VM i fodbold

Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: VM i fodbold

Indlægaf Anilara » 15. jul 2018, 16:25

Ej det er fandeme ikke fair :trist: Det er slet ikke retvisende.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: VM i fodbold

Indlægaf LadyFox » 15. jul 2018, 16:27

Wtf.... :stoned:
1
...
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16989
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: VM i fodbold

Indlægaf LaMariposa » 15. jul 2018, 16:46

Øv... Kunne godt have undt Kroatien at vinde kampen. Men fedt, at de er nået så langt :pompom:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: VM i fodbold

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 17:11

Vi fik da en underholdende finale med 2 hold som spillede fodbold, så tak for det :klap:

Kunne godt have undt Danmark en runde mere, efter den fight i 1/8-del, men så ville Kroatien jo ikke have været med i aften :D

Hvad synes om VM samlet? synes stadig den bedste kamp var Spanien-Portugal i første runde, den kamp lovede såå meget, men niveauet faldt derfra. Jeg er især skuffet over sydamerikanerne, der havde jeg forventet meget mere. Og så blev det dødboldene og VAR som tog scenen, og forsvarsfodbolden :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: VM i fodbold

Indlægaf Wizzze » 15. jul 2018, 17:34

Lemonella skrev:Jeg er altså lidt vild med at Macron giver kram til alle spillerne og det samme den kroatiske kvinde, jeg så ikke lige kan finde ud af, hvem er.


Kroatiens præsident

https://en.wikipedia.org/wiki/Kolinda_G ... rovi%C4%87
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: VM i fodbold

Indlægaf paint » 15. jul 2018, 17:38

Confucius skrev:
paint skrev:Dårlig dommer. Der var ikke straffespark. Jeg mener i øvrigt heller ikke at der var frispark, tidligere. Frankrig har dermed fået 2 mål foræret.


Hvad er dine forudsætninger/kvalifikationer for at udtale dig om det? Er du DBU-dommer? Er du eksamineret dommerbedømmer? Er du eksamineret i Fodboldloven? Har du overhovedet læst den gældende version af Fodboldloven? Eller udtaler du dig bare ud fra hvad du synes bør være tilfældet?


Har jeg skrevet at min mening, er en autoriseret mening? Naturligvis er det min egen personlige opfattelse + min egen tolkning af hånd på bold/bold på hånd reglen.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: VM i fodbold

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 19:24

paint skrev:Dårlig dommer. Der var ikke straffespark. Jeg mener i øvrigt heller ikke at der var frispark, tidligere. Frankrig har dermed fået 2 mål foræret.

FIFA, må lægge en linje i forbindelse med straffespark, eller følge den der er, der sondrer mellem hånd/arm på bold, eller bold på arm/hånd. I dette tilfælde springer kroaten op og lader armene, naturligt følge med ned. I Spanien og Sydamerika, er det blevet en disciplin i sig selv at ramme armene på modspillerne i straffesparkfeltet, derfor løber de rundt med armene på ryggen.

Spillere kan ikke save armene af.

Du har vist ret i det med frisparket. Den tyske kommentator kaldte det også en "Schiedsrichtergeschenk" :lol: (=dommergave).
Mht. straffesparket var der en tidligere dommer i pausen der fortalte at Fifa's retningslinjer havde været meget klare ved det forrige VM: Hvis man havde armene ind til kroppen eller evt. oppe for at beskytte ansigtet, var der ikke straffe - hvis man havde armene ude at blafre omkring, var der altid.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: VM i fodbold

Indlægaf paint » 15. jul 2018, 21:20

dgd2007 skrev:
paint skrev:Dårlig dommer. Der var ikke straffespark. Jeg mener i øvrigt heller ikke at der var frispark, tidligere. Frankrig har dermed fået 2 mål foræret.

