Menstruationskop - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf avdotja » 21. dec 2015, 21:50

Tanten skrev:
avdotja skrev:Jeg er overrasket over at læse hvor ofte I andre tømmer jeres. Jeg har et par dage hvor jeg tømmer den en, måske to, gange i døgnet og så lader jeg den ellers gladeligt sidde i flere dage i træk i resten af perioden.


Det lyder umiddelbart risikabelt at lade den sidde flere dage i træk pga. risiko for toksisk shock syndrom https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ndrom-tss/

Men det går på tamponer. Det er ikke helt klart for mig hvordan TSS opstår, men tænker her at det spiller ind at en tampon har en snor udenfor skedemiljøet og suger til sig - modsat en gummikop som bare sidder der? Jeg tænker en kop minder mere om en p-ring som jo sidder der i 3 uger ad gangen
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 21:54

JoyNips skrev:Jeg elsker min kop. Intet mindre! Jeg har en meluna i lilla med ring i stedet for stilk. Jeg har aldrig haft problemer med den, det tog mig lige et par forsøg at få den i første gange, men så har det også bare fungeret siden og jeg har brugt den i et års tid nu.
Jeg bruger i øvrigt den sidste af de måder at holde den på, som hun viser her: http://youtu.be/IRGqVH1cJ6k

Jeg smider i øvrigt bare min kop i opvaskeren efter menstruation.

Oh, no you did'nt :lol:
Jeg ser dig og forhøjer med toiletbørsten.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf avdotja » 21. dec 2015, 21:58

I starten tænkte jeg at bruseren var det oplagte sted, men det blev jeg hurtigt træt af: jeg er meget mere "tør" i bruseren end normalt.

Derudover har jeg ikke så mange gode råd; tror selv min kop lå inaktivt et år (eller mere!) fordi jeg ikke orkede at bøvle med det.
0
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Lækre Arne » 21. dec 2015, 22:01

Min kop føles heller ikke åben - selvom den er foldet ud.
Så længe vacuumet er der, skal den nok selv finde sig til rette.
1
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Lækre Arne » 21. dec 2015, 22:04

Badet er heller ikke mit favoritsted til opsætning. Forestiller mig altid at der kommer badevand med op.
Men jeg tømmer den gerne i badet. Og putter den i opvasker :slem:
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 22:08

Allmost_Famous skrev:Nu prøvede jeg lige igen i badet. Jeg er SÅ tæt på at smide den lortekop i skralderen, og hamstre tamponer i stedet for :evil: Når det endelig lykkes at få den ind, kan den ikke poppe åben, uanset hvor mange af de der tips, jeg prøver.

Jeg er så meget med dig :(
Har givet op mange gange. Jeg skal prøve at tage mig sammen til, at forsøge igen.
Når jeg indsætter en tampax sidder jeg på hug. Jeg kan ikke rigtig gøre det med eet ben oppe, som på de der tegninger og det er ikke rart heller, siddende på toilettet.
Så kan det vel heller ikke være smart, at forsøge at tvinge en kæmpe kop derop i de stillinger.
Det var ikke faldet mig ind før, men jeg har svært ved at forestille mig, hvordan jeg skal krølle mine arme og hænder rundt, for at have styr på noget som helst på hug med foldeteknikker og vacuum og what not :lol:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Garfield » 21. dec 2015, 22:09

SantasFreakHelper skrev:Min kop føles heller ikke åben - selvom den er foldet ud.
Så længe vacuumet er der, skal den nok selv finde sig til rette.


Enig. Efter at jeg havde kæmpet og kæmpet i starten med at finde ud af om den var foldet ud, så accepterede jeg at det var den nok, når jeg ikke kunne mærke en stor fold. Det har været rigtigt i 4 ud af 5 tilfælde. Jeg har kun brugt den i to perioder (har lige haft en sindsyg cykluslængde på 63 dage), så jeg er stadig i gang med at få styr på begyndervanskelighederne.

