Upassendetråden - første udgave!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Pølsemix » 8. aug 2018, 08:55

LadyFox skrev:Men hvorfor? Altså, det vedkommer vel ikke hvem som helst om Jytte fra rengøringen er begyndt på medicin eller hun bare er blevet glad for kartoffelkage?

Det er da bare at udvise normal interesse for sine medmennesker, hvis nogle så syge ud eller virkede triste så ville de fleste da også spørge ind til det.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf LadyFox » 8. aug 2018, 08:59

SurSødSovs skrev:Jeg kan altså kun få ondt af folk, der spørger til graviditet. Det er jo ikke ond vilje.

Da jeg var gravid og begyndt at gå i graviditetsbukser (=ret gravid) var der flere, der var ved at dø, da de spurgte, om jeg var gravid. De havde gået læææænge og luret, men ikke turde spørge, hvis jeg nu bare gik og tog på...

Det er da fjollet

Jeg tænker mine gravide omgivelser selv fortæller om det, når de har lyst. Jeg kunne ikke drømme om at spørge ind til/ønske nogen tillykke med en graviditet hvis ikke jeg er sikker i min sag.

Jeg synes dog også selv det er røvnederen at blive spurgt om, bare fordi mit fedt primært samler sig to steder på kroppen hvor maven er et af stederne. Jeg har så heller ikke lyst til at være gravid. Så var blev jeg det var det alligevel ikke noget at fejre. :lol:
6
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf LadyFox » 8. aug 2018, 09:03

Pølsemix skrev:
LadyFox skrev:Men hvorfor? Altså, det vedkommer vel ikke hvem som helst om Jytte fra rengøringen er begyndt på medicin eller hun bare er blevet glad for kartoffelkage?

Det er da bare at udvise normal interesse for sine medmennesker, hvis nogle så syge ud eller virkede triste så ville de fleste da også spørge ind til det.

Måske er det fordi jeg bare overhovedet ikke synes andres vægt er interessant. Jeg vil langt hellere vide hvem de sidst var til koncert med, hvilke bog de er i gang med at læse eller hvad de nu skal bruge deres ferie på.
Jo længere ud fra min indercirkel af mennesker vi kommer, jo mindre interessant bliver deres vægt også. Men altså, det er heller ikke fordi jeg går op i min mors vægt, så skulle det i hvert fald være fordi det ændrede sig enormt lige pludselig. Og selv der ville jeg være mere interesseret i om hun har det godt, end om at hun har taget på.
4
...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Modesty Blame » 8. aug 2018, 09:04

Pølsemix skrev:Hvis folk lige pludselig har taget meget på, så er det da fint lige at spørge (venligt) indtil det. Men der skal selvfølgelig ikke spørges indtil det flere gange efterfølgende, men tabuet omkring overvægt gavner da ikke nogen.

Hvorfor skal andre blande sig i det? Min fars kæreste har brugt meget tid på at tale om, hvordan jeg burde dit og dat ift. motion. Og helt ærligt, det betød bare, at jeg ikke gad snakke med hende, fordi det er mig, der bestemmer hvornår og hvordan, jeg skal gøre noget ved min vægt. Og ikke min fars nye kæreste.
7
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Pølsemix » 8. aug 2018, 09:07

Modesty Blame skrev:Hvorfor skal andre blande sig i det? Min fars kæreste har brugt meget tid på at tale om, hvordan jeg burde dit og dat ift. motion. Og helt ærligt, det betød bare, at jeg ikke gad snakke med hende, fordi det er mig, der bestemmer hvornår og hvordan, jeg skal gøre noget ved min vægt. Og ikke min fars nye kæreste.


Jeg har taget forbehold for typer som din fars kæreste i nedenstående, så det forstår jeg ikke at du kommenterer på.

