Hvad irriterer dig grænseløst?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 12. jul 2018, 01:14

differentdaydifferentperson skrev:Ja okay, det kan jeg godt se.. Har du nogle forslag? :) Lige nu gør jeg sådan at jeg altid spørger folk i god tid inden jeg kommer på besøg, om de har hund, hvis ja, spørger jeg ind til hvordan den er; Hopper den op? Gør den hysterisk af folk den ikke kender? Snapper den ud efter en umotiveret? Hvis ja, forklarer jeg alvorligt at jeg er meget angst for hunde med den adfærd, at jeg kan gå i panik osv. Derefter plejer hundeejeren og jeg at finde en løsning fællesskab, men når vi kommer frem til hjemmet/dagen kommer hvor jeg skal besøge dem, opstår der alligevel komplikationer. Hvis der er går noget tid fra jeg fortæller om min angst og selve besøget, minder jeg selvfølgelig min ven/hundeejeren om min angst igen kort tid inden besøget, så der ikke er fare for at h*n har glemt det.

Jeg synes du gør det rigtige. Når man har angst kan man ikke bare ignorere det, selvom det man er angst for er ulogisk i andres øjne(det er det jo også tit i ens egne øjne) men i det mindste tager du ansvar for den og prøver at takle din angst ved at snakke med de hundeejere du skal besøge.

Når det handler om noget så kompleks som angst synes jeg generelt folk kan have svært ved at forstå alvoren af det og hvorfor man ikke bare kan lade være med at bekymre sig eller at være bange, som om det er et aktivt valg man tager om hvad og hvornår man vil være bange.. :sarkasme:

Måske det vil hjælpe hvis du sammenligner din frygt med noget der er mere håndgribeligt for folk uden angst at forstå? Fx er der jo vældig mange der er bange for edderkopper, selvom de angiveligt heller ikke gør noget.

Jeg synes egentlig ikke at andre har krav på at vide at det skyldes frygt og angst. Du bryder dig ikke om hunde fordi du har oplevet de ikke er til at stole på. Længere er den egentlig ikke. Som jeg forstår det er det ikke hundene i sig selv du har et problem med(deres tilstedeværelse, at de fælder osv.) men uvisheden om om de utilregnelig?

Du virker som sagt til at tage ansvar ved være imødekommende overfor ejerne og finde en løsning. Er du interesseret i at kunne blive mere tryg omkring hunde? Det vil jo klart gøre nogle ting lettere, men det er også okay ikke at bryde sig om hunde. Sådan generelt vil jeg sige at der er mange måde at omgås hunde på, selvom man ikke bryder sig om dem. Mange hunde reagerer på folks utryghed, fx ved at opsøge kontakt, eller blive vilde hvis menneskerne omkring dem selv er vilde med deres bevægelser, kropssprog, toneleje osv., selvom man overhovedet ikke er interesseret i kontakt med dem.

Kort fortalt, hvis du er interesseret i at kunne omgås hunde og være tryg ved det så findes der muligheder. Afhængig af hvor slem din angst er og hvad du har mod på vil jeg anbefale dig at alliere dig med en god hundetræner. Vedkommende er ekspert i hundes adfærd og kan måske hjælpe dig med at overvinde din frygt i dit tempo, bl.a ved at lære dig noget om hundes signaler og opførsel, hvorfor de gør sådan og sådan i bestemte situationer osv. Hvis du lærer det er det måske også lettere at kaste dig ud i nogle ting, men stadig med hundetræneren og en hund under dennes kontrol.

At sætte sig selv i en situation hvor man er "fastlåst" med det man er utryg ved er sjældent et optimalt udgangspunkt når man skal starte med at mindske sin angst, uanset hvad man er angst omkring :kys: Det kræver overskud, ro og tålmodighed at kunne forholde sig til sin angst.

Når du er tryg ved at udfordre din angst synes jeg du skal lave nogle aftaler med de hundeejere du besøger. De kender deres hund bedst og ved om det er realistisk at undgå bestemte ting eller ved hvordan I i stedet kan lave et kompromis der fungerer for jer alle, men jeg vil helt klart råde dig til ikke at udfordre din angst for hunde før du er blevet rustet til det :)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 12. jul 2018, 05:26

At jeg skal shames af mine overvægtige kollegaer fordi jeg takker nej til kage.
“Lad være med at være så hellig” er kommentaren bl.a.
Man skal åbenbart være overvægtig for at det er legalt at takke nej.
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 12. jul 2018, 06:18

Jacobsen81 skrev:At jeg skal shames af mine overvægtige kollegaer fordi jeg takker nej til kage.
“Lad være med at være så hellig” er kommentaren bl.a.
Man skal åbenbart være overvægtig for at det er legalt at takke nej.

