Gaslighting

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Gaslighting

Indlægaf Zombie » 20. dec 2015, 19:31

Hey, andre end mig der har erfaring med dette og stadig dealer med følgerne?

Det har fandeme taget mig mange år at komme over, og den dag i dag kan jeg være forfalden til at tænke diverse om mig selv, indtil jeg får snakket med gode venner og veninder, som kan hanke op i mig.

Lidt om gaslighting - en wiki-forklaring og en side, der beskriver det dybere:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

http://everydayfeminism.com/2015/08/thi ... slighting/
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7464
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Gaslighting

Indlægaf Moxy-lady » 20. dec 2015, 20:44

Oh yeah. Har ikke lige til til at læse den lidt mere gennemgående forklaring (hurra eksamen!)

I det hele taget var det noget min eks brugte meget, men et klokkeklart eksempel var en gang hvor jeg vågnede ved at han vredt pakkede sin dyne o pude for at gå ned i stuen og sove, fordi jeg havde kaldt ham en taber i søvne. I princippet aner jeg selvfølgelig ikke om det er sket, men det ville ligge mig meget fjernt. Jeg er overbevist om (nu) at han lå og blev sur over et eller andet latterligt, eller at han bare følte sig overset mens jeg lå og sov. Hele episoden førte til at jeg lå på mine grædende knæ og tiggede ham om at tilgive mig for noget jeg ikke mente jeg havde sagt, og brugte dagevis på at bekræfte hans ego. Han nægtede i øvrigt at snakke med mig og blev aggressiv fordi jeg blev ved med at prøve. Til sidst tog jeg på arbejde, for at give ham plads - 2 timer for sent. Dette førte til en sms om at nu var det helt stensikkert forbi fordi jeg var skredet. Så kunne jeg værsgod at pakke mine ting.

Der var mange af den slags episoder, men den står rimelig klart i reminderen fordi det var en af de sidste.

- og han var/er i øvrigt en taber. Har intet problem med at sige det i dag :p

Om jeg stadig er præget af det i dag, ved jeg egentlig ikke. Altså jeg kan godt tvivle meget på mig selv, især på punkter der i særdeleshed var udsat i mit tidligere forhold, men altså umiddelbart synes jeg ikke at det er noget jeg dealer så meget med mere. Jeg er blevet bedre til at stole på min mavefornemmelse og har øvet mig i at lade logikken overtage når hovedet kører rundt. Jeg tror at en af grundene til at jeg kan det i dag nok skyldes at jeg godt var klar over hvad min mavefornemmelse sagde mig den gang, men at jeg valgte at overhøre den fordi jeg blev presset.

Hvis du kan komme med nogle eksempler på hvordan du stadig har problemer med det, er det måske lidt nemmere for mig at tage stilling til. Jeg tror nemlig at jeg har fortrængt en del, og fordi jeg, for det meste, er ret velafbalanceret emotionelt, så "opdager" jeg måske ikke de ting der ligger og gemmer sig. Men måske kan jeg genkende dine oplevelser og bedre relatere?
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7464
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Gaslighting

Indlægaf Moxy-lady » 20. dec 2015, 20:58

Jeg synes at det er svært, for jeg husker egentlig langt de fleste episoder hvor A forsøgte at bruge den teknik mod mig, som episoder hvor jeg egentlig godt var klar over at han forsøgte at fjerne mit grundlag fra mig: Min kammerat udnyttede mig, min far elskede mig ikke, min bror fortalte mig ikke om alt det lort han gik og lavede - og var meget længere ude end jeg troede. Jeg var godt klar over at han sandsynligvis - ikke løj, for det tænker man ikke om en kæreste, hvis man ikke kan overskue at gå fra ham - men han projicerede sine egne issues over på min familie/verden. Jeg var godt klar over at han havde mindreværdskomplekser g at han derfor nogle gange havde behov for at trække mig et par hakker ned. Ikke for at være ond, bevares, han kunne jo ikke gøre for det. Så uanset at jeg som regel godt vidste hvad der var op og ned, så eksisterede jeg jo stadig i hans univers, og forholdt mig til hans sandhed. Jeg ved ikke om det er derfor jeg har så svært ved at slippe ham, at komme videre uden at være bitter - jeg synes at han stadig fylder for meget i min bevidsthed.
Jeg drømmer jævnligt, flere gange om måneden/ugen i svære perioder, at min nuværende kæreste og A "smelter sammen". At M (min nuværende kæreste) begynder at opføre sig som A, eller at han er sig selv, men ligner A. Eller jeg drømmer at jeg stadig er sammen med A og ser M ved siden af. Det er utrolig ubehageligt fordi, well, min virkelighed bliver gradvist ændret. Jeg stiller spørgsmålstegn ved hvad jeg oplever, hvad min øjne viser mig vs. min forstand.

