At hjælpe andre.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Artem » 28. jul 2018, 08:42

Jeg hjælper meget gerne den nærmeste familie, som tæller mine forældre og mine søskende og deres familie. Ja og så lige nogle enkelte tanter og onkler.
Der hjælper jeg gerne med store projekter som at jeg har lavet nyt badeværelse, lette vægge, lagt trægulv, bygget hems, og skiftet tag på carport ved den ene søster og svoger. Hvor svogeren også er min bedste ven.
Ved mine forældre har jeg virkelig lavet meget gennem årene, som nye lofter, nye gulve, nyt køkken, nyt badeværelse, bygget udestue, carport osv...

Ved onkler og tanter har det mere været småting som at hjælpe med en flytning, lave lidt el som at hænge lamper osv op.

Helt generelt hjælper vi altid hinanden med flytning, og er der jeg primært har fået hjælp fra andre.
For ellers er det kun min far der hjælper mig med mine byggeprojekter. Min svoger og bedste ven er ikke gør det selv typen, så han er ikke meget værd.

Ellers er der også tit folk lidt længere ude som gerne vil have hjælp af mig som naboer lidt nede af vejen osv. Men det vil jeg helst ikke. Da det ikke er mine nære, og så ender vi i stedet over i sort arbejde, og det er jeg ikke interesseret i. Men har da gjort nogle få mindre undtagelser gennem årene. Mest med nogle ting min far har blandet mig ind i. Da han ikke kan finde ud af at sige nej.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
london
Indlæg: 245
Tilmeldt: 23. nov 2016, 11:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 484

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf london » 28. jul 2018, 08:49

Vi hjælper glad og gerne og har heldigvis en familie og omgangskreds, hvor det falder de fleste helt naturligt at hjælpe hinanden med alverdens ting.
Jeg tror faktisk endda nogle af mine venner ville blive fornærmet, hvis jeg valgte at betale mig fra noget som de kunne gøre gratis.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Akehurst2 » 28. jul 2018, 11:44

Miss_no_More skrev:
hotlips skrev:
Jeg har lige haft en ordentlig stak stauder med til min veninde igår, og vi låner deres telt i haven et par dage,.


Jeg læste det som statuer. Undrede mig over, HVOR mange statuer man lige kunne aftage, og hvorfor du havde så mange :lol:

I min omgangskreds hjælper vi med flytning, kørsel og hentning af ting, malerarbejde osv.
I familien hjælpes vi med stort set alt. Mine forældre kørte en hel del på lossepladsen, da vi renoverede hus. Og har lånt os en sum penge.
Vi har til gengæld hjulpet dem med IT og elarbejde.

Synes det er dejligt at vide, man altid kan ringe, hvis lokummet brænder :)


Jeg hjælper gerne med hvad som helst, hvis lokummet brænder. Men det gør det jo ikke, hvis man bare skal flytte eller have malet.
2
Ego81
Indlæg: 564
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1505

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Ego81 » 28. jul 2018, 12:27

abcd skrev:Jeg føler mig nogle gange forpligtet, men det er heldigvis sjældent. Jeg beder aldrig om hjælp - hvis jeg skal have flyttet eller malet eller andet, betaler jeg nogen for at gøre det. Jeg vil ikke være bekendt at spilde andre menneskers tid med at flytte mine ting eller male min stue. Det der med at bruge en dag på at flytte og få betaling i pizza og øl, synes jeg hører SU-ungdommen til, det er ikke for voksne mennesker.


