Lukkedage?

Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 277
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4970

Re: Lukkedage?

Indlægaf Mistermor » 25. jul 2018, 10:45

Buller skrev:Jeg ville komme til at udbede mig det studie der dokumenterede "at det jo er bedst at børn har 3 uger sammenhængende med deres forældre hen over sommerferien". Og ellers bede hende om at holde sine personlige meninger for sig selv, hun er der som en professionel person, ikke som sladdertante.

Selve sommerferien er jo bare et levn fra dengang hvor børn skulle hjem og hjælpe til på gården, det var ikke afslapning og hygge, de skulle knokle med høsten. Så hvordan den pludselig er blevet en hellig del af familiens udvikling fatter jeg ikke.

Jeg kan ikke forstå, hvordan man kan tænke, at børn har mindre brug for ferie end voksne.
1
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1441

Indlægaf Stars » 25. jul 2018, 10:58

Mistermor skrev:
Buller skrev:Jeg ville komme til at udbede mig det studie der dokumenterede "at det jo er bedst at børn har 3 uger sammenhængende med deres forældre hen over sommerferien". Og ellers bede hende om at holde sine personlige meninger for sig selv, hun er der som en professionel person, ikke som sladdertante.

Selve sommerferien er jo bare et levn fra dengang hvor børn skulle hjem og hjælpe til på gården, det var ikke afslapning og hygge, de skulle knokle med høsten. Så hvordan den pludselig er blevet en hellig del af familiens udvikling fatter jeg ikke.

Jeg kan ikke forstå, hvordan man kan tænke, at børn har mindre brug for ferie end voksne.

Men hvorfor er 3 uger det eneste rigtige?

Hvorfor er det ikke godt nok med 2½ uge og så lidt mere fordelt på resten af året, så der både er feriedage nok til efterårsferie og vinterferie?
2
Eks-svigersøn sælges billigt som boksebold.
JoyNips
Kort karma: 605
Likede indlæg: 9824

Indlægaf JoyNips » 25. jul 2018, 11:03

Nu er det ikke lige et videnskabeligt studie, men fx Børns Vilkår opfordrer til at børn får noget ferie fra institution sammen med deres forældre: https://gribskov.inst.dk/DOK.vdir/__da1 ... ilk%C3%A5r).pdf

Faktisk kalder Bente Boserup fra Børns Vilkår det et direkte svigt: http://kompasset.kbhbarn.kk.dk/FrontEnd.aspx?id=8737484

Jeg er ikke fan af Helen Lyng Hansen, men: http://livsstil.tv2.dk/2013-06-18-bekym ... -b%C3%B8rn

At det lige skal være 3 sammenhængende uger er måske nok noget hun selv opfinder, men ud af de artikler og udtalelser der findes om emnet ved en simpel googling, så fremstår det klart, at børn bør have noget sammenhængende ferie fra institutionen og ikke bare et par dage hist og pist.
1
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 25. jul 2018, 11:05

Jeg undrer mig især over, at nogle forældre tænker, at det er pædagogerne, der "er skyld i", at man skal melde ferie ud.
Pædagogerne skal have budgettet for institutionen til at holde. Der er ikke penge til vikar. Kommunalpolitikerne har truffet en beslutning om, hvordan man afvikler ferie i institutionerne i kommunen.

Hvis man skal lave en mødeplan, der holder, er man nødt til at vide, hvor mange børn der kommer hvornår. Jo mere upræcist forældrene melder ud, jo dårligere passer planen, og jo mere går der enten ressourcer til spilde (hvis man melder, at barnet kommer, men det ikke gør) eller pædagoger og børn kommer under pres (hvis barnet kommer, selvom der var meldt fri)

Jo mere nøjagtigt man kan melde ud, jo flere ressourcer er der til resten af året. Jo flere børn, der holder ferie i højsæsonen, jo mere personale er der uden for højsæsonen.

Når man gerne vil have tidspunkt for afhentning at vide, skyldes det jo, at det har betydning for bemandingen, hvor mange børn der er efter 15 og efter 16. Det kan godt være, at den enkelte forælder tænker, at deres barn ikke kan vælte hele planlægningen, - men hvis alle forældre havde den holdning, var det umuligt at planlægge noget.