AF: Hvis det bliver for meget, så læg den til side her og nu og gør som du plejer. Så kan du altid prøve igen næste gang.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 22:15

Allmost_Famous skrev:
kidkomb skrev:Jeg er så meget med dig :(
Har givet op mange gange. Jeg skal prøve at tage mig sammen til, at forsøge igen.
Når jeg indsætter en tampax sidder jeg på hug. Jeg kan ikke rigtig gøre det med eet ben oppe, som på de der tegninger og det er ikke rart heller, siddende på toilettet.
Så kan det vel heller ikke være smart, at forsøge at tvinge en kæmpe kop derop i de stillinger.
Det var ikke faldet mig ind før, men jeg har svært ved at forestille mig, hvordan jeg skal krølle mine arme og hænder rundt, for at have styr på noget som helst på hug med foldeteknikker og vacuum og what not :lol:

Hvad størrelse er din kop? Min veninde mener, jeg skal prøve en mindre kop, men jeg nægter at kaste et par hundrede kroner efter endnu en dims uden at vide, om det overhovedet vil gøre en forskel.
De der teenagere på YouTube, som laver videoer omkring det, kan tilsyneladende uden større besvær, stoppe de kopper op. Så burde vi altså også kunne :nerve:

Det er også den store. Jeg har flere slags, men jeg har læst mange steder, at uanset om man synes man er stram eller ej, så bør man tage den store, når man når en vis alder eller har født. Fordi skønt, der er svært at få den op, når man er stram, så er det alt andet lige ikke størrelsen på indgangen, men størrelsen på skeden der er afgørende for, om den holder tæt.
Tror jeg da. Det er i hvert fald det jeg har ræssoneret mig frem til.
Så derfor har jeg ikke forsøgt en lille. Til gengælde har jeg både hårde og en blød og ingen af dem virker :(
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Fru Sunshine » 21. dec 2015, 22:16

Åh adadadad... jeg er i forvejen lettere kvalm ved tanken om at skulle sætte den op, men den der med opvaskeren? Jeg fik også flashbacks til toiletbørsten.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf kidkomb » 21. dec 2015, 22:20

JoyNips skrev:
Allmost_Famous skrev:
JoyNips skrev:Jeg elsker min kop. Intet mindre! Jeg har en meluna i lilla med ring i stedet for stilk. Jeg har aldrig haft problemer med den, det tog mig lige et par forsøg at få den i første gange, men så har det også bare fungeret siden og jeg har brugt den i et års tid nu.
Jeg bruger i øvrigt den sidste af de måder at holde den på, som hun viser her: http://youtu.be/IRGqVH1cJ6k

Jeg smider i øvrigt bare min kop i opvaskeren efter menstruation.

Kan du mærke når den åbner sig?


Næh... Og jeg kan heller ikke køre en finger rundt langs kanten eller dreje den. Men hvis jeg har folden fremad kan jeg liste en finger måske halvanden cm op på forsiden langs koppen og mærke at den ikke stadig er foldet ned. Og så må den jo være foldet op.

Mht at få den ud igen, så synes jeg det virker at presse lidt som om man skulle lave nr 2. Så kommer den lidt ned og man kan nemmere få fat om den.

Se, det gik jeg også og troede. Men det er som om, den kun har sluttet tæt på mig nogle få gange ud af de måske 20 dage jeg har gået med den.
Og da kunne jeg mærke at den var foldet ud, ca midtpå hvor jeg kunne nå til, hele vejen rundt. Men der er ligesom et hak ind oppe ved ringen. Som ikke folder sig helt ud (jeg har voldet mig selv og mærket helt efter i arrigskab) Jeg har heller ikke aldrig kunne dreje den rundt efter indsætning. Aldrig.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Tanten » 21. dec 2015, 22:47

avdotja skrev:
Tanten skrev:
avdotja skrev:Jeg er overrasket over at læse hvor ofte I andre tømmer jeres. Jeg har et par dage hvor jeg tømmer den en, måske to, gange i døgnet og så lader jeg den ellers gladeligt sidde i flere dage i træk i resten af perioden.


Det lyder umiddelbart risikabelt at lade den sidde flere dage i træk pga. risiko for toksisk shock syndrom https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ndrom-tss/

Men det går på tamponer. Det er ikke helt klart for mig hvordan TSS opstår, men tænker her at det spiller ind at en tampon har en snor udenfor skedemiljøet og suger til sig - modsat en gummikop som bare sidder der? Jeg tænker en kop minder mere om en p-ring som jo sidder der i 3 uger ad gangen


Jeg bed mærke i, at der stod et sted, at også pessar kunne give risiko for TSS - og et pessar er jo i princippet en fladere udgave af en menstrutionskop; en "skål", der holder nogle kropsvæsker inde - og i pessarets tilfælde ude.
0
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Garfield » 22. dec 2015, 00:45

På den engelske Wikipedia side om menstruationskopper (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Menstrual_cup) skriver de altså at alle studier indtil videre viser at det er ekstremt sjældent, tæt på usandsynligt, at man udvikler TSS ifm brug af menstruationskop.

