Hvad er din IQ?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Artem » 18. aug 2018, 20:42

Ved det ikke og finder det faktisk ikke så interessant.
Har dog før taget nogle af de test på nettet, og mindes at jeg har lagt mellem 100 og 120
Bliver dog ofte noget utålmodig til sidst, da jeg synes der er alt for mange spørgsmål, og så ender jeg nogle gange med at gætte lidt hurtigt for at blive færdig.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7401
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 18. aug 2018, 21:13

ajnaM skrev:
Aragorn skrev:Jeg garanterer at mennesker med en IQ særligt meget under 105 vil få det svært i det gennemført digitale samfund, hvor efterspørgslen efter manuel arbejdskraft er en mangelvare. Vi vil se nogle seriøse strukturelle problemer som følge af dette om 10 - 15 år, og det begynder allerede nu.


Jeg fik 109 netop nu, og jeg klarer mig udmærket i det gennemført digitale samfund. :lol:

Jeg lægger meget lidt i de test. Nogle af de mest intelligente mennesker, jeg kender, er samtidig nogle af dem, der har sværest ved at begå sig socialt - i livet generelt, og på en arbejdsplads. Så kan man godt være både forsker og medlem af Mensa, men hvis man ikke kan indgå varige relationer, og ens 'højt begavede' børn er nødt til at gå på specialskole, fordi de ikke kan være i rum med andre mennesker, så kan det ligesom være lidt ligemeget.

Jeg synes hellere, vi skulle se bredt på evner. Og stoppe med konstant at prioritere det, der kan måles og vejes.


Jeg har intet skrevet der står i modstrid med hvad du skriver nu. Intet som helst.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7401
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 18. aug 2018, 21:16

Jeg tager mine ord i mig igen, der er tydeligvis ikke rigtigt nogen her der kan læse hvad man skriver uden at løbe med en halv vind eller tolke noget der ikke står skrevet.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf ajnaM » 18. aug 2018, 21:24

Aragorn skrev:
ajnaM skrev:
Aragorn skrev:Jeg garanterer at mennesker med en IQ særligt meget under 105 vil få det svært i det gennemført digitale samfund, hvor efterspørgslen efter manuel arbejdskraft er en mangelvare. Vi vil se nogle seriøse strukturelle problemer som følge af dette om 10 - 15 år, og det begynder allerede nu.


Jeg fik 109 netop nu, og jeg klarer mig udmærket i det gennemført digitale samfund. :lol:

Jeg lægger meget lidt i de test. Nogle af de mest intelligente mennesker, jeg kender, er samtidig nogle af dem, der har sværest ved at begå sig socialt - i livet generelt, og på en arbejdsplads. Så kan man godt være både forsker og medlem af Mensa, men hvis man ikke kan indgå varige relationer, og ens 'højt begavede' børn er nødt til at gå på specialskole, fordi de ikke kan være i rum med andre mennesker, så kan det ligesom være lidt ligemeget.

Jeg synes hellere, vi skulle se bredt på evner. Og stoppe med konstant at prioritere det, der kan måles og vejes.


Jeg har intet skrevet der står i modstrid med hvad du skriver nu. Intet som helst.



Sorry, det var kun den første linje, der var relateret til dit indlæg. :)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf paint » 18. aug 2018, 21:27

Aragorn skrev:Jeg tager mine ord i mig igen, der er tydeligvis ikke rigtigt nogen her der kan læse hvad man skriver uden at løbe med en halv vind eller tolke noget der ikke står skrevet.


Du hævder at folk med en IQ "på ret meget under 105" vil får svære problemer med at klare en normalt arbejde. Du skriver ligeledes, tidligere, at folk med en IQ på 90, har svært ved at læse og forstå instruktioner. Dette er simpelthen faktuelt forkert.
IQ, opgøres normalt normalt, statistisk, med en såkaldt normalfordeling - en klokkeformet kurve. Fordelingen viser, efter de gængse standardafvigelser, at 'normalområdet' (defineret som det mest udbredte i en population) ligger et sted mellem 90-105. Ligger en person i dette interval, er vedkommende, hvad man betegner som 'normalt begavet'. Dette indebærer f.eks at man sagtens er i stand til at læse og forstå skriftlige instruktioner, betjene et kasseapparat. Jeg vil så tilføje at vedkommende også er i stand til at tilegne sig diverse færdigheder i matematik, uden de store problemer.
10
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf paint » 18. aug 2018, 21:46

Falstria skrev:
paint skrev:
Aragorn skrev:Jeg tager mine ord i mig igen, der er tydeligvis ikke rigtigt nogen her der kan læse hvad man skriver uden at løbe med en halv vind eller tolke noget der ikke står skrevet.