Shit. Det er noget af det der gør mig så ubehageligt til mode.
0
My world 12-10-18 :lun:
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Gaslighting

Indlægaf Grissebassen » 20. dec 2015, 21:01

Jeg har ikke læst nok op på emnet til at vide, om det hører ind under den betegnelse. Men jeg havde i en længere periode noget kørende med en fyr, der gentagne gange (i fuldskab) erklærede sin kærlighed til mig. Jeg ville ham virkelig gerne, så jeg troede hver gang han erklærede sin kærlighed, at nu ville vi endelig finde sammen, sådan rigtigt. Men hver gang vi mødtes efter og var ædru, kunne han intet erindre om at have sagt noget og ville ikke stå ved de ting, han havde sagt. Til sidst indikerede han meget kraftigt, om det måske kunne være min hukommelse der fejlede noget, og ikke hans, siden han jo ikke kunne huske sine kærlighedserklæringer. Jeg har haft utrolig svært ved at acceptere, at jeg aldrig finder ud af, hvordan han egentlig havde det med mig. Om han virkelig mente sine kærlighedserklæringer, men bare ikke turde stå ved dem. Eller om han reelt bare havde et alkoholproblem. Men det har jeg lagt bag mig nu. Det, jeg stadig kæmper med, er at jeg kan have utrolig svært ved at sige følsomme direkte og stå ved dem selv, fordi jeg er bange for at modtageren vil negligere det på den måde, at vedkommende ikke vil forholde sig til det, hvis det kommer på tale igen.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7464
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Gaslighting

Indlægaf Moxy-lady » 20. dec 2015, 21:30

Grissebassen skrev:Jeg har ikke læst nok op på emnet til at vide, om det hører ind under den betegnelse. Men jeg havde i en længere periode noget kørende med en fyr, der gentagne gange (i fuldskab) erklærede sin kærlighed til mig. Jeg ville ham virkelig gerne, så jeg troede hver gang han erklærede sin kærlighed, at nu ville vi endelig finde sammen, sådan rigtigt. Men hver gang vi mødtes efter og var ædru, kunne han intet erindre om at have sagt noget og ville ikke stå ved de ting, han havde sagt. Til sidst indikerede han meget kraftigt, om det måske kunne være min hukommelse der fejlede noget, og ikke hans, siden han jo ikke kunne huske sine kærlighedserklæringer. Jeg har haft utrolig svært ved at acceptere, at jeg aldrig finder ud af, hvordan han egentlig havde det med mig. Om han virkelig mente sine kærlighedserklæringer, men bare ikke turde stå ved dem. Eller om han reelt bare havde et alkoholproblem. Men det har jeg lagt bag mig nu. Det, jeg stadig kæmper med, er at jeg kan have utrolig svært ved at sige følsomme direkte og stå ved dem selv, fordi jeg er bange for at modtageren vil negligere det på den måde, at vedkommende ikke vil forholde sig til det, hvis det kommer på tale igen.


Det kan jeg gdt huske, det der. Du havde en tråd om det, ikke? Han var jo helt væk fra vinduet, men kan godt forstå at det har gjort det svært for dig selv at melde dine følelser ud. Øv han var en røv med ører. :ae:
2
My world 12-10-18 :lun:
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Gaslighting

Indlægaf Grissebassen » 20. dec 2015, 21:37

Moxy-lady skrev:
Grissebassen skrev:Jeg har ikke læst nok op på emnet til at vide, om det hører ind under den betegnelse. Men jeg havde i en længere periode noget kørende med en fyr, der gentagne gange (i fuldskab) erklærede sin kærlighed til mig. Jeg ville ham virkelig gerne, så jeg troede hver gang han erklærede sin kærlighed, at nu ville vi endelig finde sammen, sådan rigtigt. Men hver gang vi mødtes efter og var ædru, kunne han intet erindre om at have sagt noget og ville ikke stå ved de ting, han havde sagt. Til sidst indikerede han meget kraftigt, om det måske kunne være min hukommelse der fejlede noget, og ikke hans, siden han jo ikke kunne huske sine kærlighedserklæringer. Jeg har haft utrolig svært ved at acceptere, at jeg aldrig finder ud af, hvordan han egentlig havde det med mig. Om han virkelig mente sine kærlighedserklæringer, men bare ikke turde stå ved dem. Eller om han reelt bare havde et alkoholproblem. Men det har jeg lagt bag mig nu. Det, jeg stadig kæmper med, er at jeg kan have utrolig svært ved at sige følsomme direkte og stå ved dem selv, fordi jeg er bange for at modtageren vil negligere det på den måde, at vedkommende ikke vil forholde sig til det, hvis det kommer på tale igen.


