Debattens mødregruppe

Nilin
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. okt 2016, 14:41
Kort karma: 8
Likede indlæg: 54

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Nilin » 15. jul 2018, 19:34

Når jeg læser jeres indlæg om søvn kommer jeg til at tænke på, hvor helt utrolig naiv jeg var før jeg fik A.

Jeg havde læst, at spædbørn kunne sove ca. 3 timer inden de skal have mad, og det troede jeg så var det hårde...at man max kunne få 3 timers sammenhængende søvn (og tænkte for mig selv, at det lyder da ikke så hårdt). Jeg havde slet ikke overvejet, at ikke alle trætte babyer kan falde i søvn uden hjælp eller sove i egen seng, og først da A var et par måneder gik det op for mig, at der jo heller ikke er nogen garanti for, at hun sover en hel nat uden problemer når barslen er slut.

A har heldigvis lært mig hvordan tingene foregår i virkeligheden ;)
0
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sof » 15. jul 2018, 19:36

twinkle skrev:Et spørgsmål til jer mere erfarne mødre..
Han fik en lille reje skåret i små hapser, nogle stykker godt moden avocado med citron, ca et kvart hårdkogt æg skåret i små hapser og noget lun frikadelle med stegeskorpen skåret af. Tænker i noget af det er no go til en baby på næsten seks mdr., som ind til videre er praktisk talt altædende?


Det kunne have været min søn omkring jul sidste år, der var han ca. samme alder. Det lyder præcist som det han spiste til flere julefrokoster i hvert fald :jule:

Nogen mennesker skal virke holde deres nedladende blikke og kølige toner for dem selv og blande sig helt uden om andres måder at gøre det på. Man har sgu nok at bekymre sig om som (førstegangs)mor i forvejen...



Ift allergi, så sagde vores SP at des tidligere man introducerede de ting som er typiske allergener, des mindre chance for allergi. Pånær peanuts (mener jeg), hvor at det var bedre at vente så lang tid som muligt.
Jeg aner ikke om der er hold i det eller noget om hvordan fødevareallergier fungerer generelt, men det er der nok nogle andre her der gør.
1
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 15. jul 2018, 19:54

Tak for alle jeres svar!
Det er så svært med det usikkerhed, hvis det var barn nr. 2 ville usikkerheden nok ikke komme så hurtigt. Jeg tror bare jeg bliver ved med at give Benjamin en bred vifte af mad (selvfølgelig ingen nødder eller andet fy-fy), så længe han vil have det.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 15. jul 2018, 19:56

Sof skrev:
twinkle skrev:Et spørgsmål til jer mere erfarne mødre..
Han fik en lille reje skåret i små hapser, nogle stykker godt moden avocado med citron, ca et kvart hårdkogt æg skåret i små hapser og noget lun frikadelle med stegeskorpen skåret af. Tænker i noget af det er no go til en baby på næsten seks mdr., som ind til videre er praktisk talt altædende?


Det kunne have været min søn omkring jul sidste år, der var han ca. samme alder. Det lyder præcist som det han spiste til flere julefrokoster i hvert fald :jule:

Nogen mennesker skal virke holde deres nedladende blikke og kølige toner for dem selv og blande sig helt uden om andres måder at gøre det på. Man har sgu nok at bekymre sig om som (førstegangs)mor i forvejen...



Ift allergi, så sagde vores SP at des tidligere man introducerede de ting som er typiske allergener, des mindre chance for allergi. Pånær peanuts (mener jeg), hvor at det var bedre at vente så lang tid som muligt.
Jeg aner ikke om der er hold i det eller noget om hvordan fødevareallergier fungerer generelt, men det er der nok nogle andre her der gør.


Mht peanuts kan der vist nok være en vis fordel i at introducere smooth peanutbutter.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 15. jul 2018, 20:05

Lulu skrev:
Sangius skrev:
twinkle skrev:Et spørgsmål til jer mere erfarne mødre..

Vi var hjemme hos min mor og hendes kæreste og spise frokost i dag. Benjamin bliver et halvt år her på fredag, og vi er så småt ved at introducere ham til nye fødevarer, da han er godt i gang med at øve sin tyggefunktion.
En af de andre par der var der, har en dreng der er tre uger yngre end Benja. Hun kiggede meget underligt på mig da jeg skar en reje ud i tre små stykker og gav Benjamin et stykke, som han kunne smage på. Hun spurgte mig sådan helt forbavset (og lidt nedladende, syntes jeg) om jeg bare giver ham alt? Og jeg følte lidt, at det jeg var i gang med var forkert :genert:

Han fik en lille reje skåret i små hapser, nogle stykker godt moden avocado med citron, ca et kvart hårdkogt æg skåret i små hapser og noget lun frikadelle med stegeskorpen skåret af. Tænker i noget af det er no go til en baby på næsten seks mdr., som ind til videre er praktisk talt altædende?