Heldigvis bakker langt størstedelen af forældrene pædagogerne op, ligesom de fleste pædagoger også godt kan sætte sig ind i, at forældrene oplever pres fra deres arbejdsplads.
3
Sof
Kort karma: 40
Likede indlæg: 1084

Indlægaf Sof » 25. jul 2018, 11:08

Jeg må indrømme at jeg har sydet lige siden, men fik desværre bare sagt noget i stil med at for vores barn, så falder det så bare i august i stedet for i juli og at han så har holdt 5 ugers ferie, inden sommeren er ovre. Og så var hun sådan lidt nå ja hmph agtig.

Men der er så mange pædagoger der deler holdning, endda også mange der synes at det grænser til vanrøgt, at man ikke tager på ferie med sit barn. Alle børn har ret til en uge på Mallorca, vidste du ikke det? Eller at man kan finde på at aflevere, selvom man er hjemme :tie: Fik forvildet mig ind på et omdelt opslag af Lola Jensen på FB, hvor det var en udbredt holdning. Forældre nu til dags gider jo ikke være sammen med deres børn :jule:

Stars skrev:Et nystartet barn i vuggestue, som holder 3 ugers ferie ... giver det ikke næsten, at man skal køre barnet ind igen?

Vi havde kun reel indkøring i 4 dage, så ved slet ikke noget om det, men der er da nogle af de andre, som startede samtidig/lidt senere, som først for nyligt er stoppet indkøring, for dem vil jeg næsten tro at de kan starte forfra når de er tilbage fra ferie.

Ift lederen, så har vi også snakket om man skulle sige noget, men med hendes type umiddelbart, så vil jeg foretrække at gøre det, når min dreng ikke er dernede længere. Tror nu egentlig hun er meget vellidt, men med nogle ting, har hun nogle meget skrappe meninger, fx os opdragelse. Hun fik sagt til hende fra min mødregruppe ala “nu skulle hun jo passe på at storesøster ikke blev forsømt, når de må tage sig af lillesøster, som er hjertebarn. For forsømte børn bliver ikke til gode voksne” :alien: :alien: Hun sagde at det blev sagt som om at det skulle være lidt sjovt(?), men det synes hun ikke lige er noget at joke med og hun er os sikker på at leder mente det 110%, så det er hun gået videre med, hendes børn har plads et andet sted efter ferien. I det mindste virker det til at hun ikke har været der længe nok til at pædagogerne er på hendes side.

Nå men det var en helt anden snak :blush:
1
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 25. jul 2018, 11:11

Vi har været de dårlige forældre, der har meldt at vores barn kommer selvom vi har holdt fri. Det har desværre været nødvendigt pga flytning og istandsættelse af hus. Vi har dog givet kortere dage og så har vi taget en enkelt fridag hist og pist, selvom vi egentlig havde meldt ham ind. Det har vi ikke fået skældud for, heldigvis, men jeg ville faktisk have fuld forståelse for hvis vi fik det. For det ER da et enormt ressourcespild hvis de har 6 pædagoger på arbejde og halvdelen af de indmeldte børn bliver væk.

Til gengæld har vi fået et løftet øjenbryn en dag vi kom 30 minutter senere end planlagt for at hente. Sidste pædagog stod med taske og sko på og var klar til at gå, for hendes arbejdsdag var jo faktisk tilrettelagt efter hvad der var meldt ind. Kan sagtens forstå hun var træt af at vente på at jeg kom dryssende.
3
Sof

Indlægaf Sof » 25. jul 2018, 11:17

JoyNips skrev:
Nu er det ikke lige et videnskabeligt studie, men fx Børns Vilkår opfordrer til at børn får noget ferie fra institution sammen med deres forældre: https://gribskov.inst.dk/DOK.vdir/__da1 ... ilk%C3%A5r).pdf

Faktisk kalder Bente Boserup fra Børns Vilkår det et direkte svigt: http://kompasset.kbhbarn.kk.dk/FrontEnd.aspx?id=8737484

Jeg er ikke fan af Helen Lyng Hansen, men: http://livsstil.tv2.dk/2013-06-18-bekym ... -b%C3%B8rn

At det lige skal være 3 sammenhængende uger er måske nok noget hun selv opfinder, men ud af de artikler og udtalelser der findes om emnet ved en simpel googling, så fremstår det klart, at børn bør have noget sammenhængende ferie fra institutionen og ikke bare et par dage hist og pist.

Jeg har ikke læst linksene endnu, måske det står der, men hvor mange børn taler vi om der aldrig, på noget tidspunkt af et typisk år, har sammenhængende ferie fra deres institution? Samlet set tror jeg umiddelbart ikke det er særlig mange. Hvis man kun kigger på skolernes sommerferie/industriferien, så er det nok en del flere.

