Debattens yndlingshvidvine

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Vaginetta
Indlæg: 117
Tilmeldt: 23. sep 2015, 21:28
Kort karma: 4
Likede indlæg: 178

Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf Vaginetta » 22. dec 2015, 02:51

Jeg elsker at sidde og nyde et lækkert glas kold hvidvin om aftenen, men kunne godt bruge lidt inspiration. Jeg foretrækker vine i den søde ende (uden vi dog taler Asti-sødme :s ) men er åben for lidt af hvert. Hvad er I til?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf Wizzze » 22. dec 2015, 06:59

Det kommer utroligt meget an på humør og årstid, og evt mad der skal nydes sammen med.
Ud fra det du godt kan lide, så ville jeg prøve nogle af nedenstående vintyper.

Mosel riesling, mindre skarp og sur end rieslings generelle rygte, ja den er nærmest sød, men ikke sukret som f.eks. en Asti.
Gewurztraminer, en meget blomstret og sødlig vin, meget kompleks i sin sammensætning, bliver ofte omtalt som vinenes parfume eller kongen af Alsace.
Pinot Gris / Pinot Grigio (Gris i Frankrig, Grigio i Italien) nok en af mine alltime favoritter, fordi den er så alsidig, kan både drikkes sommer og vinter, til mad og alene. Stram og ren men også sød og blød.
Soave (vinregion ikke drue) er nabo til den røde berømte/berygtede Amarone, og kan godt minde lidt om den, idet den er sød og kraftig og fyldig. Meget blomstret og kan dufte meget ala kamilleblomst og lidt sød rose, igen en af mine personlige favoritter, men nok mere vinter end sommer.
Chardonnay, ingen lister over hvidvine uden Chardonnay :lol: men ikke hvilken som helst, er man til sødlige versioner så kig efter lagret californisk Chardonnay. Amerikanerne er glade for egetønder, og lang tid på eg, har det med at udvikle kraftige vaniljetoner som igen giver en sødme i munden, uden der egentlig er ret meget sukker i vinen. Typisk nogle fuldfede bæster med toner af smør og god fylde, man kan blive mæt af et glas Chardonnay :D
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf lulu-p » 22. dec 2015, 07:14

Jeg er også meget glad for hvidvin og foretrækker oftest hvid over rød.

Favoritten er Sauvignon blanc fra New Zealand. Du kan købe dem i næsten alle prislejer fra ca 60 og op.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf HappyPaww » 22. dec 2015, 07:27

Elsker Grüner Veltliner :)
1
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf didas » 22. dec 2015, 12:53

Obsession, der bl.a. kan fås i Føtex er virkelig god. Jeg er ikke den store vindrikker og foretrækker også de søde vine og den her kan jeg sagtens hyggedrikke uden noget til.
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf Hunkat » 22. dec 2015, 12:57

Jeg hopper også på Alsace vognen, deres vine er virkelig lækre. Eller det sydlige Tyskland er jeg også glad for faktisk, det er en lidt overset region.

Kvickly kan man få en som hedder... Vounchy tror jeg nok (havde ikke fransk i skolen), den er virkelig god. 60 kr. plejer den at koste, fra Alsace og med en hestevogn på etiketten så vidt jeg husker.
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. dec 2015, 13:13

Jeg kan desværre ikke lige huske nogen navne på stående fod, men østrigerne er også gode til hvidvine.
Og klassikeren; hvidvin fra Tokai-området i Ungarn :savl:
0
Brugeravatar
computermus
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 25. aug 2015, 18:32
Kort karma: 127
Geografisk sted: Skørping,Nordjylland
Likede indlæg: 2277

Re: Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf computermus » 22. dec 2015, 13:42

Fakta har en hvidvin som jeg synes er rigtig god. Den hedder "Mariellas( choice ?). Jeg kan faktisk ikke huske om det er en alsace vin.
En anden vin som også er god er "Santa Christina". Af dem kan man tit få tre flasker til rundt regnet 125-150.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Debattens yndlingshvidvine

Indlægaf Panton » 22. dec 2015, 13:46

Jeg elsker også hvidvin og det er året rundt. Der er noget alsace vin der er godt og andet er sprøjt. Noget hvidvin som jeg aldrig går forkert af, uanset hvad den lige hedder er Chablis. Det er altid godt synes og så er der en blå riesling der også er vildt god. Den er dog lidt sød i det, men lækker. Meny er et godt sted at handle vin synes jeg, og champagne (hvilket jeg også elsker)
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Mad og drikke"