Pølsemix skrev:Hvis folk lige pludselig har taget meget på, så er det da fint lige at spørge (venligt) indtil det. Men der skal selvfølgelig ikke spørges indtil det flere gange efterfølgende, men tabuet omkring overvægt gavner da ikke nogen.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15614
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20989

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf 2SHY » 8. aug 2018, 09:08

I min verden er folks vægt næsten lige så privat at tale om som deres sexliv. Det vedkommer virkelig ikke andre
12
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Pølsemix » 8. aug 2018, 09:09

LadyFox skrev:Måske er det fordi jeg bare overhovedet ikke synes andres vægt er interessant. Jeg vil langt hellere vide hvem de sidst var til koncert med, hvilke bog de er i gang med at læse eller hvad de nu skal bruge deres ferie på.
Jo længere ud fra min indercirkel af mennesker vi kommer, jo mindre interessant bliver deres vægt også. Men altså, det er heller ikke fordi jeg går op i min mors vægt, så skulle det i hvert fald være fordi det ændrede sig enormt lige pludselig. Og selv der ville jeg være mere interesseret i om hun har det godt, end om at hun har taget på.

Men jeg siger jo heller ikke at det skal være almindelig smalltalk, men hvis det er en oprigtig bekymring mener jeg godt at man kan nævne det.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf LadyFox » 8. aug 2018, 09:18

Pølsemix skrev:
LadyFox skrev:Måske er det fordi jeg bare overhovedet ikke synes andres vægt er interessant. Jeg vil langt hellere vide hvem de sidst var til koncert med, hvilke bog de er i gang med at læse eller hvad de nu skal bruge deres ferie på.
Jo længere ud fra min indercirkel af mennesker vi kommer, jo mindre interessant bliver deres vægt også. Men altså, det er heller ikke fordi jeg går op i min mors vægt, så skulle det i hvert fald være fordi det ændrede sig enormt lige pludselig. Og selv der ville jeg være mere interesseret i om hun har det godt, end om at hun har taget på.

Men jeg siger jo heller ikke at det skal være almindelig smalltalk, men hvis det er en oprigtig bekymring mener jeg godt at man kan nævne det.


Det er bare ofte almindelig smalltalk, og ofte også fra folk der ikke nødvendigvis er tætte på.

Men altså, jeg forstår bare ikke hvorfor at vægten er der focus er. Når folk tager på fordi de har det svært så er det jo ofte bare et symptom på noget mere alvorligt bagved, det er vel det der er det væsentlige.
Så for mig giver det mere mening at spørge indtil hvordan personen har det, og hvis personen så fortæller om at have det svært, så spørge indtil det i stedet for. Måske personen så selv åbner op omkring vægten, og så kan man jo snakke om det. Men hvis ikke, så synes jeg da også det er fint nok. Altså, jeg vil da langt hellere åbne op for en snak om hvad der fylder mentalt, end at det pludselig er vægten der løber med opmærksomheden.
4
...
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Filipai » 8. aug 2018, 09:24

Pølsemix skrev:Hvis folk lige pludselig har taget meget på, så er det da fint lige at spørge (venligt) indtil det. Men der skal selvfølgelig ikke spørges indtil det flere gange efterfølgende, men tabuet omkring overvægt gavner da ikke nogen.


Nu er det jo lige i direkte forlængelse af mit. I de 4,5 år jeg har kendt min svigermor har der sneget sig 7 kg på, der gør jeg er lidt rund om mavsen, de er ikke kommet hurtigt. Selv hvis de var kommet på en uge, så skulle jeg nok selv informere hvis det var noget jeg ville snakke om.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Pølsemix » 8. aug 2018, 09:27

Filipai skrev:Nu er det jo lige i direkte forlængelse af mit. I de 4,5 år jeg har kendt min svigermor har der sneget sig 7 kg på, der gør jeg er lidt rund om mavsen, de er ikke kommet hurtigt. Selv hvis de var kommet på en uge, så skulle jeg nok selv informere hvis det var noget jeg ville snakke om.

