Rengøre fuglefjer?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 18. aug 2018, 09:13

Jeg ved ikke helt, hvor jeg skulle lægge den her tråd, så nu ligger den her! Sq! Nårh!

Anywho, mine katte ELSKER fjer... Eller rettere, de elsker at dræbe fjer... Tæve dem, bide i dem, sparke til dem, gnave i dem... De skal bare , og de dør i en hastighed hvor min pengepung ikke kan være med!

På det seneste har jeg spottet en masse flotte, store fuglefjer hist og her, og min tanke er lidt den, at de ville være fantastiske som kattelegetøj. Men min barnelærdom fortæller mig dog, at fuglefjer er fulde af utøj og andet snask, som man i hvert fald ikke vil have på hænderne, og vil jeg ikke have det på hænderne, skal min kat sqda ikke have det i munden!

Såeh... hvordan rengør jeg disse fjer? Jeg har overvejet et vandbad med kogende vand og så i en ziplock pose i fryseren i 24 timer... kan jeg gøre andet, eller kan jeg nøjes med det ene eller det andet? :)
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Primerose » 18. aug 2018, 09:26

Der er fugleinfluenza nogle steder i øjeblikket. Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan katte har det med den slags, men jeg ville nok ikke lade nogen rode med potentielt rigtig slemme vira.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf hotlips » 19. aug 2018, 03:10

Jeg har vasket fjer med vand og sulfo.. Jeg kan ikke komme på hvorfor, men jeg kan tydeligt huske at jeg gjorde det. :gruble:
Muligvis mine påfuglefjer jeg gik med i ørerne i firserne, det er nok et godt bud.

Jeg har iøvrigt et sæt undertøj med fjer og jeg har haft adskillige stykker påklædning med fjer, de har da overlevet vaskemaskinen, det har jo så været sådan nogle små pufffjer men det er da gået okay, det er ikke noget de holder til 50 gange, men det er der vel heller ikke brug for, du kan jo finde nogle nye løbende.

Man bleger og farver jo fjer, så i princippet kunne du vel se om ikke de overlever klorin, men jeg ville være knapt så forsigtig, en gang vand og sæbe ville jeg have det fint med.
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 19. aug 2018, 09:54

vulpesVelox skrev:Det har mine katte også altid været ret vilde med; det er lugten af vildt dyr, der gør udslaget, tror jeg.

https://www.google.dk/amp/s/m.wikihow.c ... er%3famp=1

Det her ser ganske brugbart ud! :D Og jeg har en hel eftermiddag, hvor jeg ikke skal noget! FJERJAGT!
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 19. aug 2018, 10:55

Hahaha, jeg tror bare, jeg holder mig til kattelegetøj :D

Men her er dagens fangst: Skade, solsort, råge og due, antager jeg, og en enkelt, som jeg antager tilhører enten en ugle eller en høg. Den sidste tror jeg ikke pigerne får, den er for fin!

fjer.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf PaleSeptember » 19. aug 2018, 11:57

Jeg tror, jeg ville lægge dem i fryseren i et døgns tid for at være på den sikre side.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Pandesteg » 19. aug 2018, 12:15

Thitida-No-Chey skrev:Hahaha, jeg tror bare, jeg holder mig til kattelegetøj :D

Men her er dagens fangst: Skade, solsort, råge og due, antager jeg, og en enkelt, som jeg antager tilhører enten en ugle eller en høg. Den sidste tror jeg ikke pigerne får, den er for fin!

fjer.jpg


Det er en fasanfjer er jeg næsten sikker på :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 19. aug 2018, 12:27

Pandesteg skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Hahaha, jeg tror bare, jeg holder mig til kattelegetøj :D

Men her er dagens fangst: Skade, solsort, råge og due, antager jeg, og en enkelt, som jeg antager tilhører enten en ugle eller en høg. Den sidste tror jeg ikke pigerne får, den er for fin!

fjer.jpg


Det er en fasanfjer er jeg næsten sikker på :)

Jeg googlede både fasan og ugle (jeg VED, vi har ugler i skoven) og jeg synes nu, den mere ligner en fjer fra en natugle... :) Det er også ligemeget, de får den ikke :D
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Pandesteg » 19. aug 2018, 14:22

Thitida-No-Chey skrev:
Pandesteg skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Hahaha, jeg tror bare, jeg holder mig til kattelegetøj :D

