At hjælpe andre.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
kartoffelpizza
Kort karma: 66
Likede indlæg: 1425

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf kartoffelpizza » 28. jul 2018, 15:42

Som jeg skrev i en anden tråd; med alt andet end flytning, ja. Dog undtaget første gang flytte hjemmefra og flytte på plejehjem. Ellers betaler man sig fra det.

Ellers er det forefaldende. Fx elsker min mor at vaske tøj, så det gør hun indimellem når hun er her. Jeg elsker at gøre badeværelse rent og at sylte.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 248
Likede indlæg: 3001

Indlægaf girl_beat » 28. jul 2018, 15:48

Tråden har egentlig givet mig lidt stof til eftertanke, for jeg oplever, at vores omgangskreds er utroligt dårlige til at spørge om hjælp - og det er vi nok også selv :gruble:

Langt de fleste er ressourcestærke på flere parametre, så måske det bliver opfattet som pinligt eller ubehageligt at spørge om hjælp til noget, man selv kan fixe eller betale sig fra. Jeg ved det ikke, men synes det er ærgerligt. Har fx flere gange tilbudt venner eller veninder uden bil at være chauffør på en IKEA-tur, hvis de havde brug for hjælp med transporten, men så har de betalt for en leje-bil eller anden transport-løsning i stedet. Eller tilbudt hjælp til maling eller lettere istandsættelse af en ny bolig, hvor de har takket nej og selv knoklet i dagevis. Det behøver jo ikke være en sur tjans at hjælpes ad - nogle gange kan det være rigtig hyggeligt at være fælles om noget...
7
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Indlægaf Artem » 28. jul 2018, 16:07

girl_beat skrev:Det behøver jo ikke være en sur tjans at hjælpes ad - nogle gange kan det være rigtig hyggeligt at være fælles om noget...

Alt med måde, men synes netop ofte det er rigtigt hyggeligt. Kan virkelig godt lide at lave noget praktisk sammen med andre mennesker på den måde. Vil næsten gå så langt og sige at jeg hellere vil hjælpe med en flytning end at være med til indflytterfesten.
2
Fra bybo til thybo
cola
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1267

Indlægaf cola » 28. jul 2018, 18:46

Jeg hjælper gerne folk, det behøver så ikke kun være familie og venner, jeg tager fx gerne en blaffer op, hvis vi skal samme vej. Jeg har det sådan at hvis jeg kan hjælpe så gør jeg det, dog hjælper jeg aldrig via indsamlinger og den slags.
En familie der har mistet alt i en brand de kan også sagtens få hjælp af mig i form af diverse huslige ting, såsom service osv.
0
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1155

Indlægaf Maanii » 29. jul 2018, 20:26

Tid og overskud er vores største mangelvare, så det der med at finde en hel weekenddag til at hjælpe andre med praktiske projekter gør vi helst ikke da vi er rigeligt bagud med vores egne.

Vi hjælper tilgengæld gerne familie og venner indenfor rammerne af væres erhverv (grafiker og IT).
1
Put egg on my house, I kill what you love!
Brugeravatar
mindrekreativtnavn
Kort karma: 12
Likede indlæg: 145

Indlægaf mindrekreativtnavn » 29. jul 2018, 21:12

Jeg hjælper altid hvor jeg kan. Jeg føler at det er en pligt som gør mig glad - hvis det giver mening? Jeg er opvokset i en familie hvor man hjælper hinanden og ens venner, så det falder mig ret naturligt. Dog er jeg ikke typen der selv beder om hjælp, fordi jeg egentlig helst selv vil klare den.

Det spreder sig ret bredt med hvad jeg har hjulpet med. Deriblandt flytninger, skatteopgørelser, nedrivninger, malerarbejde, bil reparationer, festlige indslag til fester (mindre revy forestillinger), eksamensopgaver, havearbejde mm.

Listen er egentlig lang. Og jeg har aldrig fået mere i "betaling" end pizza og øl. Men det er jo også derfor at det hedder at hjælpe andre. Det er i øvrigt heller ikke alle - ung som voksen, der har økonomi til at betale en maler, gartner eller et flyttefirma. Jeg forventer intet ud af at hjælpe folk, udover et tak.
3
I always carry a knife in my purse, just in case we're having cake. :gris:
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 212
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 4739

Indlægaf Miss_no_More » 30. jul 2018, 00:51

Akehurst2 skrev:
Miss_no_More skrev::

I min omgangskreds hjælper vi med flytning, kørsel og hentning af ting, malerarbejde osv.
I familien hjælpes vi med stort set alt. Mine forældre kørte en hel del på lossepladsen, da vi renoverede hus. Og har lånt os en sum penge.
Vi har til gengæld hjulpet dem med IT og elarbejde.