Ja, det var inspireret af de forrige indlæg i tråden, men det betyder ikke at jeg synes din svigermors opførsel var ok.
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Moxy-lady » 8. aug 2018, 09:28

Pølsemix skrev:Hvis folk lige pludselig har taget meget på, så er det da fint lige at spørge (venligt) indtil det. Men der skal selvfølgelig ikke spørges indtil det flere gange efterfølgende, men tabuet omkring overvægt gavner da ikke nogen.


Hvis vi nu går ud fra at de fleste mennesker er kede af at tage på, så kan du ikke se problemet i at denne person i løbet af en måned skal konfronteres med bekymrede mennesker der igen og igen fortæller ham eller hende at de er frygteligt bekymrede for om h*n er okay, fordi h*n har taget på? Så ens vægt, som de fleste mennesker godt selv ved er røget op, igen og igen bliver genstand for debat og interesse? Du glemmer lidt at selvom det er første gang *du* spørger, så er det måske 5.gabg på samme dag den her person bliver konfrontetet med sin vægtøgning - noget der sjældnent får nogen til at få det bedre psykisk. En ting der burde være vigtig for dig, hvis du spørger af bekymring for vedkommendes velvære.

Især når man kan holde vægten helt ude af samtalen, når man spørger om en person har det godt,uden stort besvær? "hvordan går det med dig for tiden? Jeg har tænkt på dig fordi jeg ved at dit sidste brud var hårdt /dit kæledyr er blevet aflivet/du har fortalt at fu er stresset på jobbet". Det er supernemt at drage omsorg uden at begynde at drage vægt eller udseende generelt ind i det - og på den måde fjerner du fokus fra vedkommendes vægt til dennes psyke som jo netop er den du er bekymret for.
13
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf LadyFox » 8. aug 2018, 09:31

SurSødSovs skrev:
LadyFox skrev:
Pølsemix skrev:
LadyFox skrev:Måske er det fordi jeg bare overhovedet ikke synes andres vægt er interessant. Jeg vil langt hellere vide hvem de sidst var til koncert med, hvilke bog de er i gang med at læse eller hvad de nu skal bruge deres ferie på.
Jo længere ud fra min indercirkel af mennesker vi kommer, jo mindre interessant bliver deres vægt også. Men altså, det er heller ikke fordi jeg går op i min mors vægt, så skulle det i hvert fald være fordi det ændrede sig enormt lige pludselig. Og selv der ville jeg være mere interesseret i om hun har det godt, end om at hun har taget på.

Men jeg siger jo heller ikke at det skal være almindelig smalltalk, men hvis det er en oprigtig bekymring mener jeg godt at man kan nævne det.


Det er bare ofte almindelig smalltalk, og ofte også fra folk der ikke nødvendigvis er tætte på.

Men altså, jeg forstår bare ikke hvorfor at vægten er der focus er. Når folk tager på fordi de har det svært så er det jo ofte bare et symptom på noget mere alvorligt bagved, det er vel det der er det væsentlige.
Så for mig giver det mere mening at spørge indtil hvordan personen har det, og hvis personen så fortæller om at have det svært, så spørge indtil det i stedet for. Måske personen så selv åbner op omkring vægten, og så kan man jo snakke om det. Men hvis ikke, så synes jeg da også det er fint nok. Altså, jeg vil da langt hellere åbne op for en snak om hvad der fylder mentalt, end at det pludselig er vægten der løber med opmærksomheden.



Helt enig. Synes nu stadig det er noget andet med graviditet. Som gravid går man jo ikke rundt og annoncerer det til alle - så ville ens omgivelser dømme en for at være upassende egocentrisk. Der er derfor en del, der må spørge. Ja. Så kan de vente to måneder, til de er sikre. Men så er vi der, hvor jeg synes, det bliver helt fjollet med unødig afstand mellem mennesker


Siden hvornår er det begyndt at blive egocentrisk at være glad for at vente en baby? :gruble:

Men altså, er det ikke mere fordi man gerne vil være ude for den værste risiko for at noget går galt at mange venter to måneder, fordi de faktisk ikke har lyst til at alle ved det, for så at skulle fortælle alle om det i fald af det værst tænkelige sker? I så fald synes jeg det er fair nok at acceptere det ønske.