Nej da! Du skal da bare give ham alt, stort set! Hele nødder, rå gulerod og tunsteaks undtaget, så ville jeg sige gå amok!

Synes det er så fint hvis han allerede kan spise så mange forskellige ting, det skal I bare opmuntre og arbejde videre med! :)

Min mor har også flere gange kommenteret på at Thea sviner sådan - men jeg har altså kun sjældent madet hende. Hun vil gerne sidde med det selv, og nu ved 22 måneder sviner hun ikke særlig meget mere :)


Jeg ville til den alder nok også pille tørret frugt og vindruer ud af smsgsprøven (vindruer kunne måske gives hvis du skærer dem ud, men personligt ville jeg nok vente lidt under alle omstændigheder). Ellers er det da bare fint han gider. Uanset om du skærer ting i små bidder og mader ham eller giver ham noget han selv kan spise så er det da bare fint han vil smage en masse.


Hvis det indgik i den mad jeg selv spiste, havde jeg bare givet det. :)
Vindruer skal skæres ud på langs ja - ikke tværs, det er godt at huske. Generelt skal man altid huske kvælningsfaren ved alt mad. Men ellers har vi altid bare givet det vi selv fik, har ikke bevidst undladt nogen fødevarer, med mindre det var direkte frarådet. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 16. jul 2018, 05:18

Lige siden vi startede op med rigtig mad, har jeg været så bange for at Benjamin skulle blive kvalt i et eller andet. Jeg fatter ikke dem der kører blw, jeg ville gå ud af mit gode skind af bekymring.
Dog blender jer ikke Benjamins grøntsagsmos længere, det bliver bare most med en gaffel og det spiser han uden problemer. Måtte jo indse, at jeg ikke kunne blende hans grøntsager for evigt :genert:
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 16. jul 2018, 05:30

Jeg har også hørt at der kan være en fordel i at introducere peanuts tidligt, i form af smooth peanutbutter eller peanutbutterpulver blandet i grød.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Phaiak » 16. jul 2018, 08:43

twinkle skrev:Lige siden vi startede op med rigtig mad, har jeg været så bange for at Benjamin skulle blive kvalt i et eller andet. Jeg fatter ikke dem der kører blw, jeg ville gå ud af mit gode skind af bekymring.
Dog blender jer ikke Benjamins grøntsagsmos længere, det bliver bare most med en gaffel og det spiser han uden problemer. Måtte jo indse, at jeg ikke kunne blende hans grøntsager for evigt :genert:



Til min datter var det et miks af blw og mos/grød.
Og for mig hjalp det rigtig meget at have været til et førstehjælpsdemonstration og lært hvordan man hjælper barnet hvis det får noget galt i halsen.

Og samtidig også se videoer af hvor gode de små reelt er til at hoste mad op. Det ser voldsomt ud og tager længere tid end man som mor synes er rart. Men de klarer det meste selv og skal sjældent have hjælp.

Og så ellers sørge for at de har god fodstøtte så hele kroppen kan hjælpe til med at hoste.
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Aesel82 » 16. jul 2018, 09:08

AgentPixie skrev:Jeg har også hørt at der kan være en fordel i at introducere peanuts tidligt, i form af smooth peanutbutter eller peanutbutterpulver blandet i grød.


Jeg ville ikke give små børn peanuts overhovedet:

https://www.bt.dk/danmark/peanuts-sendt ... sfarlige-n

Jeg ved godt, at der er tale om hele nødder, men jeg ville ikke turde tage chancen.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 16. jul 2018, 10:41

Aesel82 skrev:
AgentPixie skrev:Jeg har også hørt at der kan være en fordel i at introducere peanuts tidligt, i form af smooth peanutbutter eller peanutbutterpulver blandet i grød.


Jeg ville ikke give små børn peanuts overhovedet:

https://www.bt.dk/danmark/peanuts-sendt ... sfarlige-n

Jeg ved godt, at der er tale om hele nødder, men jeg ville ikke turde tage chancen.


Men det er jo fejlsynkning og efterreaktion. Fejlsynkning af andre fødevarer, fx modermælk, kan også give lungebetændelse.

Peanutbutter kan faktisk medvirke til at modvirke allergi. http://livsstil.tv2.dk/sundhed/2016-03- ... aa-allergi
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf godtnavn » 16. jul 2018, 10:44

twinkle skrev:Lige siden vi startede op med rigtig mad, har jeg været så bange for at Benjamin skulle blive kvalt i et eller andet. Jeg fatter ikke dem der kører blw, jeg ville gå ud af mit gode skind af bekymring.
Dog blender jer ikke Benjamins grøntsagsmos længere, det bliver bare most med en gaffel og det spiser han uden problemer. Måtte jo indse, at jeg ikke kunne blende hans grøntsager for evigt :genert:


Det eneste Luna har fået galt i halsen nogensidne ahr været vand, havregrød og kartoffelmos, så jeg synes det ville være langt mere skræmmende at skulle give grød/mos hver dag :lol:
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 16. jul 2018, 12:36

Aesel82 skrev:
AgentPixie skrev:Jeg har også hørt at der kan være en fordel i at introducere peanuts tidligt, i form af smooth peanutbutter eller peanutbutterpulver blandet i grød.