Min erfaring er da også at koppen ikke medfører samme tørhed og irritation som en tampon.
0
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf JoyNips » 22. dec 2015, 07:21

kidkomb skrev:
JoyNips skrev:Jeg elsker min kop. Intet mindre! Jeg har en meluna i lilla med ring i stedet for stilk. Jeg har aldrig haft problemer med den, det tog mig lige et par forsøg at få den i første gange, men så har det også bare fungeret siden og jeg har brugt den i et års tid nu.
Jeg bruger i øvrigt den sidste af de måder at holde den på, som hun viser her: http://youtu.be/IRGqVH1cJ6k

Jeg smider i øvrigt bare min kop i opvaskeren efter menstruation.

Oh, no you did'nt :lol:
Jeg ser dig og forhøjer med toiletbørsten.


Jeg tror altså, den bliver renere i opvaskeren ;)
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf JoyNips » 22. dec 2015, 08:10

avdotja skrev:
Tanten skrev:
avdotja skrev:Jeg er overrasket over at læse hvor ofte I andre tømmer jeres. Jeg har et par dage hvor jeg tømmer den en, måske to, gange i døgnet og så lader jeg den ellers gladeligt sidde i flere dage i træk i resten af perioden.


Det lyder umiddelbart risikabelt at lade den sidde flere dage i træk pga. risiko for toksisk shock syndrom https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ndrom-tss/

Men det går på tamponer. Det er ikke helt klart for mig hvordan TSS opstår, men tænker her at det spiller ind at en tampon har en snor udenfor skedemiljøet og suger til sig - modsat en gummikop som bare sidder der? Jeg tænker en kop minder mere om en p-ring som jo sidder der i 3 uger ad gangen


Jeg har læst lidt op på TSS og kop, og der har aldrig været et tilfælde af TSS ved brug af kop. Men det er jo selvfølgelig ikke det samme, som at det aldrig kan opstå... De bakterier, som kan give TSS er helt almindelige bakterier, der findes på huden og slimhinder (staph. aureus og strep. pyogenes). Men 70-80 % af alle udvikler antistoffer mod TSST-1 i løbet af teenageårene og 90-95 % ved 40-års alderen. Så risikoen for TSS er ret lav, hvis man har overlevet sine teenageår...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Menstruationskop - erfaringer?

Indlægaf Tanten » 22. dec 2015, 10:28

JoyNips skrev:
avdotja skrev:
Tanten skrev:
avdotja skrev:Jeg er overrasket over at læse hvor ofte I andre tømmer jeres. Jeg har et par dage hvor jeg tømmer den en, måske to, gange i døgnet og så lader jeg den ellers gladeligt sidde i flere dage i træk i resten af perioden.


Det lyder umiddelbart risikabelt at lade den sidde flere dage i træk pga. risiko for toksisk shock syndrom https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ndrom-tss/

Men det går på tamponer. Det er ikke helt klart for mig hvordan TSS opstår, men tænker her at det spiller ind at en tampon har en snor udenfor skedemiljøet og suger til sig - modsat en gummikop som bare sidder der? Jeg tænker en kop minder mere om en p-ring som jo sidder der i 3 uger ad gangen


Jeg har læst lidt op på TSS og kop, og der har aldrig været et tilfælde af TSS ved brug af kop. Men det er jo selvfølgelig ikke det samme, som at det aldrig kan opstå... De bakterier, som kan give TSS er helt almindelige bakterier, der findes på huden og slimhinder (staph. aureus og strep. pyogenes). Men 70-80 % af alle udvikler antistoffer mod TSST-1 i løbet af teenageårene og 90-95 % ved 40-års alderen. Så risikoen for TSS er ret lav, hvis man har overlevet sine teenageår...


Ja, det har I nok ret i. Jeg synes bare, det lød som virkeligt længe at have noget blod "stående" ved kropstemperatur.
0

Tilbage til "Helbred"