Men her er dagens fangst: Skade, solsort, råge og due, antager jeg, og en enkelt, som jeg antager tilhører enten en ugle eller en høg. Den sidste tror jeg ikke pigerne får, den er for fin!

fjer.jpg


Det er en fasanfjer er jeg næsten sikker på :)

Jeg googlede både fasan og ugle (jeg VED, vi har ugler i skoven) og jeg synes nu, den mere ligner en fjer fra en natugle... :) Det er også ligemeget, de får den ikke :D


Jeg har aldrig set et natuglefjer IRL, men ved googling synes jeg den så mere rund ud i spidsen. Din fjer ligner fuldstændig den kæmpe krukke med fasanfjer jeg har stående - og det ER fra fasaner for har selv plukket dem ;) :lol: men en fin fjer er det :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Pandesteg » 19. aug 2018, 14:24

Fandt lige et billede (der er også fjer fra hanner med dog)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 20. aug 2018, 05:30

Pandesteg skrev:
Thitida-No-Chey skrev:
Pandesteg skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Hahaha, jeg tror bare, jeg holder mig til kattelegetøj :D

Men her er dagens fangst: Skade, solsort, råge og due, antager jeg, og en enkelt, som jeg antager tilhører enten en ugle eller en høg. Den sidste tror jeg ikke pigerne får, den er for fin!

fjer.jpg


Det er en fasanfjer er jeg næsten sikker på :)

Jeg googlede både fasan og ugle (jeg VED, vi har ugler i skoven) og jeg synes nu, den mere ligner en fjer fra en natugle... :) Det er også ligemeget, de får den ikke :D


Jeg har aldrig set et natuglefjer IRL, men ved googling synes jeg den så mere rund ud i spidsen. Din fjer ligner fuldstændig den kæmpe krukke med fasanfjer jeg har stående - og det ER fra fasaner for har selv plukket dem ;) :lol: men en fin fjer er det :)

Det kan ikke være det er en fasan med lånte fjer?? :D :D Fin samling, er de ikke helveds træls at gøre rene?? :O

Grunden til at jeg er lidt stædig på uglen er at jeg har set og hørt den, men jeg har i mine 4½ år på matriklen aldrig set en fasan derovre....

DET EN FIN FJER :D :lol: Og fasan eller ugle, kræene får den ikke :D
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Pandesteg » 20. aug 2018, 06:05

Thitida-No-Chey skrev:
Pandesteg skrev:
Thitida-No-Chey skrev:
Pandesteg skrev:
Thitida-No-Chey skrev:Hahaha, jeg tror bare, jeg holder mig til kattelegetøj :D

Men her er dagens fangst: Skade, solsort, råge og due, antager jeg, og en enkelt, som jeg antager tilhører enten en ugle eller en høg. Den sidste tror jeg ikke pigerne får, den er for fin!

fjer.jpg


Det er en fasanfjer er jeg næsten sikker på :)

Jeg googlede både fasan og ugle (jeg VED, vi har ugler i skoven) og jeg synes nu, den mere ligner en fjer fra en natugle... :) Det er også ligemeget, de får den ikke :D


Jeg har aldrig set et natuglefjer IRL, men ved googling synes jeg den så mere rund ud i spidsen. Din fjer ligner fuldstændig den kæmpe krukke med fasanfjer jeg har stående - og det ER fra fasaner for har selv plukket dem ;) :lol: men en fin fjer er det :)

Det kan ikke være det er en fasan med lånte fjer?? :D :D Fin samling, er de ikke helveds træls at gøre rene?? :O

Grunden til at jeg er lidt stædig på uglen er at jeg har set og hørt den, men jeg har i mine 4½ år på matriklen aldrig set en fasan derovre....

DET EN FIN FJER :D :lol: Og fasan eller ugle, kræene får den ikke :D


Haha ja, det er virkelig heller ikke fordi jeg vil diskutere, for det er jo egentlig helt ligegyldigt - jeg synes bare det er sjovt at prøve at artsbestemme fjer :lol:
Jeg har gjort dem ikke rene, de står i en krukke og pynter ude i mit potteskur. Planen er, at jeg (en dag) vil lave en drømmefanger med fjer jeg selv har samlet.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Rengøre fuglefjer?

Indlægaf Thitida-No-Chey » 20. aug 2018, 17:05

Fed plan :) jeg har en lignende :) men det er til min dørkrans
0
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede

Tilbage til "Generelt"