Du hævder at folk med en IQ "på ret meget under 105" vil får svære problemer med at klare en normalt arbejde. Du skriver ligeledes, tidligere, at folk med en IQ på 90, har svært ved at læse og forstå instruktioner. Dette er simpelthen faktuelt forkert.
IQ, opgøres normalt normalt, statistisk, med en såkaldt normalfordeling - en klokkeformet kurve. Fordelingen viser, efter de gængse standardafvigelser, at 'normalområdet' (defineret som det mest udbredte i en population) ligger et sted mellem 90-105. Ligger en person i dette interval, er vedkommende, hvad man betegner som 'normalt begavet'. Dette indebærer f.eks at man sagtens er i stand til at læse og forstå skriftlige instruktioner, betjene et kasseapparat. Jeg vil så tilføje at vedkommende også er i stand til at tilegne sig diverse færdigheder i matematik, uden de store problemer.


Og en universitetsgrad...


Det ved jeg faktisk ikke. En person inden for normalområdet, vil uden de store problemer kunne tage en studentereksamen. Måske endda også med gode karakterer. Generelt vil man nok sige, at det nok vil være noget lettere for en person med en IQ på 120. Det vil i det mindste nok, forekomme personen noget lettere.

Min egen lærer i Testpsykologi på KU, havde lavet sin helt egen uvidenskabelige (kaldte han det) undersøgelse, og hans konklusion (som han elskede at tale om) var at en person med en IQ på under 120, formentlig ikke ville kunne opnå en kandidateksamen. Men tag ikke mit ord for det. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf paint » 18. aug 2018, 21:56

Falstria skrev:
paint skrev:Men tag ikke mit ord for det. ;)


Kunne jeg ikke drømme om :D

Jeg har også lavet en uvidenskabelig undersøgelse :)


Men du er ikke Professor i psykologi, med speciale i testpsykologi, så jeg tror nok at den omtalte person, ved mere om det end du gør. ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf ExCoastal » 18. aug 2018, 22:02

Der står >164 på mit certifikat fra Mensa, oversat til den mere sædvanlige standardafvigelse er det 143. Jeg kunne ikke få et mere nøjagtigt tal, fordi jeg svarede rigtigt på alle spørgsmål :D
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf dgd2007 » 18. aug 2018, 22:06

Ondemand skrev:Vi er sikkert også bedre til at køre bil end gennemsnittet :fløjt:

Det er klart. Det gør de fleste jo! :cool:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43964

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf paint » 18. aug 2018, 22:12

Falstria skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:Men tag ikke mit ord for det. ;)


Kunne jeg ikke drømme om :D

Jeg har også lavet en uvidenskabelig undersøgelse :)


Men du er ikke Professor i psykologi, med speciale i testpsykologi, så jeg tror nok at den omtalte person, ved mere om det end du gør. ;)


Nej, jeg er hjerneforsker :)


Desuden er jeg også sexolog.

Og kan oplyse at brugerne herinde også har større bryster end gennemsnittet.


Det må være dine egne, du tænker på dér ;)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7401
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23339

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Aragorn » 18. aug 2018, 22:15

paint skrev:
Falstria skrev:
paint skrev:
Aragorn skrev:Jeg tager mine ord i mig igen, der er tydeligvis ikke rigtigt nogen her der kan læse hvad man skriver uden at løbe med en halv vind eller tolke noget der ikke står skrevet.