Synes det er dejligt at vide, man altid kan ringe, hvis lokummet brænder :)

Jeg hjælper gerne med hvad som helst, hvis lokummet brænder. Men det gør det jo ikke, hvis man bare skal flytte eller have malet.

Nej, ikke hvis man har pengene til det. Men det er bare ikke kotyme i min omgangskreds at betale sig fra sådanne opgaver. Det har heller aldrig faldet mig ind :gruble:

Jeg indrømmer dog gerne, at jeg, efter jeg selv har fået hus, hjælper med færre ting. Der var f.eks. et vennepar, der gerne ville have hjælp til at klippe hæk et år. Og dét gad jeg simpelthen ikke. Der går min grænse åbenbart for hvad, jeg gider bruge min tid på.
Egentlig syntes jeg også, det var en så lille opgave, at det burde de kunne klare selv. Men jeg var også lige selv blevet færdig med et stort renoveringsprojekt i huset - og så var min tid ekstra dyrebar.

Men for jer der ikke hjælper med flytning og maling, hvor går grænsen så? For man kan jo betale sig fra det meste, hvis det er dét, der er argumentet.
2
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 854
Likede indlæg: 8005

Indlægaf Aima » 30. jul 2018, 01:40

Jeg hjælper gerne, men synes egentligt det er relativt sjældent, min familie og nærmeste omgangskreds har behov. Den jeg har hjulpet mest de sidste par år, er min ekskæreste, og det har været med nogle arbejdsprojekter han ikke kunne få afsluttet, fordi hans liv sejlede. Jeg brugte nok 30-40 timer sidste forår, så det var vel egentlig en ret stor hjælp.

I maj brugte jeg to hele aftener på at læse korrektur på en vens speciale, og for nogle uger siden farvede jeg min kollegas hår, fordi det hun ønskede ville koste et par tusinde ved frisøren. Jeg kontaktede min frisørveninde og blev guidet i, hvordan vi kunne gribe det an, og så købte min kollega selv de produkter, vi skulle bruge, og jeg brugte to hele aftener og halvdelen af nætterne med på at ordne håret. Det blev præcist som hun ønskede.

For nylig sagde jeg pænt nej til at hjælpe en bekendt med at male vedkommendes hus. Jeg svarede nogenlunde ærligt at jeg ikke ville bruge min søndag på at male hus, ‘nogenlunde’ fordi jeg, såfremt det havde været nogle af mine nærmeste havde taget en for holdet. Jeg syntes i forvejen det var lige friskt nok, at den pågældende bekendte overhovedet spurgte mig om gratis arbejdskraft, for vi er på ingen måde tætte.

Det seneste år har jeg i alt lånt 3000 kroner ud. Det gør jeg gerne igen, men ikke til dem, der (stadig) skylder mig det ovenstående beløb. Aftalen var, jeg, for begges vedkommende, skulle have haft pengene for længe siden, men det har jeg ikke fået, så det var både første og sidste gang dér. Til gengæld vil jeg igen låne penge ud uden at blinke, hvis nogen (andre) tæt på mig har brug for hjælp, muligvis ender jeg så igen med at blive ærgerlig over at de ikke overholder deres aftaler, men you live and you learn.

Jeg synes derudover koblingen mellem at modtage hjælp til praktiske ting som flytning og dét at være voksen er lidt... idiotisk. I mine øjne har det ikke en skid med hinanden at gøre, og hvis man kobler dér, kan man jo koble alle steder? Den sidste jeg hjalp med at flytte, er en meget voksen mand i 30’erne der vel tjener omtrent en million om året. Hans forældre og nogle venner hjalp også, og jeg tror vitterligt ikke det har været en overvejelse at hyre flyttefolk, selvom han snildt har råd. Jeg tror ovenikøbet at de, der hjalp til, ville have fundet det åndssvagt, hvis han havde betalt sig fra det.

Han havde lejet en lille lastbil, og så mødtes vi til morgenmad, flyttede (og det gik nemt, for der var elevator i begge bygninger) og sluttede dagen med en hyggelig rødvinsmiddag på en low key-restaurant (som han naturligvis betalte for). Havde han haft 150 flyttekasser, et klaver og et 100-kilos bornholmerur, er jeg da sikker på, han ikke havde spurgt om hjælp, men når opgaven er forholdsvis simpel at gå til, ser jeg, som med så meget andet, absolut intet uvoksent i at benytte sig at sit nærmeste netværk.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
TomKah
Kort karma: 65
Likede indlæg: 958

Indlægaf TomKah » 30. jul 2018, 03:18

Jeg får sindssygt meget hjælp i hverdagen. Vores liv ville skulle lægges helt om hvis vi ikke fik den.
Min mor henter børn fire dage om ugen og er sammen med dem om eftermiddagen. Min far slår græs.
Derudover hjælper de med opgaver som primært træfældning og lappe tøj og den slags.
Min forældre kan ikke hjælpe med istandsættelsesarbejde.
Derudover tager de som en selvfølge vores børn med på ferie og har dem en weekend.