FIFA, må lægge en linje i forbindelse med straffespark, eller følge den der er, der sondrer mellem hånd/arm på bold, eller bold på arm/hånd. I dette tilfælde springer kroaten op og lader armene, naturligt følge med ned. I Spanien og Sydamerika, er det blevet en disciplin i sig selv at ramme armene på modspillerne i straffesparkfeltet, derfor løber de rundt med armene på ryggen.

Spillere kan ikke save armene af.

Du har vist ret i det med frisparket. Den tyske kommentator kaldte det også en "Schiedsrichtergeschenk" :lol: (=dommergave).
Mht. straffesparket var der en tidligere dommer i pausen der fortalte at Fifa's retningslinjer havde været meget klare ved det forrige VM: Hvis man havde armene ind til kroppen eller evt. oppe for at beskytte ansigtet, var der ikke straffe - hvis man havde armene ude at blafre omkring, var der altid.


Ja. Men der er flere problemer i det. For det første er der hånd til bold og bold til hånd problematikken og hvordan det tolkes af forskellige dommere fra forskellige lande. I Spanien og Sydamerika, dømmer man konsekvent straffe, hvis en bold berører en arm. Det er også derfor man ofte ser netop spanske og Sydamerikanske spillere, rende rundt med hænderne på ryggen, inde i straffesparksfeltet, fordi andre spillere bevidst spiller på det - dvs. at ramme en modspillers arm i feltet og få et straffespark.

I regelsættet, står der også noget om at hvis armen befinder sig i en naturlig position hos spilleren, og rammes af en bold, er der ikke straffe - spillerne kan jo trods alt ikke save armene af. Men hvad er naturligt og hvad er ikke? Det er helt op til dommerens skøn at vurdere. F.eks blev der i én af de tidligere kampe dømt et straffespark, som mange ikke så som et straffespark. Kommentatorerne kom med det samme med det bud, at det skyldtes at det var spanske dommere, der sad i VAR-rummet ved denne kamp og derfor dømte straffe. Havde de været svenskere eller danskere eller måske tyskere, havde de sikkert ikke dømt det. Kort sagt, er der ikke identiske retningslinjer for bedømmelsen, og det synes jeg (og andre) er et problem.

Det er især et problem, når spillere spiller på det og søger at ramme arme i feltet for at fremtvinge et straffespark.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: VM i fodbold

Indlægaf dgd2007 » 15. jul 2018, 21:30

paint skrev:[...]
Det er især et problem, når spillere spiller på det og søger at ramme arme i feltet for at fremtvinge et straffespark.

Det kan jo dog umuligt være tilfældet i den konkrete sag. Det var jo et hjørnespark - og så præcist kunne fyren nok ikke skyde så langt at han ligefrem sigtede efter en bestemt arm. :D

Men jeg er enig i, der har været et par tvivlstilfælde under VM'et.

Det er, så vidt jeg har forstået, kun den "rigtige" dommer der afgør sagen. VAR-folkene visker ham bare i øret hvis der muligvis er noget der skal ses nærmere på. Og så render han ud og ser video :)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: VM i fodbold

Indlægaf paint » 15. jul 2018, 21:45

dgd2007 skrev:
paint skrev:[...]
Det er især et problem, når spillere spiller på det og søger at ramme arme i feltet for at fremtvinge et straffespark.

Det kan jo dog umuligt være tilfældet i den konkrete sag. Det var jo et hjørnespark - og så præcist kunne fyren nok ikke skyde så langt at han ligefrem sigtede efter en bestemt arm. :D

Men jeg er enig i, der har været et par tvivlstilfælde under VM'et.

Det er, så vidt jeg har forstået, kun den "rigtige" dommer der afgør sagen. VAR-folkene visker ham bare i øret hvis der muligvis er noget der skal ses nærmere på. Og så render han ud og ser video :)


Jeps. Der var hjørnespark og bolden dalede ned midt mellem spillerne, som forinden hoppede op efter den. Når man hopper/springer, er det naturligt at have armene ud til siden, i et eller andet omfang, for at holde balancen. Og lige der dalede bolden ned og rammer en kroatisk spillers arm.