Det kan jeg gdt huske, det der. Du havde en tråd om det, ikke? Han var jo helt væk fra vinduet, men kan godt forstå at det har gjort det svært for dig selv at melde dine følelser ud. Øv han var en røv med ører. :ae:

Jeg kan faktisk ikke huske, om jeg har oprettet en tråd om det :gruble: Han var noget for sig. Men ham er det langt om længe lykkes mig at betragte som "den det virkelig ikke skulle være, og hvor er det dog godt det ikke blev" i stedet for "the one who got away". Sjovt nok er det mest på andre punkter, at jeg har svært ved at melde mine følelser direkte ud. I forhold til dating og kærlighed, er jeg kun blevet bedre til at melde klart ud, fordi jeg nu ved, at hvis han ikke melder klart tilbage, så skal det ikke være det.
1
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Gaslighting

Indlægaf Tanten » 21. dec 2015, 00:45

Ja. Det har jeg oplevet.

For mange år siden levede jeg sammen med en mand, der for længst er død.

Set i bakspejlet var han helt sikkert psykotisk, men det kunne jeg ikke se den gang.

Han fingerede engang et opkald fra politiet i X-by, der fortalte, at hans eks, moren til hans barn, var fundet dræbt i sin seng. Han lod ganske simpelt som om, han talte i tlf. med politiet, der havde ringet på hans mobil, mens jeg var på wc. Han var tydeligt rystet, og jeg gik næsten i chok, da han fortalte, hvad politiet havde sagt. Han kørte med på panikken, og vi var helt i vildrede sammen - om, hvad der dog var sket hende, hvem der kunne have gjort det, og hvor børnene (hans eget og et, hun havde med en anden mand) kunne være.

Pludselig ringede telefonen - og det var så hans X, lyslevende. Jeg tog tlf. og blev endnu mere chokeret - han råbte i baggrunden, at jeg skulle bede hende tage ungerne og løbe ud af huset, fordi vi lige var blevet ringet op om, at hun var blevet fundet dræbt. Hun gik helt i panik, hev sine børn ud af sengen og løb ud af huset i nattøj og over til sin far.

Faktisk husker jeg ikke, hvordan og hvornår det gik op for mig, at det hele var en løgn, arrangeret af ham for at psyke hende ud - med ungerne og mig som viljeløse redskaber i hans syge spil.

Mange år efter genfortalte jeg episoden til en terapeut. Da jeg rejste mig op, havde jeg tisset i bukserne, måske fordi jeg genoplevede den følelse af total panik, medfølelse, angst og bekymring for børnrene, jeg oplevede den gang - og chokket, da det gik op for mig, at han havde fabrikeret hele episoden.
Senest rettet af Tanten 21. dec 2015, 11:26, rettet i alt 1 gang.
0
pisimodvind
Indlæg: 274
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:24
Kort karma: -10
Likede indlæg: 206

Re: Gaslighting

Indlægaf pisimodvind » 23. dec 2015, 06:37

Hvordan håndterer i at blive gaslightet?
0
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2700

Re: Gaslighting

Indlægaf Kisser » 27. dec 2015, 21:56

Jeg ved faktisk ikke helt om jeg er blevet gaslightet. Jeg har måske lidt svært ved at forstå begrebet, hvilket ellers ikke er noget jeg plejer at være udfordret på.

Anyway, så gik jeg engang ved en shrink, som mente at min mor kunne være narcissist. Vi har haft en del konflikter siden jeg var teenager og vi har lige haft/har en, som stadig ikke er helt løst - jeg har sagt, at vi først skal mødes igen i det nye år.

Anyway, så ringede hun for 2 uger siden til min mand og ville (råbende og tudende) vide, hvad vi skjule for dem, hvad det var de ikke måtte vide - og sikkert noget mere, som han aldrig fik fat i. Grunden var, at min mand havde skrevet til hende, og bedt dem om at vente med (og ikke købe flere ting til) den baby, som vi venter, da vi stadig ikke havde været til hverken nakkefolds- eller misdannelsesscanning på det tidspunkt.