Enig. Mht. flytning har jeg det bedst med, at professionelle gør det. Også af den årsag, at de ved, hvordan de skal gøre, mens venner/familie kan risikere at komme til skade eller måske komme til at ødelægge noget.
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Santa » 28. jul 2018, 13:06

Jeg hjælper nær familie og venner med et bredt udsnit af ting, når jeg har lyst, overskud og tid.
Jeg har fx fornylig hjulpet min veninde med at male hendes kolonihavehus og lige nu hjælper jeg min mor med hendes kryds-og -tværs (et stort offer!).
Men jeg gider ikke længere hjælpe med at flytte (måske nogen få udvalgte, som jeg ved kan sørge for at man kun skal flytte velpakkede kasser fra A til B, og hverken skal gøre rent eller tømme køleskabe osv), passe børn/katte er heller ikke noget jeg tilbyder, og jeg gider slet ikke sy/reparere folks tøj.
Jeg er sådan set fuldstændig ligeglad hvad andre tænker om det, jeg er ikke en pleaser.

Hvis jeg selv har brug for hjælp, så spørger jeg kun hos dem, hvor jeg ved at det er ok. Og jeg siger altid at man gerne må sige Næ!! uden sure miner fra mig. Hvis det er større ting, så forslår jeg et honorar eller lign, fx at invitere ud på middag. Har et par gange givet 'bestil hvad du vil' middag på Sticks'n'sushi til en veninde (hende med kolonihavehuset), når hun arrangerede en ferierejse for mig og kæresten (finde og booke hotel og fly).
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf LadyFox » 28. jul 2018, 13:07

Mistermor skrev:
abcd skrev:Jeg føler mig nogle gange forpligtet, men det er heldigvis sjældent. Jeg beder aldrig om hjælp - hvis jeg skal have flyttet eller malet eller andet, betaler jeg nogen for at gøre det. Jeg vil ikke være bekendt at spilde andre menneskers tid med at flytte mine ting eller male min stue. Det der med at bruge en dag på at flytte og få betaling i pizza og øl, synes jeg hører SU-ungdommen til, det er ikke for voksne mennesker.


Det er du den anden person, der påstår. Jeg forstår ikke, at man har behov for at diskvalificere andres måder at gøre tingene på. Det er en ærlig sag at sige, at det orker jeg ikke, det er jeg blevet for gammel til, jeg vil ikke risikere at få en skade, eller jeg vil ikke spilde min tid på det. Men hvorfor har i brug for at nedgøre andres måde at leve på.

Det er sørme da skønt for jer, at i tjener så mange penge, at i ikke behøver at overveje, om i kunne spare noget ved at flytte selv, men man behøver nu ikke være på SU for ikke at have råd til at bruge et flyttefirma - mange gange har man enten lige betalt et stort indskud eller udbetaling til et hus. Så er det da dejligt, at man har så mange hjælpsomme mennesker i sin omgangskreds, at man ikke behøver at bruge penge på et flyttefirma.

Hvorfor skal det gøres til noget dårligt.

Det svarer jo til, at jeg siger, at folk der ikke hjælper andre, må være egoistiske og selvglade skiderikker hele bundtet, - eller at det bare er en dårlig undskyldning folk, der ikke har håndelag for noget som helst, bruger. Men det er jeg godt klar over ikke er tilfældet, og det er heller ikke min holdning.


Jeg har egentlig heller ikke råd til at hyre flyttemænd når jeg flytter, jeg gør det dog alligevel. Fordi jeg ved hvis jeg spørger min omgangskreds så ved jeg at de ville sige ja, og jeg synes egentlig ikke at det er en rimelig risiko at udsætte dem for.
Jeg har ikke nogen forventning om at folk i min omgangskreds har styr nok på deres ergonomi og rigtige løft til at jeg synes det er ansvarligt at bede dem om at bruge timer på at bære tunge klodsede ting, op og ned af trapper hver gang de kender nogle der skal flytte.
Jeg ville på ingen måde have det godt med at en af mine nære fik en overbelastning eller det der er værre fordi jeg skulle bruge hjælp, og jeg vurdere at risikoen er rimelig stor, især hvis dem der udføre de dumme snørklede løft ikke rigtig ved hvad de laver og ikke har styr på deres løft.