Jeg tænker da at hvis den gravide synes man er tæt nok på til at vide det før man selv vælger at offentliggøre det, så skal hun da nok selv sige det.

Måske det bare er anderledes blandt mine mennesker, men jeg har aldrig oplevet at det skulle være problematik i sig selv at fortælle om at der er et foster i maven. Det plejer da at være en glædelig nyhed?
1
...
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9417

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Modesty Blame » 8. aug 2018, 09:35

Pølsemix skrev:
Modesty Blame skrev:Hvorfor skal andre blande sig i det? Min fars kæreste har brugt meget tid på at tale om, hvordan jeg burde dit og dat ift. motion. Og helt ærligt, det betød bare, at jeg ikke gad snakke med hende, fordi det er mig, der bestemmer hvornår og hvordan, jeg skal gøre noget ved min vægt. Og ikke min fars nye kæreste.


Jeg har taget forbehold for typer som din fars kæreste i nedenstående, så det forstår jeg ikke at du kommenterer på.

Pølsemix skrev:Hvis folk lige pludselig har taget meget på, så er det da fint lige at spørge (venligt) indtil det. Men der skal selvfølgelig ikke spørges indtil det flere gange efterfølgende, men tabuet omkring overvægt gavner da ikke nogen.

Men hun synes jo, at hun er venlig. Det ændrer bare ikke på, at jeg synes, det er irriterende. Så nej, det har du ikke taget forbehold for.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Pølsemix » 8. aug 2018, 09:39

Modesty Blame skrev:Men hun synes jo, at hun er venlig. Det ændrer bare ikke på, at jeg synes, det er irriterende. Så nej, det har du ikke taget forbehold for.


Jo, jvf. nedenstående.

Pølsemix skrev: Men der skal selvfølgelig ikke spørges indtil det flere gange efterfølgende,
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Upassendetråden - første udgave!

Indlægaf Pølsemix » 8. aug 2018, 09:42

Moxy-lady skrev:
Hvis vi nu går ud fra at de fleste mennesker er kede af at tage på, så kan du ikke se problemet i at denne person i løbet af en måned skal konfronteres med bekymrede mennesker der igen og igen fortæller ham eller hende at de er frygteligt bekymrede for om h*n er okay, fordi h*n har taget på? Så ens vægt, som de fleste mennesker godt selv ved er røget op, igen og igen bliver genstand for debat og interesse? Du glemmer lidt at selvom det er første gang *du* spørger, så er det måske 5.gabg på samme dag den her person bliver konfrontetet med sin vægtøgning - noget der sjældnent får nogen til at få det bedre psykisk. En ting der burde være vigtig for dig, hvis du spørger af bekymring for vedkommendes velvære.

Især når man kan holde vægten helt ude af samtalen, når man spørger om en person har det godt,uden stort besvær? "hvordan går det med dig for tiden? Jeg har tænkt på dig fordi jeg ved at dit sidste brud var hårdt /dit kæledyr er blevet aflivet/du har fortalt at fu er stresset på jobbet". Det er supernemt at drage omsorg uden at begynde at drage vægt eller udseende generelt ind i det - og på den måde fjerner du fokus fra vedkommendes vægt til dennes psyke som jo netop er den du er bekymret for.


Jeg tvivler på at antallet bliver tocifret, så nej det bekymrer mig ikke. Jeg forestiller mig ikke at det er noget som bliver bragt på bane af andre end dem, man har en tættere relation med.
0

Tilbage til "Generelt"