Man må gerne markere sine grænser i sådanne situationer. Det kan sagtens gøres uden at der bliver gjort et stort nummer ud af det, i stedet for at du bagefter skal være irriteret over deres nederen opførsel.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4932
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 289
Likede indlæg: 7924

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Nicolait » 12. jul 2018, 06:24

Naive og bedrevidende fjolser. Måske var det bedre at lære børn at verden ikke er sort/hvid, og nogle gange må man træffe et valg.
At man en gang imellem tager en for holdet, er netop en vigtig pointe at lære børn.

https://www.bt.dk/vm/drs-kommentatorer- ... e-at-snyde
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15654
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf 2SHY » 12. jul 2018, 08:42

Jacobsen81 skrev:At jeg skal shames af mine overvægtige kollegaer fordi jeg takker nej til kage.
“Lad være med at være så hellig” er kommentaren bl.a.
Man skal åbenbart være overvægtig for at det er legalt at takke nej.

Selv der går man ikke fri oplever jeg. “Du kan altid fortsætte dig med at tabe dig i morgen/en gang i mellem må man altså godt” og bla bla bla. Nogle gange får man lidt følelsen af at man skal tvangsfodres med kage
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf AgentPixie » 12. jul 2018, 10:04

Vores søn fik to af de samme gaver til sin fødselsdag. Den vi fik først pakkede vi ud og tog i brug. Den anden fik vi i sidste uge og skal selvfølgelig returneres.
Det er en kæmpe kasse og giveren har selvfølgelig ikke gemt kassen som det blev sendt i. Så nu skal vi punge ud for en kasse der er stor nok OG porto, for at returnere lortet.
Gider sgu ikke gaver der ender med at koste mig penge.
2
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 12. jul 2018, 10:32

Juki skrev:
Jacobsen81 skrev:At jeg skal shames af mine overvægtige kollegaer fordi jeg takker nej til kage.
“Lad være med at være så hellig” er kommentaren bl.a.
Man skal åbenbart være overvægtig for at det er legalt at takke nej.

Man må gerne markere sine grænser i sådanne situationer. Det kan sagtens gøres uden at der bliver gjort et stort nummer ud af det, i stedet for at du bagefter skal være irriteret over deres nederen opførsel.

Hvordan? Hvad kan jeg sige som ikke er stødende?
0
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Lys » 12. jul 2018, 10:46

Jacobsen81 skrev:
Juki skrev:
Jacobsen81 skrev:At jeg skal shames af mine overvægtige kollegaer fordi jeg takker nej til kage.
“Lad være med at være så hellig” er kommentaren bl.a.
Man skal åbenbart være overvægtig for at det er legalt at takke nej.

Man må gerne markere sine grænser i sådanne situationer. Det kan sagtens gøres uden at der bliver gjort et stort nummer ud af det, i stedet for at du bagefter skal være irriteret over deres nederen opførsel.

Hvordan? Hvad kan jeg sige som ikke er stødende?



Man kan fx opfordre til, at I skaber en kultur, hvor man generelt ikke kommenterer på, hvad hinanden spiser eller ikke spiser. Eller spørge dem, hvorfor de har en holdning til, om du spiser kagen eller ej? Du kommenterer jo heller ikke deres frokost (går jeg ud fra). Lad være med at bruge kalorier eller den slags som forklaring, for så giver du dem noget at argumentere videre ud fra (du er så tynd, du kan tåle det, et stykke kage betyder jo ikke noget etc.)

Spiser du nogengange kage og andre gange ikke? Eller takker du konsekvent nej hver gang?

Det sidste er formentlig lettere end det første, fordi “jeg spiser ikke kage” kan gentages i det uendelige uden at nogen kan argumentere imod det.