Alle jeg kender som ikke rejser eller har ferie i den periode, de har det på andre tider af året.
Langt de fleste har så noget i løbet af sommeren, af dem jeg lige kan komme på.
I vores vuggestue er der 2 børn, inkl mit, som ikke har 2-3 ugers feriefri sammenhængende i juni-juli. Han har så kun været i vuggestue 4 dage i juli indtil videre, grundet sygdom, ture og ferielukket. Det andet barn startede i juni og har ferie fra første 30. juli i 2 uger.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 25. jul 2018, 11:21

Sof skrev:
JoyNips skrev:

Jeg har ikke læst linksene endnu, måske det står der, men hvor mange børn taler vi om der aldrig, på noget tidspunkt af et typisk år, har sammenhængende ferie fra deres institution? Samlet set tror jeg umiddelbart ikke det er særlig mange. Hvis man kun kigger på skolernes sommerferie/industriferien, så er det nok en del flere.

Alle jeg kender som ikke rejser eller har ferie i den periode, de har det på andre tider af året.
Langt de fleste har så noget i løbet af sommeren, af dem jeg lige kan komme på.
I vores vuggestue er der 2 børn, inkl mit, som ikke har 2-3 ugers feriefri sammenhængende i juni-juli. Han har så kun været i vuggestue 4 dage i juli indtil videre, grundet sygdom, ture og ferielukket. Det andet barn startede i juni og har ferie fra første 30. juli i 2 uger.

Det står der ikke noget om. Men jeg tror, der er en del børn, der ikke får den der lange sammenhængende ferie, men istedet får drysset et par fridage ud hist og pist. Og det ser ud til at der blandt eksperterne er enighed om, at det er vigtigt med noget længere sammenhængende.
2
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 25. jul 2018, 11:23

Sof skrev:Jeg må indrømme at jeg har sydet lige siden, men fik desværre bare sagt noget i stil med at for vores barn, så falder det så bare i august i stedet for i juli og at han så har holdt 5 ugers ferie, inden sommeren er ovre. Og så var hun sådan lidt nå ja hmph agtig.

Men der er så mange pædagoger der deler holdning, endda også mange der synes at det grænser til vanrøgt, at man ikke tager på ferie med sit barn. Alle børn har ret til en uge på Mallorca, vidste du ikke det? Eller at man kan finde på at aflevere, selvom man er hjemme :tie: Fik forvildet mig ind på et omdelt opslag af Lola Jensen på FB, hvor det var en udbredt holdning. Forældre nu til dags gider jo ikke være sammen med deres børn :jule:

Stars skrev:Et nystartet barn i vuggestue, som holder 3 ugers ferie ... giver det ikke næsten, at man skal køre barnet ind igen?

Vi havde kun reel indkøring i 4 dage, så ved slet ikke noget om det, men der er da nogle af de andre, som startede samtidig/lidt senere, som først for nyligt er stoppet indkøring, for dem vil jeg næsten tro at de kan starte forfra når de er tilbage fra ferie.
:

Jeg har gået hjemme med mine børn, da de var små. Jeg er førtidspensioneret pædagog. Jeg fatter seriøst ikke, at man vælger at sende sine børn i nødpasning, hvis man kan undgå det.

Jeg ville simpelthen ikke byde mit vuggestuebarn pasning i andre omgivelser og delvist af fremmed personale, hvis jeg selv gik hjemme. Uanset om jeg skulle holde ferie med min mand senere.

Det er klart, at brækkede jeg benet, kunne jeg blive nødt til det.

Jeg vil gerne se dokumentation for, at nogen professionelle mener, at alle børn har ret til en uge på Mallorca. Mange siger, at alle børn har ret til ferie. Og børns vilkår har også mange arrangementer for udsatte børn, fordi de mener, at børn har ret til at opleve noget i deres ferie. Men Mallorca - det er vist skudt lidt over målet.

Hvis man går hjemme/holder ferie og alligevel sender sit barn i pasning, må man enten lide af den vrangforestilling, at det er bedre for barnet eller også "gider man ikke være sammen med barnet" groft sagt. Hvordan kan man ellers tolke det? At man vil have noget ud af de penge, man betaler for pasning?
2
Sof

Indlægaf Sof » 25. jul 2018, 11:41

Mistermor skrev:
Jeg har gået hjemme med mine børn, da de var små. Jeg er førtidspensioneret pædagog. Jeg fatter seriøst ikke, at man vælger at sende sine børn i nødpasning, hvis man kan undgå det.