Billede

" I can’t see how this is deliberate handball, I really can’t

Glenn Hoddle on VAR decision to give France a penalty"

https://www.express.co.uk/sport/footbal ... -Cup-final
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: VM i fodbold

Indlægaf icelady » 15. jul 2018, 22:09

Set sådan overall over hele turneringen havde jeg hellere set Kroatien vinde.


Men tillykke til franskmændene med titlen.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43832

Re: VM i fodbold

Indlægaf paint » 15. jul 2018, 22:47

Confucius skrev:
paint skrev:
dgd2007 skrev:
paint skrev:[...]
Det er især et problem, når spillere spiller på det og søger at ramme arme i feltet for at fremtvinge et straffespark.

Det kan jo dog umuligt være tilfældet i den konkrete sag. Det var jo et hjørnespark - og så præcist kunne fyren nok ikke skyde så langt at han ligefrem sigtede efter en bestemt arm. :D

Men jeg er enig i, der har været et par tvivlstilfælde under VM'et.

Det er, så vidt jeg har forstået, kun den "rigtige" dommer der afgør sagen. VAR-folkene visker ham bare i øret hvis der muligvis er noget der skal ses nærmere på. Og så render han ud og ser video :)


Jeps. Der var hjørnespark og bolden dalede ned midt mellem spillerne, som forinden hoppede op efter den. Når man hopper/springer, er det naturligt at have armene ud til siden, i et eller andet omfang, for at holde balancen. Og lige der dalede bolden ned og rammer en kroatisk spillers arm.


Der står klokkeklart i Fodboldloven 2017-2018 hvordan det skal fortolkes. Det er ulovligt at spille bolden med hånden eller armene, og det er ulovligt at gøre sig unaturligt bred eller høj. Når du spreder dine arme, gør du dig unaturligt bred, eftersom dine arme ikke i naturlig tilstand er spredt ud til siden. Det er irrelevant om bolden kom til dig via målspark, hjørnespark, frispark, osv..

Efter reglerne er det et klart direkte frispark. Sker det i eget målfelt, er det samtidigt et straffespark.


Naturligvis er det ikke tilladt at 'spille bolden med armene'. Det er det, der også kaldes 'hånd på bold'. Dvs. der rækkes intentionelt ud efter bolden. Kigger du på ovenstående billede, vil du se at samtlige spillere, har armene ud fra kroppen, hvilket er naturligt når man bevæger sig (eller gør klar til hurtig bevægelse/hop mv). At have arme, som man bruger når man bevæger kroppen er ikke at 'spille bolden med armene'. Rammer bolden en arm i den situation, altså ikke intentionelt forsøg på at ramme bolden, er der ikke straffespark (det kaldes 'bold på arm, modsat arm på bold). Spillere har arme, ligesom alle andre mennesker, og der står ingen steder, at spillere skal løbe rundt med armene bundet op eller armene på ryggen. Sidstnævnte, gør man så alligevel - især i Spanien og i Sydamerika, fordi man her fortolker enhver berøring af bold som intentionelt og dermed som straffespark.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16989
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41305

Re: VM i fodbold

Indlægaf LaMariposa » 16. jul 2018, 04:33

Lemonella skrev:
Wizzze skrev:
Lemonella skrev:Jeg er altså lidt vild med at Macron giver kram til alle spillerne og det samme den kroatiske kvinde, jeg så ikke lige kan finde ud af, hvem er.


Kroatiens præsident

https://en.wikipedia.org/wiki/Kolinda_G ... rovi%C4%87


Det er da hende ja. Tak. :)


I øvrigt dejligt uhøjtideligt og fint, at hun møder op i rød/hvide tern blandt alle de mørke jakkesæt.
1
:lun: Be brave

Tilbage til "Sport"