Mærkelig menstruation...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 19. jul 2018, 19:01

Jeg passer på mig selv :gogo:

Jeg kørte ud at spise frokost med en veninde, og så blev der shoppet/oset lidt, og en tur i Ikea. Jeg går lidt langsomt, men jeg bliver ikke træt så hurtigt som før. Hun mener, det er lige tidligt nok med en raskmelding nu, men kan godt se at det går fremad.

Sønnike og jeg hænger i sofaen med en film lidt endnu, og så vil jeg lige få ryddet lidt op.

Da jeg var på toilettet for et øjeblik siden, var der liiiige en snert af noget lysebrunt/rødt på papiret, så måske begynder det snart at bløde.

Jeg er ikke sådan træt-træt endnu, så det er da en markant forbedring på to dage :gogo: Jeg vil virkelig gerne raskmelde mig, så jeg ser lige på hvordan jeg har det i morgen formiddag.
5
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf LaScrooge » 20. jul 2018, 05:56

Træls type der lige kiggede forbi :rulle:

Men. Jeg håber, at du vil vente med raskmeldingen til efter du har blødt færdig. Jeg tænker, at din krop har gang i noget, ingen rigtig forstår på nuværende tidspunkt, og at det er fornuftigt at holde dig i ro så du får den reneste erfaring med hvordan du har det efter udtømningen. Jeg synes virkelig at du skal unde dig selv den sygemelding så længe det bare er det mindste nødvendigt og dermed også ferie med overskud.

Jeg tænker på dig ofte og bekymrer mig for dig. En del af det er en følelse af frustration over, at du er så pisse hård ved dig selv, indirekte. Når du synes du bør tage hul på din ferie fordi du jo godt kunne slæbe dig igennem en arbejdsdag, så sætter du dig selv lavere end din arbejdsplads. Og du er bare så meget vigtigere end din arbejdsplads. Du er et menneske, din arbejdsplads er en virksomhed. Du kommer først! Din pligtopfyldenhed er ærværdig, men for pokker, jeg ville ønske du holdt mere af dig selv. Og undskyld, hvis den formulering er krænkende, men jeg kan ikke se det på anden måde end at du føler dig mindre vigtig. Og det er du altså ikke!
26
And we both know: I will be delicious
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 20. jul 2018, 07:06

^ Jeg hører hvad du siger :gogo:

Det er bare det med, at når nu jeg har været ok frisk i to dage, så må den da være ved at være der.

Jeg skal til lægen her i formiddag og have målt blodprocent, så tager jeg lige en snak med lægen om hvad jeg kan forvente af den blødning, sådan i forhold til om jeg skal være raskmeldt eller ej.
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf LaScrooge » 20. jul 2018, 07:28

Allmost_Famous skrev:^ Jeg hører hvad du siger :gogo:

Det er bare det med, at når nu jeg har været ok frisk i to dage, så må den da være ved at være der.

Jeg skal til lægen her i formiddag og have målt blodprocent, så tager jeg lige en snak med lægen om hvad jeg kan forvente af den blødning, sådan i forhold til om jeg skal være raskmeldt eller ej.


:kys: Den er forhåbentlig ved at være der. Men du er også i behandling lige nu, en behandling, der er et eksperiment mere end en kur. Man ved ikke om det er slutningen på det.

Jeg håber, din læge siger, at du skal afvente tilstanden efter din næste blødning og jeg vil gerne appellere til, at du ikke *selv* foreslår, at du kan begynde at arbejde/tage hul på din ferie, fordi du har det bedre. Din bedring er relativ til den udtæring din krop har været udsat for gennem de sidste mange måneder og der kan måske også være en lille chance for, at du ikke rigtig kan mindes din egentlige normaltilstand? At kunne have en dejlig, aktiv dag med din søn uden at besvime af træthed er fantastisk relativt til hvordan du har haft det, men er det fantastisk i forhold til hvad du magtede tidligere?

Du fortjener at komme dig fuldt og helt i det tempo det kræver, så du måske kan lukke dette kapitel mere effektivt og dermed hurtigere komme tilbage til et liv, hvor du ikke er begrænset på samme måde og hvor du har energi og overskud til de ting, der er vigtige for dig.
13
And we both know: I will be delicious
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 20. jul 2018, 10:00

Nåh, min blodprocent er faldet igen.

Lægen sagde, at jeg i hvert fald ikke skal raskmeldes endnu, især fordi jeg har en blødning på vej. Jeg undrede mig meget over, at den var faldet fordi jeg jo føler mig mere frisk, men hun forklarede, at kroppen skal bruge en masse blod for at komme sig.

Fordi min almentilstand er fin, så var der ikke nogen løftet pegefinger eller noget med ikke at måtte køre bil osv. Men den er så lav igen, at jeg "altså skal reagere" hvis jeg bliver svimmel eller bliver træt pludseligt.

Hun vil gerne have, at jeg ringer til egen læge mandag, fordi hun jo ikke kan se hele min historik osv, og så skal jeg have målt igen. Hvis min blodprocent så ikke har rettet sig op igen, sagde hun at man nok skulle fremskynde tiden på ambulatoriet yderligere.