Flyttemænd er en virkelig nederen udgift, især når man lever på en offentlig ydelse, men i rigtig mange tilfælde handler det om prioritering, for så dyrt er det jo heller ikke at hyre et flytte firma, og ofte ved man jo godt i god tid at man har planer om at flytte.
2
...
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Pølsemix » 28. jul 2018, 13:17

Mistermor skrev:
Det er du den anden person, der påstår. Jeg forstår ikke, at man har behov for at diskvalificere andres måder at gøre tingene på. Det er en ærlig sag at sige, at det orker jeg ikke, det er jeg blevet for gammel til, jeg vil ikke risikere at få en skade, eller jeg vil ikke spilde min tid på det. Men hvorfor har i brug for at nedgøre andres måde at leve på.

Det er sørme da skønt for jer, at i tjener så mange penge, at i ikke behøver at overveje, om i kunne spare noget ved at flytte selv, men man behøver nu ikke være på SU for ikke at have råd til at bruge et flyttefirma - mange gange har man enten lige betalt et stort indskud eller udbetaling til et hus. Så er det da dejligt, at man har så mange hjælpsomme mennesker i sin omgangskreds, at man ikke behøver at bruge penge på et flyttefirma.

Hvorfor skal det gøres til noget dårligt.

Det svarer jo til, at jeg siger, at folk der ikke hjælper andre, må være egoistiske og selvglade skiderikker hele bundtet, - eller at det bare er en dårlig undskyldning folk, der ikke har håndelag for noget som helst, bruger. Men det er jeg godt klar over ikke er tilfældet, og det er heller ikke min holdning.

En stor bil med to flyttemænd koster vel 1000 kr pr time, hvis alt er pakket ned i flyttekasser og alle møbler er skilt af osv. så kan de fleste flytninger da overstås rimelig kvikt. Det er da ikke specielt dyrt, selv for lavindkomstgrupper.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Slettet bruger » 28. jul 2018, 13:27

Mistermor skrev:
abcd skrev:Jeg føler mig nogle gange forpligtet, men det er heldigvis sjældent. Jeg beder aldrig om hjælp - hvis jeg skal have flyttet eller malet eller andet, betaler jeg nogen for at gøre det. Jeg vil ikke være bekendt at spilde andre menneskers tid med at flytte mine ting eller male min stue. Det der med at bruge en dag på at flytte og få betaling i pizza og øl, synes jeg hører SU-ungdommen til, det er ikke for voksne mennesker.


Det er du den anden person, der påstår. Jeg forstår ikke, at man har behov for at diskvalificere andres måder at gøre tingene på. Det er en ærlig sag at sige, at det orker jeg ikke, det er jeg blevet for gammel til, jeg vil ikke risikere at få en skade, eller jeg vil ikke spilde min tid på det. Men hvorfor har i brug for at nedgøre andres måde at leve på.

Det er sørme da skønt for jer, at i tjener så mange penge, at i ikke behøver at overveje, om i kunne spare noget ved at flytte selv, men man behøver nu ikke være på SU for ikke at have råd til at bruge et flyttefirma - mange gange har man enten lige betalt et stort indskud eller udbetaling til et hus. Så er det da dejligt, at man har så mange hjælpsomme mennesker i sin omgangskreds, at man ikke behøver at bruge penge på et flyttefirma.

Hvorfor skal det gøres til noget dårligt.

Det svarer jo til, at jeg siger, at folk der ikke hjælper andre, må være egoistiske og selvglade skiderikker hele bundtet, - eller at det bare er en dårlig undskyldning folk, der ikke har håndelag for noget som helst, bruger. Men det er jeg godt klar over ikke er tilfældet, og det er heller ikke min holdning.