Du hævder at folk med en IQ "på ret meget under 105" vil får svære problemer med at klare en normalt arbejde. Du skriver ligeledes, tidligere, at folk med en IQ på 90, har svært ved at læse og forstå instruktioner. Dette er simpelthen faktuelt forkert.
IQ, opgøres normalt normalt, statistisk, med en såkaldt normalfordeling - en klokkeformet kurve. Fordelingen viser, efter de gængse standardafvigelser, at 'normalområdet' (defineret som det mest udbredte i en population) ligger et sted mellem 90-105. Ligger en person i dette interval, er vedkommende, hvad man betegner som 'normalt begavet'. Dette indebærer f.eks at man sagtens er i stand til at læse og forstå skriftlige instruktioner, betjene et kasseapparat. Jeg vil så tilføje at vedkommende også er i stand til at tilegne sig diverse færdigheder i matematik, uden de store problemer.


Og en universitetsgrad...


Det ved jeg faktisk ikke. En person inden for normalområdet, vil uden de store problemer kunne tage en studentereksamen. Måske endda også med gode karakterer. Generelt vil man nok sige, at det nok vil være noget lettere for en person med en IQ på 120. Det vil i det mindste nok, forekomme personen noget lettere.

Min egen lærer i Testpsykologi på KU, havde lavet sin helt egen uvidenskabelige (kaldte han det) undersøgelse, og hans konklusion (som han elskede at tale om) var at en person med en IQ på under 120, formentlig ikke ville kunne opnå en kandidateksamen. Men tag ikke mit ord for det. ;)



Men så VIL en person på universitetet med en IQ på 110 der studerer fysik af sine egne medstuderende jo blive betragtet som sløv. IQ ER altså en begrænsende faktor. Og altså, der er adskillige undersøgelser der viser en mennesker med en IQ på 90 godt kan læse ordene, men ikke forstå hvad de læser. Hvor læser du selv om IQ? Bryder du dig ikke om selve begrebet, går det mod din overbevisning?

Jeg er chokeret over at to psykologer sidder her og siger at mennesker men en IQ på 90 læser og forstår helt fint. Det er jo ikke sandt. De mennesker er i læs og forstå kapløbet som en traktor på en formel 1 bane, altså.

Og hvad angår at passe et normalt arbejde med en IQ på 90, så er min pointe at kravene stiger voldsomt, og at et normalt arbejde i dag og særligt om 10 og 20 år er noget andet i vores del af verden end det var i 80'erne og 90'erne. Jeg siger bare de mennesker ikke kommer til at få det let i fremtidens arbejdsmarked.

Du kan ikke blive mekaniker hvis du ikke kan læse og forstå engelsk, og du skal også kunne bruge en computer, for du skal kunne teste bilens systemer samt aflæse fejl via en computer indbygget i bilen. Der indgår rent faktisk en ganske betragtelig del abstrakt tankegang i jobbet, hvilket ikke ligefrem er din spidskompetence med en IQ på 90. Så er du mere en person der gør, end en person der overvejer.

Med tanke på at jeg har en kollega, min mindst kvalificerede og i mine øjne talentløse kollega, der hjælper helt normale mennesker med NemID og lignende, så kan jeg godt love dig for der kommer problemer.
Senest rettet af Aragorn 18. aug 2018, 22:16, rettet i alt 1 gang.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf dgd2007 » 18. aug 2018, 22:19

Falstria skrev:Jeg har ført regnskab, der er al den evidens man kan ønske sig. ;)

De er nok blevet for gamle nu til at vi kan overtale dem til at demonstrere det via flashning ... :P
Så vi må tage dit ord for det.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Viskelæder » 18. aug 2018, 22:43

Aragorn skrev:

Men så VIL en person på universitetet med en IQ på 110 der studerer fysik af sine egne medstuderende jo blive betragtet som sløv. IQ ER altså en begrænsende faktor. Og altså, der er adskillige undersøgelser der viser en mennesker med en IQ på 90 godt kan læse ordene, men ikke forstå hvad de læser. Hvor læser du selv om IQ? Bryder du dig ikke om selve begrebet, går det mod din overbevisning?

Jeg er chokeret over at to psykologer sidder her og siger at mennesker men en IQ på 90 læser og forstår helt fint. Det er jo ikke sandt. De mennesker er i læs og forstå kapløbet som en traktor på en formel 1 bane, altså.

