At hjælpe andre.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Miss_no_More » 30. jul 2018, 00:51

Akehurst2 skrev:
Miss_no_More skrev::

I min omgangskreds hjælper vi med flytning, kørsel og hentning af ting, malerarbejde osv.
I familien hjælpes vi med stort set alt. Mine forældre kørte en hel del på lossepladsen, da vi renoverede hus. Og har lånt os en sum penge.
Vi har til gengæld hjulpet dem med IT og elarbejde.

Synes det er dejligt at vide, man altid kan ringe, hvis lokummet brænder :)


Jeg hjælper gerne med hvad som helst, hvis lokummet brænder. Men det gør det jo ikke, hvis man bare skal flytte eller have malet.


Nej, ikke hvis man har pengene til det. Men det er bare ikke kotyme i min omgangskreds at betale sig fra sådanne opgaver. Det har heller aldrig faldet mig ind :gruble:

Jeg indrømmer dog gerne, at jeg, efter jeg selv har fået hus, hjælper med færre ting. Der var f.eks. et vennepar, der gerne ville have hjælp til at klippe hæk et år. Og dét gad jeg simpelthen ikke. Der går min grænse åbenbart for hvad, jeg gider bruge min tid på.
Egentlig syntes jeg også, det var en så lille opgave, at det burde de kunne klare selv. Men jeg var også lige selv blevet færdig med et stort renoveringsprojekt i huset - og så var min tid ekstra dyrebar.


Men for jer der ikke hjælper med flytning og maling, hvor går grænsen så? For man kan jo betale sig fra det meste, hvis det er dét, der er argumentet.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Aima » 30. jul 2018, 01:40

Jeg hjælper gerne, men synes egentligt det er relativt sjældent, min familie og nærmeste omgangskreds har behov. Den jeg har hjulpet mest de sidste par år, er min ekskæreste, og det har været med nogle arbejdsprojekter han ikke kunne få afsluttet, fordi hans liv sejlede. Jeg brugte nok 30-40 timer sidste forår, så det var vel egentlig en ret stor hjælp.

I maj brugte jeg to hele aftener på at læse korrektur på en vens speciale, og for nogle uger siden farvede jeg min kollegas hår, fordi det hun ønskede ville koste et par tusinde ved frisøren. Jeg kontaktede min frisørveninde og blev guidet i, hvordan vi kunne gribe det an, og så købte min kollega selv de produkter, vi skulle bruge, og jeg brugte to hele aftener og halvdelen af nætterne med på at ordne håret. Det blev præcist som hun ønskede.

For nylig sagde jeg pænt nej til at hjælpe en bekendt med at male vedkommendes hus. Jeg svarede nogenlunde ærligt at jeg ikke ville bruge min søndag på at male hus, ‘nogenlunde’ fordi jeg, såfremt det havde været nogle af mine nærmeste havde taget en for holdet. Jeg syntes i forvejen det var lige friskt nok, at den pågældende bekendte overhovedet spurgte mig om gratis arbejdskraft, for vi er på ingen måde tætte.

Det seneste år har jeg i alt lånt 3000 kroner ud. Det gør jeg gerne igen, men ikke til dem, der (stadig) skylder mig det ovenstående beløb. Aftalen var, jeg, for begges vedkommende, skulle have haft pengene for længe siden, men det har jeg ikke fået, så det var både første og sidste gang dér. Til gengæld vil jeg igen låne penge ud uden at blinke, hvis nogen (andre) tæt på mig har brug for hjælp, muligvis ender jeg så igen med at blive ærgerlig over at de ikke overholder deres aftaler, men you live and you learn.

Jeg synes derudover koblingen mellem at modtage hjælp til praktiske ting som flytning og dét at være voksen er lidt... idiotisk. I mine øjne har det ikke en skid med hinanden at gøre, og hvis man kobler dér, kan man jo koble alle steder? Den sidste jeg hjalp med at flytte, er en meget voksen mand i 30’erne der vel tjener omtrent en million om året. Hans forældre og nogle venner hjalp også, og jeg tror vitterligt ikke det har været en overvejelse at hyre flyttefolk, selvom han snildt har råd. Jeg tror ovenikøbet at de, der hjalp til, ville have fundet det åndssvagt, hvis han havde betalt sig fra det.