Jeg ville simpelthen ikke byde mit vuggestuebarn pasning i andre omgivelser og delvist af fremmed personale, hvis jeg selv gik hjemme. Uanset om jeg skulle holde ferie med min mand senere.

Jeg vil gerne se dokumentation for, at nogen professionelle mener, at alle børn har ret til en uge på Mallorca. Mange siger, at alle børn har ret til ferie. Og børns vilkår har også mange arrangementer for udsatte børn, fordi de mener, at børn har ret til at opleve noget i deres ferie. Men Mallorca - det er vist skudt lidt over målet.

Hvis man går hjemme/holder ferie og alligevel sender sit barn i pasning, må man enten lide af den vrangforestilling, at det er bedre for barnet eller også "gider man ikke være sammen med barnet" groft sagt. Hvordan kan man ellers tolke det? At man vil have noget ud af de penge, man betaler for pasning?

Enten læser jeg det du skriver helt forkert, eller os, så ved jeg ikke lige....

Er hans alm. vuggestue “andre omgivelser”? Eller er det kun ved institutionssammenlægninger du mener det?

Mallorca var et eksempel på en feriedestination jeg selv fandt på, men der var folk der kommenterede at børn havde ret til at komme på ferie. Ikke holde ferie, men at komme på ferie. Hvis det ikke er det de mener, så ved jeg da ikke.

Hvis jeg ikke sendte mit barn i institution, så havde jeg 2 alternativer, køre ham halvanden-2 timer væk med offentlig transport, hvor han kunne blive passet af familie han ser mindre end sine pædagoger eller jeg kunne selv have ham hjemme og fx ikke tage kørekort og ikke komme til genoptræning. Ja, han ville da være sammen med mig hele dagen og vi ville hygge os, men de 4-5 timer han er i institution her henover sommeren(som vi selvfølgelig har meldt ind), når han er der, der hygger han sig da også. Og der er pædagoger han kender hver dag, de har prioriteret sådan på hans stue, at de hele ferien er 2 af deres sædvanlige 3 og så har de så en medhjælper/vikar(hun er normalt medhjælper i børnehaven, så han har nok mødt hende på legepladsen, men hun tæller sikkert som fremmed), der dækker den 3. mand. De har ikke været mere end 5 børn nogle af de dage vi har afleveret, så der er endnu mere tid til at lave sjove ting. Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal stemples som en dårlig forælder, når man afleverer sine børn til noget de synes er rart.

Men jeg kan da sagtens undgå at sende ham derned, så du må være helt enig med den forargede medhjælper fra i går, da hun fandt ud af at jeg “bare” skulle gøre et hus rent til fødselsdag i weekenden....
1
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4776

Indlægaf abcd » 25. jul 2018, 11:58

Stars skrev:
Mistermor skrev:

Hvorfor er det ikke godt nok med 2½ uge og så lidt mere fordelt på resten af året, så der både er feriedage nok til efterårsferie og vinterferie?

Voksne har et lovsikret krav på 3 ugers sammenhængende ferie fra deres arbejde. Er der nogen særlig grund til at børn ikke skulle have samme krav? Eller synes du at loven for voksne burde afskaffes?
2
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 25. jul 2018, 11:59

Sof skrev:
Mistermor skrev:

Enten læser jeg det du skriver helt forkert, eller os, så ved jeg ikke lige....

Er hans alm. vuggestue “andre omgivelser”? Eller er det kun ved institutionssammenlægninger du mener det?

Mallorca var et eksempel på en feriedestination jeg selv fandt på, men der var folk der kommenterede at børn havde ret til at komme på ferie. Ikke holde ferie, men at komme på ferie. Hvis det ikke er det de mener, så ved jeg da ikke.

Hvis jeg ikke sendte mit barn i institution, så havde jeg 2 alternativer, køre ham halvanden-2 timer væk med offentlig transport, hvor han kunne blive passet af familie han ser mindre end sine pædagoger eller jeg kunne selv have ham hjemme og fx ikke tage kørekort og ikke komme til genoptræning. Ja, han ville da være sammen med mig hele dagen og vi ville hygge os, men de 4-5 timer han er i institution her henover sommeren(som vi selvfølgelig har meldt ind), når han er der, der hygger han sig da også. Og der er pædagoger han kender hver dag, de har prioriteret sådan på hans stue, at de hele ferien er 2 af deres sædvanlige 3 og så har de så en medhjælper/vikar(hun er normalt medhjælper i børnehaven, så han har nok mødt hende på legepladsen, men hun tæller sikkert som fremmed), der dækker den 3. mand. De har ikke været mere end 5 børn nogle af de dage vi har afleveret, så der er endnu mere tid til at lave sjove ting. Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal stemples som en dårlig forælder, når man afleverer sine børn til noget de synes er rart.