Min mand forsøger at råbe hende op, ved at sige hendes navn og hæver gradvis stemmen. Da hun stadig ikke hører efter, siger han, at hun skal holde sin kæft og så vælger hun at lægge på.

Da jeg et par dage senere ringede til hende for at redde trådene ud, mente hun, at hun havde spurgt, hvorfor vi sagde som vi gjorde og om vi skjulte noget, med at min mand slet ikke ville høre på hende. Det var så nok mere omvendt. Men om man kalder det gaslighting eller projektioner ved jeg ikke.

Hun beskyldte så i samme ombæring mig for at få hende til at ødelægge vores emhætte, så jeg kunne give hende skylden. I virkeligheden bad jeg hende tænde for den (så hun kunne høre at den nu virkede) fordi jeg var ved at vaske hænder, eller sådan noget. Der var så nogle knapper, der blev trykket ind, men det var ikke hendes skyld og det sagde jeg egentlig også.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Gaslighting

Indlægaf Persnikedy » 28. dec 2015, 09:16

Ja jeg har prøvet at blive udsat for det.
I det hele taget var han et præmie fæ og en narrøv, men det kunne jeg ikke se dengang.
Han var voldig, løg, og i det hele taget utrolig kontrollerende.

Forholdet sluttede efter han voldtog mig, og på en eller anden måde fik mig til at undskylde for at han havde gjort det... for det var jo min skyld. Jeg havde jo ikke sagt fra hvis jeg ikke havde lyst (mener nu at slå og sparke og råbe nej tæller som at sige fra) og nu var han end med at gøre sådan noget. Kunne jeg ikke se hvor uretfærdig jeg havde været overfor ham at han endte med at voldtage mig?

Måske var det endelig løgnen der fik bæret til at flyde over, for nogle uger efter det begyndte jeg at få øjnene op og droppede ham
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Gaslighting

Indlægaf Fru Sunshine » 29. dec 2015, 09:49

Jeg er faktisk ikke helt sikker.
Jeg ved, at hans opfattelse af virkeligheden var en ganske anden end min, men det var jo sådan han så det.
Jeg tror efterhånden ikke et klap på ret meget af det, han påstår, han var udsat for i barndommen, og som angiveligt skulle ligge til grund for mange underlige reaktioner, men jeg tror faktisk, at han selv tror, det er sådan.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Hop-sa-sa
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. sep 2015, 19:49
Kort karma: 11
Likede indlæg: 47

Re: Gaslighting

Indlægaf Hop-sa-sa » 5. jan 2016, 00:34

Jeg har aldrig hørt om dette som begreb før, men jeg takker dig for at dele de links, da jeg følte, at jeg blev ramt midt i panden som med en forhammer af indsigt.
Indtil nu har jeg egentlig mest forklaret mit breakup med min seneste kæreste med: "Vi kunne simpelthen ikke finde ud af at kommunikere." Men sandheden er, kan jeg se nu, at han var(/er) en gaslighter. Vores mange diskussioner gjorde mig rundtosset, forvirret og frustreret. Diskussioner, som jeg stadig ikke aner, hvordan endte i diskussioner in the first place. Som et lyn fra en klar himmel blev noget, jeg havde sagt eller spurgt interesseret ind til vendt til en diskussion eller et skænderi, hvor han i forløbet ville citere mig for ting, jeg ifølge ham havde sagt i starten af diskussionen, som jeg på ingen måde kunne genkende. Det lykkedes ham at få mig til at tvivle på mine egne kommunikationsevner, for jeg måtte jo have været en sindssygt dårlig formidler, hvis han havde modtaget mit budskab forkert. Som forfatteren af artiklen skriver:

Every gaslighter/gaslightee relationship is different, but for me, there was a very specific pattern. I would say something to him. He would have a very strong emotional reaction to it, far above what I would have anticipated. I would backtrack to try figure out what I had said and how to make it better. He would accuse me of inconsistency when I backtracked.