Han havde lejet en lille lastbil, og så mødtes vi til morgenmad, flyttede (og det gik nemt, for der var elevator i begge bygninger) og sluttede dagen med en hyggelig rødvinsmiddag på en low key-restaurant (som han naturligvis betalte for). Havde han haft 150 flyttekasser, et klaver og et 100-kilos bornholmerur, er jeg da sikker på, han ikke havde spurgt om hjælp, men når opgaven er forholdsvis simpel at gå til, ser jeg, som med så meget andet, absolut intet uvoksent i at benytte sig at sit nærmeste netværk.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
TomKah
Indlæg: 4189
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf TomKah » 30. jul 2018, 03:18

Jeg får sindssygt meget hjælp i hverdagen. Vores liv ville skulle lægges helt om hvis vi ikke fik den.
Min mor henter børn fire dage om ugen og er sammen med dem om eftermiddagen. Min far slår græs.
Derudover hjælper de med opgaver som primært træfældning og lappe tøj og den slags.
Min forældre kan ikke hjælpe med istandsættelsesarbejde.
Derudover tager de som en selvfølge vores børn med på ferie og har dem en weekend.

Vi hjælper mine forældre hvor vi kan - kan ikke lige komme på eksempler, men helt sikkert hjælper vi hvis de beder om det.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf 1234 » 30. jul 2018, 03:24

Jeg er opvokset med man hjælper, hvor man kan. Jeg er ikke særlig stærk eller praktisk anlagt, så jeg hjælper meget med ting som at læse jobansøgninger og den slags ting. Men simple prsktiske ting som at male har jeg også hjulpet med.

Jeg synes det er helt vildt hyggeligt at hjælpe folk. Og i min omgangskreds tilbyder folk deres hjælp helt af sig selv. Da vi skulle flytte var vores forældre (med jydekrog) faktisk de eneste vi spurgte direkte. Alle andre tilbød deres hjælp, da de vidste vi snart skulle flytte. Jeg tror vi kunne have haft over 20 flyttehjælpere hvis vi havde sagt ja til alle.

I min omgangskreds tror jeg faktisk folk ville kigge lidt mærkelig på en hvis man betalt sig fra det og tror helt sikkert min forældre var blevet fornærmet over ikke at blive involveret. Til vores bryllup valgt vi at betale os fra det hele, hvilket er ret usædvanligt i min familie. Min svigermor blev fx ved med at spørge om der ikke var et eller andet hun kunne hjælpe med :lol:
0
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Hewlett » 30. jul 2018, 06:22

Ja, i min familie hjælper man hinanden. Det er alt lige fra flytning til pasning af hunde til klipning af hæk/græsplæne.

Min far står især til rådighed og jeg tror aldrig nogensinde han har sagt nej til at hjælpe nogen af sine 3 børn :)
2
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf JoyNips » 30. jul 2018, 06:59

Jeg er ikke opvokset med det. Men jeg giver gerne selv et nap med, når nogen har brug for det. Med måde. Jeg gider ikke at knokle røven ud af bukserne for fjerne bekendte der ikke gengælder tjenesten. Men min gode veninde og hendes mand der bor lige rundt om hjørnet fra os og som er supersøde til at tilbyde deres hjælp, de vil kunne bede om nærmest hvadsomhelst.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Filipai » 2. aug 2018, 07:57

Vi hjælper hinanden meget i familie og vennekreds.
I år har jeg hjulpet (og blevet hjulpet med) flytning flere gange. Fuldspartling af hjem, samling af køkken, maling af hjem flere gange, slibe skur, male skur, tømning af loft og jeg tror jeg kunne blive ved. Det gør vi med glæde. Jeg føler ikke man kan gøre det op i tid og penge på den måde, for selvfølgelig kunne man betale sig fra tingene. Selvom jeg synes det har været hårdt, har det være skide hyggeligt i nærmest alle tilfælde.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf girl_beat » 2. aug 2018, 15:56

SAGA skrev:
girl_beat skrev:Tråden har egentlig givet mig lidt stof til eftertanke, for jeg oplever, at vores omgangskreds er utroligt dårlige til at spørge om hjælp - og det er vi nok også selv :gruble:

Langt de fleste er ressourcestærke på flere parametre, så måske det bliver opfattet som pinligt eller ubehageligt at spørge om hjælp til noget, man selv kan fixe eller betale sig fra. Jeg ved det ikke, men synes det er ærgerligt. Har fx flere gange tilbudt venner eller veninder uden bil at være chauffør på en IKEA-tur, hvis de havde brug for hjælp med transporten, men så har de betalt for en leje-bil eller anden transport-løsning i stedet. Eller tilbudt hjælp til maling eller lettere istandsættelse af en ny bolig, hvor de har takket nej og selv knoklet i dagevis. Det behøver jo ikke være en sur tjans at hjælpes ad - nogle gange kan det være rigtig hyggeligt at være fælles om noget...

