Berolig mig

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Berolig mig

Indlægaf Miss_no_More » 4. aug 2018, 17:34

Jeg har Googlet nogle ting, jeg døjer med og nu kan jeg jo så konkludere, at jeg er dødsyg og alt er doomed :stoned:

Så har egentlig bare lige brug for at blive beroliget lidt. Måske nogen selv har prøvet lignende eller kender til det.

Jeg har gennem de senest par måneder døjet med åndenød, særligt ved nattetide. Jeg gik til lægen, som lyttede på lungerne og alt var fint. Han gjorde ikke mere, og jeg tænkte, det måske ville forsvinde af sig selv. Det har det dog ikke gjort, det er umiddelbart heller ikke forværret.
De sidste par dage er mine fødder så begyndt at hæve op. Jeg har døjet med væske i benene. Men fødderne har ikke været hævede før.

Jeg har altid haft et godt sovehjerte og kunne sove næsten overalt. De seneste år er det dog som om, det er blevet værre. Jeg kan føle mig frisk og ikke det mindste træt, men sidder jeg stille i 10 min., bliver jeg alligevel træt og ender med at falde i søvn.
Og så har jeg åbenbart en meget lav hvilepuls (fortalt efter opvågning fra operation), selvom jeg ikke er i specielt god form eller dyrker meget motion.

Jeg læser så om det (big mistake :rulle: ), tingene passer på hjertesvigt og så er det jo, at man/jeg straks tænker det værste, selvom det sikkert kunne være en million-milliard andre ting.

Jeg HAR allerede bestilt tid ved lægen på mandag, men kunne godt tænke mig at høre fra nogen, der har forstand på området, om jeg kan tage en chill pill :genert:
Eller også om disse symptomer evt. er "nok" til at kræve en grundigere undersøgelse, da min læge har tendens til at være lidt hurtig og slå det hen med "det går nok over" eller "kom igen hvis det bliver værre".
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Berolig mig

Indlægaf Juki » 4. aug 2018, 17:55

Har du astma eller allergi?
Hvordan er din fysiske og psykiske form for tiden?
Kan du være gravid?

Et EKG(måling af hjertet) en lungefunktionstest og evt. en henvisning til yderligere udredning kunne måske være en start eller noget du kan spørge lægen om.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Berolig mig

Indlægaf Avino » 4. aug 2018, 17:59

Miss_no_More skrev:
Jeg HAR allerede bestilt tid ved lægen på mandag, men kunne godt tænke mig at høre fra nogen, der har forstand på området, om jeg kan tage en chill pill :genert:
Eller også om disse symptomer evt. er "nok" til at kræve en grundigere undersøgelse, da min læge har tendens til at være lidt hurtig og slå det hen med "det går nok over" eller "kom igen hvis det bliver værre".


Desværre kan jeg ikke berolige dig, da jeg lige har været inde og læse omkring det.
Det eneste jeg kan sige er, at du skal være konsekvent mht lægen.
Han skal ikke affærdige dig.
Du skal virkeligt- og jeg mener virkeligt- insistere på at blive sendt videre i systemet.

Bliver det værre i weekenden skal du kontakte vagtlægen 1813- evt 112
Men bliv nu alligevel ikke panisk

Håber det bedste for dig
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Berolig mig

Indlægaf Sangius » 4. aug 2018, 18:04

Det kunne også bare være en banal allergi som forårsagede åndenøden - sådan var min støvemideallergi i starten. Væsken i benene kunne være den ulidelige varme.

Jeg ville lige slå koldt vand i blodet, men selvfølgelig insistere på at bliver undersøgt tilstrækkeligt :)
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Berolig mig

Indlægaf Miss_no_More » 4. aug 2018, 18:24

Juki skrev:Har du astma eller allergi?
Hvordan er din fysiske og psykiske form for tiden?
Kan du være gravid?

Et EKG(måling af hjertet) en lungefunktionstest og evt. en henvisning til yderligere udredning kunne måske være en start eller noget du kan spørge lægen om.


Jeg har ikke astma, men har pibende vejrtrækning om natten (seneste tid) og min far har astma, så har også tænkt på, om det er det :gruble:

Min fysik, tja jeg kunne helt sikkert godt tåle at tabe mig en 10 kg og det er først på det seneste, jeg er begyndt at træne/gå ture.
Jag har ingen psykiske sygdomme. Måske lidt nedtrykt for tiden, men det skyldes nok nærmere omvæltninger i privatlivet.

Jeg vil helt sikkert prøve at stå fast på noget yderligere undersøgelse, hvis lægen forsøger at lukke det ned.
1
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Berolig mig

Indlægaf Miss_no_More » 4. aug 2018, 18:28

Sangius skrev:Det kunne også bare være en banal allergi som forårsagede åndenøden - sådan var min støvemideallergi i starten. Væsken i benene kunne være den ulidelige varme.

Jeg ville lige slå koldt vand i blodet, men selvfølgelig insistere på at bliver undersøgt tilstrækkeligt :)


Ja, jeg synes nemlig heller ikke åndenøden er så udtalt, når jeg ligger på sofaen, som når jeg ligger i sengen, så har selv overvejet støvmideallergi, måske pga. madrassen?
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Berolig mig

Indlægaf Sangius » 4. aug 2018, 18:31

Miss_no_More skrev:
Sangius skrev:Det kunne også bare være en banal allergi som forårsagede åndenøden - sådan var min støvemideallergi i starten. Væsken i benene kunne være den ulidelige varme.

