Hvorfor er det så svært ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Conway » 12. aug 2018, 08:53

Som så ofte før når datteren og jeg debatterer dit og dat ender vi, mærkeligt nok, altid ved mine rygevaner og hendes standard bemærkning om at jeg jo bare kan holde op.
Hun har i sit snart 50 år lange liv oparbejdet en klippefast tro på at al afhængighed skyldes rygradsløs slaphed og manglende vilje, hvilket jo nok til dels er rigtigt.
Igennem nogle år har jeg vænnet mig til at spille tredje violin i disse debatter hvor min datter med stor dygtighed multitasker ml. mobilen og mig.
Kampen om hendes øjenkontakt har jeg for længst tabt til mobilen og det er jeg ked af så da hun i forrige uge afsluttede vores samtale med standard bemærkningen om min rygning returnerede jeg den hurtigt med et “i lige måde min pige”.
Så var der omgående øjenkontakt og et lynhurtigt “hvad mener du med det” spørgsmål !
Et væddemål om fremtidige besøg uden rygning og mobil kom hurtigt i stand og resultatet er indtil videre at de næsten daglige besøg af datteren er udeblevet i snart to uger nu :(
Jeg er udemærket klar over at min generation har et andet forhold til internettets lyksaligheder end min datters generation, men dermed mener jeg også at de ældre langt tydeligere ser den negative side end de yngre gør.
Afhængighed af sin mobil er nu et udbredt fænomen som jeg så betydningen af da jeg begyndte at google fænomenet for at finde en forklaring på min datters manglende besøg.
Når skoleelever tilmed selv kan se problemet og fremstiller en video derom er det vel på tide at samfundet tager affære og indfører en mobilpolitik i lighed med ex. rygepolitik !

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... ZcUyFK3iM6

Videnskaben har for længst slået fast at rygning er fysisk usundt for både rygeren og hans omgivelser og nu tyder alt på at mobilmani er psykisk skadeligt for både brugeren og hans omgivelser !

Hvad mener du, er det på tide med en lovgivningsmæssig mobilpolitik ?
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46280

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf LadyFox » 12. aug 2018, 09:17

Selvom jeg som ryger faktisk synes det er ganske fornuftigt med en rygepolitik, og bestemt ikke er typen der brokker sig over at der er færre steder man må ryge nu end der var tidligere, det eneste jeg brokker mig over det er den gruppe ikke-rygere der ligesom ikke kan rumme at der findes rygere og nærmest uanset hvad bare gerne vil gøre livet så surt så muligt for rygere ved både at mene at en pakke smøger skal koste 200 kroner, og derudover skal man ikke måtte ryge derhjemme eller i offentligheden overhovedet. Det kan jeg godt blive træt af. Men ellers, at man som ryger ikke kan ryge alle steder det passer en osv. Det har jeg det godt med, det synes jeg er en god idé. Alligevel så synes jeg ikke at vi skal indføre noget lignende omkring telefoner, jeg er med på at det kan være irriterende at snakke med en der er begravet i sin telefon, men blandt folk der kender hinanden synes jeg at det er et privat foretagende, på samme måde som jeg også synes rygning blandt folk der kender hinanden er noget man selv må finde ud af. Og jeg kan ikke se problemet i om mam bruger mobiltelefon omkring fremmede mennesker man ikke har noget, med forbehold for at folk alligevel godt kan lave nogle ret forstyrrende ting på deres telefon, og det kunne man måske godt lave nogle regler omkring i situationer hvor det er uhensigtsmæssigt, men der mener jeg det er de steder det er et problem der må lave reglerne.
Jeg synes ikke staten skal lave regler om man ikke må bruge sin telefon som højtaler, men en sådan regel synes jeg er fin at have på biblioteket, hos DSB osv.
2
...
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9665

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Tanten » 12. aug 2018, 09:29

Jeg har set, at mange daginstitutioner har et opslag, hvor de henstiller til, at forældrene har mobilos i lommen/tasken under aflevering og afhentning, så selvom der ikke er nogen lovgivning på området, er der allerede nogen, der tager sagen i egen hånd.

