Conway skrev:molan skrev:BlueBunny skrev:Jeg er blot indepå at burkaen har en signalværdi og ikke en tilfældig klædedragt. Hvorvidt den bør have sin berettigelse er derfor også en dialog om at de værdier den signaleres accepteres.
Egentlig ikke, accepteres defineres som Grundlovens §67 "ret til at forene sig i samfund for at
dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, kun begrænset af hensynet til
sædeligheden og den
offentlige orden."
Burkaen bryder ikke den offentlig orden og der er ingen hensyn at tage til sædeligheden, derimod sikre grundloven retten til at gå klædt i burka, hvis det er en del af deres Guds dyrkelse efter deres overbevisning.
Jeg gentager derfor hvad jeg tidligere har sagt, politikerne er gået for vidt med det forbud - og så endda en liberal regering!!!
"Burkaen bryder ikke den offentlig orden"
Jeg mener der var mindst en episode i en bus hvor en burkaklædt kvinde ikke ville vise chaufføren sit ansigt så han kunne sammenligne med hendes buskort.
Chaufføren ville ikke have kvinden med og politiet blev tilkaldt
Efterfølgende beklagede busselskabet episoden, men påpegede dog at chaufføren handlede korrekt.
Ansigtsgenkendelse kræves jo mange steder og jeg forstår ikke folks modvilje mod burka forbudet.
Hvis man bosætter sig i andre lande respekterer man naturligvis dette lands love og regler som en selvfølgelighed, men af en eller anden mærkelig grund skal dette åbenbart ikke gælde for muslimer i Danmark.
Alle ved, at forbuddet er en kultur-politisk erklæring, men spørgsmålet er, hvad man forbyde sig til. Jeg er dog enig i, at man ikke skal respektere eller tage særligt hensyn til religioner i deres mest gakke udtryk fx Niqab og Burka. For få dage siden så jeg en kvinde i Niqab ved Åen i Aarhus, som tydeligvis var konvertit (blå øjne og dansk-dansk udtale) og tydeligvis var på udkik efter om nogle lod sig provokere, mens hendes ledsager, der så ud til at være af mellemøstlig herkomst (hun fjernede sløret, da hun havde sat sig ned), virkede mere afslappet, fx når hun talte med de fire børn de havde med sig i klapvogne. Mens araberen bare sad ned med børne og drak en juice, gik konvertitten frem og tilbage og sonderede området. Ingen af de omkringsiddende kom med kommentarer eller reagerede på anden vis, ud over at enkelte børn kikkede intens på de to "spøgelser", indtil deres forældre opdagede det og fik dem til at holde op.
Efter ti-femten min gentog seancen sig 150m væk ved en anden restaurant, kunne vi se da vi gik forbi. Muligvis forsatte turnussen videre rundt i byen. Ak ja, De sidste dage i lovlig Niqab. Det er min oplevelse, ikke bare ud fra denne hændelse, at for især konvertitter er der tale om identitetsprojekter, for folk der gerne vil være anderledes og dermed NOGEN og gerne også en slags offer. Se bare DR idag. De er latterlige. Som mænd med penisfoderaler eller sorte tallerken kvinder, der insisterede på at optræde sådan på danske gader, fordi sådan var deres forældres eller bedsteforældres kultur/religion muligvis. Vi har nu lov til at grine af dem eller se skævt til dem fordi de overtræder loven, men pas på ikke at gøre det samme overfor visse andre særprægede individer; du risikerer at blive anklaget for en HAD-forbrydelser.