt hurtigere.

Er det en skrøne med oksekød? Det kunne jeg leve længe på!
(Men det kunne jeg osse på rødvin....og kombinationen af de to!) :ivrig:
2
Allmost_Famous
Kort karma: 404
Likede indlæg: 8193

Indlægaf Allmost_Famous » 9. jul 2018, 16:25

Åh, en gigantisk rød bøf ville være lækkert!
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 245
Likede indlæg: 6436

Indlægaf Santa » 9. jul 2018, 16:29

Allmost_Famous skrev:Åh, en gigantisk rød bøf ville være lækkert!

Jeg citerer lige fra Klarlunds brevkasse i Politiken:

"Anæmi kan også skyldes mangel på folinsyre – ofte på grund af fejlernæring eller mangel på jern. Der findes store mængder af folsyre (den naturligt forekommende pendant til folinsyre) i bælgfrugter, grønne grøntsager og lever. Vigtige kilder er også brød og andre kornprodukter, mælk og ost samt frugt. Gode jernkilder er for eksempel indmad, kød, kornprodukter, grønne grøntsager, bælgfrugter og tørret frugt."

Så store bøffer er godkendt!!! :kram:
0
Allmost_Famous

Indlægaf Allmost_Famous » 9. jul 2018, 16:46

Jeg har lige snakket med min bror. Han kører ud og handler for mig, så jeg skal have en gang bøf og bearnaise senere :love:
19

Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 649
Likede indlæg: 4842

Indlægaf Filipai » 9. jul 2018, 17:17

C-vitaminer hjælper kroppen til at optage jern, så hvis du er fan af appelsinjuice , så få det købt med også :D
0
FormerlyKnownAs
Kort karma: 541
Likede indlæg: 4076

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2018, 17:26

Filipai skrev:C-vitaminer hjælper kroppen til at optage jern, så hvis du er fan af appelsinjuice , så få det købt med også :D

Det er så kedeligt, I know, men appelsin har faktisk ikke så meget C-vitamin ift andre kilder som rød peberfrugt, grønkål, broccoli, solbær og kiwi. Men klart, appelsinjuice smager bedre :D
0
/Dullen
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 9. jul 2018, 18:32

FormerlyKnownAs skrev:
Filipai skrev:C-vitaminer hjælper kroppen til at optage jern, så hvis du er fan af appelsinjuice , så få det købt med også :D

Det er så kedeligt, I know, men appelsin har faktisk ikke så meget C-vitamin ift andre kilder som rød peberfrugt, grønkål, broccoli, solbær og kiwi. Men klart, appelsinjuice smager bedre :D

Men man kan indtage væsentligt mere af det hurtigere, jeg kan i hvert fald snildt indtage en liter på ingen tid af sådan friskpresset juice . Jeg vidste faktisk ikke at rød peberfrugt havde så meget, så måtte lige google, det er jo helt crazy.. Og der blev det tydeligt at jeg på ingen måde kan ernæring selvom jeg er fødevareingeniør :D (hvilket folk forventer, men som man ikke er trænet til :P )
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 582
Likede indlæg: 12475

Indlægaf Sangius » 9. jul 2018, 18:39

Santa skrev:
Allmost_Famous skrev:Åh, en gigantisk rød bøf ville være lækkert!

Jeg citerer lige fra Klarlunds brevkasse i Politiken:

"Anæmi kan også skyldes mangel på folinsyre – ofte på grund af fejlernæring eller mangel på jern. Der findes store mængder af folsyre (den naturligt forekommende pendant til folinsyre) i bælgfrugter, grønne grøntsager og lever. Vigtige kilder er også brød og andre kornprodukter, mælk og ost samt frugt. Gode jernkilder er for eksempel indmad, kød, kornprodukter, grønne grøntsager, bælgfrugter og tørret frugt."