Jeg er enig, jeg fik formuleret mig dårligt. Hvis du og dine venner og andre har aftaler om at hjælpe hinanden med at flytte, så rager det selvfølgelig ikke mig, og jeg synes ikke I bliver mindre voksne af det. Indlægget var skrevet med mine egne erfaringer i tankerne. Når jeg bliver spurgt af middelklassevenner i 30'erne om jeg gider hjælpe dem med at flytte, bliver jeg lidt irriteret, for jeg synes ikke de burde ulejlige mig med det spørgsmål, jeg synes bare de burde betale for det selv fordi de fint har økonomien til det. Når jeg har weekend, vil jeg meget hellere lave noget med min familie end at bære tunge ting for andre som fint kunne betale sig fra det. Men hvis en ven lige var blevet fyret fra arbejde og smidt ud af huset af konen, og jeg vidste han var på røven, ville jeg selvfølgelig hjælp ham med at flytte hvis det var det han havde brug for.
12
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf LadyFox » 28. jul 2018, 13:34

Mistermor skrev:
LadyFox skrev:
Jeg har egentlig heller ikke råd til at hyre flyttemænd når jeg flytter, jeg gør det dog alligevel. Fordi jeg ved hvis jeg spørger min omgangskreds så ved jeg at de ville sige ja, og jeg synes egentlig ikke at det er en rimelig risiko at udsætte dem for.
Jeg har ikke nogen forventning om at folk i min omgangskreds har styr nok på deres ergonomi og rigtige løft til at jeg synes det er ansvarligt at bede dem om at bruge timer på at bære tunge klodsede ting, op og ned af trapper hver gang de kender nogle der skal flytte.
Jeg ville på ingen måde have det godt med at en af mine nære fik en overbelastning eller det der er værre fordi jeg skulle bruge hjælp, og jeg vurdere at risikoen er rimelig stor, især hvis dem der udføre de dumme snørklede løft ikke rigtig ved hvad de laver og ikke har styr på deres løft.

Flyttemænd er en virkelig nederen udgift, især når man lever på en offentlig ydelse, men i rigtig mange tilfælde handler det om prioritering, for så dyrt er det jo heller ikke at hyre et flytte firma, og ofte ved man jo godt i god tid at man har planer om at flytte.


Vi vælger bare de unge og stærke, og dem der er bedst til at regne den ud, til de hårde opgaver. Men jeg tror da også, at hvis vi skulle have et klaver ned fra 3. sal, ville vi overveje professionelle lige til det. - Om ikke andet ville vi se, om vi kunne låne deres udstyr.
De unge løber også mange flere gange op og ned af trapper end os midaldrende.

Vi har aldrig oplevet, at nogen kom til skade, - men der har selvfølgelig været ømme muskler.


At man er ung og stærk betyder ikke man er bedre til at bruge sin krop, slet ikke når man på samme tid er den der løber flest gange, og tager de tungeste løft, det er når man er træt de fleste skader sker.
Uanset hvem man er, er det bare ikke vanvittig sundt at løfte tunge ting op og ned af trapper. Man bestemmer så selvfølgelig selv om man har lyst til at hjælpe med at flytte, men jeg må indrømme jeg synes den klassiske løn i form af pizza og sodavand langt fra giver mening i forhold til hvilken tjeneste det handler om.

Måske er jeg bare farvet af selv at måtte leve med både knæ- og rygskader. Og derfor bare tager overbelastninger rimelig seriøst.
2
...
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf kidkomb » 28. jul 2018, 14:21

For mig betyder hjælpsomhed rigtig meget. Det er noget jeg forventer af mig selv og det er noget som jeg sætter ualmindelig stor pris på hos mine venner, kolleger osv.
Jeg er opvokset med at man selvfølgelig hjælper hinanden.
Hjælpsomhed er en stor sammenhængskraft mennesker imellem og jeg kan blive helt rørt når folk hjælper hinanden.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf twinkle » 28. jul 2018, 14:33

Ja, det er helt normalt at vi hjælper hinanden. Jeg har en ret stor familie, og folk stiller altid op. Vi har fået hjælp til at flytte tre gange, og jeg har også hjulpet min bror, fætre og kusiner med at flytte flere gange. Helt uden at nogen er kommet til skade, eller noget er gået i stykker. Og så har vi spist dejlig pizza bagefter og drukket øl og sodavand importeret fra Tyskland :deer:

Det er ikke kun flytning, også andre praktiske ting såsom maling, havearbejde og lån af fx trailere (har en onkel med eget håndværkerfirma). Folk er dog på ingen måder forpligtede, og man byder ind med det man kan. Det er også ok at melde pas, det bliver der ingen sure miner over.