Øv, hvor er jeg skuffet.
6
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf LaScrooge » 20. jul 2018, 10:25

Øv. Jeg havde godt nok håbet på bedre nyheder. Træls :ae: :kys:
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Tibbler » 20. jul 2018, 11:16

Puha, ikke lige den ventede besked. Godt du har fået det tjekket, nu du ikke har følt dig tiltagende svimmel eller træt.

Det understreger jo bare vigtigheden af, at du ofte får blodprocenten tjekket. Især hvis det er meningen at du skal begynde at bløde inden for de kommende dage. Håber lægen så tager situationen alvorligt denne gang - eller har du mulighed for at vælge hende du var tryg ved igen?
4
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 20. jul 2018, 15:17

Jeg bløder nu hvad der svarer til en let menstruation. Så venter vi bare på sluserne.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 20. jul 2018, 15:41

I øvrigt, så måtte hun tage tre prøver for at få et reelt svar.

De første to prøver (priktest i fingeren) viste 4,1 og 3,9. Det mente jeg simpelthen ikke, kunne passe, og så tog hun fra en blodåre i armen, som så viste 4,8.
Jeg kan ikke helt huske forklaringen, hun gav mig, men jeg er nysgerrig sådan her ved eftertanke. Hvis der er nogen med viden om det, må I meget gerne forklare hvordan det kan svinge så meget fra arm til finger. Normalt har de to tal kun været 0,1 fra hinanden ved måling på samme tid.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Sangius » 20. jul 2018, 17:01

Allmost_Famous skrev:I øvrigt, så måtte hun tage tre prøver for at få et reelt svar.

De første to prøver (priktest i fingeren) viste 4,1 og 3,9. Det mente jeg simpelthen ikke, kunne passe, og så tog hun fra en blodåre i armen, som så viste 4,8.
Jeg kan ikke helt huske forklaringen, hun gav mig, men jeg er nysgerrig sådan her ved eftertanke. Hvis der er nogen med viden om det, må I meget gerne forklare hvordan det kan svinge så meget fra arm til finger. Normalt har de to tal kun været 0,1 fra hinanden ved måling på samme tid.


Kvaliteten af prøvetagningen af kapillærblod (fra de små årer) er meget svingende. Veneblod er meget mere sikkert :)

Årsagen er bl.a. tilblanding af vævsvæske - det sker især hvis der trykkes for at få blod ud, eller der bruges af de første 2-3 bloddråber.

Nogle gange kan der også ses en koagulation (størkning) af blodet, som medfører lavere værdier :)
10
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 20. jul 2018, 19:08

^ Tak :gogo:

Jeg undrede mig bare, fordi de tal plejer at være meget tæt på hinanden.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Planten » 20. jul 2018, 20:36

Sangius skrev:
Allmost_Famous skrev:I øvrigt, så måtte hun tage tre prøver for at få et reelt svar.

De første to prøver (priktest i fingeren) viste 4,1 og 3,9. Det mente jeg simpelthen ikke, kunne passe, og så tog hun fra en blodåre i armen, som så viste 4,8.
Jeg kan ikke helt huske forklaringen, hun gav mig, men jeg er nysgerrig sådan her ved eftertanke. Hvis der er nogen med viden om det, må I meget gerne forklare hvordan det kan svinge så meget fra arm til finger. Normalt har de to tal kun været 0,1 fra hinanden ved måling på samme tid.


Kvaliteten af prøvetagningen af kapillærblod (fra de små årer) er meget svingende. Veneblod er meget mere sikkert :)

Årsagen er bl.a. tilblanding af vævsvæske - det sker især hvis der trykkes for at få blod ud, eller der bruges af de første 2-3 bloddråber.

Nogle gange kan der også ses en koagulation (størkning) af blodet, som medfører lavere værdier :)

Den ene bioanalytiker er enig med den anden :D derudover har det meget at sige, hvordan man betjener apparatet til kapillær-/fingerprøven :) der er rigtig mange fejlkilder.

Sådan rent statistisk er 3,9 og 4,1 ikke forskellige. At der er forskel (som er statistisk signifikant) på vene- og kapillærprøve kan også skyldes at blodomløbet måske er dårligt. Kolde fingre leverer ikke den rigtige værdi.
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 21. jul 2018, 11:57

Øj, hvor det river i lænden nu. Det er slet ikke til at ligge eller sidde behageligt. Vi skal egentlig til familiemiddag i aften, men jeg overvejer om jeg kan tillade mig at melde fra, og så bare sende sønnike. Det kan jeg godt, ikke?
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf In_your_eyes » 21. jul 2018, 11:58

Selvfølgelig kan du det :kys:
4
:pompom:
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Seance » 21. jul 2018, 12:13

Jeg syntes du skal sige fra, din krop er på så sindssygt hårdt arbejde lige nu, der er jo simpelthen ikke nok blod i din krop og dit hjerte har virelig travlt. Og nu er de oven i købet en ny blødning på vej, så rigeligt med væske, mad, og ned at ligge med benene lidt højere oppe.
Stol på at dine venner og familie gerne vil passe på dig og din søn, og hvis du var min veninde havde jeg lavet en care pakke og nogle nemme retter i fryseren, og så hygget med din søn på nogle ture så du kunne hvile og han kunne hygge. :kys:
9

Tilbage til "Helbred"