Men jeg kan da sagtens undgå at sende ham derned, så du må være helt enig med den forargede medhjælper fra i går, da hun fandt ud af at jeg “bare” skulle gøre et hus rent til fødselsdag i weekenden....

Nødpasning er, når man slår flere institutioner sammen i nogle uger, og samler dem i en institution. Så vil det jo kun være den institutions børn, der ikke er på udebane. Så det er så ikke noget, der gør sig gældende for jer.

Jeg synes, der er stor forskel på, om man siger, at alle børn har ret til at komme på ferie, eller alle børn har ret til at komme til udlandet/på charterferie. Jeg ved, der i flere boligområder er beboerferie, hvor udsatte familie kan søge om at komme på feriekoloni i Danmark. Det synes jeg, er et fint tilbud, men personligt mener jeg ikke, at børn har behov for at komme på ferie. Jeg tror meget, det er en del af fattigdomsdebatten. Jeg kender ingen pædagoger, der mener, at det har betydning, om man tager hjemmefra; det handler om samvær. Faktisk er der mange, der advarer mod, at man planlægger alt for meget, så der ikke er tid til at slappe af og kede sig lidt.

Hvis man ser på situationen, så er dit barn med til, at der skal bruges en vikar. Hvis nogle af de andre børn også kunne være hjemme, ville børnehaven kunne spare den vikar. De penge kunne de bruge til efteråret, når der bliver sygdom blandt personalet, og forældrene er på arbejde og ikke kan holde deres børn hjemme. De faste personaler har enten holdt ferie inden eller også skal de holde ferie senere, hvor der er flere børn, der kommer; dvs der enten bliver mere tryk på i institutionen eller man igen må bruge vikar. Så alt andet lige, er man med til at belaste systemet, hvis man sender sit barn i pasning i ferieperioden. Så samfundsmæssigt set er det egoistisk.
1
Sof

Indlægaf Sof » 25. jul 2018, 12:02

abcd skrev:
Stars skrev:
Mistermor skrev:

Voksne har et lovsikret krav på 3 ugers sammenhængende ferie fra deres arbejde. Er der nogen særlig grund til at børn ikke skulle have samme krav? Eller synes du at loven for voksne burde afskaffes?

Er det ikke kun 15 dage sammenhængende fra 1. Maj-30 september(hovedferien)? Det har jeg altid troet/fået at vide.

- men det er måske fordi den tæller 5*hverdage = 3 ferieuger så :gruble:
Senest rettet af Sof 25. jul 2018, 12:05, rettet i alt 1 gang.
0
abcd
Kort karma: 140
Likede indlæg: 4776

Indlægaf abcd » 25. jul 2018, 12:04

Sof skrev:
abcd skrev:
Stars skrev:
Mistermor skrev:

Er det ikke kun 15 dage sammenhængende fra 1. Maj-30 september(hovedferien)? Det har jeg altid troet/fået at vide.

Er det ikke også det samme? 3 * 5 = 15. Man bruger ikke feriedage i weekenden.
0
Sof

Indlægaf Sof » 25. jul 2018, 12:12

Men nu vi er ved ferieloven, så er det et lovkrav at kunne holde de 3 ugers ferie, men du har ikke pligt til det.

Så jeg har vel heller ikke pligt til at hive knægten ud af VS 3 uger, selvom at jeg gør det. Og det er mere der jeg stejler, lederen behøver sådan set ikke gå og slå en masse forældre oven i hovedet med hendes tolkning af tingene og fremsige det som om at man er en lorteforældre, fordi ens barn ikke har 3 ugers sammenhængende ferie i juni-juli. Og da slet ikke når hovedferien er maj-september. Kan også læse at det ikke kun er vores leder, der er af den opfattelse, så hun kan ikke være helt unik (lige på dette område i hvert fald...)

Vil gerne understrege at jeg selv synes at børn har behov for at være sammen med deres forældre, holde fri og ferie og jeg synes det er pisse synd for børn der kun har enekelte fridage hist og her, men jeg gider ærlig talt ikke høre for at hans ferie bliver 14 dage (4+5+5) i stedet for 15, hvis vi tæller på den måde. Det er simpelthen for dumt. Der er sgu nok af andre ting man kan gå og bekymre sig om og tænke over som institutionsleder, er jeg sikker på.
2

Tilbage til "Forældre"