Julen skal druknes i smør og fløde

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf vibbsen » 20. dec 2015, 11:59

Jeg handlede ind til jul igår....Den den fik max gas på både fløde og smør. Bilka havde disse ting til hhv 3.95 og 9 kroner. Fløden har MHT 28/12 så der er også til juledagene.

Derudover havde de kærgården til 5 pakker for 25. Vi bruger normalt kærgården til rugbrød så dem skal vi da nok få brugt.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Daine » 20. dec 2015, 15:39

Al den snak om fløde fik mig til at købe 1/2 liter til 4 kr hos Meny. Jeg skal nok ha fat i en mere, for tror jeg vil lave en omgang flødekartofler på onsdag. Resten bliver frosset, jeg bruger stort set kun fløde i gryderetter.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf 2SHY » 20. dec 2015, 16:10

Vi har julefrokost her i huset 2. juledag og der ryger der en hel del fløde bl.a. til råcreme og en del andre ting. Og så ryger der både til sovs og risalamande juleaften. Vi får gerne eventuelle anderester 1. juledag og køber gerne et enkelt andebryst eller 2 hvis vi kan se der skal til til for at få det hele til at gå op
Senest rettet af 2SHY 20. dec 2015, 18:44, rettet i alt 1 gang.
2
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Kommodedyret » 20. dec 2015, 16:10

Jeg fryser fløden i isterningposer og bruger det i sovs og gryderetter efter behov.
3
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Kommodedyret » 20. dec 2015, 16:11

Kan man fryse smør?
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf 2SHY » 20. dec 2015, 16:13

Kommodedyret skrev:Kan man fryse smør?

Sagtens :) Vi har et mindre lager af både rigtig smør og Kærgården i vores fryser
3
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf icelady » 20. dec 2015, 16:35

adagio skrev:
Er det hverdag at du bruger en halv liter fløde da? Jeg køber stort set kun fløde ved festlige lejligheder, jeg har ikke rigtigt noget at bruge det til til daglig.


Nej.
Jeg fryser den ene ned i isterninge-poser. :) Så en til jul, en til nytår og så en til fryseren.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Fru Sunshine » 20. dec 2015, 17:59

Jeg bruger faktisk en del smør og fløde i julen. Både til konfekt, karameller og småkager.
Til ris a l'amanden bruger jeg også kun en halv liter, men der skal også noget til sovsen og gerne til en irish coffee senere - eller til den varme chokolade.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
bk1510
Indlæg: 11
Tilmeldt: 17. dec 2015, 21:11
Kort karma: 0
Likede indlæg: 10

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf bk1510 » 20. dec 2015, 18:01

Fløde skal man jo også bruge til julefrokostens frugtsalat :D
2
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Maoam » 20. dec 2015, 18:26

Smør til julekager og fløde til risalamande, karameller og konfekt med ganache.

Og så køber jeg altid ekstra til fryseren.
0
Love, love, peace, peace :pompom:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. dec 2015, 19:03

Smør/smørbart bruger vi bl.a. til havregrynskugler, og dem kan vi spise ret så mange af :D
Og så er der mange flere måltider spist hjemme, lidt med større omsætning af bl.a. smør, pålæg osv.

fløde bruger vi til
- karameller :D
- risalamande
- sovs, julesovsen SKAL ha fløde, sådan er det
- hjemmelavet is til fryseren, gerne til nytårsdessert :)

Særligt is går der hurtigt 2-3 liter fløde til, mere hvis vi har god plads i fryseren.
Og så fryser jeg gerne en liter ned i isterningposer, så der er til saucer og gryderetter.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4696
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7690

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Ally » 20. dec 2015, 19:20

Tak for tippet med piskefløde i isterningeposerne :gogo:

Derudover tror jeg ikke, at vi kommer til at bruge mere smør og fløde i julen end til hverdag. I fryseren ligger der altid 3-4 pakker smør og smørbart, hvorimod fløden som regel kun bliver brugt i saucer, gryderetter og til varm kakao. I år skal vi dog lave ris á la mande, så der skal naturligvis lidt ekstra fløde til.
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Karkluden » 20. dec 2015, 20:52

Jeg vil tro, at vi på et år bruger MAX en halv liter fløde, hvis ikke mindre.. Men vi holder heller ikke julen selv. I min familie bruges der dog kun 0,5 liter fløde - til desserten..
Smør går der mere af til bagning og sådan, men ikke så det kan svare sig at hamstre.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Aima » 21. dec 2015, 00:16

Jeg holder jul hos min mor, men det eneste fløde, hun køber, er det der skal i risalamanden. Udover juleaften, er der en enkelt julefrokostsammenkomst i familien, men den holder min stedfars mor.
Vi har aldrig rigtigt haft tradition for at beame kalorieindtaget op i december, sidste år bagte min mor og jeg julekager og i år har vi lavet konfekt, men det er noget helt nyt. Som barn fik jeg pebernødder og den slags hos min mormor, men derhjemme bestod julen rent mad/slik-mæssigt af en enkelt chokokalender til min bror og mig, julemiddag og risalamande d. 24. og et slik-fad d. 24. efter vi havde åbnet gaver. Æbleskiver fik vi kun til juleafslutning i skolen og den slags.

I år har jeg kørt den ret frelste linje. Det eneste jeg indtil videre har spist af usunde ting i december, er et stykke pæretærte og fem (hjemmelavede) bounty-kugler. Jeg elsker frost-æbleskiver, købe-risalamande, juleskum, marcipan og julemad, men jeg har pokkers svært ved at styre mig når det handler om sukker, og da november var virkelig god rent mad- og træningsmæssigt, tog jeg et valg om ikke at spolere den gode rytme i december, så jeg har sagt nej tak til både en dåse hjemmebagte pebernødder og ændret et 'adventshygge med æbleskiver'-forslag til 'adventshygge med nogenlunde sund frokost'.

Jeg ville ønske, jeg kunne balancere det bedre, det kan jeg bare ikke, og jeg gider simpelthen ikke være sukker-sløv og oppustet som en ballon i juledagene, som i øvrigt også er den tid på året jeg skal knokle allermest på jobbet.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Julen skal druknes i smør og fløde

Indlægaf Kommodedyret » 22. dec 2015, 20:36

Så var der lige udsolgt i de to nærmeste nettoer!
Hvor flabet kan man være. Nu havde jeg lige sat mig for at hamstre fløde og mælk.
:-(
0
Closure, closure, closure closure closure

Tilbage til "Mad og drikke"