Jeg spørger sjældent om hjælp fordi jeg ikke vil være til besvær. Jeg er bange for at folk siger nej og pga mit lave selvværd og selvtillid så tager jeg et nej personligt.
Så det handler ikke nødvendigtvis om kanselvvilselv.

Det var et indspark, jeg ikke havde tænkt på... Men når hjælpen bliver tilbudt - uopfordret - så er man jo i sin gode ret til at takke nej eller ja, men den er blevet tilbudt, så man ikke behøver frygte en afvisning :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf 1234 » 5. aug 2018, 08:33

Efter at have tænkt lidt over diskussion om flytning osv. er jeg nået frem til at forskellen nok lægger i om man synes det er hyggeligt at hjælpe og lave praktisk arbejde eller ej. Jeg er fx ret sikker på min far hellere vil bruge en dag på at lægge tag, male eller flytte med sin familie end på at være i sommerland med den. For ham er den slags simpelthen bare en form for hyggelig samvær, så derfor har han intet imod at bruge sin fritid på det.

Det er jo lidt ligesom nogen synes det at istandsætte et hus løbende er en hyggelig fritidsbeskæftigelse, mens andre ser det som en uoverkommelig opgave.
7
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Akehurst2 » 5. aug 2018, 09:54

1234 skrev:Efter at have tænkt lidt over diskussion om flytning osv. er jeg nået frem til at forskellen nok lægger i om man synes det er hyggeligt at hjælpe og lave praktisk arbejde eller ej. Jeg er fx ret sikker på min far hellere vil bruge en dag på at lægge tag, male eller flytte med sin familie end på at være i sommerland med den. For ham er den slags simpelthen bare en form for hyggelig samvær, så derfor har han intet imod at bruge sin fritid på det.

Det er jo lidt ligesom nogen synes det at istandsætte et hus løbende er en hyggelig fritidsbeskæftigelse, mens andre ser det som en uoverkommelig opgave.


Det tror jeg, du har fuldstændig ret i (og Artem, der skrev lidt det samme).

Som jeg skrev, så hader jeg flytning, rengøring og håndværksarbejde. Det er derfor, jeg prioriterer at betale mig fra det hjemme hos mig selv, og derfor jeg heller ikke vil hjælpe andre, medmindre de er i problemer. Selvom det indebærer samvær med mennesker, jeg holder af, så bliver rengøring aldrig hyggeligt for mig.

Men jeg hjælper fx gerne i haven, med jobansøgninger og festsange, og jeg er meget gavmild. Låner ikke penge ud, men forærer dem gerne væk, for mine penge er slet ikke så dyrebare som min tid. Man kan bo i mit hus, når jeg er på ferie, jeg har doneret æg til en veninde og arbejder frivilligt - så det er ikke fordi, jeg bare har nok i mig selv. Jeg bryder mig bare ikke om praktisk arbejde.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf LadyFox » 5. aug 2018, 11:25

Miss_no_More skrev:
Akehurst2 skrev:
Miss_no_More skrev::

I min omgangskreds hjælper vi med flytning, kørsel og hentning af ting, malerarbejde osv.
I familien hjælpes vi med stort set alt. Mine forældre kørte en hel del på lossepladsen, da vi renoverede hus. Og har lånt os en sum penge.
Vi har til gengæld hjulpet dem med IT og elarbejde.

Synes det er dejligt at vide, man altid kan ringe, hvis lokummet brænder :)


Jeg hjælper gerne med hvad som helst, hvis lokummet brænder. Men det gør det jo ikke, hvis man bare skal flytte eller have malet.