Vi hjælper mine forældre hvor vi kan - kan ikke lige komme på eksempler, men helt sikkert hjælper vi hvis de beder om det.
1
1234
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2165

Indlægaf 1234 » 30. jul 2018, 03:24

Jeg er opvokset med man hjælper, hvor man kan. Jeg er ikke særlig stærk eller praktisk anlagt, så jeg hjælper meget med ting som at læse jobansøgninger og den slags ting. Men simple prsktiske ting som at male har jeg også hjulpet med.

Jeg synes det er helt vildt hyggeligt at hjælpe folk. Og i min omgangskreds tilbyder folk deres hjælp helt af sig selv. Da vi skulle flytte var vores forældre (med jydekrog) faktisk de eneste vi spurgte direkte. Alle andre tilbød deres hjælp, da de vidste vi snart skulle flytte. Jeg tror vi kunne have haft over 20 flyttehjælpere hvis vi havde sagt ja til alle.

I min omgangskreds tror jeg faktisk folk ville kigge lidt mærkelig på en hvis man betalt sig fra det og tror helt sikkert min forældre var blevet fornærmet over ikke at blive involveret. Til vores bryllup valgt vi at betale os fra det hele, hvilket er ret usædvanligt i min familie. Min svigermor blev fx ved med at spørge om der ikke var et eller andet hun kunne hjælpe med :lol:
0
Hewlett
Kort karma: 36
Likede indlæg: 1530

Indlægaf Hewlett » 30. jul 2018, 06:22

Ja, i min familie hjælper man hinanden. Det er alt lige fra flytning til pasning af hunde til klipning af hæk/græsplæne.

Min far står især til rådighed og jeg tror aldrig nogensinde han har sagt nej til at hjælpe nogen af sine 3 børn :)
2
JoyNips
Kort karma: 606
Likede indlæg: 9857

Indlægaf JoyNips » 30. jul 2018, 06:59

Jeg er ikke opvokset med det. Men jeg giver gerne selv et nap med, når nogen har brug for det. Med måde. Jeg gider ikke at knokle røven ud af bukserne for fjerne bekendte der ikke gengælder tjenesten. Men min gode veninde og hendes mand der bor lige rundt om hjørnet fra os og som er supersøde til at tilbyde deres hjælp, de vil kunne bede om nærmest hvadsomhelst.
1
Brugeravatar
JumboJette
Kort karma: 46
Likede indlæg: 426

Indlægaf JumboJette » 2. aug 2018, 07:51

Vi har et vennepar, hvor vi hjælper hinanden i hverdagen. Byder på nem aftensmad, hvis ægtefællen er ude at rejse og den anden står alene med ungerne, praktisk hjælp i form af en fælles arbejdsdag i haven eller med at rydde ud i garagen, mens ungerne leger sammen og har den bedste dag. Vi henter hinandens unger, hvis det brænder på. Jeg synes, det er fantastisk. Masser af samtaleterapi, når tingene er svære - og det er de tit for hende.

Hjælp mellem os og familien ligger på et meget lille sted. Det skuffer mig meget, når jeg tænker på det. Hold kæft, vi har hjulpet svigerfamilien meget med praktiske gøremål. Det er gået fuldstændigt i stå, særligt den anden vej. Men de ønsker nok et mere overfladisk/ukompliceret forhold, og sådan er det så blevet med tiden. Børnepasning er et helt kapitel for sig selv, det er blevet meget svært at bede om hjælp til.
0
Er du cykelrytter eller liderkarl?
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 647
Likede indlæg: 4838

Indlægaf Filipai » 2. aug 2018, 07:57

Vi hjælper hinanden meget i familie og vennekreds.
I år har jeg hjulpet (og blevet hjulpet med) flytning flere gange. Fuldspartling af hjem, samling af køkken, maling af hjem flere gange, slibe skur, male skur, tømning af loft og jeg tror jeg kunne blive ved. Det gør vi med glæde. Jeg føler ikke man kan gøre det op i tid og penge på den måde, for selvfølgelig kunne man betale sig fra tingene. Selvom jeg synes det har været hårdt, har det være skide hyggeligt i nærmest alle tilfælde.
1
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 10
Likede indlæg: 250

Indlægaf SAGA » 2. aug 2018, 14:56

Jeg bliver aldrig for gammel eller for fin til pizza og øl så jeg har faktisk lige hjulpet en veninde med at flytte :lol:
Jeg hader at slæbe på møbler men jeg elsker min veninde og hun har ikke råd til at betale sig fra det.

Jeg hjælper altid hvis jeg kan. Jeg hjælper nok for meget for det er sjældent jeg får noget igen. Jeg er dårlig til at sige nej.
3
Billede

Tilbage til "Livets forhold"