Forskning viser, at det faktisk er de samme centre i hjernen, der er involveret ved afhængighed - uanset, hvad man er afhængig af. Så rygning, ludomani, akoholisme, stofmisbrug, sygeligt overforbrug, sexafhængighed - og afhængighed af telefonen - aktiverer faktisk nøjagtig de samme ting i hjernen. Der er tale om "de hurtige belønnere" i hjernen, dvs. øjeblikkelig tilfredsstillelse, hvor hjernen bliver "doven", så man ikke længere gider aktiviteter, der kræver forberedelse eller giver en glæde på lang sigt.

Jeg synes dog, du og din datter skal stoppe med at slå hinanden oveni hovedet med jeres dårlige vaner. Foreslå i stedet, at du ryger udendørs under hendes besøg - eller at I mødes et offentligt sted, der ikke lugter af røg, og hvor du skal gå udenfor for at ryge. Og spørg venligt, om hun vil lade mobilen ligge i tasken, fordi du så gerne vil være sammen med hende og taber tråden, når hun hele tiden afbryder for at checke telefonen.
5
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3992
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5231

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf girl_beat » 12. aug 2018, 09:54

Jeg synes ikke, at samfundet hverken kan eller skal lovgive om mobil(mis)brug eller andre private vaner. Fair nok at der gives bøder for mobilsnak, når man kører bil, for der er man til fare for andre, og hvis det ikke allerede er tilfældet, må man også gerne straffe mobiltalende/sms’ende cyklister for min skyld.

Jeg synes til gengæld, at forældreansvaret er fuldstændig overset. Mange børn og unge har slet ikke haft rammer for skærmbrug eller har lært, at det er uhøfligt at sidde med sin telefon ved middagsbordet, midt under en samtale, til undervisning osv. For mange forældre gør det sikkert selv og er dårlige forbilleder.

På sigt tror jeg, det kommer til at give stribevis af problemer som dårlig nakke, øjenproblemer, slidgigt, psykiske udfordringer og en masse andet, som koster milliarder for samfundet og os alle sammen.
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Madam » 12. aug 2018, 09:59

Lasternes sum er konstant, uanset HVAD de består af.;-)
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf FruitFly » 12. aug 2018, 10:06

Jeg mener at man er i sin gode ret til at bede folk om at lægge mobilen, mens de taler med én. Det er et spørgsmål om respekt.

Og bliver hun væk fra fysisk samvær, må du på de sociale medier og skrive sammen med hende dér. Det gør jeg med min udeboende datter og det er overraskende hvor god og hyppig kontakt man kan have online.

Jeg tror også at mobilafhængigheden er at ligne med anden (psykisk) afhængig. Dopamin-rushet er det samme.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Madam » 12. aug 2018, 10:26

Hvis skolerne kan finde ud af, at eleverne skal lægge mobilen, før der undervises, behøver man jo ingen lovgivning der.

Arbejdsgiverne har vel også en politik vedr. mobil og de sociale medier???

Værre er det i lægernes venteværelser og lign. steder, der respekteres diverse opslag ikke.

Rent privat må man påtale det, men selv pensionister på plejehjem klager over store og voksne børnebørn, der kommer et par gange om året, ikke lægger mobilen fra sig, så en bekendt sagde til hendes:

- Er det egentlig mig, I kommer for at tale med?!
1
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46280

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf LadyFox » 12. aug 2018, 10:38

Madam skrev:Hvis skolerne kan finde ud af, at eleverne skal lægge mobilen, før der undervises, behøver man jo ingen lovgivning der.

Arbejdsgiverne har vel også en politik vedr. mobil og de sociale medier???

Værre er det i lægernes venteværelser og lign. steder, der respekteres diverse opslag ikke.

Rent privat må man påtale det, men selv pensionister på plejehjem klager over store og voksne børnebørn, der kommer et par gange om året, ikke lægger mobilen fra sig, så en bekendt sagde til hendes:

- Er det egentlig mig, I kommer for at tale med?!


Er der læger der har regler om at man ikke må bruge telefon i deres venteværelser? :ninja:
0
...
Brugeravatar
Madam
Indlæg: 953
Tilmeldt: 7. jun 2018, 08:42
Kort karma: 21
Likede indlæg: 543

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Madam » 12. aug 2018, 10:53

LadyFox skrev:
Madam skrev:Hvis skolerne kan finde ud af, at eleverne skal lægge mobilen, før der undervises, behøver man jo ingen lovgivning der.

Arbejdsgiverne har vel også en politik vedr. mobil og de sociale medier???