Nej, ikke hvis man har pengene til det. Men det er bare ikke kotyme i min omgangskreds at betale sig fra sådanne opgaver. Det har heller aldrig faldet mig ind :gruble:

Jeg indrømmer dog gerne, at jeg, efter jeg selv har fået hus, hjælper med færre ting. Der var f.eks. et vennepar, der gerne ville have hjælp til at klippe hæk et år. Og dét gad jeg simpelthen ikke. Der går min grænse åbenbart for hvad, jeg gider bruge min tid på.
Egentlig syntes jeg også, det var en så lille opgave, at det burde de kunne klare selv. Men jeg var også lige selv blevet færdig med et stort renoveringsprojekt i huset - og så var min tid ekstra dyrebar.


Men for jer der ikke hjælper med flytning og maling, hvor går grænsen så? For man kan jo betale sig fra det meste, hvis det er dét, der er argumentet.


Jeg synes godt man kan argumentere for at hjælp til at male ikke høre under "lokummet brænder", dels så med mindre man fejler et eller andet er det at male en opgave man godt kan gøre en person. Dels så kan man jo sagtens bo uden der bliver malet, jeg medgiver at det er rart at der er nymalet hvis man flytter ind et sted, eller hvis børnene har tegnet på væggene, men det høre da mere under noget der er rart at få gjort - derfor prioriterer jeg da også selv at male en gang i mellem, men altså, jeg kunne da også godt lade være med det hvis det kom til det. Det er i hvert fald ikke et punkt der har været alt afgørende hvis lokummet virkelig har brændt.

Jeg hjælper dog gerne selv med at male, på trods af jeg aldrig har oplevet det som et sted hvor lokummet virkelig har brændt. Jeg kan også godt hjælpe med at slæbe et enkelt møbel hvis det f.eks. er købt brugt. Jeg hjælper dog ikke med at flytte en hel lejlighed/et helt hus, det sætter jeg simpelthen for meget pris på min krop til.

Jeg hjælper i det omfang jeg har tid, lyst, mulighed og finder opgaverne rimelige. Derfor ville jeg i en ekstraordinær situation også godt kunne hjælpe med at flytte, f.eks. hvis min bedste veninde blev smidt ud helt uventet af en kæreste, men hvis hun flytter som de fleste flytninger hvor hun godt har vidst i lang tid at hun kiggede efter en anden bolig, og derfor har haft god tid til at lægge et par tusinde til side, men har valgt ikke at gøre det - så nej. Jeg kunne dog godt finde på at låne hende et tilskud til et flyttefirma hvis jeg havde råd.

Men jeg hjælper ellers med det meste, HVIS Jeg har tid, kan se meningen i det og føler jeg har noget at bidrage med.
0
...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Krølle » 11. aug 2018, 20:27

Jeg tror, jeg er et ret hjælpsomt menneske. Syret nok er jeg virkelig dårlig til selv at bede om hjælp, men jeg abejder på det :-D
1
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Bergen » 12. aug 2018, 09:29

No1 skrev:Jeg er typen, der gerne har smidt egne ting for at hjælpe andre. Er altid stillet op til venners flytninger, oprydninger, pasninger af dyr og har gladeligt givet folk lift.


Jeg har droslet kraftigt ned for disse tjenester. Mest fordi jeg har erfaret, at det har været svært at få hjælpen udefra. Jeg har brændt min fingre alt for mange gange pp folk, der altid tager men som aldrig giver igen.


Samme her.

Folk glemmer ufatteligt hurtigt.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Annione » 12. aug 2018, 09:38

Min bror hjælper, så godt han kan. Jeg får altid mad med hjem - og kommer min niece på besøg, så har hun mad med.
Når man er brooke, så er lækker mad virkelig velkomment.

Jeg har opdaget at ganske få af mine venner, er typerne, der hjælper. Moralsk støtte - ja. Aktivt og fysisk - nej. Så jeg går all in på at hjælpe, fordi jeg virkelig gerne vil, jeg kan og jeg ved at, det ikke er alle der gider/tænker over det/har tid.
Flytning kan man betale sig fra, det er sandt. Hvis man har råd. Det havde jeg ikke. Og jeg fik kæmpe hjælp af en kammerat. Det betød alverden for mig. Og tænk, hvis det også gør det for andre?!
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: At hjælpe andre.

Indlægaf Annione » 12. aug 2018, 09:39

Krølle skrev:Jeg tror, jeg er et ret hjælpsomt menneske. Syret nok er jeg virkelig dårlig til selv at bede om hjælp, men jeg abejder på det :-D


Du er ekstremt hjælpsom. Jeg havde været helt fucked uden dig :kys:
2

Tilbage til "Livets forhold"