Jeg ville ikke give små børn peanuts overhovedet:

https://www.bt.dk/danmark/peanuts-sendt ... sfarlige-n

Jeg ved godt, at der er tale om hele nødder, men jeg ville ikke turde tage chancen.


Men hvad skulle der ske ved noget nøddesmør?

Vi har givet stort set alt - men selvfølgelig ikke hele nødder. Synes lidt det giver sig selv, med små, hårde fødevarer der ikke kan ændre form eller blødes op. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Shmartiesh » 18. jul 2018, 17:51

Zinde skrev:
Phaiak skrev:
twinkle skrev:Lige siden vi startede op med rigtig mad, har jeg været så bange for at Benjamin skulle blive kvalt i et eller andet. Jeg fatter ikke dem der kører blw, jeg ville gå ud af mit gode skind af bekymring.
Dog blender jer ikke Benjamins grøntsagsmos længere, det bliver bare most med en gaffel og det spiser han uden problemer. Måtte jo indse, at jeg ikke kunne blende hans grøntsager for evigt :genert:



Til min datter var det et miks af blw og mos/grød.
Og for mig hjalp det rigtig meget at have været til et førstehjælpsdemonstration og lært hvordan man hjælper barnet hvis det får noget galt i halsen.

Og samtidig også se videoer af hvor gode de små reelt er til at hoste mad op. Det ser voldsomt ud og tager længere tid end man som mor synes er rart. Men de klarer det meste selv og skal sjældent have hjælp.

Og så ellers sørge for at de har god fodstøtte så hele kroppen kan hjælpe til med at hoste.

Grød og mos kan også være blw, så længe baby selv indtager det. Men man kan ikke mikse blw og madning. Blw indebærer, at baby kun får det i munden, hun selv putter derind. Når man mader baby, flyttes brækrefleksen længere bagud på tungen, og hvis man så lader hende sidde med fx stykker af kød selv, så kan det blive farligt. Et blw-barn, der aldrig har været madet, har brækrefleksen længere fremme på tungen, og kan derfor selv styre maden uden at blive kvalt i det.


Vi har madet med mos og grød og ladet hende spise selv og J’s brækrefleks fungerede nu fint når den skulle. Hun er aldrig blevet kvalt i mad. Hun har ikke engang været tæt på.

Ikke at jeg siger det ikke passer det du skriver, men børn kan nu fint lære at spise selv, uden at blive kvalt, selvom de er blevet madet.
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Shmartiesh » 18. jul 2018, 17:59

Twinkle jeg var også virkelig nervøs i starten da J fik mad. Også selvom vi startede med grød, for alt efter konsistens, der påvirkede det gag-refleksen. Men så startede jeg ud med bløde ting, pandekager, avocado og søde kartofler og det kunne hun selv mose med gummerne. Hvis du prøver lidt ad gangen og ser hvor god han nok skal være til at få maden op igen selv, så skal du nok blive rolig ved det.

Og jeg hører rigtig mange snakke om de manglende tænder og dem bruger de faktisk ikke. Johanne har alle fortænder men tygger med gummerne.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 19. jul 2018, 08:45

Shiiit, jeg er træt af 18-mdrs søvnspring eller hvad fanden det nu er. Det har altid været nemt at amme min søn i søvn og han har været meget rutine-nem, selvom han aldrig har været den store syvsover. Men lige for tiden vil han ikke sove i vuggestuen, måske lige 10-20 minutter på gode dage, og alligevel tager det 1½ time at amme ham i søvn om aftenen, hvor han derfor først sover ved 22-tiden. Til gengæld vågner han rigtig meget om natten og hvor han tidligere bare lige skulle ammes 10 minutter og så retur i seng, så kan det snildt tage 45 minutter i de her dage.
Så det er jo bare skønt. :rulle:

Jeg overvejer næsten at sove på gæsteværelse nogle nætter og så lade faren tage putning og nattetjans. Måske det kan nulstille det lidt... Og så håber jeg at det snarlige vuggestueskift fordi vi er flyttet måske kan nulstille den manglende middagslur, for han kan sagtens tage 1½-2 timer i weekenden hjemme...

Til gengæld er han megasjov og begyndt at drille bevidst, fx ved at ville række os ting og så lige før man tager dem trække hånden tilbage og sige "naaaaarj!" og skraldgrine. Og han forstår helt vildt meget. Vi har et boldbassin, som han elsker at tømme udover hele stuegulvet og så kan vi bede ham om at hente "den gule bold henne ved bogreolen" og "den lyserøde bold under bordet" og sådan noget. Det er fandme sejt!
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Forældre"