Værre er det i lægernes venteværelser og lign. steder, der respekteres diverse opslag ikke.

Rent privat må man påtale det, men selv pensionister på plejehjem klager over store og voksne børnebørn, der kommer et par gange om året, ikke lægger mobilen fra sig, så en bekendt sagde til hendes:

- Er det egentlig mig, I kommer for at tale med?!


Er der læger der har regler om at man ikke må bruge telefon i deres venteværelser? :ninja:


Ja, det har jeg bemærket mere en ét sted, en mobil med en streg over, men har også bemærket unge der, der bare snakkede løs som sædvanligvis...
0
Den, der går i andres fodspor, kommer aldrig foran ;)
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Conway » 12. aug 2018, 10:58

Mange fine input og skam enig i det meste.
Jeg har skam jævnlig kontakt med datteren via tlf., men dog uden at vi har berørt den fysiske og hyggelige kontakt der nok stiltiende er henlagt under kategorien travlhed.
Jeg er blevet mere opmærksom på mobilmanien end før og ser nu hvor omfattende den er med zombie lignende væsener der udover hovedtelefoner går med snuden nede i mobilen uden kontakt med omverdenen for ikke at tale om køen i supermarkedet hvor flere og flere taler højlydt i tlf., uden at ænse el. tage hensyn til andre.
Vi har lige debatteret social adfærd og jeg ser tydelige sammenfald med tildækning/maskering og mobilmani der hver især er eksempler på distancering og isolering fra sine omgivelser :-(
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9665

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Tanten » 12. aug 2018, 11:04

Conway skrev:Mange fine input og skam enig i det meste.
Jeg har skam jævnlig kontakt med datteren via tlf., men dog uden at vi har berørt den fysiske og hyggelige kontakt der nok stiltiende er henlagt under kategorien travlhed.
Jeg er blevet mere opmærksom på mobilmanien end før og ser nu hvor omfattende den er med zombie lignende væsener der udover hovedtelefoner går med snuden nede i mobilen uden kontakt med omverdenen for ikke at tale om køen i supermarkedet hvor flere og flere taler højlydt i tlf., uden at ænse el. tage hensyn til andre.
Vi har lige debatteret social adfærd og jeg ser tydelige sammenfald med tildækning/maskering og mobilmani der hver især er eksempler på distancering og isolering fra sine omgivelser :-(


Den kommer du lige til at uddybe nærmere, hvis jeg skal forstå den. Mobilmanien er måske nok en isolation fra omgivelserne men dog fordi man kommunikerer med andre, der ikke er i de umiddelbare omgivelser - jeg forstår ikke, hvordan tildækning lige kommer ind i ligningen? Der er langt færre tildækkede end der er overdrevne mobilbrugere, og jeg ser slet ikke sammenhængen mellem de to fænomener. Det kan vel ikke genere andre, at man er tildækket, mens højlydt mobilsnak i den grad kan genere andre. Hvordan og hvilken sammenhæng ser du mellem tildækning og mobilmani?
1
Conway
Permanent bortvist
Indlæg: 1128
Tilmeldt: 10. nov 2016, 19:53
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Conway » 12. aug 2018, 11:26

Tanten skrev:
Conway skrev:Mange fine input og skam enig i det meste.
Jeg har skam jævnlig kontakt med datteren via tlf., men dog uden at vi har berørt den fysiske og hyggelige kontakt der nok stiltiende er henlagt under kategorien travlhed.
Jeg er blevet mere opmærksom på mobilmanien end før og ser nu hvor omfattende den er med zombie lignende væsener der udover hovedtelefoner går med snuden nede i mobilen uden kontakt med omverdenen for ikke at tale om køen i supermarkedet hvor flere og flere taler højlydt i tlf., uden at ænse el. tage hensyn til andre.
Vi har lige debatteret social adfærd og jeg ser tydelige sammenfald med tildækning/maskering og mobilmani der hver især er eksempler på distancering og isolering fra sine omgivelser :-(


Den kommer du lige til at uddybe nærmere, hvis jeg skal forstå den. Mobilmanien er måske nok en isolation fra omgivelserne men dog fordi man kommunikerer med andre, der ikke er i de umiddelbare omgivelser - jeg forstår ikke, hvordan tildækning lige kommer ind i ligningen? Der er langt færre tildækkede end der er overdrevne mobilbrugere, og jeg ser slet ikke sammenhængen mellem de to fænomener. Det kan vel ikke genere andre, at man er tildækket, mens højlydt mobilsnak i den grad kan genere andre. Hvordan og hvilken sammenhæng ser du mellem tildækning og mobilmani?


