Debattens mødregruppe

Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Æble » 24. jul 2018, 05:51

Har lige et lille spørgsmål til jer.

Vi har lige været på ferie i USA og lille A har vågnet de to sidste nætter kl 24 og græder til hun får flaske. Hun er 15 mdr så havde tænkt at det var slut med flaske efter ferien. På ferien har hun sovet fint uden aftenflaske hele natten. Hun plejer også at sove fra 19.30-6 uden opvågning. Synes i jeg skal blive ved at give hende kl 24 flasken og håbe det er noget jetlag der går over af sig selv? Jeg tilbød banan inden sengetid men det ville hun ikke have. Eller skal jeg prøve at give aftenflaske inden sengetid? (Som jeg jo synes er lidt tilbagegang, men det er natflaske jo i høj grad også, men måske er den nemmere at komme af med).

Ellers læser jeg stadig med, men har ikke så mange input. Generelt går det bare rigtig godt med lille A og hun har lige lært at gå her mens vi var på ferie.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 24. jul 2018, 06:03

Æble - personligt havde jeg nok givet flasken, og så ventet med at fjerne den igen til hverdagen endnu var stabil. Jeg tænker hun efterspørger den pga forandringerne, ferien, osv.

Hvad får hun i flasken? Kan hun spises af med vand i den måske? :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Danseprinsesse » 24. jul 2018, 06:19

Æble: Jeg havde også givet den (men ville også have været i tvivl). Vi har som udgangspunkt ladet vores blive ved, til han selv var klar til at give slip. Han stoppede først med natflasken, da han var 20 mdr. Vi tog godnatflasken fra ham for nyligt - det var kun af hensyn til tænderne - og jeg kan stadig blive i tvivl, om han bare skulle have haft lov til at stoppe med den af sig selv.
I den her varme tænker jeg også, at det måske ikke er helt skidt med noget ekstra væske. I kan se, om hun vil acceptere vand.

Godt at høre, at det går godt - og at hun går nu! :)
0
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf AgentPixie » 24. jul 2018, 06:51

A på 13 mdr har i nogle måneder kun fået flaske om morgenen, det er det eneste morgenmad han gider.
I perioder har han haft brug for en natflaske og så har han fået det. Det plejer at gå i sig selv igen.
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 24. jul 2018, 06:51

Zinde skrev:Jeg synes, at små børn der vågner om natten og er sultne, skal have mad. Enten modermælk eller mme, ikke vand.

Min datter spiste om natten, til hun var 18 mdr. Og fik en flaske ifm. putning, til hun var knap 3 år.
De vænner selv fra. Der er ingen grund til at forcere det imo. De bliver alt for hurtigt store i forvejen.


Men hvis det ikke er sult, men "blot" tryghed og suttebehov, så er vand i flaske da et fint alternativ. Så behøver man heller ikke bekymre sig om tænderne :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 24. jul 2018, 07:36

Zinde skrev:
Sangius skrev:
Zinde skrev:Jeg synes, at små børn der vågner om natten og er sultne, skal have mad. Enten modermælk eller mme, ikke vand.

Min datter spiste om natten, til hun var 18 mdr. Og fik en flaske ifm. putning, til hun var knap 3 år.
De vænner selv fra. Der er ingen grund til at forcere det imo. De bliver alt for hurtigt store i forvejen.


Men hvis det ikke er sult, men "blot" tryghed og suttebehov, så er vand i flaske da et fint alternativ. Så behøver man heller ikke bekymre sig om tænderne :)


Så ville jeg give en sut. Flasken erstatter brystet, tænker jeg. Hvis man ville give et ammebarn brystmælk i situationen, skal et flaskebarn også have mælk.


Sutten er jo også et brysterstatning. Det er alt der kan suttes på. Så ud fra barnets behov kan man jo vælge det, som passer bedst. Hvis barnet ikke umiddelbart er sulten, men stadig gerne vil have flasken, synes jeg vand i flasken er oplagt.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf JoyNips » 24. jul 2018, 07:52

Hvis barnet har behov for en flaske eller amning eller en banan eller et kram eller en sut eller noget helt andet, så ville jeg gøre det.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 24. jul 2018, 08:33

Jeg tror meget sjældent at én ting altid er at fortrække frem for noget andet. Det er børn for forskellige til.

Så for at komme tilbage til Æbles spørgsmål, så ville jeg nok råde til at vurdere ud fra barnet. Hvis mælk virker som et behov, synes jeg bare du skal give det, og så se på at trappe ud igen når verden er lidt mere stabil igen.