Det er SÅ skræmmende spot on. Diskussionerne og skænderierne tog til i styrke og hyppighed, og endte til sidst med mest at være diskussioner om, hvad jeg havde formuleret og ikke formuleret frem for nogensinde at nå til nogen konstruktiv forsoning eller forståelse. Jeg begyndte at tvivle på mig selv som partner, fordi det åbenbart altid lykkedes mig at gøre ham ondt og at blive misforstået, hver eneste gang jeg forsøgte at starte en - for mig - helt stille og rolig og "normal" samtale omkring f.eks. præferencer, værdier osv. Hvilket blot fik mig til at hige endnu mere efter en fælles forståelse - at gøre mig endnu mere umage for ikke at blive misforstået:

You continue to engage because you’re afraid of what their perspective of you says about you.
Winning the argument now has one objective :  proving that you’re still good, kind, and worthwhile.


Selv nu, over et år efter at forholdet sluttede, sidder jeg stadig tilbage med en helt rundforvirret følelse af: "Hvad fanden skete der!?", når jeg tænker tilbage på de opslidende, meningsløse diskussioner og skænderier. Men værst af alt: skammen sidder stadig i mig. Skyldfølelsen. Følelsen af, at det var min skyld - at jeg var den vanvittige i det her cirkus. Heldigvis kan jeg helt rationelt godt se, at det ikke er tilfældet, og jeg har da heller aldrig nogensinde oplevet noget lignende hverken før eller siden. Men jeg har stadig mareridt om ham om natten. Ikke fordi, at jeg savner ham - slet ikke. Men skammen, der stadig sidder i mig, rider mig som en mare.

Så på den måde kan man godt sige, at jeg ikke er kommet over det endnu. Men følelsen er heldigvis så tæt forbundet med én person, som jeg ingen kontakt med har længere - overhovedet. Så jeg tror også, at jeg trods alt har lært noget af oplevelsen, og at jeg i fremtiden ser advarselslamperne lang tid i forvejen. Og at skammen forsvinder med mindet om ham, som tiden går.
4
Brugeravatar
Filliongonggong
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18. aug 2015, 21:10
Kort karma: 24
Likede indlæg: 237

Re: Gaslighting

Indlægaf Filliongonggong » 5. jan 2016, 00:53

Jeg har heller aldrig hørt om dette begreb før. Det passer godt sammen med en ex jeg har. Jeg fik helt kuldegysninger ved at tænke på det. Selvom jeg tror der var lidt mere galt med min ex end kun gasligting.

Jeg er stadig der, hvor jeg har svært ved at snakke om det. Har kæmpet en del med, at jeg følte at alt var min skyld og mit selvværd kunne samles op i rendestenen.

Han var ekstrem god til at få alting vent om, så jeg endte med virkelig at være usikker på om jeg havde sagt det eller det, om jeg var uretfærdig, når jeg sagde fra osv.

Det sværeste nu, synes jeg er i forhold til en ny mand. Jeg er så bange for at have tillid, at jeg skubber mænd fra mig.

I forhold til andre mennesker, har jeg virkelig styr på, hvad jeg har sagt nu, og reagere indeni meget såret, hvis nogen påstår jeg i gåsestegn lyver.

Jeg drømmer også om min ex, mareridt hvor han siger " husk nu reglerne ". Heldigvis er han overhoved ikke en del af mit liv mere, så for hver dag, bliver jeg mere og mere sikker på mig selv.
0
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Gaslighting

Indlægaf In_your_eyes » 5. jan 2016, 05:32

:s Åh ja, reglerne :s som de, i hvert fald ex, ikke behøvede overholde eller, hvis konfronteret, hårdnakket påstod at det SLET ikke var det samme eller så slemt som det DU havde gjort. :rulle:
0
:pompom:
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Gaslighting

Indlægaf ManicNinja » 5. jan 2016, 16:02

Fru Sunshine skrev:Jeg er faktisk ikke helt sikker.
Jeg ved, at hans opfattelse af virkeligheden var en ganske anden end min, men det var jo sådan han så det.
Jeg tror efterhånden ikke et klap på ret meget af det, han påstår, han var udsat for i barndommen, og som angiveligt skulle ligge til grund for mange underlige reaktioner, men jeg tror faktisk, at han selv tror, det er sådan.


Uanset hvor lortet éns barndom så måtte have været, og uanset hvor meget indflydelse den så måtte have på éns følelser og tanker og opfattelser i voksenlivet, så er man stadig ansvarlig for sine valg og handlinger.

Det ved jeg godt, at du godt ved. :) Jeg får bare trang til at sige/skrive det, hver gang nogle af de dér typer fralægger sig ansvaret for deres opførsel og tørrer den af i deres rådne barndom. Den går bare ikke. At håndtere voksent! Blev der sagt.
5
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill

Tilbage til "Forhold og sex"