For mig er sammenligningen åbenbar da jeg (og sikkert mange andre) på ingen måde ville henvende sig til en person der skjuler sit ansigt. Et skjult ansigt betyder (i min optik) at vedkommende isolerer sig fra omverdenen på samme måde som mobilomanen der fravælger øjenkontakten med dig til fordel for mobilen ! :gruble:
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46280

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf LadyFox » 12. aug 2018, 11:46

Conway skrev:
Tanten skrev:
Conway skrev:Mange fine input og skam enig i det meste.
Jeg har skam jævnlig kontakt med datteren via tlf., men dog uden at vi har berørt den fysiske og hyggelige kontakt der nok stiltiende er henlagt under kategorien travlhed.
Jeg er blevet mere opmærksom på mobilmanien end før og ser nu hvor omfattende den er med zombie lignende væsener der udover hovedtelefoner går med snuden nede i mobilen uden kontakt med omverdenen for ikke at tale om køen i supermarkedet hvor flere og flere taler højlydt i tlf., uden at ænse el. tage hensyn til andre.
Vi har lige debatteret social adfærd og jeg ser tydelige sammenfald med tildækning/maskering og mobilmani der hver især er eksempler på distancering og isolering fra sine omgivelser :-(


Den kommer du lige til at uddybe nærmere, hvis jeg skal forstå den. Mobilmanien er måske nok en isolation fra omgivelserne men dog fordi man kommunikerer med andre, der ikke er i de umiddelbare omgivelser - jeg forstår ikke, hvordan tildækning lige kommer ind i ligningen? Der er langt færre tildækkede end der er overdrevne mobilbrugere, og jeg ser slet ikke sammenhængen mellem de to fænomener. Det kan vel ikke genere andre, at man er tildækket, mens højlydt mobilsnak i den grad kan genere andre. Hvordan og hvilken sammenhæng ser du mellem tildækning og mobilmani?


For mig er sammenligningen åbenbar da jeg (og sikkert mange andre) på ingen måde ville henvende sig til en person der skjuler sit ansigt. Et skjult ansigt betyder (i min optik) at vedkommende isolerer sig fra omverdenen på samme måde som mobilomanen der fravælger øjenkontakten med dig til fordel for mobilen ! :gruble:

Henvender du dig normalt til fremmede muslimske kvinder på gaden?
Er det vigtigt for dig at have øjenkontakt med fremmede mennesker i offentligheden?

Jeg spørger fordi det ikke er mit indtryk at vi lever i et land hvor det ikke er normen at alle går og snakker med alle de møder på deres vej, heller ikke før burkaer og mobiltelefoner.

Mit indtryk er at danskere generelt er selektive omkring hvilke mennesker de henvender sig til.
3
...
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf FruitFly » 12. aug 2018, 11:54

Ah pokkers, jeg troede lige at vi skulle have en diskussion med Conway som ikke kom til at handle om muslimer. Oh well.
3
#Klimatosse
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9665

Re: Hvorfor er det så svært ?

Indlægaf Tanten » 12. aug 2018, 12:25

Men, Conway, jeg går faktisk ikke normalt og snakker med folk på gaden, uanset om de er tildækket eller ej - derfor generer det mig egentlig ikke, hvis folk er tildækket eller bruger deres mobil uden at råbe så højt, så alle i bussen kan høre om deres problemer med kæresten eller deres seneste gynækologiske undersøgelse. Sidder de og cheker FB eller spiller i bussen, så fint med mig.

Der hvor mobilen bliver et problem mellem folk, er når den bruges, som din datter gør - altså at man konstant checker Facebook, spil osv. i en situation, hvor man sidder sammen med en eller flere personer, hvor fokus burde være på dén relation og interaktion og ikke på alt muligt andet.

Mht. tildækning, så tager muslimske kvinder (for jeg går ud fra, det er dem, du mener) jo også deres niqab af i hjemmet, når de er sammen med deres børn og øvrige familie - og i øvrigt også i andre sammenhænge, f.eks. da jeg var rådgiver i Gellerup; kvinderne tog automatisk sløret af, når de skulle tale med mig.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"