Jeg ville lige slå koldt vand i blodet, men selvfølgelig insistere på at bliver undersøgt tilstrækkeligt :)


Ja, jeg synes nemlig heller ikke åndenøden er så udtalt, når jeg ligger på sofaen, som når jeg ligger i sengen, så har selv overvejet støvmideallergi, måske pga. madrassen?


Det kunne jo godt være :)

Min støvallergi giver mig åndedrætsbesvær, som om jeg ikke kan trække vejret helt ned i lungerne. Det er mega træls.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Berolig mig

Indlægaf Miss_no_More » 4. aug 2018, 18:31

Avino skrev:
Desværre kan jeg ikke berolige dig, da jeg lige har været inde og læse omkring det.
Det eneste jeg kan sige er, at du skal være konsekvent mht lægen.
Han skal ikke affærdige dig.
Du skal virkeligt- og jeg mener virkeligt- insistere på at blive sendt videre i systemet.

Bliver det værre i weekenden skal du kontakte vagtlægen 1813- evt 112
Men bliv nu alligevel ikke panisk

Håber det bedste for dig


:panik: :panik: :panik: Du hjælper ikke ligefrem på min paranoia :-D

Ja, jeg må banke i bordet og kræve noget mere. Jeg tænker også, det er nemmere, når jeg allerede HAR været deroppe med åndenød for noget tid siden, og det faktisk kun er blevet værre.
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6209

Re: Berolig mig

Indlægaf Miss_no_More » 4. aug 2018, 18:34

Sangius skrev:
Det kunne jo godt være :)

Min støvallergi giver mig åndedrætsbesvær, som om jeg ikke kan trække vejret helt ned i lungerne. Det er mega træls.


Ja, det er lige præcis sådan, jeg har det! Kan man ikke gøre noget ved det (udover at holde rent)?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Berolig mig

Indlægaf DenBruneMunk » 4. aug 2018, 18:57

De hævede fødder har jeg også, aldrig haft det før men vejret har jeg heller ikke mærket sådan som nu , længe. Flere taler om hævede fødder i varmen, så jeg har bare fået vanddrivende piller, og tager dem 2 gange, så går det bedre. De er de mindste er jeg fortalt, så intet man bliver afhængig af.

Der er blevet checket blodprøver, og nyre og andet ser helt perfekt ud, så det forbliver nok bare et varme problem som nu er noget jeg skal leve med i årene fremad når vi har sådanne hededage.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Berolig mig

Indlægaf hotlips » 4. aug 2018, 19:02

Det er helt almindeligt at yngre kvinder har en meget lav hvilepuls så det ville jeg ikke lægge noget i og når vejret er så ekstremt som nu så er det ikke usædvanligt at folk der ikke har allergi i egentlig forstand kan mærke noget, det er en ufatteligt meget større mængde partikler i luften nu end normalt af alt muligt og det hjælper så ikke at det er 800 grader, og de fleste sover dårligere end de plejer.

Det er altsammen noget der gør mange trætte og giver tendens til lettere at blive udmattet.. Og så er der også bare nogen der har sværere ved at klare det vejr end andre, jeg ved godt de fleste klager sig men der er folk der bliver påvirket så det faktisk har betydning for deres helbred selvom de ikke er syge i egentlig forstand, min dreng har sovet 14-15 til tider 16 timer her i varmen, og min ene onkels sukkersyge går fuldstændig amok, så jeg ville i første omgang prøve at sige at det er, formentlig, ikke alvorligt i gængs forstand, men du skal selv tage det alvorligt, sørg for at få mere hvile, mere eller bedre søvn og undlad så vidt det er praktisk muligt at blive anstrengt sådan rigtigt hvis det kan vente til det bliver koldere og regnen får vasket noget af alt det støv og skidt i luften væk.
4
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Berolig mig

Indlægaf Sangius » 4. aug 2018, 19:06

Miss_no_More skrev:
Sangius skrev:
Det kunne jo godt være :)

Min støvallergi giver mig åndedrætsbesvær, som om jeg ikke kan trække vejret helt ned i lungerne. Det er mega træls.


Ja, det er lige præcis sådan, jeg har det! Kan man ikke gøre noget ved det (udover at holde rent)?


Mine symptomer forsvandt nærmest helt, efter vi skiftede alt ud i soveværelset med kapok. Vi har topmadras, rullemadras, puder og dyner i kapok.

Men du kunne bede om at få lavet en priktest - se om du slår ud på støvmider :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Berolig mig

Indlægaf Oddinary » 11. aug 2018, 19:59

Hvor gammel er du? Jeg tænker, det er ret usandsynligt at du lider af hjertesvigt. Det ville jeg kun bekymre mig om, hvis du er kendt med forstørret hjerte eller har haft slagtilfælde før. Det er som regel yderste konsekvens af langvarige hjerteproblemer. Jeg synes, de andre har givet nogle gode bud på, hvad årsagen måske er. Jeg tror ikke, det er noget alvorligt ud fra, hvad du fortæller. :)
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Berolig mig

Indlægaf sansera » 11. aug 2018, 20:42

Det med vejrtrækningen kan være alt fra allergi til noget psykisk (fx angst eller stress). De hævede fødder kan være varmen.
Selvfølgelig skal du tjekkes og insistere på det, hvis lægen tøver. Men umiddelbart behøver de ting du nævner ikke at være relateret til det samme. Ro på :ae:
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Berolig mig

Indlægaf kidkomb » 11. aug 2018, 21:13

Hvordan er det gået, miss? Hvordan har du det nu?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Helbred"