Det betyder meget for mig at have et hjælpsomt netværk, og jeg synes også altid det er hyggeligt at hjælpe andre, hvis jeg har tiden og overskuddet.
3
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf girl_beat » 28. jul 2018, 15:48

Tråden har egentlig givet mig lidt stof til eftertanke, for jeg oplever, at vores omgangskreds er utroligt dårlige til at spørge om hjælp - og det er vi nok også selv :gruble:

Langt de fleste er ressourcestærke på flere parametre, så måske det bliver opfattet som pinligt eller ubehageligt at spørge om hjælp til noget, man selv kan fixe eller betale sig fra. Jeg ved det ikke, men synes det er ærgerligt. Har fx flere gange tilbudt venner eller veninder uden bil at være chauffør på en IKEA-tur, hvis de havde brug for hjælp med transporten, men så har de betalt for en leje-bil eller anden transport-løsning i stedet. Eller tilbudt hjælp til maling eller lettere istandsættelse af en ny bolig, hvor de har takket nej og selv knoklet i dagevis. Det behøver jo ikke være en sur tjans at hjælpes ad - nogle gange kan det være rigtig hyggeligt at være fælles om noget...
7
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Artem » 28. jul 2018, 16:07

girl_beat skrev:Det behøver jo ikke være en sur tjans at hjælpes ad - nogle gange kan det være rigtig hyggeligt at være fælles om noget...

Alt med måde, men synes netop ofte det er rigtigt hyggeligt. Kan virkelig godt lide at lave noget praktisk sammen med andre mennesker på den måde. Vil næsten gå så langt og sige at jeg hellere vil hjælpe med en flytning end at være med til indflytterfesten.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf cola » 28. jul 2018, 18:46

Jeg hjælper gerne folk, det behøver så ikke kun være familie og venner, jeg tager fx gerne en blaffer op, hvis vi skal samme vej. Jeg har det sådan at hvis jeg kan hjælpe så gør jeg det, dog hjælper jeg aldrig via indsamlinger og den slags.
En familie der har mistet alt i en brand de kan også sagtens få hjælp af mig i form af diverse huslige ting, såsom service osv.
0
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Indlæg: 204
Tilmeldt: 21. sep 2016, 07:38
Kort karma: 14
Likede indlæg: 158

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf mindrekreativtnavn » 29. jul 2018, 21:12

Jeg hjælper altid hvor jeg kan. Jeg føler at det er en pligt som gør mig glad - hvis det giver mening? Jeg er opvokset i en familie hvor man hjælper hinanden og ens venner, så det falder mig ret naturligt. Dog er jeg ikke typen der selv beder om hjælp, fordi jeg egentlig helst selv vil klare den.

Det spreder sig ret bredt med hvad jeg har hjulpet med. Deriblandt flytninger, skatteopgørelser, nedrivninger, malerarbejde, bil reparationer, festlige indslag til fester (mindre revy forestillinger), eksamensopgaver, havearbejde mm.

Listen er egentlig lang. Og jeg har aldrig fået mere i "betaling" end pizza og øl. Men det er jo også derfor at det hedder at hjælpe andre. Det er i øvrigt heller ikke alle - ung som voksen, der har økonomi til at betale en maler, gartner eller et flyttefirma. Jeg forventer intet ud af at hjælpe folk, udover et tak.
3
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:

Tilbage til "Livets forhold"