Så store bøffer er godkendt!!! :kram:

Der er forskel på anæmi grundet mangel på jern, og grundet mangel på folinsyre. Hvis du har anæmi pga for lidt jern vil de røde blodlegemer være meget små, og kan derfor ikke transportere særlig meget ilt.
Hvis du har anæmi grundet mangel på folinsyre vil de røde blodlegemer være forstørrede og færre i antal, og grundet deres størrelse vil de ikke kunne transportere den rette mængde ilt.
Størrelsen tjekkes som standard, og hun havde fået det at vide hvis det var noget andet end jernmangelanæmi. :)
0
FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2018, 18:43

Filipai skrev:
FormerlyKnownAs skrev:

Men man kan indtage væsentligt mere af det hurtigere, jeg kan i hvert fald snildt indtage en liter på ingen tid af sådan friskpresset juice . Jeg vidste faktisk ikke at rød peberfrugt havde så meget, så måtte lige google, det er jo helt crazy.. Og der blev det tydeligt at jeg på ingen måde kan ernæring selvom jeg er fødevareingeniør :D (hvilket folk forventer, men som man ikke er trænet til :P )

:lol: ja det er en markant forskel.

Indholdet af C af købe juice er desværre og lavt og ofte bliver der tilsat mere. Så man får ikke de der ca 50mg fra det med mindre det er helt friskpresset.
0
/Dullen
Brugeravatar
Filipai

Indlægaf Filipai » 9. jul 2018, 18:46

FormerlyKnownAs skrev:Indholdet af C af købe juice er desværre og lavt og ofte bliver der tilsat mere. Så man får ikke de der ca 50mg fra det med mindre det er helt friskpresset.

Kan man ikke få i det fynske? I min Bilka og Føtex kan man købe fra sådan en maskine der friskpresser. Det er gåådt!
1
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2354
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 22572

Indlægaf kidkomb » 9. jul 2018, 18:52

Er jeg den eneste der ville få markant mere c-vitamin hvis man gav mig kogt broccoli, røde peberfrugter og kiwi end hvis jeg fik friskpresset appelsinjuice?
Første scenarie er jo himmelsk. Det andet ret kedeligt efter et halvt glas :lol:
0
Min yndlingsstilling er søstjernen.
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 582
Likede indlæg: 12475

Indlægaf Sangius » 9. jul 2018, 18:56

Joe and the Juice laver faktisk en ret lækker juice med rød peberfrugt og æble :D
0
Brugeravatar
Fru.skruk
Kort karma: 17
Likede indlæg: 251

Indlægaf Fru.skruk » 9. jul 2018, 19:11

Ens blodprocent stiger ca. 0,5 på 1 portion blod. Så man kan nogenlunde regne sig frem til hvor meget ens blodprocent er efter 2 portioner, hvis man kender udgangspunktet.

Dejligt at din blødning er stoppet på hormoner. Så kan din blodprocent stige hurtigt, hvis du fortsætter med jern og alle de gode råd her i tråden. :kys:
0
Allmost_Famous

Indlægaf Allmost_Famous » 9. jul 2018, 19:15

Sangius skrev:Joe and the Juice laver faktisk en ret lækker juice med rød peberfrugt og æble :D

Den må jeg prøve! Min veninde og jeg leder efter et alternativ til Baresso efter de begyndte at sælge noget værre pjask i stedet for iceblends, så jeg vil da hive hende med derind :gogo:
0

FormerlyKnownAs

Indlægaf FormerlyKnownAs » 9. jul 2018, 19:18

Filipai skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Indholdet af C af købe juice er desværre og lavt og ofte bliver der tilsat mere. Så man får ikke de der ca 50mg fra det med mindre det er helt friskpresset.

Kan man ikke få i det fynske? I min Bilka og Føtex kan man købe fra sådan en maskine der friskpresser. Det er gåådt!

Jeg kommer temmelig sjældent på Fyn, så jeg skal ikke kunne sige det :P
0
/Dullen

Tilbage til "Helbred"