Og hvad angår at passe et normalt arbejde med en IQ på 90, så er min pointe at kravene stiger voldsomt, og at et normalt arbejde i dag og særligt om 10 og 20 år er noget andet i vores del af verden end det var i 80'erne og 90'erne. Jeg siger bare de mennesker ikke kommer til at få det let i fremtidens arbejdsmarked.

Du kan ikke blive mekaniker hvis du ikke kan læse og forstå engelsk, og du skal også kunne bruge en computer, for du skal kunne teste bilens systemer samt aflæse fejl via en computer indbygget i bilen. Der indgår rent faktisk en ganske betragtelig del abstrakt tankegang i jobbet, hvilket ikke ligefrem er din spidskompetence med en IQ på 90. Så er du mere en person der gør, end en person der overvejer.

Med tanke på at jeg har en kollega, min mindst kvalificerede og i mine øjne talentløse kollega, der hjælper helt normale mennesker med NemID og lignende, så kan jeg godt love dig for der kommer problemer.


Stop nu med at påstå noget, som faktuelt ikke er rigtigt. Det er mit indtryk, at der er tale om noget, du tror. Det er i hvert fald ikke faktuelt rigtigt.

Det, at to psykologer påstår det samme, burde måske - og ja, nu tager jeg den højrøvede kasket på - fortælle dig, at når to mennesker, der beskæftiger sig med IQ (jeg gør i hvert fald) siger, at du ikke har ret, så har du måske ikke.

Jeg synes, som ofte, at dine pointer er super gode. IQ er bestemt en begrænsende faktor, og jeg forstår helt sikkert, hvad du mener, men du omtaler mennesker, der har en IQ indenfor normalområdet, som om de er dumme og ikke kan finde ud af ret meget andet end at klø sig selv i røven. Det er simpelthen ikke rigtigt.

Den person, du beskriver, som ikke kan tænke abstrakt, betjene et kasseapparat mv., der taler vi altså om en IQ på under 85-90 i hvert fald.
6
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf Zonta » 18. aug 2018, 23:39

Jeg ved ikke om der er andre end mig, der har fortalt, at de har en lav IQ, men jeg bliver sgu også lidt irriteret, når det bliver fremstillet som at jeg ikke kan betjene et kasseapparat ordentligt. Jeg har været butikschef for en ok stor butik på Strøget og løst mange komplekse opgaver i den forbindelse. Kasseapparat og kasseafstemninger inklusiv. Personaleansvar og lagerstyring var selvfølgelig også en del af arbejdsopgaverne. Det var da ikke altid nemt, men jeg kunne godt klare det.
Jeg har hurtigt fået ekstra ansvar på mine arbejdspladser pga. mine evner. Desuden har jeg da også både taget en gymnasial og en kort videregående uddannelse med fine resultater. Jeg ville nok aldrig tage en kandidat, men det handler ligeså meget om, at der ikke er et felt jeg finder interessant nok.
13
J, juli 2018.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad er din IQ?

Indlægaf dgd2007 » 19. aug 2018, 00:06

Confucius skrev:
dgd2007 skrev:Jeg blev testet som 5-årig - vist nok i forb.m. enten forældremyndighedssag eller tidlig skolestart. Dengang skulle jeg ifølge mine forældre have været "over middel".
[...]
Jeg er også lidt skeptisk mht. hvad sådan et tal egentlig siger.

Børn får ikke målt deres IQ ved at tage en test, ligesom voksne gør. De får målt den ved at blive observeret af en psykolog med speciale i emnet, mens de laver bestemte aktiviteter og øvelser. Efter en periode vurderer psykologen så hvor barnet ligger. Mensa tester børn fra 14 år og op.

Det ved jeg ikke. Det er jo ikke sikkert det var det samme i 1959. Der må i hvert fald have været nogle opgaver, for jeg er citeret for at have sagt ved en af dem: "For fanden, det er for svært!" :fløjt:
Men min far lever stadigvæk, så hvis jeg husker det (og han kan huske det), skal jeg prøve at få at vide hvad det gik ud på.
0

Tilbage til "Generelt"