Men kan godt forstå du har været i tvivl. Når man først har fået givet en god vane, vil man jo gerne holde godt fast i den :D
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 24. jul 2018, 13:44

Jeg er lidt splittet omkring dit spørgsmål, æble :gruble:

Hvis Benjamin pludseligt begyndte at vågne igen i den alder og efterspørge flasken over en længere periode, kunne jeg godt være bekymret for at det blev til en vane, at han skulle have flasken for at kunne falde i søvn igen. Dermed ikke sagt at jeg ville nægte ham det, men jeg ville forsøge med andet først - trøst, sut, vand eller let mad (fx banan, som sangius også skriver)

Jeg ved at nogen i min terminsgruppe på facebook skærer alle natamninger/natflaske fra ved 6 mdr., det synes jeg er lige drastisk nok. Men jeg kan godt følge ideen om at der findes søvnassociationer, som kan udvikle sig til uhensigtsmæssige vaner fremfor behov.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 24. jul 2018, 16:34

Vi har lige haft er bad parenting moment...

Thea går megeti bare tæer, fordi hun elsker det og fordi jeg tænker det kun er sundt for fodens udvikling, motorikken osv.
Vi er så lige ankommet til sommerhusbesøg hos et vennepar, og i det splitsekund vi sætter hende på græsplænen, løber hun op på sådan en handicaprampe til huset. Rampen er lavet af stål. Den er så åbenbart brændende varm - nok til at give hende store vabler under den ene fod :( .
Jeg havde slet ikke tænkt den kunne være SÅ varm, og nåede slet ikke rigtig at orientere mig omkring den, eller overhovedet overveje noget.
Så hun græd og græd, lille mus. Vi sad med fødderne i en kold balje vand i en times, mens hun fik lov at babse hele tiden. Efter det sad hun med fødderne i vand lidt mere, og fik lidt vingummi.
Nu er hun faktisk løbende igen, her 3 timer efter. Så det var nok ikke så slemt som det virkede.

Vi har nu lagt våde håndklæder på rampen :s
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6659
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Æble » 24. jul 2018, 17:20

Tak for jeres input.

Normalt har hun fået en halv flaske lavet på to skefulde til sovetid. Det har hun sovet fra 19.30-6 på. Hun har sovet igennem i 4-5 mdr, men her den seneste måned har jeg lavet mælken tyndere og tyndere for at begynde at vænne hende fra.

I ferien sov hun ca 12 timer uden aften eller natflaske.

Efter vi er kommet hjem i lørdags har hun virket decideret sulten der omkring midnat og har fået 180 ml lavet på 4-5 skefulde og kunne måske godt have drukket mere.

Jeg tror jeg vil tilbyde noget aftengrød eller banan og så anse natflaske som et midlertidigt behov pga jetlag og at hun lige skal ind i rytmen efter ferien. Hvis hun om en uge stadig vågner, så må jeg se hvad jeg så gør.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 24. jul 2018, 18:45

Æble skrev:Tak for jeres input.

Normalt har hun fået en halv flaske lavet på to skefulde til sovetid. Det har hun sovet fra 19.30-6 på. Hun har sovet igennem i 4-5 mdr, men her den seneste måned har jeg lavet mælken tyndere og tyndere for at begynde at vænne hende fra.

I ferien sov hun ca 12 timer uden aften eller natflaske.

Efter vi er kommet hjem i lørdags har hun virket decideret sulten der omkring midnat og har fået 180 ml lavet på 4-5 skefulde og kunne måske godt have drukket mere.

Jeg tror jeg vil tilbyde noget aftengrød eller banan og så anse natflaske som et midlertidigt behov pga jetlag og at hun lige skal ind i rytmen efter ferien. Hvis hun om en uge stadig vågner, så må jeg se hvad jeg så gør.


Vi har haft gode erfaringer med en portion havregrød med most banan i før sengetid :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 24. jul 2018, 19:24

Åh sangius, stakkels Luna :( det scenarie ville jeg godt nok heller ikke lige have gennemskuet!
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf twinkle » 24. jul 2018, 19:27

Jeg har også et bad parenting moment (ok, handler måske mere om en smule dårlig samvittighed..)

Benjamin er blevet puttet til natten for første gang i sin nye tremmeseng. Der var ingen brok eller noget og han faldt også i søvn til sidst (fandme heller ikke nemt at sove i den her varme), men jeg føler lidt at jeg er “ond” ved ham, fordi han ikke længere skal sove hos os. Men på den anden side er jeg også virkelig glad for ikke konstant at bekymre mig om, hvorvidt han falder ud af sengen. I tremmesengen kan han kravle rundt, uden at der sker noget.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Debattens mødregruppe

Indlægaf Sangius » 24. jul 2018, 20:23

Nu sover hun, min stakkels mus. Hun græd ca i en lille times tid, sådan on and off. Sad med fødderne i køligt vand i 2 timer.
Hendes ene forfod er dækket af sådan rynket, hvidlig hud, som ligner punkterede vabler. Der er også to vabler med væske.
Der står alle vegne at man skal kontakte lægen ved 2. gradsforbrændinger på fødderne. Jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor, men vi må jo ringe i morgen tidlig, og høre om vi skal gøre noget specifikt.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Forældre"