Hvis du nogengange spiser kage, kan nogle sikkert tage det personligt, hvis du ikke spiser deres kage, men spiste en andens kage forleden. Så der ville jeg måske sørge for at dele sol og vind lige henover året (selvom jeg egentlig ikke mener, at det burde være nødvendigt).
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Juki » 12. jul 2018, 10:57

Jacobsen81 skrev:
Juki skrev:
Jacobsen81 skrev:At jeg skal shames af mine overvægtige kollegaer fordi jeg takker nej til kage.
“Lad være med at være så hellig” er kommentaren bl.a.
Man skal åbenbart være overvægtig for at det er legalt at takke nej.

Man må gerne markere sine grænser i sådanne situationer. Det kan sagtens gøres uden at der bliver gjort et stort nummer ud af det, i stedet for at du bagefter skal være irriteret over deres nederen opførsel.

Hvordan? Hvad kan jeg sige som ikke er stødende?

Det afhænger af situationen og omstændigheder, men et kort og præcist "nej tak :)" og så videre i teksten, så de ikke får muligheden for at følge op på dit svar eller det er noget der bliver gjort noget ud af. Man kan alligevel aldrig komme med en forklaring der altid bliver godtaget.

Jeg har også lagt mærke til at mange ikke får sagt klart og tydeligt fra i den slags situationer. Tit begynder den der afviser kage at småfnise lidt eller blive en undskyldning for sig selv, fx ved at bekræfte vedkommende i at kage er en dejlig ting osv. Hvis jargonen på arbejdspladsen generelt er god og der er meget humor, så er det let at misforstå hvorfor det ikke er i orden at der bliver "joket" med andres kageindtag.

Tit er det jo slet ikke ondt ment, men travere til kommentarer/emner for smalltalk, ligesom at bede om en lottokupon med gevinst eller vejret.

Vi kan sagtens blive enige om at kommentarer om hvorfor man ikke spiser kage(eller hvad det nu kan være) ikke er noget der skal stilles spørgsmålstegn ved. Nogle mennesker har bare brug for et meget stort vink med en vognstang, uden omsvøb, for at forstå at det de siger ikke falder i lige så god jord som det måske er ment.

Du kan sagtens sige nej til kage, uden at det du siger er stødende. Om dem du siger det til opfatter det stødende eller synes du er snerpet fordi du ikke spiser kage er umuligt at vide på forhånd, men det er deres problem og ikke noget der skal holde dig tilbage.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf AgentPixie » 13. jul 2018, 12:18

At min kærestes arbejdsgiver åbenbart ikke har betalt pension (nogensinde), selvom det står på lønsedlerne.
3
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf LadyFox » 13. jul 2018, 12:28

Jeg stod bag en dame i Netto der lugtede helt vildt af gammelt tis, så meget at det kunne lugtes i halvdelen af butikken, da hun havde betalt blev hun lige hængene for at få coveret af sin telefon. Nu har jeg så været hjemme et stykke tid og jeg føler stadig at jeg kan lugte det.
0
...
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Guilded_Lily » 13. jul 2018, 12:44

Vejrudsigten for Nordengland i næste uge.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Stitch » 13. jul 2018, 13:07

AgentPixie skrev:At min kærestes arbejdsgiver åbenbart ikke har betalt pension (nogensinde), selvom det står på lønsedlerne.


What? :tie: :nej:

Hvordan? Og hvorfor? Sikke nogle idioter og stakkels din kæreste.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf Stitch » 13. jul 2018, 13:09

IPhone.


Har lige tabt arbejdstelefonen og på Trods panserglass og bumper, er skærmen nu i stykker. Min egen Samsung holder altså meget bedre. Dumme lort.
2
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvad irriterer dig grænseløst?

Indlægaf AgentPixie » 13. jul 2018, 13:43

Stitch skrev:
AgentPixie skrev:At min kærestes arbejdsgiver åbenbart ikke har betalt pension (nogensinde), selvom det står på lønsedlerne.


What? :tie: :nej:

Hvordan? Og hvorfor? Sikke nogle idioter og stakkels din kæreste.

Det kan chefen ikke helt svare på. Oprindeligt troede vi kun det var den nyansatte der ikke havde fået pensionen, men jeg tvang min kæreste til at tjekke, og han har heller ikke fået(de er kun de to ansatte).
Jeg er ret sikker på chefen har overført dem til firmaets kassekredit. Han er blevet påmindet om manglende pension tre gange nu, og intet er sket.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19

Tilbage til "Generelt"